Gå til innhold

Problem med Ide kanal 2

kripet

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et merkelig problem, virker som om IDE2 ikke fungerer.

cpu hk og psu er kjøpt nytt.

Har prøvd følgende:

Testet alle enhetene på IDE1 og det fungerer

Tatt enhetene som fungerer på Ide2 og satt på IDE2 det funker ikke

Prøvd begge kablene på IDE1 og IDE2 finner kun enheter på IDE1

I bios er begge IDE kanalene aktive.

maskinen er:

p4 1800mhz

128mb ram

asus p4533-x HK

Tnt 2 kort

350W psu

20G disk

creative DVD

Creatice cdrw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'asus p4533-x HK' skal kanskje være P4S533-X... begge ide-kanalene er aktive i bios, betyr at enhetene tilkoblet ide2 er synlig på skjermen i oppstarten ? Hvilket OS bruker du, og er Bios og drivere oppdatert ?

Selv om brenner/dvd er satt som master/slave på ide2, men drivere generelt ikke er oppdatert ( også tnt2-kortet bør oppdateres ), kan det være årsaken. Hvis du har andre pci-kort, prøv å bytt plass for de ( kan krangle om samme IRQ ).

P4S533-X

.

Lenke til kommentar

Skal prøve å oppdatere bios på Hovedkortet..

Skal også prøve å ta ut isdn kortet.

Problemet er at den ikke finner enhetene i Bios, og finner man dem ikke i bios så finner man demvel ikke i windows heller?

Hadde ME på maskinen, men disken er formatert og nå klar til XP, men må sette cd rom på IDE1 for å få instalert siden bios ikke finner IDE2 der den egentlig skulle stått.

Lenke til kommentar
Skal prøve å oppdatere bios på Hovedkortet...

Blir litt skvetten når folk sier sånn, men du er sikkert klar over at det er noe man ikke prøver :wink:

Problemet er at den ikke finner enhetene i Bios, og finner man dem ikke i bios så finner man demvel ikke i windows heller?

Har sett begge deler - tipper mye løser seg med WinXP.

.

Lenke til kommentar

Ikke for å komme med noen løsning, men de enhetene du har testet på begge kanalene hvilke er de og hvordan er de plassert? Kjører du CS (cable select). Spør bare for å utelukke et par ting.

Det mest logiske er å røske ut alt du ikke har bruk for i maskinen, sett en bootbar disk som master i IDE1 (alene). Deretter setter du inn en annen enhet som du vet virker (CD-ROM eller HD) som master i IDE2. Har du gjort dette?

Lenke til kommentar
kripet skrev:  

Skal prøve å oppdatere bios på Hovedkortet...  

Blir litt skvetten når folk sier sånn, men du er sikkert klar over at det er noe man ikke prøver  

Nei skal legge inn ny bios :) med å prøve mente jeg at prøve å se om det hjelper! :)

Alle enhetene fungerer på IDE1 og det er en creative cdrw og en creative dvd som står på IDE 2 Og en 20G disk som står på master på IDE1

Har ikke prøv med Cable Select, men Master Slave innstillingene er rette.

Når jeg kobler kun disken til IDE2 så finner den ikke den heller, og da er det ingentng som er på IDE1

Lenke til kommentar

Cable select er den metoden som stort sett alltid funker.. Spesielt om du blander litt gammelt og nytt utstyr. Da er det bare IDE kabelen som avgjør hvor master og slave skal tildeles.. Trist at denne standarden ikke har slått helt gjennom for alle. Det er jo genialt enkelt. Slipper å dille med jumpere.

Lenke til kommentar
Cable select er den metoden som stort sett alltid funker.. Spesielt om du blander litt gammelt og nytt utstyr. Da er det bare IDE kabelen som avgjør hvor master og slave skal tildeles.. Trist at denne standarden ikke har slått helt gjennom for alle. Det er jo genialt enkelt. Slipper å dille med jumpere.

Vel såvidt meg bekjent så er CS den standarden som oftest skaper tull. Skal man teste om to ide kanaler funker så tar man to enheter og kobler de til hver sin kanal som master. Funker ikke det så bytt om og se om motsatt enhet blir funnet på den andre kanalen. Gjør den det har du utelukket kabel og ide enhets feil ergo er det høyst sannsynlig at det er ide kanalen på hovedkortet som er ødelagt.

Lenke til kommentar

Vil ikke si at den alltid er genial. Jeg har hatt endel problemer med den. Må feks ha Master på den ene IBM disken min og CS på den andre. (Går ikke med slave) Begge kan ikke være CS.

Men hvem bryr seg? Sålenge det virker så klager vi ikke.

Lenke til kommentar

Har bestandig brukt master og slave, og det har bestandig fungert..

Dro ut ISDN kortet og de ekstra usb portene og da kom plutselig alle enheten opp! :)

Må ha vært nå irq konflikter..

Dere skal alle ha en stor takk! :)

Problemet er løst.. :woot:

Lenke til kommentar

CS er genialt, om alle produsenter hadde rettet seg etter det.

For å få en CS ordning til å virke må du ha en CS venlig kabel (Tror de fleste ATA100 kabler er det). Det er da kabelen som bestemmer hvorvidt kontakten er master eller slave. (det finnes en review på hardware.no, tror jeg, som viser hvordan man kan klippe over tråd 28 i en ikke CS vennlig kabel og bruke denne). Muligens må du se på idekablene dine, men siden dette er rimelig nytt er dette neppe noe problem.

Men jeg tror deg.. Vet selv hvor kranglete IDE baserte enheter kan være om de ikke får det som de vil. Heldigvis går alt i min maskin på CS nå og det gir meg stor fleksibilitet.

Trasig med hovedkort som ikke leverer det de skal. Hardwarefeil?

Edit: Gratulerer.. IRQ er, he he, noe herk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...