Iminzilion Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Hvordan kan jeg få mitt program i kylix til å lese i fra en fil og vise den som en label? eks. den leser filen /home/iminzilion/info.txt og innholdet på en linje vises i programmet mitt. og at den oppdatere infoen i den boksen hver 10'sec. Er dette muligt? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Bruk 1. Assignfile 2. Reset 3. Read 4. Label1.Caption:= osv. 5. Closefile (Se i Hjelp (F1) hvis du er ustø i bruken av disse instruksjonene) Edit: Du kan ha dette i en timer's OnTimer event hvis det skal oppdateres automatisk for hvert x-te millisekund Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 mulighet du kan gi meg eksempel på en lese fil? får de tikke helt til. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Det er to måter du kan gjøre det på, enten vha en StringList eller "basic". Her er basic-versjonen: Var Fil : TextFile; s : String; Begin Assignfile (Fil, 'Tekst.txt'); Reset (Fil); ReadLn (Fil, s); Label1.Caption:= s; Closefile (Fil); end; Dette må du ha i en prosedyre, f.eks. i timeren hvis teksten i labelen skal oppdateres med jevne mellomrom. Alternativt med en StringList : Var Tekster : TStringlist; begin tekster:= TStringlist.Create; Tekster.LoadFromFile ('FilnavnetDitt.txt'); Label1.Caption:= Tekster [0]; // Tekster kan inneholde mange linjer, første linje er nr. 0 Tekster.Free; end; Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 nå fungerte det takker igjen for hjelpen Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 en ting til. hvordan kan jeg få til å kjøre console kommandoer? eks starte xchat Lenke til kommentar
tasle Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Det spørsmålet har jeg nok svart på tidligere: Du kan bruke libc.system ('xchat'); Hvis du ikke fikk det til å virke, kanskje du glemte å inkludere uniten libc (under uses).. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Hvordan inkluderer jeg den? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Nesten helt øverst i uniten din (programmet ditt) står det en linje eller to,tre som innledes med uses bla-bla.. ...; Foran semikolon som avslutter denne passusen føyer du til libc som gjør at libc blir inkludert i din unit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå