Gå til innhold

Bør "Telletråd"-regelen endres?

Bør telletråder tillates  

1. 1. Skal vi tillate telletråder på forumet?

• Ja - i "Småprat"-kategorien
      10
    • Ja - men kun i en egen Telletråd-kategori
      16
    • Nei - bør ikke tillate telletråder noensteder
      24

Anbefalte innlegg

Endring av "Telletråd"-regelen

Forumet har et punkt i retningslinjene som forbyr oppretting av telletråder:

Tråder som ikke maner til diskusjon rundt et emne eller et spørsmål er ikke tillatt. Telletråder, spamtråder og lignende er eksempler på slike tråder. Brukerene oppfordres til å tenke seg om før de oppretter tråder, og tenke igjennom hva målet med tråden er.

Det har alikevel oppstått noen telletråder. En av de kanskje mest synlige telletrådene er selve definisjonen på en telletråd. Jeg snakker selvfølgelig om Nedtelling fra 50.000!. Denne tråden går som dere sikkert skjønner ut på å telle ned fra 50 000. Den bryter dermed med det siterte punktet i retningslinjene og burde derfor bli stengt. Nå har vi i moderator-teamet imidlertid vurdert saken.

Det er noen punkter man må ta i betraktning i anledning denne saken. For det første er tråden opprettet i en av forumdelen "Annet"s kategorier. I denne forumdelen teller ikke innleggene på postcounten (Antall poster en bruker har postet, som vises under brukernavnet). På en annen side utgjør denne tråden 6% av forumets innlegg. Altså er 6% av forumet ren spam, eller tall om du vil.

Spørsmålet er da om dere brukere ønsker en slik tråd? Skal man ha lov til å poste telletråder i Annet-delen av forumet? Undertegnede må få påpeke at dersom vi først skal tillate telletråder, så blir det for "Helt andre ting"-kategorien eller en egen ny "Telletråd"-kategori. "Småprat" burde være forbeholdt sosiale diskusjoner med meningsfullt innhold. Så hva synes dere? Kom med tilbakemeldinger!

Endret av TSP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi skal tillate telletråder er nok en egen kategori den beste løsningen ja. Rent personlig synes jeg godt man kan klare seg uten telletråder. Slike tråder har ikke noe meningsfullt innhold, og blir i mine øyne derfor å regne som søppel/spam-tråder. På en annen side skal man høre på brukerne, så om brukerne ønsker telletråder så må vi ta det til etteretning, og heller føye oss.

Lenke til kommentar

Som Ehtram sier, så støtter jeg det å opprette et underforum kalt Lekeplassen eller lignende.

Men det jeg ser på som et problem er at det kan kanskje bli mange underfora etterhvert, noe som er like negativt i mine øyne.

Det burde dog ikke være lov til f.eks å ha en "Telle til 50000" og en som teller ned. Rett og slett må man se an hva slags tråder som allerede finnes der før man poster. To eller flere tråder som går ut på telling blir for mye, selv for en eventuell lekeplass. Variasjon er livets krydder ;)

Med det sagt er jeg litt skeptisk til konseptet rundt telletråder, men en del av dem er jo ganske morsomme.

Lenke til kommentar

"Helt andre ting" bør brukes til fornuftige emner. Det kan være språk, politikk, mat, utdanning og andre ting det er mulig å diskutere. Telletråder hører ikke hjemme der. Jeg støtter heller opprettelse av en off topic-kategori hvor alle usakligheter kan postes.

Endret av drugiS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Syns tellertråder "nedtelling fra 50.000" er helt høl i huet. Veldig bra at de ikke inneholder postcount. Hvis det opprettes en egen kategori så blir det litt bedre.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke la folk telle ned fra 50.000 hvis de vil det? Hvis det blir opprettet en egen plass for slike tråder så kan de som ikke liker det enkelt og greit holde seg unna den delen av forumet.

Frodi vi ønsker meningsfylte poster på forumet. Joda, hvis vi putter alt søppelet i en egen kategori kan man jo bare holde seg unna den kategorien. Innlegg (uten bilder) tar heller ikke mye lagringsplass eller båndbredde. Det er jo som regel maks en linje med tekst i vhert innlegg i slike telletråder. Så rent teknisk er det ingen grunn til at vi ikke skal kunne ha det.

På en annen side handler det også om hvordan vi ønsker at forumet skal fremstå. Som et seriøst forum for meningsutveksling, eller et tildels useriøst forum med mange meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar

Det burde være opp til adminene i hvilken grad de ønsker spam på forumet, de burde jo ikke tillate mer enn de klarer å kontrollere. Når det er sagt er det nok langt mer enn seks prosent av postene her på forumet som er spam, syns ikke nivået på debattene her holder spesielt høyt nivå - likner jo mer og mer på diskusjon.no for hver dag som går.

Lenke til kommentar
Det burde være opp til adminene i hvilken grad de ønsker spam på forumet, de burde jo ikke tillate mer enn de klarer å kontrollere. Når det er sagt er det nok langt mer enn seks prosent av postene her på forumet som er spam, syns ikke nivået på debattene her holder spesielt høyt nivå - likner jo mer og mer på diskusjon.no for hver dag som går.

Nå var det Tell ned fra 50 000!-tråden ALENE som stod for 6% av postene. Hvor mange % alle spaminnleggene står for vet jeg ikke. Det er nesten umulig å sjekke. Dessuten er det til tider vanskelig å sette en grense mellom hva som er spam og hva som ikke er det.

Lenke til kommentar

6% av alle de over 50.000 innleggene på forumet? Da er det nok noe som må tas tak i. Det er befriende å ha en lekeplass-ish plass more seg (Siste Ordet1 er jo også en mulighet; en av de morsomste/hyggeligste trådene jeg har vært borti!) men det må ikke gå på bekostning av forumet som en helhet. Det burde kanskje drøftes med en eller flere moderatorer før det opprettes en telletråd, så kan de sammen komme frem til om den har noen verdi eller blir ansett som ren spam.

Lenke til kommentar

Så lenge slike tråder holder seg til et bestemt underforum, og så lenge det ikke kommer to like telletråder, så burde det være lov synes jeg. Dog, selv om jeg poster mye rart i f. eks siste ordet (ofte ikke intellektuelle poster), så har jeg aldri posta i telletråden. Jeg skjønner bare ikke hva som er så morsomt med det.

Men jeg skjønner heller ikke hva som er så farlig med at dette tar 6% av forumet. Hvorfor går dette på bekostning av forumet som helhet?

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Så lenge slike tråder holder seg til et bestemt underforum, og så lenge det ikke kommer to like telletråder, så burde det være lov synes jeg. Dog, selv om jeg poster mye rart i f. eks siste ordet, så har jeg aldri posta i telletråden. Jeg skjønner bare ikke hva som er så morsomt med det.

Men jeg skjønner heller ikke hva som er så farlig med at dette tar 6% av forumet. Hvorfor går dette på bekostning av forumet som helhet?

Det går ikke på bekostning av forumet som helhet, men snarere på det inntrykket folk får av forumet når de kommer her. Spørsmålet er som sagt hvordan man ønsker at forumet skal fremstå. Jeg vet ikke om en egen telletråd-kategori (lekeplass) er positivt i så måte. Men så får vi luket vekk telletråder fra de andre kategoriene og samlet dem i en kategori da, om vi har en egen kategori for dem.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk av forumet ville ikke blitt noe dårligere av dette tror jeg da :) Når jeg først er innom et forum så legger jeg ikke bare merke til denne tråden. Eneste stedet slike tråder kan virke "forstyrrende" eller gi dårlig inntrykk tror jeg er hvis det florerer av dem når du velger å vise de nyeste postene. Ellers skulle du gjøre det godt hvis denne tråden skulle være den første du besøkte. Sånn som det er nå, så har jeg ikke sett så mye til den tråden uansett.

På en måte er jo telletråden nokså "ryddig" også. Det er for eksempel mye værre hvis tråder til artikler om ps3 spill er fulle av "lollol ps3 sucks" kommentarer.

Litt OT kanskje, men jeg mener i alle fall at det ikke vil virke så negativt på intrykket folk får av forumet, siden det er så lett/vil være lett, å unngå dem og finne mer kvalitetsfylte tråder.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
Nå var det Tell ned fra 50 000!-tråden ALENE som stod for 6% av postene. Hvor mange % alle spaminnleggene står for vet jeg ikke. Det er nesten umulig å sjekke. Dessuten er det til tider vanskelig å sette en grense mellom hva som er spam og hva som ikke er det.

Jepp, det var egentlig bare det jeg ville frem til også, at det per dags dato er en god del av innlegga som er... tja, skal vi si 'svake bidragsytere til debatt'? ;) Noen ganger går det an å svare bra med one-linere. Det er dog ikke dermed sagt at alle one-linere er bra svar, og det beviser noen kategorier her til fulle - det var det jeg prøvde å få frem.

Lenke til kommentar

Helt andre ting kategorien ser jeg virkelig ikke hvorfor telletråder skulle bli flyttet til. For det første så får man postcount i den kategorien. For det andre så er Helt andre ting en litt mer seriøs kategori, hvor emner som mat, dans, musikk eller whatever kan diskuteres. I Småprat derimot er det mer fritt spillerom og ingen postcount.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...