Gå til innhold

Empire: Total War

Anbefalte innlegg

Vi vender oss til 1700-tallet, Amerika er oppdaget og krigen om nye landområder er i gang. Som med tidligere spill i Total War serien skuffer heller ikke The Creative Assembly med dette. Empire: Total War blir det femte spillet i denne serien. Amerika og India er nå med i spillet.

Hva er nytt?

I Empire: Total War har det blitt lagt til mye nytt. Enheter kan nå bruke omgivelsene på slagmarken til sin fordel for å knuse fienden. Hus kan bli brukt som beskyttelse, men kan også lett bli ødelagt. Sjøslag er den store nyheten i spillet. I tidligere spill var det ikke mulig å lede dine skip i krig, nå kan du det.

I tilegg til en hoved kampanje får vi servert en side kampanje ved navnet The Road to Independence. Her følger du den første britiske kolonien i Amerika fram til et selvstendig United States.

Krutt, røyk og musketter

Kruttet er oppfunnet og musketten er kommet på banen. For at spillere skal overleve i 1700-tallets harde virkelighet må nye taktikker legges. Noen nasjoner har sterk marine, mens andre nasjoner er sterke på andre områder. Derfor må spilleren tenke forskjellige taktikker ved valg av forskjellige nasjoner. I tilegg til Europa å bry seg om har flere nasjoner kolonier og byer i Amerika og India, disse må også tas hånd om. For å vinne en kampanje må du ha kontroll over en viss mengde byer pluss noen spesielle som du ikke kan vinne uten.

Statsoverhode, Admiral og General

I kampanjekartet må du styre dine byer, holde befolkningen glade, gjøre handel med andre nasjoner, lage allianser, gå i krig og kvitte deg med dine fiender. Som statsoverhode må du passe på alt på kampanjekartet. Å gå i forhandlinger med nasjoner er nå mye lettere en i tidligere spill, du slipper å styre en diplomat rundt hele kampanje kartet for å spørre en nasjon om å bli alliert med deg.

Teknologi er nå satt mye mer sentralt en før. Du må bygge skoler der forskjellige teknologier kan forskes på.

Når du kommanderer dine armeer til å gå i krig endres spillet fra et kampanje kart og kaster deg inn i slaget, du er nå general over dine enheter. Nå må du bruke alle dine taktiske evner for å overliste fienden og vinne slaget. CA har fokusert mye på dueller mellom soldater og en realistisk slagmark. Duellene er filmet med stuntmenn og animert noe som gjør dette veldig ekte og fantastisk å se på, det gjør slagmarken mer ekte. Grafikken er ikke noe å klage på, modellene ser veldig gode og realistiske ut og omgivelsene er meget bra laget.

Sjøslag

Dette er den store nyheten i spillet, som nevnt tidligere har du nå mulighet til å styre dine egne skip. Sjøslagene ser storartet ut, ettersom ar CA har scriptet om grafikk motoren og brukt et år på å få vannet til å se realistisk og bra ut må jeg si at de har gjort en kjempe jobb!

I sjøslagene må du respektere vær og vind, men du kan også bruke det til din fordel og knuse fienden. Skipene ser kjempe bra ut, CA har brukt mye tid på å gjøre modellene så like som overhode mulig som den virkelige skipet.

Flerspiller delen

Flerspiller delen i Empire: Total War er godt gjennomført. CA samarbeider med Steam slik at det er lettere å spille med og holde kontakten med folk. Det er mulig å spille både land og sjø slag.

Vi er lovet mer av CA, i en patch skal det følge med en flerspiller kampanje. Der kan 2 spillere spille mot hverandre. Hvis en av spillerne går i krig mot en datastyrt nasjon vil den andre spilleren ta kontroll over denne hæren slik at han ikke bare blir sittende å se på.

Konklusjon

The Creative Assembly kan være stolte over seg selv ved å ha laget et så storartet spill. Empire: Total War er og kommer til å være i lang tid det beste strategispillet som er ute på markedet.

Karakter: 10/10

Endret av LaviX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at spillet for 10/10 utifra omtalen du skrev, men om du faktisk skal omtale spillet så må du også nevne alle feilene med det, og da er det umulig snakk om et 10/10-spill.

Jeg liker empire: total war, men det er ikke til å koste under teppet at det har veldig mange og veldig store feil.

Kan hoppe over gameplaymangler til å begynne med og gå rett på de tingene som er regelrett feil med spillet.

Det er mulig at du er en av de få heldige som spiller empire: total war helt uten problemer, og velsigne være ditt hell, men det er dessverre slik at svært mange fortsatt ikke har fått startet spillet sitt. Når man først får spilt det er det også ekstremt tregt, med loadingskjermer som kan strekke seg over opptil flere minutter selv på nye systemer, og et strategikart som får episke slowdowns helt uten grunn. Jeg tror ikke det er en gameplayfunksjon at spillet stopper opp i 30 sekunder bare fordi du har valgt ei flåte.

Det er kanskje fikset nå, men det er helt uttilgivelig at OPPDRAG #2 ikke funker i et spill (road to independence). Hvordan slipper slikt gjennom Q&A?

Du nevner hvordan du kan få units til å bruke cover på kartet, og selv om dette er en minimal funksjon med like minimal nytteverdi, så er det alltid passe hilarisk hvordan dine superintelligente tropper bestemmer seg for å stille seg på feil side av veggen du ber de søke dekning bak.

Det bringer meg ganske fint over til mitt neste problem med spillet; AIen.

Jeg liker at det er færre provinser på kartet nå enn det var i de andre spillene i serien, ettersom det gjør verden litt "mindre" og kanskje reflekterer bedre hvordan dine høyere teknologiske armeer flytter seg raskere over kartet enn de gjorde i middelalderen, men det er ikke kult når du ødelegger det franske imperiet på runde #ingenting fordi den idiotiske AIen heller bestemmer seg for å plassere hele hæren sin i sin vestlige port istedenfor å forsvare seg for den enorme hæren du har plassert RETT på grensen til Paris.

AIen er heller ikke noe særlig på under selve slagene, men det kan jeg faktisk tilgi ettersom AIen alltid har vært mildt sagt tilbakestående i total war-spill.

Så føler jeg også at man burde nevne sjøslag. Dette er en kjempefin innovasjon, og funker faktisk overraskende bra, og selv AIen klarer å være litt utfordrende i denne modusen, og jeg gir all kudos til creative assembly for å ha lagd en av de beste sjøslagsimulatorene noensinne (av de få jeg har spilt), men alt er ikke bare kake og te på havet, ettersom AIen på strategikartet ikke klarer å BRUKE sine flåter til noe. Har du lagt merke til at du er helt usårbar som England? Det er fordi AIen ikke forstår invasjoner over sjø. Du vil ALDRI se AIen plassere sine tropper på en båt og flytte de til et annet sted. Aldri. Dette er ikke gjennomtenkt design.

Så er det de tingene som jeg ikke kan se på som objektive feil, men ting som ødelegger mye av opplevelsen for meg selv;

Unit diversity. Det er utrolig få typer tropper å velge mellom i empire: total war. På de forskjellige vestlige faksjonene har du valget mellom menn med musketter, eller andre menn med musketter og litt annen uniform, eller menn med musketter, muligens noen flere menn med musk-- ser du hvor jeg vil hen?

Lyden. Hvorfor er et slag ført med krutt så forbanna STILLE? Krig tidligere i total war har bestått av rop og smerteskrig og alle deilige lyder man nyter når man ser sine tropper slakte fienden, men i empire er det som om noen har satt en lyddemper på det aller meste. Heldigvis vil vel mods fikse dette snart nok, om ikke allerede.

Prioriteringer; Creative assembly ga ut en patch for å stoppe folk fra å modde inn special forces-troppene fra collector's edition, men de har ikke gitt ut en patch for å fikse all driten som faktisk feiler spillet. Bra jobbet!

Jeg skjønner ikke hvordan Empire: Total War du har spilt, men det kan umulig være det samme jeg har liggende på steam, og jeg skulle gjerne ha spilt det. Selv gir jeg empire: TW maks 6/10. 7/10 om jeg skal være skikkelig generøs og anta at de fikser drit med patch.

Lenke til kommentar
Skjønner at spillet for 10/10 utifra omtalen du skrev, men om du faktisk skal omtale spillet så må du også nevne alle feilene med det, og da er det umulig snakk om et 10/10-spill.

Ingenting å svare på her, sjølvom eg ikkje har opplev mange feil.

Jeg liker empire: total war, men det er ikke til å koste under teppet at det har veldig mange og veldig store feil.

Kan hoppe over gameplaymangler til å begynne med og gå rett på de tingene som er regelrett feil med spillet.

Det er mulig at du er en av de få heldige som spiller empire: total war helt uten problemer, og velsigne være ditt hell, men det er dessverre slik at svært mange fortsatt ikke har fått startet spillet sitt. Når man først får spilt det er det også ekstremt tregt, med loadingskjermer som kan strekke seg over opptil flere minutter selv på nye systemer, og et strategikart som får episke slowdowns helt uten grunn. Jeg tror ikke det er en gameplayfunksjon at spillet stopper opp i 30 sekunder bare fordi du har valgt ei flåte.

Det er kanskje fikset nå, men det er helt uttilgivelig at OPPDRAG #2 ikke funker i et spill (road to independence). Hvordan slipper slikt gjennom Q&A?

Eg har ikkje opplevd desse feila, og sjølvom det har av og til tatt litt tid til å reagere når eg klikker på ein general er det ikkje nok til å irritere seg over. Loading screens er ikkje noko eg irriterar meg mykje over, ikkje har eg opplevd ein over eit min heller.

Oppdrag 2 i RtI funker fint for meg.

Du nevner hvordan du kan få units til å bruke cover på kartet, og selv om dette er en minimal funksjon med like minimal nytteverdi, så er det alltid passe hilarisk hvordan dine superintelligente tropper bestemmer seg for å stille seg på feil side av veggen du ber de søke dekning bak.

Det bringer meg ganske fint over til mitt neste problem med spillet; AIen.

Klikk på t.d. gjerdet, og dra musa så vil markøren flytte seg og dei vil stille seg på rett side av gjerdet.

Jeg liker at det er færre provinser på kartet nå enn det var i de andre spillene i serien, ettersom det gjør verden litt "mindre" og kanskje reflekterer bedre hvordan dine høyere teknologiske armeer flytter seg raskere over kartet enn de gjorde i middelalderen, men det er ikke kult når du ødelegger det franske imperiet på runde #ingenting fordi den idiotiske AIen heller bestemmer seg for å plassere hele hæren sin i sin vestlige port istedenfor å forsvare seg for den enorme hæren du har plassert RETT på grensen til Paris.

AIen er heller ikke noe særlig på under selve slagene, men det kan jeg faktisk tilgi ettersom AIen alltid har vært mildt sagt tilbakestående i total war-spill.

Eg har også opplevd det, men som du seier så har jo AIen vore lit tilbakeståande i TW spel. Eg har aldri opplevd noko sånt på hard da...

Så føler jeg også at man burde nevne sjøslag. Dette er en kjempefin innovasjon, og funker faktisk overraskende bra, og selv AIen klarer å være litt utfordrende i denne modusen, og jeg gir all kudos til creative assembly for å ha lagd en av de beste sjøslagsimulatorene noensinne (av de få jeg har spilt), men alt er ikke bare kake og te på havet, ettersom AIen på strategikartet ikke klarer å BRUKE sine flåter til noe. Har du lagt merke til at du er helt usårbar som England? Det er fordi AIen ikke forstår invasjoner over sjø. Du vil ALDRI se AIen plassere sine tropper på en båt og flytte de til et annet sted. Aldri. Dette er ikke gjennomtenkt design.

Dette har eg ikkje opplevd, for meg så bruker AIen faktisk skipa sine veldig bra, og sjøslaga er veldig realistiske.

Så er det de tingene som jeg ikke kan se på som objektive feil, men ting som ødelegger mye av opplevelsen for meg selv;

Unit diversity. Det er utrolig få typer tropper å velge mellom i empire: total war. På de forskjellige vestlige faksjonene har du valget mellom menn med musketter, eller andre menn med musketter og litt annen uniform, eller menn med musketter, muligens noen flere menn med musk-- ser du hvor jeg vil hen?

No var det faktisk ikkje så forskjellige typar soldatar på den tida. Nokre land som Russland hadde t.d. Kossaker, men ellers var det veldig mykje det same.

Lyden. Hvorfor er et slag ført med krutt så forbanna STILLE? Krig tidligere i total war har bestått av rop og smerteskrig og alle deilige lyder man nyter når man ser sine tropper slakte fienden, men i empire er det som om noen har satt en lyddemper på det aller meste. Heldigvis vil vel mods fikse dette snart nok, om ikke allerede.

Er ganske einig på dette, det ville vore kulare med meir lydar, men eg trur det finnes mods for det.

Prioriteringer; Creative assembly ga ut en patch for å stoppe folk fra å modde inn special forces-troppene fra collector's edition, men de har ikke gitt ut en patch for å fikse all driten som faktisk feiler spillet. Bra jobbet!

Kva vil CA? Jo, tene penger, og dei tener meir penger på å hindre piratkopiering. Og det kjem nok fleire patcher, dei ville berre hindre sånne ting i starten. Det er for tidleg å kritisere CA for å prioitere feil.

Jeg skjønner ikke hvordan Empire: Total War du har spilt, men det kan umulig være det samme jeg har liggende på steam, og jeg skulle gjerne ha spilt det. Selv gir jeg empire: TW maks 6/10. 7/10 om jeg skal være skikkelig generøs og anta at de fikser drit med patch.

For meg har Empire vore akuratt som eg ville, og eg gjer det lett 10/10. Kanskje eg har vore heldige, og kanskje det er fordi eg ikkje blir irritert over småting som lange loadingscreens, men eg seier at dette lett er det beste strategispelet i 2009. Meist sannsynleg heilt fram til CA lager det neste Total War.

Endret av Flosshatt
Lenke til kommentar
Ingenting å svare på her, sjølvom eg ikkje har opplev mange feil.

Eg har ikkje opplevd desse feila, og sjølvom det har av og til tatt litt tid til å reagere når eg klikker på ein general er det ikkje nok til å irritere seg over. Loading screens er ikkje noko eg irriterar meg mykje over, ikkje har eg opplevd ein over eit min heller.

Da er du vel en av de heldige.

Oppdrag 2 i RtI funker fint for meg.

Funket ikke på release. Er kanskje blitt patchet nå. Gjør ikke saken noe bedre, ettersom en omtale burde være av startproduktet.

Klikk på t.d. gjerdet, og dra musa så vil markøren flytte seg og dei vil stille seg på rett side av gjerdet.

Er fullt klar over dette, men det har dessverre skjedd et par ganger at troppene uansett bestemmer seg for å hoppe over gjerdet uansett. Dette skjer ikke alltid, men det skjer.

Eg har også opplevd det, men som du seier så har jo AIen vore lit tilbakeståande i TW spel. Eg har aldri opplevd noko sånt på hard da...

Har ikke noe med vanskelighetsgraden å gjøre. Jeg spiller på hard selv, men har hørt at den er enda mer aggresiv på å intercepte hærene dine på VH, som isåfall vil gjøre det enda mer vanlig at de bare forlater byene sine.

Dette har eg ikkje opplevd, for meg så bruker AIen faktisk skipa sine veldig bra, og sjøslaga er veldig realistiske.

Som sagt, sjøslagene er en av tingene i spillet jeg ikke kan klage på, jeg synes de er fortreffelig morro (bortsett fra boarding, som de har lovet å fikse i patch), men det er uansett tilfelle at AIen ikke under noen omstendighet vil laste tropper om på en båt for å sette igang en sjøinvasjon. Dette har ikke noe med vanskelighetsgrad å gjøre, det er rettoglsett ikke mulig. Jeg gjentar; du vil ALDRI se AIen flytte en hær over på en flåte.

No var det faktisk ikkje så forskjellige typar soldatar på den tida. Nokre land som Russland hadde t.d. Kossaker, men ellers var det veldig mykje det same.

Var ikke så himmla stor forskjell på soldater i middelalderen heller, men de tok seg i det minste friheter med stats og utseende i r:tw og m:tw fordetom. Her har du identiske uniformer på alle tropper, i en tidsalder der de kuleste og mest unike uniformene var prestisje for statsoverhoder.

Kva vil CA? Jo, tene penger, og dei tener meir penger på å hindre piratkopiering. Og det kjem nok fleire patcher, dei ville berre hindre sånne ting i starten. Det er for tidleg å kritisere CA for å prioitere feil.

Det har ingenting med piratkopiering å gjøre i det hele tatt.

For meg har Empire vore akuratt som eg ville, og eg gjer det lett 10/10. Kanskje eg har vore heldige, og kanskje det er fordi eg ikkje blir irritert over småting som lange loadingscreens, men eg seier at dette lett er det beste strategispelet i 2009. Meist sannsynleg heilt fram til CA lager det neste Total War.

Du har selvfølgelig all rett til din egen mening, men jeg vil minne på at et spill på 10/10 er tilnærmet perfekt, og det er ikke to ord som i det hele tatt er kompatibel med empire: total war.

Lenke til kommentar
Du har selvfølgelig all rett til din egen mening, men jeg vil minne på at et spill på 10/10 er tilnærmet perfekt, og det er ikke to ord som i det hele tatt er kompatibel med empire: total war.

Jeg har heller ikke opplevd noen store buggs og små buggs som skyggene gjør ikke at helhetsopplevelsen blir ødelagt.

Ettersom at spillingen min går veldig bra og uten buggs ser jeg ingen grunn til at jeg skulle gi spillet en dåligere karakter.

Muligens bare uheldig at du har opplevd de buggsa, men kan også ha noe å gjøre med maskinvaren din.

Og anmeldelsen er min mening, det er den første jeg har skrevet og var hovedsakelig en skoleoppgave. Den er muligens mangelfull på visse punkter, men som sagt det er min mening av spillet og siden små buggs ikke bryr meg så er det ikke noe annent som trekker karakteren ned.

Hadde store forventlinger til empire, etter å ha spilt rome og medieval gledet jeg meg enormt. Spillet skuffer ikke i det hele tatt, jeg vet at CA vil ordne opp i små buggsa ettervert.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...