Gå til innhold

Counter-Strike kobles til skolemassakren


Meggern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

CS er jo selvsagt ikke et Josefine-spill eller har et voldighetsnivå som PacMan, så noe vold er det jo selvsagt i det. Man har våpen og kan lett skyte gørra ut av hjernen på motstanderne.

Men slik er mange spill om dagen, man vil gjerne se litt blod og føle adrenaline pumpe når man spiller... og det sørger dagens utviklere seg for når man lager skytespill.

 

Det er jo forskjellige sjangere da, og det er jo foreldrene som må begrense både spillbruken til ungene og passe på hva det er de spiller. Men nå var jo han 17 år gammel, så tanke på at han spiller spill som CS eller noe voldigere ser jeg ikke som et problem egentlig.

Lenke til kommentar

Er jo derfor man har aldersgrenser på spill.... GTA er mer voldelige ja, og derfor har det en høyere aldersgrense, slik at ikke små barns hoder skal få slik "informasjon" "kunnskap" eller hva enn man skal kalle det.

 

Men som jeg sa tidligere, det er jo foreldrenes ansvar til å gjøre det klart hva barna får spille og hva dem ikke får. Dette gjelder i de fleste aldre, siden det er påvist at det er mange unge i trange situasjoner som kan gjøre noe dumt som de enten har sett på film eller sett i spill.

 

For å ta GTA som et eksempel, så var det jo ikke så lenge siden at en ung gutt drepte en drosjesjåfør, fordi han ville se om det var like lett å stjele/rane en drosje som det var i GTA.

Lenke til kommentar

Er enig med aldersgrensene og hva som er foreldres ansvar, men massemord, seriemord, mord, vold og alt slikt har økt med befolkningen ikke med spillets vekst. Idag er spill kultur. Men kan skjønne hvorfor spill og slike episoder kobles ihop. DU styrer personen på spillet noe som gjørinnflytelse/opplevelsen kraftigere inntrykk på deg!?. Merker at FEAR er skumlere enn de fleste skrekkfilmer..

Lenke til kommentar

Mange for forskjellige opplevelser fra forskjellige ting... er mange som verken liker skytespill eller skrekkfilmer.

 

Får noen har spill en effekt på hvordan man har det, mener jeg. Er gjerne mange som greier å drømme seg så kraftig bort, at det er noen ganger vanskelig å komme seg ut av det... og derfor lar spillet ta over en god del av sitt daglige liv. Finnes jo avhengighet av spill, snakker ikke bare MMORPGer her, som har nok ødelagt flere liv på forskjellige måter.

 

Men ja, er enig at spill er kultur... og spill er noe vi mennesker trenger for å kunne slappe av og kose oss etter en tung dag. Eller å få hjertet til å pumpe raskere og ha en drit skøy kveld sammen med kompiser.

 

Problemet er jo at noen tar spill FOR seriøst, og tar nederlag alt for hardt... noen resulterer til å slå til/ødelegge tastaturet, mens noen faktisk kan gå til fysisk angrep på et eller annet eller noen. Dette skifter fra person til person.

 

Men jeg sier ikke at denne 17-årigen gjorde det han gjorde fordi han tapte en Clan-match i CS... at noen på MSN nudged han slik at han mistet kontroll på matchen og derfor tapte. At dette gjorde da at han neste dag tok farens pistol og skøyt 11 stk... tror de fleste som leser dette hører hvor idiotisk det egentlig høres ut.

Lenke til kommentar

Hehe, forstår godt hva du mener :) Er helt enig med deg!

 

Spill er ikke selve årsaken til at slike ting skjer, Men det Kan en effekt på et slikt utbrudd som gjør at noe slikt skjer. Om det er det som gjør at det brister over for problemet for personen kan være en mulighet.

 

Det kan jo være slikt at denne personen føler seg helt mislykket i livet, og derfor er det å gjøre det bra i et spill ekstremt viktig for han/hun. Og når man da taper i dette spillet, og føler seg mislykket der også... så kan det være bristepunktet.

Lenke til kommentar

Hvis noen folk faktisk tar spill så seriøst som media hevder, er det spillets feil? Eller er det foreldre som ikke følger med? Kanskje det er personen som spiller som selv skal skjønne når det er nok? Det er rett og slett idiotisk å skylde på spillene. Skal vi si ifra hver gang noen som spiller CS ikke dreper noen? "16-åring spilte CSS - drepte ingen!"

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere, er det jo foreldrenes ansvar å følge med på hva ungene deres driver på med :)

 

Man kan ikke skylde på utviklerne at slike spill lages, det blir bare for dumt. Noen kan takle slike spill, andre ikke... foreldrene kan ikke bare snu et blindt øye til å late som ingenting hvis sønnen eller dattera deres plutselig begynner å skal ha alt mulig av våpen osv.

 

Skal nok love deg at media ofte overdriver når det gjelder saker... et kutt kan gjerne bli at mannen mistet armen og tilstanden er kritisk.

Lenke til kommentar
De fleste har vel en far som har et eller annet form for skytevåpen, være det luftpistol eller en 9mm.

Du mener vel i USA? Ingen i norge jeg vet om som har våpen o_O

 

tipper du bor i en av de store byene. Kommer du litt ut på "landet" blir det mye mer valig med våpen, dog til jakt/konkuranse bruk. DFS har over 150 000 medlemmer, og så godt som alle desse har i allefall 1 våpen heime( http://www.dfs.no/no/Om_DFS/Medlemsutvikling/ ). I tilleg kommer mange jegere og pistolklubber.

 

Vi tror nok ofte at det nesten ikkje er våpen rundt om i dei norske hjem, men statistikk sier noe annet ;) .

Endret av Painapple
Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at CS er en type vold som ikke blir oppfattet som vold av de fleste som spiller det. Det handler om å sanke poeng, og det får du via å treffe en figur med et våpen, men man tenker ikke over at den figuren dør og at du er morderen. Det er en grunn til at folk spiller CS, og det er jo pga de konkurransepregede situasjonene og personene. Spill som handler om vold og ikke konkurranse har en igjengående tendens til å ikke bli like populære som de spillene som baserer seg på konkurranse.

 

Derfor synes jeg det blir veldig feil å skylde på spill som Counter Strike og Call of Duty 4, om ikke det å skylde på spill i det hele tatt. Som flere har sagt før meg så er det flere millioner mennesker over hele verden som spiller spill. Dersom det hadde vært en klar sammenheng mellom spill og mentale sammenbrudd hadde vi nok sett langt høyere statistikker. Nå er det sikkert noen som tenker at "alt" av forstyrrelser er fordi "alle" spiller: Nei. Det er fordi i dagens samfunn har selv den mest normale følelse fått et navn og kan kalles en lidelse eller forstyrrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...