Gå til innhold

hva må til for at man kan bruke peltier?

Anbefalte innlegg

hey!

jeg er eier av et p4 system som jeg gjerne vil overklokke mer enn jeg har gjort allerede,men lurer på følgende:

1.har hørt snakk om at man kan bruke peltier sammen med luftkjøling,stemmer dette? i såfall hva er betingelsene for bruk av dette?

2.hvordan skal man montere dette og hvor stort element er lurt å ha på en p4 2,66@ 3ghz..?

3. må jeg ha noen form for extra strømforsyning, har sett at peliter ligger på 85-160watt+ i størrelse..hva betyr dette? at den fjerner så mye varme?

4. hvordan blir temperaturen ved bruk av peltier?

sorry alle spørsmålene,men er litt nyssgjerrig på dette=)

på forhånd takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som planlegger å legge linken til overklokking.no peltierguiden kan godt la være det og heller svare.. Synes den guiden er dum og uoversiktlig for nybegynnere. Jeg kan desverre ikke svare på noen av spørsmålene siden jeg aldri har brukt peltier og er ukjent med det.

Lenke til kommentar

styrken på elementet burde være det dobbelte av wattbruken på cpu'n (kanskje mer), du burde ha en god kjøleribbe, swiftech mcx462+, mcx4000b, slk800/900, en vifte på minumum 68cfm, en strømforsyning som er kraftignok til å drive både pc'n og peltierelementet, helst separat psu til peltier'n, du kan få minusgrader med peltier, men det er heller tvilsomt med luftkjøling, skal du få full utnyttelse av elementet burde du kjøpe vannkjøling, men for all del, peltier på luftkjøling er fullt mulig, vurdere det selv faktisk

Lenke til kommentar

vel..har bare standard intel kjøleribbe nå,men skal kjøpe meg no "sterkere" :lol:

vannkjøling blir for dyrt..

men tenk dere det, peltier og en slk900 eller swiftec( de bra og store ribbene)

har en 350watts psu nå...kanskje i minste laget eller?

hvordan temperatur kan jeg vente meg? litt lei av å ha 44-45c på cpu'n nå i sommervarmen og ENDA mer på load..

men åssen skal jeg bruke en evt. annen psu til peltieren? har midi kabinett og 2 psu'er kan bli dramatisk tror jeg:P

håper noen kan svare=)

thx

Lenke til kommentar

hvor stor psu trenger jeg for å drive peltieren aleine da?

kan bruke 350watter'n på pc'n og f.eks kjøpe meg en ny psu til peltieren=)

men how big? hadde en strømforsyning på skolen..sånn svart skit..passe stor og klumpete.. 0-24volt og 0-30A tror jeg den var på...en sånn skulle jeg gjerne hatt=)

kunne stått oppå kassa og bara mata inn som f***..hehe..*tar av litt*

men holder f.eks en 2-300w psu til peltieren på ca. 156 eller 172watt..?

men på toppen av det hele: vil det være no poeng å bruke peltier med luftkjøling? vil jeg kunne få en deilig temperatur tross alt? og sånn grovt sett..hva kan jeg forvente meg?

Lenke til kommentar
men how big? hadde en strømforsyning på skolen..sånn svart skit..passe stor og klumpete.. 0-24volt og 0-30A tror jeg den var på...en sånn skulle jeg gjerne hatt=)

tror ikke det er mye å samle på i denne sammenhengen... Den leverer etter alt og dømme 30A på lave spenninger (1V?). Ettersom sweet spot til et peltier element ligger rundt 15-17V og krever sine stabile friske A så tror jeg dette psuet kneler lenge før du begynner å få futt i peltierelementet.

www.procooling.com tror jeg har en del noe eldre artikler ang modding/endring av spenning på psuer. Det beste er jo å oppnå sweet spot spenning fra 12V kilden, hvilket innebærer at du må få 12V kilden til å generere høyerer spenning enn 12V.....

DrE

Lenke til kommentar

nei ekke sånn den funker..

vi kjørte 1v 30A

men det gikk oxo 12v@ 30A

kan kjøre de to verdiene uavhengig av hverandre virker det som..

men jeg ekke 100% sikker på åssen det vil funke..

men husker godt vi satt å mekka på no småræl på grunnkurs(i eletronikk) så skulle vi gi 30mA til ene komponenten vi kobla...vi stilte den til 30A!!! :roll:

den blei svidd og lærer'n kjefta oss ned..hehe

så tror den greier 30A jo=)

men hvordan psu vil du anbefale at jeg kjøper da? i og med at jeg har minimalt med plass i kabinettet..

Lenke til kommentar

men hvordan psu vil du anbefale at jeg kjøper da? i og med at jeg har minimalt med plass i kabinettet..

Har du sjekket www.procooling.com og artiklene der? Det er litt sent på natta til at jeg gidder gjøre all jobben for deg :-) ....

Det kan til og med godt hende at du slipper unna med bruk av et AT power. Synes å huske at det var snakk om 17V fra et at power i en av artiklene.... Uansett, perfekt strøm/spenning til et peltier er en liten kunst i seg selv bare så du vet det. (jeg har ikke prøvd, men jeg har sikklet såpass mye på ekstremkjøling at jeg har fått det med meg...)

DrE

Lenke til kommentar

sorry uttrykte meg feil..

den ekke så liten..

brukte den til å drive en medium heisekran i klassen min(vk1 elektro)

og den var kanskje på størrelse med skjermen muligens litt mindrehalvert (på pc skjermen 17")

altså ikke så liten:P veier mye og(par kg)

men tror den er dyr..

men hvor stor psu trenger jeg for å drive en 154watts peltier eller 172? en av de største på microplex=)

ved bruk av peltier: vil jeg kunne klokke min kjære cpu en god del lenger enn 2,66@3ghz? eller vil det være bortkastet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...