Gå til innhold

Anmeldelse: Puzzle Quest: Galactrix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Puzzle quest challenge of the warlords er mitt favoritt arcade spill på xboxen, da jeg først prøvde Galactrix demoen ble jeg litt skuffet men er glad for at jeg ga det en sjanse. Man må bruke litt tid før man kommer seg helt inn i det og det nye spille brettet har kanskje litt mer "Luck faktor" men har mye mer rom for stratergi med tanke på at brikkene faller etter hvordan du flytter dem. etter en stund så begynte jeg å få teken på det og forsto fort og opplevd flere ganger at en runde på galactrix kan brått bli ferdig takket være en gigantisk chain combo! så kan ikke si meg enig i at kampene er i sneglefart, rett og slett tvert imot sammenlignet med orginalen.

 

Puzzle quest er nå først og fremst ett puzzle spill mener nå jeg og hacking, kamper, pryting og crafting kan kanskje virke litt ensformig for noen men hva er vel ikke tetris og pacman hvis man skal tenke sånn? her har man i allefall mye variasjon som ikke mange puzzle's har.

 

Hvis dere bare har spilt spillet sånn 2-3 ganger og ikke har falt i smak så skam dere! dette er et spill dere må dedikere litt tid til for å bli vandt til.. personelig så synes jeg at Galactrix og Challenge of the warlords er minst like bra! litt bedre historie i warlords men Galactrix har helt klart sine helt unike trekk det også.

Lenke til kommentar

Jeg har investert mer enn nok tid i dette spillet, og har nok neppe mer enn en time eller to med gameplay igjen før jeg er ferdig med hovedhistorien. At kampene kan være veldig kjappe er riktig. Som nevnt i anmeldelsen har jeg blitt drept flere ganger uten at jeg en gang har rukket å gjøre noe som helst. Nova- og Supernova-bonusene kombinert med angrepsbrikker kan gjøre absurd mye skade, og dette flakselementet tar gleden fra hjernetrim bort for min del. Slike kombinasjoner kan man ikke planlegge, i så fall må du ha en romforståelse som løper sirkler rundt min.

 

Utover sånne ting er det veldig lite som gjør at kampene går særlig radig fremover. Fienden virker mer interessert i å samle skjoldpoeng enn å faktisk drive kampen fremover, ekstrarunder er forholdsvis sjeldne og det tar lang tid før man får utstyr som er særlig effektivt.

 

Den variasjonen du snakker om greier jeg ikke helt å spise heller. I det første spillet hadde man sidespill som var svært forskjellige. Å temme dyr skjedde gjennom ferdiglagde scenario som man måtte drøfte grundig før man forstod. Å lage gjenstander var en forholdsvis intrikat prosess som virkelig satte spilleren på prøve. Oppå det hadde man en god og drivende historie som bandt det hele sammen. I dette spillet er de fleste sidespillene like (med unntak av hackingen og slossingen), og den regelrett kjedelige historien i kombinasjon med det dårlige rollegalleriet gjorde at jeg følte meg svært lite engasjert. Dette forsterket selvfølgelig frustrasjonen over å måtte hacke warpgates hele tiden samtidig som gamle plutselig lukket seg.

Lenke til kommentar

Når jeg sier "spilt 2-3 ganger og ikke har falt i smak" så mener jeg ikke deg som spill anmelder men spillere generelt, man kan ikke dømme et spill man såvidt har spilt og selvfølgelig har du nok spilt det her ganske grundig før du ga det en anmeldelse.

 

Jeg kan si meg enig med at warpgates som lukker seg en en plage, det har irritert meg også men overall synes jeg dette spillet er en juvel av en puzzle og fortjener mye mer enn 5 av 10 og det står jeg for!

 

Det med at fienden virker mer interessert i å samle skjold synes jeg er helt supert! gjør det enda mer utfordrende og viser bare at computeren er strategisk. Luck faktoren er kanskje noe ikke alle er så glad i men jeg elsker den + at man også kan være strategisk på helt nye måter er herlig.

 

Hvis du ser anmeldelsen til gametrailers.com så må jeg si jeg har samme synspunkt som dem, selvfølgelig varierer jo det her fra person til person, noen liker kanskje ikke galactrix så bra men jeg elsker det! Akkurat som noen liker de nyere Zelda spillene for eksempel mens andre liker de gamle bedre

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor man må spille et spill masse for å like det.

Jeg orker ikke investere 24 timer spilling i et spill FØR jeg liker det. Det er jo helt høl i huet om det er slik spill må være.

Spill er noe jeg kan sette meg ned med et par timer og kose meg. Det skal ikke føles som en jobb før jeg endelig kan begynne å kose meg med det.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor man må spille et spill masse for å like det.

Jeg orker ikke investere 24 timer spilling i et spill FØR jeg liker det. Det er jo helt høl i huet om det er slik spill må være.

Spill er noe jeg kan sette meg ned med et par timer og kose meg. Det skal ikke føles som en jobb før jeg endelig kan begynne å kose meg med det.

Helt enig med deg jeg og det er ikke det jeg mener, koste meg ganske bra med dette spillet i starten jeg men syntes det var litt skuffende sammenlignet med det første.

 

etter man har spilt det en del så synes jeg det bare blir bedre og bedre :)

Lenke til kommentar

Syns jo det er forskjell på at CPUen spiller defensivt og at den er dårlig programmert da, hvis den faktisk har sanking av én type energi som et absolutt og urokkelig førstepri tyder ikke det på spesielt god AI. Syns anmeldelsen høres veldig bra ut, men vurderer fortsatt å gå til anskaffelse av dette. Hadde og har så enormt mye glede av PQ (hadde på PC og har på PS3) at dette høres ut som en ting jeg kan tåle å gå i minus på.

 

Har dog hatt den følelsen om spill før, og likevel følt meg snytt i etterkant. (Hei, Heroes of Might and Magic 5 blant annet.)

Lenke til kommentar

Er SVÆRT uenige i denne anmeldelsen.

 

Viker som etter dere gikk selvstenig at dere har blitt grettne, og for alvorlige. Nesten alle anmeldelsene siden er svært negative.

 

Spillet er mye bedre enn Warlords, på nesten alle fronter, men den lider av ensidighet. Warlords hadde mye kamp og dette var gøy.

 

Men her i Galactrix er det nesten bare "add the colors". Hacking, Mining, Haggling, Crafting, ALT bruker samme konsept å legge samme farger sammen. Mens bare kamp er det gir noe utfordring og variasjon...det er dumt at det er så mye mindre av det iforhold til alt det andre.

 

Dette er det enaste sikkelig negative med spillet. Ellers elsker jeg måten brettet fungerer på. Dette medfører i mye mindre "reset" på brettet, og gir mer taktikk og overraskelser.

 

Det at du ikke kan gjøre noe med characteren er jo en selvfølge. I Warlords var det jo figuren din som sloss fysisk. Her dreier det seg om skipet og dens våpen/PSI. Om characteren din har 80 i strength eller ha en magisk jakke på seg har lite å si i verdensrommet. ;)

 

Selv gir jeg spillet en solid 8er, på lik linje med første Puzzle Quest. De er svært ulike og bør ikke sammenlignes, noe som ble gjort for mye av i anmeldelsen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Er SVÆRT uenige i denne anmeldelsen.

 

Viker som etter dere gikk selvstenig at dere har blitt grettne, og for alvorlige. Nesten alle anmeldelsene siden er svært negative.

 

Spillet er mye bedre enn Warlords, på nesten alle fronter, men den lider av ensidighet. Warlords hadde mye kamp og dette var gøy.

 

Men her i Galactrix er det nesten bare "add the colors". Hacking, Mining, Haggling, Crafting, ALT bruker samme konsept å legge samme farger sammen. Mens bare kamp er det gir noe utfordring og variasjon...det er dumt at det er så mye mindre av det iforhold til alt det andre.

 

Dette er det enaste sikkelig negative med spillet. Ellers elsker jeg måten brettet fungerer på. Dette medfører i mye mindre "reset" på brettet, og gir mer taktikk og overraskelser.

 

Det at du ikke kan gjøre noe med characteren er jo en selvfølge. I Warlords var det jo figuren din som sloss fysisk. Her dreier det seg om skipet og dens våpen/PSI. Om characteren din har 80 i strength eller ha en magisk jakke på seg har lite å si i verdensrommet. ;)

 

Selv gir jeg spillet en solid 8er, på lik linje med første Puzzle Quest. De er svært ulike og bør ikke sammenlignes, noe som ble gjort for mye av i anmeldelsen.

 

 

Men hva er det du synes er morsomt i dette spillet? Er det kun slossingen? Nesten alle sidespillene er identiske, og jeg ble lei av å utvinne mineraler, lage gjenstander, prute på priser og alt det andre når det aldri var noe nytt å begi seg ut på.

 

Jeg synes Puzzle Quest: Galactrix er dårligere enn Warlords på nesten alle punkter, og i og med at det er en oppfølger vil det være naturlig å gjøre et poeng ut av hvilke gode og dårlige elementer som har blitt ført med videre i tilfelle fans av det første spillet leser anmeldelsen. Av samme grunn er det i aller høyeste grad relevant å forklare hva dette spillet gjør dårligere enn forgjengeren også, slik at folk skal slippe å bli lurt av navnet på spillserien.

 

Det at figuren din ikke sloss fysisk trenger da for øvrig ikke å bety at et klassesystem eller andre tilsvarende rollespillelementer ikke hadde fungert. Hva med en person med gruvedriftsbakgrunn som hadde fått bonuser når han slo opp leir på asteroider? En kamppilot med angrepsbonus? En rompirat som fikk dobbelt så mange gjenstander hver gang han drepte en fiende? Mulighetene er uendelige, og hadde hjulpet meg godt på vei med innlevelsen.

Lenke til kommentar

Slossingen har blitt mye morsommere synes jeg med det nye brettet ikke glem at i challenge of the warlords måtte måtte man finne runer (eget spill) temme dyr (eget spill) crafte item (eget spill) fange fiender (eget spill) og alle er jo ganske like der også så ser ikke helt poenget med å si at spillene på Galactrix er identiske, alle har sine egne twist and turns og sånn er det jo på Warlords også..

 

Galactrix er mye større enn warlords og har mange flere items overall..

 

Det som plagde meg noe kolosalt i warlords var de visse fiendene som bare popper opp fritt som dem vil over hele mappet, når man har spilt mot dem en god del ganger så kan man skippe dem men fortsatt ganske plagsomt. i galactrix er det noe av det samme men du kan evade dem hvis du vil! det synes jeg er DRIT tøft!

 

Denne diskusjonen her kommer nok disverre aldri ta slutt, jeg har min mening om spillet og andre har sine meninger. Jeg mener bare at anmeldelsen var veldig urettferdig.. fortjener så mye mer enn 5 av 10

Lenke til kommentar

Åssen er det med systemkrava her, ser de er ganske høye i forhold til PQ:CotW. Er det sånn at det er umulig å spille det på en laptop uten dedikert skjermminne? Må jeg vente de tre åra det vil ta å få det ut på PSN? :\

 

Laptopen min har ~2ghz prossessor, 2GB ram og 128MB delt skjermminne. No dice?

Lenke til kommentar

Gamersgate beskriver minimumskravene som følgende:

 

 

# OS: XP, Vista

# CPU: Intel Core 2 @ 1.8 Ghz / AMD Athlon 64 X2 2.0 Ghz

# RAM: 1 GB

# Video Card: 256 Mb (GeForce 7 / Radeon X800) Sound Card: DirectX 9.0c compatible

# DirectX: 9.0c

# HD Space: 300 Mb

# Keyboard and Mouse

 

Selv spilte jeg det på en moderat kraftig stasjonær PC (Intel E8400 3 Ghz dualcore, 4GB RAM, Geforce 8800GTS 512 MB) og den ble selvfølgelig ikke utfordret i særlig stor grad. Har problemer med å se for meg at dette spillet skal være særlig tungdrevet, da det ikke er mange effekter eller tunge miljøer å generere.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Var de minstekrava jeg så også, og det var spesielt videominnet jeg syns så litt drøyt ut. Kan da ikke KREVE 256MB når det, som jeg antok, ikke var så tungt å drive spillet? Jeg tror jeg tar sjansen, jeg. Får heller gå om det ikke slår an, da ligger det jo på GG-kontoen uansett. :)

Lenke til kommentar

Skulle noen lure kan jeg i alle fall opplyse om at krava om så mye skjermminne bare er tullball og bovine ekskrementer. Kjøpte det imorges og testa det litt før jobb, og førsteinntrykket tilsier at her kommer mang en lang time til å gå til spille foran laptopen, gjerne med litt lun musikk og kanskje en kald eller to. Virker utrolig morsomt, og selv om jeg forstår frustrasjonen over warpgate (unnskyld, WarpGate )-hackinga som blir litt kok, virker resten så enkelt og gøy at så lenge spillet har litt lengde tror jeg dette bare blir hyggelig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...