Gå til innhold

Halo 3: ODST - Generell diskusjon og kjattprat


Lakus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har mine mistanker om at dem gjør det for å få folk til å kjøpe spillet hos dem istedet, siden de for øybelikket er de eneste som kan levere spillet akkuratt _nå_ :/

 

 

Kunne du vært så snill å skrive ned historien og sende det enten til Gamer, Dagbladet, VG, Se og Hør eller noe slikt?

Det må bli slutt på at Expert skal tjene penger på å utnytte slikt.

Ikke bare bryter de kontrakter gang på gang, men de er også forferdelig uetiske mot lovlydige mennesker som må vente, i de verste tilfeller, opptil en uke før de også får tak i det?

 

Har egentlig aldri handlet derfra, men søren heller om det blir aktuelt etter to slike "uhell" såpass nærme hverandre, enda Expert representanter ringte inn til Microsoft og formelig la seg paddeflate og ba om tilgivelse.

 

Den eneste muligheten de har til å selge spill er å selge de for tidlig, med de blodprisene de har.

 

Hadde dette vært tilfelle burde de i såfall slutte å selge spill, får da være måte på.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Du ser ingen problemer så lenge det er du personlig som får spillet et par dager før mener du vel?

Kanskje du heller burde tenke på det store bildet?

 

 

Edit:

 

For å utdype:

Hadde alle fått spillet på samme tid hadde det vært noe annet for oss som forbrukere, men ikke for utgiver som nettopp det, utgiver.

Skal en butikk få selge et produkt må de inngå visse avtaler for at utviklerne skal føle seg trygge på at butikken vil selge produktet deres, og disse avtalene bestemmes i stor grad av utviklerne selv.

Får butikken en dato utvikleren vil spillet skal slippes på, er det ikke annet enn ignorant å bryte avtalen og slippe det før.

Dette kan være grunnet mye konkurranse den tidsperioden det er snakk om, reklamer som koster millioner vil være bortkastet siden folk vil stille spørsmål ved reklamens budskap da butikker angivelig har solgt spillet FØR datoen som reklameres.

 

Ved å bryte avtaler kan butikken risikere at de ikke får lov til å selge flere av utviklerens spill, dette er på ingen måter positivt hverken for butikken eller de som faktisk bruker butikken aktivt til å kjøpe spill.

Det er ikke alle som bor i Oslo og kan velge og vrake av fysiske butikker vettu.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Vi kan vel neppe se på det som noe negativt at noen får fått i spillet før release. Det gjør ikke noe for meg at noen på min venneliste spiller ODST før meg selv. Selvfølgelig skulle jeg ønske at det var meg, men jeg unner de å ha spillet litt før. Neste gang blir det kanskje meg. :) Så lenge spillet får gode tilbakemeldinger bør det ikke gjøre så mye for utvikleren eller utgiveren at et spill kommer i hende på noen dager før. Det var verre med Alone in the Dark, hvis noen husker. :p

 

Uansett, hvem er det som seriøst kjøper spill på Expert? Bortsett fra bestemødre eller andre inkompetent på spill.

Lenke til kommentar
Vi kan vel neppe se på det som noe negativt at noen får fått i spillet før release. Det gjør ikke noe for meg at noen på min venneliste spiller ODST før meg selv. Selvfølgelig skulle jeg ønske at det var meg, men jeg unner de å ha spillet litt før. Neste gang blir det kanskje meg. :) Så lenge spillet får gode tilbakemeldinger bør det ikke gjøre så mye for utvikleren eller utgiveren at et spill kommer i hende på noen dager før. Det var verre med Alone in the Dark, hvis noen husker. :p

 

Uansett, hvem er det som seriøst kjøper spill på Expert? Bortsett fra bestemødre eller andre inkompetent på spill.

 

 

Hvis du evner å tenke litt større enn bare deg og dine så kanskje forståelsen din følger etter også, synes det er vanvittig at ikke flere tenker på følgende av slikt.

Hadde du synes det hadde vært hyggelig å bruke millioner på misledende reklame?

Eller at butikker driter i den avtalen dere har skrevet/inngått som skal respektere og være garantien din som utgiver?

 

 

Beklager at jeg sier det men fy flate hvor egoistiske det virker at folk er her, så lenge dere får spillene gir dere blanke f i å tenke på at ting faktisk skal skje på rett måte.

Lenke til kommentar

Men det er jo slikt man ikke vet, og jeg tviler sterkt på at Bungie/Microsoft er så veldig glade når folk klager over at andre folk får tak i spillene før de egentlig skal få tak i de.

Det finnes verre tap enn kun penger vettu.

 

 

Edit:

Du kan jo tenke deg selv, hadde det virkelig ikke vært en "big deal" ville vel ikke MS ha vurdert sanksjoner mot Expert som følger av blunderen i Elverum?

Det er lov å tenke litt på egen hånd.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Du ser ingen problemer så lenge det er du personlig som får spillet et par dager før mener du vel?

Kanskje du heller burde tenke på det store bildet?

 

 

Edit:

 

For å utdype:

Hadde alle fått spillet på samme tid hadde det vært noe annet for oss som forbrukere, men ikke for utgiver som nettopp det, utgiver.

Skal en butikk få selge et produkt må de inngå visse avtaler for at utviklerne skal føle seg trygge på at butikken vil selge produktet deres, og disse avtalene bestemmes i stor grad av utviklerne selv.

Får butikken en dato utvikleren vil spillet skal slippes på, er det ikke annet enn ignorant å bryte avtalen og slippe det før.

Dette kan være grunnet mye konkurranse den tidsperioden det er snakk om, reklamer som koster millioner vil være bortkastet siden folk vil stille spørsmål ved reklamens budskap da butikker angivelig har solgt spillet FØR datoen som reklameres.

 

Ved å bryte avtaler kan butikken risikere at de ikke får lov til å selge flere av utviklerens spill, dette er på ingen måter positivt hverken for butikken eller de som faktisk bruker butikken aktivt til å kjøpe spill.

Det er ikke alle som bor i Oslo og kan velge og vrake av fysiske butikker vettu.

 

Joda jeg ser problemstillingen din. Men hva har det og si for deg? Er ikke du en sluttforbruker? Hvorfor skal du kaste bort energi på og irritere deg på at en kar har fått spillet før lansering. Ærlig talt, det er butikken sitt problem ikke ditt. For meg virker det som om du jobber for konkurenten til Expert og skal prøve og heve deg over dem.

 

Om en person får spillet før lansering. Utrolig bra for han. Det er butikken som får smellen. Hvorfor skal du sitte der i kontorstolen din og irritere deg over det i et forum? For og få flere som meg til og irritere seg over deg.

 

Dette er butikken sitt problem, ikke deg. Forsetter du og irritere deg for dette jobber du tydelighvis for en butikk som er konkurenten til expert. Det er feil og klage over et forum da. Klag til sjefen din.

 

La mannen være fornøyd og Expert være idioter. Uansett. Det er sluttforbukeren som vinner her. Hva som skjer med Expert, eller butikkene i mellom får bli dem sitt problem. Ikke ditt.

 

Case Close. God natt.

Lenke til kommentar

Enda så forstår du ikke problemet, selv om jeg har skrevet det ned ord for ord.

Det ER et problem for de sluttforbrukerne som faktisk er fornøyde med Expert, og de som ikke bor så sentralt at en Expert butikk kanskje er den eneste butikken de har å kjøpe spill på.

Det ER ikke alle som bor i Oslo og har utallige fysiske spill-butikker å handle i.

Tro det eller ei, men det finnes faktisk fortsatt de som synes det er godt å kunne gå til butikken og ta en prat med selgerne om spill/produkter som kommer, noe en nett-butikk aldri kan trylle frem.

 

Jo mindre butikker som selger spill, jo mindre valgfrihet og tilgang for oss, og så lenge slikt fortsetter å forbli ustraffet skal du ikke se bort i fra at flere og flere butikker tar en "Expert" og dermed ødelegger mye av forventningsgleden og rettferdighets-sansen for andre spillere.

Hvor "gøy" er det egentlig å sitte og vite at pga lavpannede butikk-medarbeidere må du sitte og lese andres fryd over et produkt du ikke får skaffet på lovlig vis på kanskje flere uker?

Er det rettferdig at 1 for kanskje hver 10.000ende spiller skal få spille spillet før disse?

 

Avtaler er avtaler, og det merkelige er at du skjønner at dette er en konkurranse butikkene imellom (siden du barnslig nok påstår at jeg jobber for en rivaliserende butikk-kjede, noe jeg ikke gjør bare for å få det på det rene), men ikke at dette også er en konkurranse utgiverne i mellom.

 

La oss nå si at spillet ville blitt sluppet samtidig med et annet stort spill (ikke begynn å kverruler med "ja men det ble ikke det bla bla", bare PRØV å ta poenget) som f.eks Modern Warfare 2.

Et "stunt" som dette kunne i verste fall kostet MS/Bungie en hel del penger hvis folk får muligheten til å kjøpe MW2' før release og dermed sitte der i flere uker med det spillet før de i det hele tatt tenker på ODST.

Det er en grunn til at vi ser at spill blir utsatt pga for "trange perioder", eller tror du bare utviklerne gjør det for moro skyld?

Hver dag som går der man tjener mindre penger enn man forventer er "taps dager", og ikke akkurat noe utgiverne vil skal skje.

Igjen, hvis dette virkelig ikke hadde noe å si for MS og utgivere, hvorfor ville de da vurdert sanksjoner?

 

Prøv å tenk på andre enn bare "forbrukerne", men hvis du absolutt MÅ det og ikke klarer eller evner å se det fra flere sider, så kan du tenke på at alt som evt. rammer butikker som selger spill eller spill-bransjen til slutt også rammer forbrukerne (oss).

 

Å tro noe annet blir, etter min mening, bare å pisse i motvind og lure på hvorfor i huleste man blir våt i trynet.

 

 

Edit:

 

Derfor mener jeg at det er dumt at Expert ødelegger for seg selv og spillere som må vente til spillet faktisk skal komme, fordi selv om DU forblir uberørt av slike tabber så betyr det ikke at andre ikke blir det.

Som nevnt; jo flere butikker som selger, jo større (forhåpentligvis lovlig og etisk) konkurranse butikkene i mellom, som er bra for oss forbrukere (les; Pris-krig).

Blir det mindre butikker er det plutselig mindre og mindre butikker som må slåss om kundene, og da slutter også butikkene å tenke på kundene og heller tenke profitt.

 

En dyr spill-butikk er til større nytte enn ingen butikk, og det er derfor jeg synes det blir for dumt at Expert skyter seg selv i foten, og risikerer å ta med seg en fast kundebase i samme slengen.

Men klarer de ikke å holde avtaler, burde de ta konsekvensene av det, for utgiverne og forbrukernes skyld.

 

For desverre sitter vi som forbrukere i midten av alt dette, blir butikkene rammet blir vi rammet, og blir utgiverne rammet skjer det samme igjen.

Så derfor mener jeg at man burde klare å tenke litt ut av boksen, og heller si fra og sørge for å gjøre det riktige, man burde unne utgiverne å få beholde de rettighetene de faktisk har.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...