Tåkefyrste Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg har 2x120 GB Maxtor S-ATA disker satt opp i Raid0 på en Sil3112 raid kontroller (integrert på hovedkortet ASUS A7N8X Dlx) Problemet er at når jeg kjører Media benchmark i SIsoft sandra 2003, så får jeg følgende resultater(for C:, der C: er 1 av 4 partisjoner på henholdsvis 10, 80, 80, og 60 GB) Benchmark Breakdown Buffered Read : 110 MB/s Sequential Read : 97 MB/s Random Read : 9 MB/s Buffered Write : 15 MB/s Sequential Write : 16 MB/s Random Write : 16 MB/s Average Access Time : 6 ms Warning 5205 : Low write index. Check write verify is off. -----The write index/performance seems low. While (generally) the sustained read performance will be higher than the write performance, the write performance should be comparable, e.g. not ½ or less than read performance. Fix: Some SCSI hard drives/controllers may have write verify on; this feature checks that the data written matches the data on the disk by reading and comparing it. While this function is very important for data integrity, the performance hit is large.----- Lese hastighetene er ok, men Skrive hastighetene er grusomme... Jeg får beskjeden om at jeg bør skru av "Write Verify", men dette har jeg ikke lyktes i å verken finne, eller hørt noe om.... Noen av dere som har et snev av peiling? jeg holder på å gi opp, jeg tror jeg har lest gjennom HELE internett på leting etter et svar En ting til, av de 4 partisjonene mine (C,D,E og F) så har F: utrolig treig Lese hastighet, noe som er rart, siden den er på samme fysiske disk... Det deler seg opp i noe som det her: Lesehastigheter: C: ca. 105 mb/s D: ca. 90 mb/s E: ca. 85 mb/s F: ca. 15 mb/s akkurat nå hater jeg data.... det finnes jo ikke et snev av logikk i dette... Beklager for laaang post, men håper noen kan hjelpe meg :wink: Lenke til kommentar
danfredr Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg regner med du kjører Windows 2000XP Min Datamaskin - Høyre mus tast på (C:) - Egenskaper - Maskinvare. unner der det står "alle diskstasjoner" skal du velge EN av herdisken dine og der etter trykke på Egenskaper (laptopen min låste seg akkurat her jeg resterter den bare) (Prøver i gjen. nei, Pc-en vil ikke.) -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --- -- -- -- -- - - - -- - - - - - - du kan jo også gå i Kontrollpanelet og så på System - Maskinvare - Enhetsbehandling... Nå er du kommet i et program med en liste av maskinverer. nå trykker du på +en ved "IDE ATA/ATAPI-Kontroller" og deretter dubbel klikker du på "Primær IDE-Kanal" (laptopen låste seg der også. !!!! ) Hva Skal jeg gjøre ?????!!!!!! :x Lenke til kommentar
hAgGbArT Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 En ting til, av de 4 partisjonene mine (C,D,E og F) så har F: utrolig treig Lese hastighet, noe som er rart, siden den er på samme fysiske disk... Det deler seg opp i noe som det her: Lesehastigheter: C: ca. 105 mb/s D: ca. 90 mb/s E: ca. 85 mb/s F: ca. 15 mb/s Dette kommer nok av at partisjonen F ligger innerst på lagringsplatene. Hastigheten på plata i forhold til leserhodet blir som kjent langsommere jo nærmere midten du kommer, og når hastigheten i forhold til leserhodet blir langsommere, blir også lesehastigheten langsommere. Et enkelt eksempel på dette er å regne omkretsen på en plate med radius på 10 cm i forhold til en 1 cm radius. 2*pi*r gir: 10 cm = 62 cm omkrets og 1 cm = 6,2 cm omkrets. Hvis vi spinner denne med f.eks 7200 rpm og forutsetter like tett lagring over hele plata ser vi at lesehastigheten er ti ganger så rask ytterst som ved radius 1 cm. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 17. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2003 Greit nok det hAgGbArT.. men hvorfor er det da en så brå overgang? ¨Nå har jeg "smeltet" sammen partisjonene til én stor disk, bortsett fra F: , den lar seg ikke "smelte" sammen... Så noe er tydelighvis feil.... tenker jeg samler alt opp til en partisjon på 240gb, så formaterer jeg, og ser om det løser seg da... Lenke til kommentar
hAgGbArT Skrevet 18. juli 2003 Del Skrevet 18. juli 2003 Jeg er enig med deg om at hastighetsforskjellene er litt i drøyeste laget. Den eneste forklaringa jeg kan tenke meg er at de høye hastighetene du oppnår kommer av at du har to disker som samarbeider og skriver samtidig (dvs nesten dobbelt så raskt som en enkelt HD), men at F ligger bare på en av diskene. dvs vanlig lav hastighet. Det ville i så fall forklare den nesten 4 ganger så høye snittfarten i forhold til normale dobbelt så rask snittfart. Hvis du ser på mange av testene her på forumet, så ser du at for en enkelt disk, så ligger ofte maks lesehastighet rundt 50-60 MB/s og min rundt 10-20 MB/s. 15 MB/s er med andre ord ikke helt unaturlig hvis F opererer bare på en av diskene. Denne teorien kan også forklare hvorfor du ikke fikk "smeltet" den sammen med de andre. Hvorfor det har blitt slik vet jeg imidlertid ikke, jeg prøver bare å finne logiske forklaringer :-) Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 En ting til, av de 4 partisjonene mine (C,D,E og F) så har F: utrolig treig Lese hastighet, noe som er rart, siden den er på samme fysiske disk... Det deler seg opp i noe som det her: Lesehastigheter: C: ca. 105 mb/s D: ca. 90 mb/s E: ca. 85 mb/s F: ca. 15 mb/s Dette kommer nok av at partisjonen F ligger innerst på lagringsplatene. Hastigheten på plata i forhold til leserhodet blir som kjent langsommere jo nærmere midten du kommer, og når hastigheten i forhold til leserhodet blir langsommere, blir også lesehastigheten langsommere. Et enkelt eksempel på dette er å regne omkretsen på en plate med radius på 10 cm i forhold til en 1 cm radius. 2*pi*r gir: 10 cm = 62 cm omkrets og 1 cm = 6,2 cm omkrets. Hvis vi spinner denne med f.eks 7200 rpm og forutsetter like tett lagring over hele plata ser vi at lesehastigheten er ti ganger så rask ytterst som ved radius 1 cm. Stemmer ikke helt. Hele poenget med raid0 er at lese/skrivehastighet skal være lik over hele "disken" Derfor skriver den ene disken fra begynnelsen av plata mens den andre skriver fra slutten og bakover... Dvs at de utligner hverandre og resultatet blir lik hastighet over hele disken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juli 2003 Del Skrevet 20. juli 2003 Jeg var ikke fornøyd med forklaringene over og skriver en jeg mener er mer riktig: Poenget med Raid0 er at man teoretisk dobler lesehastigheten til og fra platene på disken hvis man har to disker. Hvis man bruker S-ATA (eller P-ATA på hver sin kabel) så kan man komme nært denne doblingen av lese og skrivehastighet på store filer. Begge diskene leser jobber synkront på samme sted på diskene. (Les bedre forklaring hos storagereview.) En enkelt Maxtor DiamondMax Plus 7200rpm med 60GB/plate skal i følge www.storagereview.com ha en lesehastighet i starten på 53MB/s og 35MB/s på slutten. (Transferrate-diagram) Dermed kan man forvente like under 106MB/s på starten og 70MB/s på slutten av disken når det er et RAID-0 array. Skrivehastigheten bruker å ligge på ca 2/3 av lesehastigheten, så det er rart du får så dårlige resultater. Kanskje siste del av disken er litt deffekt og dermed har tatt i bruk mange "reservesektorer"? Vel jeg vet ikke, men du kan prøve å benchmarke hver enkelt med de samme benchmarkene som storagereview har gjort og se om du får vesentlig dårligere resultater.. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Takk for alle svar... Jeg har lastet ned nyeste driver fra silicon image sin hjemmeside, og nå virker alt som det skal... Lenke til kommentar
fredde Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Takk for alle svar... Jeg har lastet ned nyeste driver fra silicon image sin hjemmeside, og nå virker alt som det skal... Har du en link til disse ? Var inne å tittet men fant ingen #Drivers# seksjon. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Klikk denne linken, så kommer du innpå en side der du finner de nyeste driverne øverst i høyre hjørne.... Men installasjonen var litt tungvint, jeg måtte overskrive de gamle driverne manuelt, bare søk etter si3112.. jeg tror du finner de i %windir%system Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Du kan gjerne poste de nye resultatene. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 1. august 2003 Forfatter Del Skrevet 1. august 2003 Du kan gjerne poste de nye resultatene. ------------------------------------------------ SiSoftware Sandra Benchmark Breakdown: Buffered Read : 107 MB/s Sequential Read : 96 MB/s Random Read : 9 MB/s Buffered Write : 98 MB/s Sequential Write : 90 MB/s Random Write : 23 MB/s Average Access Time : 7 ms (estimated) --------------------------------------------------- Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Hmmm....bare litt lavere enn SCSI disken min... Jeg får ca Read 120 Write 110 Lenke til kommentar
menace Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 10443 SiI3x12: Serial ATA (SATA) RAID/IDE BIOS - Released (5.4 kb) Knowledge Base : Silicon Image Products 6/18/2003. noen som har flashet kontrolleren med denne filen 3112A_x86_ribios-4212.zip ? Noen som kan gi meg en step by step guide for hvordan jeg tar backup av min Maxtor 160 GB SATA disk, OG hvordan jeg laster image fila tilbake igjenn til hd'en da gjennom CD-ROM OG IKKE DISKETT, siden jeg ikke har det og har fjernet den ! Dette stiller jeg store spørsmål til siden man ikke kan laste noen drivere til DOS! bare til windows gjennom F6. (tenkter det er noe med den sil3112a.sys filen så må inn i config.sys eller noe, dette trenger jeg da hjelp til !! også få den til å registrere cdromen på G:) HD'en fungerer UTMERKET i windows, men den stopper ved boot sequence i 40 sekunder. har tatt reset default på biosen og endret booten til SCSI > HD0 > HD1> HD2, vs cdrom > floppy etc +.boot other devices. likevel henger den ! har nyeste biosen ...1004 og 4.1.50 på sata kontrolleren. Hørte noen her har brukt PowerQuest DeployCenter til backup, hvordan fungerer så dette Lenke til kommentar
menace Skrevet 5. august 2003 Del Skrevet 5. august 2003 Har ingen PCI enheter utenom Pinnacle PCTV Pro, som jeg har fjernet for å sjekke IRQ/Minne konflikter noe det da ikke er. Har bare en SATA disk primær sata, INGEN PATA/iDE, & en dvd rom lester master sekundær. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå