Gå til innhold

Spillsex - seriøst eller useriøst?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva med folk som har familie som har blitt drept? Er det ikke ille for dem å spille spill hvor man dreper folk i?

 

Nei, for de spiller ikke de spillene.

 

Vil ikke si at det er det, nei. Men hva vet vel jeg..Har ikke noen i familien som er drept. Blir litt anderledes føler jeg for de som blir voldtatt har jo opplevd det og kjenner seg igjen i det, mens familien til de som er drept har jo ikke opplevd det men kjenner igjen sorgen ved at noen har blitt drept. Blir ikke det samme syns jeg.

Lenke til kommentar
Mord er da ein mykje verre handling enn voldtekt.

 

Det er selve poenget. Takk.

Hoppet mellom å leke seg som leiemorder i spill til å faktisk drepe noen er utfattelig stort, og langt større enn det å voldta noen. Det betyr ikke at jeg tror voldtekter vil skje på grunn av et useriøst spill man kan voldta i, men i den grad et spill faktisk fremprovoserer noe, så er interaktiv voldtekt i spill potensielt farligere fordi "hoppet" mellom fantasi og virkelighet er mindre.

Endret av Handro
Lenke til kommentar
Du tror ikke en en mann med en bror som har blitt skutt, for eksempel i krigen, synes at det er fælt at folk gleder seg over å spille spill hvor de dreper folk i samme krig? Jeg tror ikke han synes at det er noe bedre enn de som har blitt voldtatt.

 

 

De vil nok helt sikkert synes det er fælt, ja. Mange krigsveteraner fra andre verdenskrig har tidligere uttrykt misnøye om at den krigen skal være et så populært underholdsningstema. For mange år siden leste jeg en fin artikkel på penny arcade, der Mike Krahulik (Gabe) intervjuet sin bestefar om dette temaet, og han var ikke videre imponert over den type spill, forståelig nok.

At vold brukes som underholdning kan vel ses på som dumt, usosialt og usivillisert, men fakta er at vold har vært et underholdningsmedium siden tidenes morgen. Det er å foretrekke at underholdningsvolden nå skjer med boksehansker eller gjennom elektroniske spill fremfor gladiatorkamp, men prinsippet er fortsatt det samme. Gutter synes det er stas å se andre gutter banke gørra ut av hverandre.

 

Voldtekt har derimot alltid vært et sosialt stigma, og til den som tidligere i tråden sa at "voldtekt en gang var vanlig" kan umulig vite noe om historie, menneskelig adferdt eller særlig mye annet. Voldtekt har alltid vært et sosialt tabu, noe du utsetter dine fiender for, eller en form for avstraffelse; dette har det kanskje til felles med vold, men i motsetning til vold har det aldri vært en form for underholdning som kan sammenlignes på noen måte. I gladiatorkamp eller krig er begge stridende parter til en viss grad "med på leken", og vet at de risikerer døden. Voldtekt derimot er alltid frihetsberøvelse og tvang, og aldri noe man forventer eller er med på.

 

Holdningene på mange i denne tråden er ikke overraskende med tanke på at de aller fleste på dette forumet er menn (eller i all sannsynlighet guttebarn), og de vil aldri trenge å tenke eller bekymre seg for voldtekt slikt kvinner må. Den enorme mangelen på empati eller forståelse er derimot passe sjokkerende, men jeg har lært å ikke forvente stort annet av sosialt tilbakestående nerder. :)

Lenke til kommentar

I just calls 'em as I sees 'em. Jeg generaliserer ikke; jeg er faktisk veldig spesifik. Om du mener at voldtekt er underholdning er du sosialt tilbakestående. Om du mener at voldtekt i spill er underholdning, så er du en sosialt tilbakestående nerd. Jeg klarer ikke se hvordan det er nedriverdigende eller annet enn normalt folkevett. Sier det noe om nerder generelt? Nei. Sier det noe om nerder som digger voldtekt? Definitivt.

 

Men takk for at du derailer tråden med en slik meningsløs digresjon, forumbruker Vaine.

 

Edit; Hvis posten til vaine blir slettet, er det bare å slette denne posten også, ettersom den er helt unødvendig uten sammenhengen.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar
Derailer? Han mener at du tar feil og generaliserer i innlegget ditt. Han kommer bare med et argument, og holder seg fint on-topic.

 

Neida, er enig jeg, posten min var generelt sett ganske off-topic, og jeg beklager hvis det ble ansett som unødvendig. Jeg skal redigere den posten litt.

Og for å holde meg on-topic med denne posten; jeg er imot Voldtekt i spill, og mener det er å tre over linja.

Voldtekt er ikke underholdning.

 

Er merkelig egentlig, men jeg føler mere avsky når jeg hører om voldtekt i media, enn om jeg hører om et mord.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar
At vold brukes som underholdning kan vel ses på som dumt, usosialt og usivillisert, men fakta er at vold har vært et underholdningsmedium siden tidenes morgen. Det er å foretrekke at underholdningsvolden nå skjer med boksehansker eller gjennom elektroniske spill fremfor gladiatorkamp, men prinsippet er fortsatt det samme. Gutter synes det er stas å se andre gutter banke gørra ut av hverandre.

 

Voldtekt har derimot alltid vært et sosialt stigma, og til den som tidligere i tråden sa at "voldtekt en gang var vanlig" kan umulig vite noe om historie, menneskelig adferdt eller særlig mye annet. Voldtekt har alltid vært et sosialt tabu, noe du utsetter dine fiender for, eller en form for avstraffelse; dette har det kanskje til felles med vold, men i motsetning til vold har det aldri vært en form for underholdning som kan sammenlignes på noen måte. I gladiatorkamp eller krig er begge stridende parter til en viss grad "med på leken", og vet at de risikerer døden. Voldtekt derimot er alltid frihetsberøvelse og tvang, og aldri noe man forventer eller er med på.

Filmene Pulp Fiction, Deliverance og Irréversible har alle inkludert voldtekt som en form for avstraffelse. Denne avstraffelsen, denne måten å ødelegge moralen til dine fiender, det er hva jeg vil ha inkludert i GTA. Jeg vil spre kaos, frykt og lidelse mens jeg torturerer hver eneste NPC jeg hviler øynene mine på. Jeg vil slikke tårene fra mine nylig voldtatte ofres kinn mens jeg brenner huset hvor deres foreldre, deres barn, ja, til og med deres pjuskete gråpus ligger og sover. Jeg vil gå berserk på det lokale kjøpesenteret med min stjålne motorsag og le hysterisk mens jeg sager meg gjennom køen til kassa, så jeg kan betale for den pakken med saltpetersyre som jeg vil kaste i fjeset på den neste politibetjenten som forsøker å stanse meg fra å bite tilfeldig passerende. Jeg vil ha muligheten til å fylle opp helsemåleren med kannibalisme, jeg vil ha muligheten til å spre AIDS til feite horer, jeg vil ha muligheten til å kidnappe babyer og kaste dem på sjøen. Jeg vil ha total frihet i GTA, så moralsk forkastelig som mulig.

Lenke til kommentar
Og for å holde meg on-topic med denne posten; jeg er imot Voldtekt i spill, og mener det er å tre over linja.

Voldtekt er ikke underholdning.

 

Er merkelig egentlig, men jeg føler mere avsky når jeg hører om voldtekt i media, enn om jeg hører om et mord.

 

Jeg respekterer din mening, men når jeg leser ditt innlegg på første side begynner jeg å stusse...

 

Ser ikke helt problemet, spill idag lages jo for å være så realistisk som mulig på alle andre områder, så hvorfor ikke?
Lenke til kommentar

Synd at denne tråden, som i utgangspunktet hadde eit interessant og spanande tema, har blitt avspora av mord og vold vs. voldtekt og vidare køyrd i grøfta av ekstremistar som nok må belage seg på å lage sine eigne spel.

 

Kva skjedde med diskusjonen rundt korleis sex og seksualitet kan brukast på ein interessant måte i spel?

 

Så, på tema:

Enkelte rollespel har brukt kjønn og romanser, tildels òg forføring og i alle fall antydninger til sex på ok vis. I staden for å sloss, snike eller snakke deg forbi hindringar har sjarm og forførelse vore mogleg.

 

Sex heng gjerne saman med forhold av forskjellig varighet mellom mennesker. Her er det vel stort sett rollespela som fungerer på eit vis der slikt blir naturleg. Eg kjem ikkje på mange andre spel i farta der ein har tid og anledning til å etablere kjennskap og forhold over tid, og det utanom mellomsekvensane.

 

Det må i tilfellet vere spel der ein har ein følgesvenn gjennom heile spelet, ala nyaste Prince of Persia. Eller kanskje i co-op mode i spel som Gears of War om ein verkeleg vil vekke liv i debatten :p

Lenke til kommentar

Du nevner co-op mode i gears of war som om det var tull, men det er jo bare å se på den machoerotiske Army of Two coop-serien. Der er det steget unna at gutta man kontrollerer river av seg sine fine opppytntede rustninger og tar seg en kjapp en i dekke av noe improvisert cover. Om man faktisk må ha sex med i spill, så var mass effect et steg i riktig retning med å inkludere lesbisk sex, selv om det var litt vel mye oppstyr rundt litt blå sideboob. Jeg synes virkelig EA Montreal kan ta et modig steg i riktig retning med army of two, og la to spillere begi seg ut på litt eksperimentell manneelskov.

Lenke til kommentar

Det var ikkje berre tull. Har ikkje nok erfaring med verken Gears of war eller Army of two til å gå i dybden, men det er vel liten tvil om at den ekstreme machobølgen nokre av desse spela står for har meir enn eit snev av homoerotikk over seg. Kratos i God of War kompanserer riktignok med å meske seg med det motsatte kjønn, men likevel. Det heile er eigentleg litt som god gamaldags metal. Der er garantert ein Rob Halford blant spelmachoane òg.

 

Forøvrig heilt einig ang Mass Effect, men det stoppar på ein måte opp med mellomsekvensar. Romansen i Mass Effect har vel liten effekt på spelopplevinga, utover historia ein konstruerer i lag med spelet. Sims tar det mykje lengre; der sex både kan vere eit mål i seg sjølv og noko spelkarakterane kan ha nytte av. Det er dessutan ein måte å bringe slekta vidare på.

 

Om sex verkeleg skal bli interessant i spel må det, som det meste anna av interesse i eit spel, vere noko spelarane får styre sjølv til ein viss grad og samtidig ha noko å seie for speletopplevinga/resultatet/karalteren.

Endret av Bad Mynock
Lenke til kommentar
Du nevner co-op mode i gears of war som om det var tull, men det er jo bare å se på den machoerotiske Army of Two coop-serien. Der er det steget unna at gutta man kontrollerer river av seg sine fine opppytntede rustninger og tar seg en kjapp en i dekke av noe improvisert cover. Om man faktisk må ha sex med i spill, så var mass effect et steg i riktig retning med å inkludere lesbisk sex, selv om det var litt vel mye oppstyr rundt litt blå sideboob. Jeg synes virkelig EA Montreal kan ta et modig steg i riktig retning med army of two, og la to spillere begi seg ut på litt eksperimentell manneelskov.

 

Akkurat dette, og spesielt det uthevede, er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Og for å holde meg on-topic med denne posten; jeg er imot Voldtekt i spill, og mener det er å tre over linja.

Voldtekt er ikke underholdning.

 

Er merkelig egentlig, men jeg føler mere avsky når jeg hører om voldtekt i media, enn om jeg hører om et mord.

 

Jeg respekterer din mening, men når jeg leser ditt innlegg på første side begynner jeg å stusse...

 

Ser ikke helt problemet, spill idag lages jo for å være så realistisk som mulig på alle andre områder, så hvorfor ikke?

 

da var det snakk om sex i spill. Ikke voldtekt.

Lenke til kommentar

For at det skal bli riktig interessant må det jo bli meir enn jokking. Altså ein breiare definisjon av sex enn sjølve akta. Seksualitet, kjønnsdrift, spaninga mellom mennesker som er tiltrukne av kvarandre. Kva hadde f.eks. Battlestar Galactica vore uten Gaius Baltar sin seksualitet og higen etter den blonde cylonen, Caprica-six?

 

Litteraturen full av historier som kretsar rundt seksualitet og begjær. Og det blei lenge gjort utan eksplisitt puling. Kor mange spel finn vi som tar for seg liknande tema, om enn berre som ei sidehistorie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...