Gå til innhold

PS3 leser ikke spill lenger! Hvor skal jeg sende inn?

Anbefalte innlegg

Jippi! Da sluttet PS3en min å lese spill. Må vel sende inn på reprasjon da? Burde jeg levere den inn til butikken der jeg kjøpte den (Lefdal) eller direkte til Sony? Hvor lenge må jeg regne med å vente før jeg får den tilbake? Ikke sikker på om jeg har kvittering lenger heller, kjøpte den for litt over et år siden. Er en 40GB modell.

Og et siste spørsmål. Har en 250GB harddisk i den stappet med musikk, video, bilder, savegames, demoer, spill, favoritter, Linux og mye annet rart. Er det bare å ta ut denne og sette den i den nye PS3en jeg får tilbake? Må vel ikke formateres da?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XIQJlAy2KQ

Min playstation sluttet å lese spille for noen måner siden. Jeg sendte den inn til Sony og fikk den reparert etter bare noen dager. Det varierer jo sikkert med hva som har skjedd med din og med min da, men vist det er den leser driten som er ødelagt så reparer de den sikkert ganske fort :) måtte betale 1500 for ny da så litt kjipt -.-

Lenke til kommentar

Tror dette spørs litt. Om du leverer den til Sony selv eller butikken du kjøpte varen hos (med kvitering). Selv ville jeg nok levert varen til butikken der jeg kjøpte min PS3. Dette skjedde med min xbox360 tidligere og fikk ny i butikken samme dag.

Lenke til kommentar

Ok. Må vel stikke opp til Lefdal med den da. Er bare ikke helt sikkert på om jeg har kvitering. Hva gjørt jeg da? Og hva med harddisken? Er det bare å ta den ut og sette den i den nye? Må vel ikke formateres da?

Tusen takk for alle svar! :) Settes stor pris på!

Lenke til kommentar

Save games har jeg allerede backup av. Tenkte liksom i forhold til filmer, musikk og andre ting som tar laaang tid å få kopiert over på en USB disk. Har dessuten strevd noen timer med å få Linux til å funke. Utrolig kjipt om Linux skulle forsvinne. Ingen andre som har vært gjennom det samme og kan bekrefte/avkrefte at harddisken må formateres?

Lenke til kommentar
Save games har jeg allerede backup av. Tenkte liksom i forhold til filmer, musikk og andre ting som tar laaang tid å få kopiert over på en USB disk. Har dessuten strevd noen timer med å få Linux til å funke. Utrolig kjipt om Linux skulle forsvinne. Ingen andre som har vært gjennom det samme og kan bekrefte/avkrefte at harddisken må formateres?

Her er mine erfaringer:

http://forum.gamer.no/index.php?showtopic=830

Jeg trengte ikke å formatere disken, det gjorde de hos Sony. (Eller så var det en ny maskin, jeg vet ikke helt.)

Lenke til kommentar

Hmm. Tenkte å ta ut disken skjønner du, slik at den ikke blir formatert av Sony, derfor lurer jeg litt på om jeg må formatere den uansett når jeg setter den i den nye/reparerte maskinen. Ingen som har noe sikkert svar på dette? Men takk for linken :)

Lenke til kommentar

Da var maskinen sendt inn :) Mann i butikken sa jeg mest sannsynlig får en ny maskin før påske en gang. Var visst stor sjanse for at maskinen jeg får er splitter ny, ikke en noen andre har sendt inn som har blitt reparert. Noen som vet om det har skjedd noe med maskinvaren siden jeg kjøpte min forrige i slutten av 2007? Mindre CPU eller noe sånt? Hadde vært fint om den bråkte litt mindre...

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet som deg, med at bluray spilleren sluttet og funke. Men for min del tok det meget lang tid før jeg fikk den tilbake, det hadde kanskje noe med at det var rett før jul, men det tok 8 uker før jeg fikk den.

Du kan prøve å referere til 3. avsnitt i forbrukerkjøpsloven:

Opprinnelig postet av Forbrukerkjøpsloven

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Jeg fikk det ikke, men du har rett på helt ny ps3 etter den har vært på verksted i 8 uker.

Lenke til kommentar

Normalt vil du få en erstatningsmaskin tilbake fra Sony (Nordisk Film).

Nordisk Film sier at "ny" maskin skal være sendt tilbake til butikk innen 14 dager, men i mitt tilfelle hadde de ingen 40GB tilgjengelig akkurat da, så det tok ett par uker ekstra.

Jeg hadde ikke tatt backup, og siden det var en "ny" maskin jeg fikk tilbake var alt av saves, nedlastet innhold osv borte (var klar over dette når jeg leverte den, men hadde ikke noe tilgjengelig backupmedium der og da).

Nedlastet innhold fra PSN gikk å laste ned på nytt, unntatt sanger fra Singstar. Her var sangene "låst" til maskin, og siden jeg hadde "ny" maskin kunne de ikke lastes ned en gang til. Sendte en epost til Sony og de låste opp sangene slik at de kunne lastet ned, så gikk greit, men er jo greit å være klar over.

Noen som har sjekket om det går å bruke nedlastede sanger fra Singstar på "ny" maskin dersom en har backup av alt innhold? Eller er de også låst til gamle maskinen da også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...