DrErling Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Som topic såvidt sier så skal det bygges en billigbillig maskin med tanke på lettere oppgaver. Ikke tung grafikk. Noe brenning av cder, surfing og skriving. Maskinen må kunne bygges ut/ha mulighet for videoredigering/bilderedigering på et senere tidspunkt. Jeg tenkte da i baner av et nforce1 bassert hovedkort for å holde prisen nede. Oppsjon da blir usb2 kort eller firewirekort, evt lydkort med firewire på et senere tidspunkt. Ingen av de kravene som er satt nå eller i fremtiden vil kreve noe særlig av skjermkortet så jeg tror det duger lenge med onboard. En minnebrikke av normal størrelse med oppsjon for flere. En harddisk som er kostnadseffektiv, men ikke nødvendigvis den aller aller billigste. Jeg kom opp med dette som første forslag. AMD XP 1800 1.53/266 520.00 256mb PC2700B 350.00 Seagate 80G Barracuda IV 7200 795.00 MSI K7N420Pro SocketA 590.00 CDRW IDE Sony 48/242/48x bulk m/SW 410.00 ATX-midi 300W Aashima 370.00 3.5" 1.44mb bulk (hvit) 75.00 Frakt kr. 110.- Total pris (inkl. mva) 3,220.00 Noe som umidelbart får noen til å fryse på ryggen? DrE Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg kan jo si litt generelt om priser/lønnsomhet: Prisene går i en kurve der du har det dårligste nederst (som regel, veldig gamle ting kan være dyre), til en billig penge. For noen få kroner ekstra får du ting som er en god del bedre. Slik går kurven svakt mer og mer oppover til du kommer til det aller nyeste, da prisen går gjennom taket. Derfor lønner deg seg sjelden å kjøpe det billigste eller det dyreste. Jeg skjønner at du ikke vil bruke mer penger, det er helt normalt blant de som "bare vil ha en billig maskin til enkle oppgaver", har bygd sånne maskiner før Men jeg ville likevel gått opp til f.eks en XP2500 Barton som bare koster et par-tre hundringser ekstra, og gjerne et litt bedre hovedkort, f.eks Abit NF7 v2.0, det får du vel for en 800-lapp eller noe. Selv ville jeg kjøpt merkeram, men den du har valgt, funker sikkert. Moralen blir altså; sjekk om det er noe som er bedre enn det aller billigste og ikke så mye dyrere. Selv om du ikke har bruk for ytelsen i dag, kan den være grei å ha i morgen. I overimorgen er maskinen utdatert uansett Edit: Kan jo legge til en 120GB disk også Lenke til kommentar
LoS Skrevet 17. juli 2003 Del Skrevet 17. juli 2003 Jeg kan jo si litt generelt om priser/lønnsomhet: Prisene går i en kurve der du har det dårligste nederst (som regel, veldig gamle ting kan være dyre), til en billig penge. For noen få kroner ekstra får du ting som er en god del bedre. Slik går kurven svakt mer og mer oppover til du kommer til det aller nyeste, da prisen går gjennom taket.Derfor lønner deg seg sjelden å kjøpe det billigste eller det dyreste. Jeg skjønner at du ikke vil bruke mer penger, det er helt normalt blant de som "bare vil ha en billig maskin til enkle oppgaver", har bygd sånne maskiner før Men jeg ville likevel gått opp til f.eks en XP2500 Barton som bare koster et par-tre hundringser ekstra, og gjerne et litt bedre hovedkort, f.eks Abit NF7 v2.0, det får du vel for en 800-lapp eller noe. Selv ville jeg kjøpt merkeram, men den du har valgt, funker sikkert. Moralen blir altså; sjekk om det er noe som er bedre enn det aller billigste og ikke så mye dyrere. Selv om du ikke har bruk for ytelsen i dag, kan den være grei å ha i morgen. I overimorgen er maskinen utdatert uansett Edit: Kan jo legge til en 120GB disk også Sånn som du gjør nå har jeg gjort altfor mange ganger :smile: Bare se, nå koster brått pc'n en tusing mer, ikke for å klage altså Over til topic igjen. Jeg fryser ikke på ryggen nei Det som du har satt opp nå er den ideelle surfemaskin selv om 512 ram ikke er å utelukke hvis du skal surfe og skrive og brenne cd på en gang Hvis du ikke har tenkt til å gjøre det så er jo alt greit. Er det plass til kabinett vifter i kabinettet du har satt opp der? Det er anbefales sterkt å ha kabinett vifter, du vil vel ikke ha en ustabil pc håper jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå