Gå til innhold

Watchmen - The End is Nigh

Anbefalte innlegg

Watchmen - The End is Nigh

Utviklet av Deadline Games

Publisert av Warner Bros. Interactive Entertainment

Spillet Watchmen - The End is Nigh er første episode av en spillserie gitt ut i forbindlese med filmen Watchmen, som er filmatiseringen av tegneserien med samme navn skrevet av Alan Moore og tegnet av David Gibbons i '87. Boka er kåret til en av de 100 beste romaner utgitt i USA, så det er ikke bare bare dette spillet skal passe på med andre ord.

Siden spillet er basert på karakterene slik de fremstår i filmen, velger jeg å si at dette spillet er knyttet til filmen fra nå av.

Heldigvis tar ikke Watchmen-spillet på sg oppgaven med å fortelle historien som den er i filmen. Den utspiller seg i 1972, og Nite Owl II og Rorschach kan fortsatt være "vigilantes", men populære er de ikke. Spillet begynner med et fengselsopprør, og det viser seg fort at en av the big guys, Underboss, har stukket av. Spillet tar så for seg jakten på ham, og går igjennom forskjellige brett i forskjellige kapitler.

Gameplayet er repetativt, men alikevel friskt nok til aldri bli helt kjedelig. Man kan velge om man vil spille som Rorschach eller Nite Owl II, og de har litt forskjellige måter å sloss på. Man kan også spille to sammen, men den funksjonen har jeg ikke prøvd.

Rorschach er en aldri så liten brutus og bruker triks langt under beltestedet for å vinne. Nite Owl II er mer rafinert i sin stil, men han sparker like mye fra seg. Rorschach er en anelse tregere, men han plukker opp/tar våpen fra motstandere i tillegg til å bruke armer og bein (og hodet titt og ofte), mens Nite Owl II bare bruker hender og føtter, men til gjengjeld litt raskere.

Og sloss gjør man så det holder - faktisk gjør man ikke annet. Slå fra deg her, går videre, og slå fra deg der. Spesielt vanskelig er det ikke.

Superkrefter har man også som seg hør og bør - Rorschach kan frigjøre sinnet sitt for å bli sterkere, og Nite Owl II kan bruke finurlige våpen i drakta si.

Til å begynne med finner man forskjellige teknikk-oppgraderinger bare av å avansere i spillet, men etter hvert må man lete mer etter dem. Greit nok, og aldri slik at man føler man har gått glipp av noe ved å ikke finne dem. Man kan også finne spesielle notater eller batterier til ugledrakta for å få mer ekstrakrefter, men heller ikke de er slik at man føler man må ha.

Grafikken er fin, byen er sliten som alltid, og man ser også steder man vil kjenne igjen fra historien. Historien fortelles som en motiontegneserie, slik som de episodebaserte delene av boka man kan kjøpe gjennom blandt annet iTunes. Det funker veldig bra, fordi dette er jo egentlig en tegneserie - dessuten åpner det opp for fler måter å fortelle historien på.

Lyden er bra, musikken passer godt inn uten å bli for kraftig og uten å bli for vag. Rorschach og Nite Owl II er stemmesatt av skuespillerne fra filmen, og de sitter fint. Folkene man sloss mot derimot, blir fort repetative, selv om de har mange morsomme linjer på lur.

Som et Watchmen-spill kunne dette vært mye verre. Skaperne har greid å gjenskape de to hovedpersonene på en troverdig måte, og særlig Rorschach syns jeg de har gjort en veldig god jobb med. Alt fra måten han sloss på til hvordan han ordlegger seg og generelt ter seg føler jeg liksom oser Rorschach. Historien har også enkelte pek på Watchmen-universet man blir kjent med særlig i tegeserien vi som har lest den (kanskje mer enn èn gang) vil kjenne igjen.

Som et spill kunne dette vært mye bedre dog. Det blir repetativt, aldri spesielt spennende og siden det er episodebasert blir også historien litt tynn. Dette preger også spillets lengde, men det er langt nok når man ser på det som det er.

Konklusjon: 6/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beveger masken til Rorschac seg i spillet?

Jepp! Desverre er ikke masken helt optimalt utført, fordi det er litt for lett å se at den ene siden speiler den andre (møtes liksom i en skarp kant på midten). Men den skifter bilde hele tiden, ja.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar
Dette virker for meg som nok et dårlig spill med utgivelse i forbindelse med film (men filmen skal visstnok være veldig bra!). Tro jeg ser filmen istedet jeg.. ^_^

Spillet foregår ti år før filmen, så de to kan egentlig ikke sammenlignes. Spillet er på mange måter mer basert på selve konseptet bak Watchmen, bare at det lanseres på samme tid som filmen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spillet er en standard beat`em up og jeg syns det nesten virker som om det er et markedsføringstriks ved å velge watchmen som tema for spillet. Karakterene rorschach og night owl kunne egentlig blitt byttet ut med nesten hvem som helst ^^

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Dette virker for meg som nok et dårlig spill med utgivelse i forbindelse med film (men filmen skal visstnok være veldig bra!). Tro jeg ser filmen istedet jeg.. ^_^

Spillet foregår ti år før filmen, så de to kan egentlig ikke sammenlignes. Spillet er på mange måter mer basert på selve konseptet bak Watchmen, bare at det lanseres på samme tid som filmen.

Allikevel var det vel en smule strategisk å lansere nå, i forbindelse med filmen. Mon tro hvor mye publisitet spillet hadde fått hvis ikke det hadde vært for filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...