Gå til innhold

Hvordan fjerner jeg termisk materiale ved flytting av CPU/vi

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte et par CPU'er og vifter mellom noen PC-er. Ved montering på sin nye plass, har jeg tenkt å bruke Arctic Silver som vameledende materiale mellom CPU-kjernen og vifteradiatorens anleggsflate.

Når jeg løsner CPU-viftene, så har den lappen med termisk materiale som opprinnelig satt på vifteradiatorenes anleggsflater, naturlig nok blitt satt preg på av CPU-kjernen.

En ting er at jeg trenger å få lagt på Arctic Silver til erstatning fordi det gamle materialet har "stivnet". Men hva gjør jeg med restene av lappen som opprinnelig satt på viften? Jeg kan jo bl.a. ikke regne med å få plassert CPU-kjernen akkurat i samme posisjon, slik at det er risiko for at det vil bli kanter under CPU-kjernen, hvis jeg ikke får fjernet det gamle materialet.

Må jeg skave/skjære det termiske materialet mekanisk av fra radiatorkjerne, eller er det noe rensemiddel jeg kan bruke? (Den ene radatorkjernen er kopper.) Flaten på CPU-kjernen så i utgangspunktet ikke så verst ut, og med litt forsiktig polering ser det ut som at jeg har fått av det meste av den gamle guffa, men er det noen spesiell rensemetode som bør anvendes på CPU'en?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Isopropanol er flott til rensing!! Det legger ikke igjen et fettlag slik som f.eks. rødsprit. Så vær smart, bruk isopropanol når du renser kjøler og CPU for siste gang.. og pass på at du ikke tar på overflaten med fingra og slikt etter det. Fingra er jo fulle av fett :sad:

Lenke til kommentar

Isopropanol er bra. Hoffmannsdråper (blanding av etanol og eter, kjøpes på apoteket) er sikkert enda mer effeltivt - men det forutsetter jo at prosessoren-kapslingen tåler eter!

Selv har jeg brukt "Elektronikk-rens" på sprayboks med stort hell, man skal bare være obs på at det løser opp limet på de fire putene på en Athlon. (Man må bare holde dem på plass til limet virker igjen:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...