Shicca Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Empire: Total War FAQ AAAA - Forord og søkefunksjon Først vil jeg bare si, at har du ikke kjøpt spillet enda, så gjør deg selv en tjeneste, kjøp det Empire: Total War er det mest omfattende Total War spillet så langt, men samtidig finner du igjen kjente elementer fra tidligere spill som Rome og Medieval II. Jeg har bare nettopp startet å spille Empire selv, så denne FAQen blir nok frekvent oppdatert nå i starten. Håper på litt forståelse på at alt ikke er med nå ved første utgaven. Empire er et så digert spill at men kan miste pusten av mindre. Nettleseren du leser denne tråden med er utstyrt med en hendig søkefunksjon (CTRL+F). Ved å legge inn søkeordet fra innholdsfortegnelsen og søke etter det, finner du raskt forhåpentligvis det svaret du er ute etter. Innhold AAAA Forord og søkefunksjon BAAA Nye features i forhold til Rome: Total War og Medieval II: Total War CAAA Generelle spørsmål CAAB Linker til diverse nyttige sider CAAC Hva er minimumskravene? CAAD Hvor finner jeg siste oppdatering? CAAE Har Empire: Total War multiplayer? CAAF Hvilke folkeslag (factions) kan jeg spille? DAAA Spørsmål og svar for en statssjef DAAB Generelt DAAC Økonomi DAAD Skatt DAAE Handel DAAF Piratvirksomhet DAAG Teknologi DAAH Byer DAAI Havner DAAJ Agenter DAAK Hovedseter DAAL Tilfredshet DAAM Diplomati DAAN Styresmakter EAAA Spørsmål og svar for en General EAAB Generelt EAAC Generaler EAAD Infanteriet EAAE Artilleri EAAF Kavaleri EAAG Rekrutering EAAH Retraining FAAA Spørsmål og svar for en Admiral FAAB Generelt FAAC Admiraler FAAD Handelsskip FAAE Krigsskip FAAF Rekrutering FAAG Retraining GAAA Credit og editlist BAAA - Nye features i forhold til Rome: Total War og Medieval II: Total War Empire: Total War har gjennomgått mange forandringer siden Rome og Medieval II, så forskjellene er større mellom Empire og de to forrige, enn det var mellom Rome og Medieval II. Du kan egentlig bare glemme de forrige spillene, da dine taktikker fra Rome og Medieval II er og blir foreldret. Empire: Total War foregår i det 18. århundre, dvs fra 1700-1799. Kruttet har for alvor satt sitt preg på krigføringen og koloniseringen av verden har startet for fult. Begge disse punktene er ekstremt viktig å ha i bakhodet når du skal dra igang Grand Campain. De mest fremtredende forskjellene er blant annet: Sjøslag, du kan nå kommandere dine skip og fyre av ei breiside av kanoner mot motstanderen! Fire at Broadside! Desentralisert konstruksjon. I de to forrige spill var byen det samme som regionen, nå er dette derimot desentralisert. Du har fortsatt et hovedbysentrum i hver region, men gårder, havner, og andre bygninger er nå spredd rundt om på kartet Færre agenter å holde styr på. Diplomati og rekrutering foregår mye enklere. Krutt og linjeformasjoner. Personlig forstår jeg ikke tankegangen med at ørten karer står på linje og skyter på hverandre, men samtidig, det var moten på denne tiden. Relgion har avtatt i sin viktighet, den har fortsatt en rolle, men i langt mindre grad en Medieval II Det var i denne tidsepoken at teknologi og forskning for alvor satt preg på verden. Dette er også gjenspeilet i Empire. Avansement på forskning er like viktig som miltær overmakt. Jeg vil uansett anbefale ALLE å spille igjennom The Road to Independence så de får forklart alle nye funksjonene i Empire. CAAA - Generelle spørsmål CAAB - Linker til diverse nyttige sider Offisiell hjemmeside Total War Center CAAC - Hva er minimumskravene? Skjul Windows XP SP2 or Vista Intel single-core 2.4GHz processor or equivalent AMD processor 1GB RAM (XP) or 2GB RAM (Vista) 256MB DirectX 9.0c graphics shader (SM 2.0 or higher) DirectX 9.0c compatible audio card 15GB of disk space Internet for Steam activation Merk at dette er minimumskrav, noe bedre boks er et krav skal du ha full grafikk. CAAD - Hvor finner jeg siste oppdateringen? Oppdateringer kan du dra ned automatisk gjennom Steam, og når patcher kommer frittstående vil jeg selvsagt linke disse her. CAAE - Har Empire: Total War multiplayer? Ja og nei. Du får muligheten til å spille kamper i multiplayer, men ikke campaign delen enda. Creative Assembly har lovt at Empire: Total War får mulighet til å ha multiplayer på Grand Campain, men dette kommer i en senere (gratis) oppdatering. CAAE - Hvilke folkeslag (factions) kan jeg spille? Great Britain France The United Provinces Sweden Spain Prussia Austria Russia Poland–Lithuania The Ottoman Empire Maratha Confederacy United States DAAA - Spørsmål og svar for en statssjef DAAB - Generelt Satt i årene 1700-1799. Koloniseringen av verden er den nye moten blant de store nasjonene fra Europa. Du spiller ikke på et kart, men på 3(!). Europa - Hele Europa er med, sammen med nordre Afrika, og helt ut til dagens Irak. Amerika - Fra dagens Canada, med de østindiske øyer og ned til nordre del av Sør-Amerika. India - Hele dagens India og helt nord til dagens Nepal og Mount Everest. I tilegg kan Empire Total War friste med 4 handelssentre hvor du kan sende handelskip og å øke din økonomiske holdbarhet. Sør-Amerika, Elfenbenskysten, Madagaskar og Indonesia I Empire har hver region sitt hovedsete, men samtidig er det ressurssentre som gårdsbruk og naturressurser og utnytte. Disse bygges ikke lengre fra sentralt hold, men indiduelt på hvert punkt. I tillegg vil økt befolkning i dine regioner gi nye byer og havner. Teknologi er et nytt element Creative Assembly har tilført Total War, og denne kan ikke ignoreres. Teknologi er nå nøkkelpunktet for kommersiell og militær fremdrift i ditt nye imperium. DAAC - Økonomi Vi starter med noe så enkelt som økonomi. Ikke det at jeg har vært en blåruss ei heller gått på BI, men økonomi styrer det meste av livet til vanlig folk, også hele nasjoner. Ditt imperium styres med penger og de må du skaffe, hovedsak gjennom handel og skatt. DAAD - Skatt Det første du må vite er at det er to typer mennesker i datidens verden. Almuen og Adelsfolk. Du kan sette seperate skattegrenser for disse, begge har ulemper og fordeler. Høye skattenivå påvirker din befolkning forskjellig. Høye skatter gir generelt misnøye selvsagt. Høye skatter for de Adlige gir mindre verdiskapning, og økt misnøye mot den sittende regjering, mens høye skatter for almuen gir mindre befolkningsøkning og fare for revolusjon. Du kan styre skatt på to nivåer. Du kan sette en generell skatt for Europa, Amerika og India hver for seg. I tilegg kan du velge å utelate en region for skatt om du velger dette fra menyen til regionens hovedsete. Det er ikke mulig å sette skatt individuelt på hver enkelt region. DAAE - Handel Handel er viktig, og for å handle trenger du råvarer du kan selge. Råvarene er plassert på kartet, og disse kan utbygges for å utvinne mer råvarer eller øke handel. I tillegg må du ha en handelsavtale med andre nasjoner skal du ha noe utbytte av dine råvarer. Handelsruter blir markert på kartet via land og sjø, og disse er det noen som vil slå kloa i. DAAF - Piratvirksomhet Om det er Kaptein Sabeltann, Captain Jack Sparrow, LeChuck eller Guybrush Threepwood vites ikke, men pirater finnes. "På ånkli!" Disse har en stygg tendens til å plassere digre skip med kanoner MIDT i veien for dine handelsskip, og dette medfører raskt tapte inntekter. Men medajlen har en fremside også, hva hindrer dine egne skip i å gjøre det samme? Ser du ei feit handelsrute for dine motstandere, plasser noen kanonbåter og start loot'n! Dette kan spesielt være gunstig om du tar ei flåte og seiler til en av de 4 handelssentrene. DAAG - Teknologi Du vil raskt finne ut at det å havne bakpå forskningen raskt kan bidra til at ditt imperium går i kne. Byer som spretter opp rundt regionenes hovedseter kan spesialisere seg i teknologisk nyvinning. Bygg ei skole på en by, og vips så er du igang med å tenke fram nye fremskritt. Primært er det 3 hovedfelt det forskes i, hver med sine felter igjen. Du har militær, industriell og filosofisk forskning. Synes du det er rimelig teit at bare den fremste rekka av soldatene dine som fyrer av skudd mens resten av kompaniet står og nyter naturen? Dette kan forskes på. Ny forskning gir deg ofte nye bygninger som igjen gir ny forskning. Det er derfor vitalt å holde seg oppdatert. Derimot er jo ikke alle idioter her i verden. Om alle bortsett fra en nasjon har fremforsket en teknologi vil den siste nasjonen "få" denne teknologien gratis, da dette blir ankjent som generell kunnskap. DAAH - Byer Byer kan forresten benyttes til mer enn kun skoler. Du kan bygge relgiøse sentre, sentre for underholdning eller industri. Hver har sine fordeler. - Skoler Skolene bidrar selvsagt til teknologiske fremskritt. De bidrar derimot til en misnøye blant almuen da teknologisk fremskritt er en forandring i hverdagen. Almuen liker tydeligvis ikke forandringer. Bedre skoler gir raskere forskning. De vil gradvis øke andelen "Gentlemen" i ditt imperium. Ved å ha en "Gentleman" på plass i skolen vil forskingen fremskyndes enda mer - Relgiøse sentre Relgiøse sentre som kirker etc øker den primære relgion i den regionen senteret er bygd, i tilegg gir den bedre tilfredshet til almuen. De vil gi deg relgiøse agenter som du kan sende til andre regioner uten sentre for å øke den primære relgionen. - Underholdning Du kan bygge underholdningssentre. Disse gir økt tilfredshet til både almuen og adelen. I tillegg gir disse deg "Rakes" som er agenter som kan benyttes til spionasje, sabotasje og likvidering av motstanderes agenter og generaler. - Industri Du kan også bygge et industrielt sentrum i byene. Disse vil gi økte inntekter til regionen. Ved å klikke på regionens hovedsete for å se hvor mange runder det er til neste by utvilkler seg, dette bestemmes igjennom tilgangen på mat og befolkningsøkning. Det er derimot mulig at regionen ikke kan utvilkle flere byer. DAAI - Havner I tilegg til byer kan også havner utvikle seg rundt om hos de regionene som grenser til sjøer. Havner kan utbygges til handleshavner, konstruksjonssentre for båtbygging, eller fiskeri. - Handelshavner Disse gir regionen økt handlesmuligheter og du kan i tilegg bygge små skip og handelsskip for bruk i en av de 4 handelssenterne. - Konstruksjonssentre Her får du muligheten til å bygge de mektigste krigsskip - Fiskeri Disse gir regionen tilgang på mer mat og de utvikler sin egen råvare, fisk, som du gir økt handel og velstand. DAAJ - Agenter Joda, Creative Assembly lovte oss mindre micromanagement med agenter, og det har vi fått. Nå er det kun 3 agenter tilgjengelig, og alle disse vil bare plutselig bli rekrutert inn til din disposisjon. Det eneste du kan gjøre er å bygge flere skoler, underholdningssentre og relgiøsesentre for å øke muligheten for at disse blir rekrutert. - Gentleman Denne karen er en nøkkelperson til teknologien. Du kan benytte en Gentleman til å øke forskning ved å plassere han i dine egne skoler, men du kan også benytte han til å stjele teknologi fra motstanderne. Han er i tilegg ditt våpen mot motstanderens agenter ved å utfordre disse til dueller. - Rakes Rakes er dine spioner, sabotører og snikmordere, de kan likvidere motstanderens generaler og andre agenter, men en Gentleman har ofte større sjanse i dueller. - Relgiøse agenter Disse kan flyttes rundt om på kartet for å øke din primære relgion om dette skulle bli nødvendig. DAAK - Hovedseter Hovedseter for regionene er hva gamle Total War spillere kalte byene. Ved å ta over et hovedsete har du kontroll over hele regionen. Du kan detaljstyre skatt for din region, se hvor tilfreds adel og almuen er, handlesoversikt og relgionsoversikt. Du kan bygge treningssentre for militære styrker her, samt fortifikasjoner i form av vegger og ikke minst infrastruktur i form av veier. Du vil ha tilgjengelig en militsgruppe i dine hovedseter som du ikke kan styre. Disse vil hjelpe deg skulle hovedsete havne under angrep. Du slipper dermed å ha soldater i hovedsetene, men militsen er ofte barnemat alene. DAAL - Tilfredshet Overordnet tilfredshet blant befolkningen er viktig, hvor almuen og adelen har hvert sitt tilfredshetnivå. Disse påvirkes forskjellig, da adelen for eksempel ikke er så opptatt av relgion som almuen er. Dette måles nå i positiv og negativ tilfredshet utifra et nullpunkt. Lav tilfredshet blant adelen skaper mindre verdiøkning for regionen, mens almuen truer ofte med revolusjon som ting skulle bli for ille. DAAM - Diplomati Neste store ting jeg vil ta for meg er diplomati. Dette er kritisk for Empire. Dette styre ikke lengre via diplomater som sendes rundt som agenter på kartet, men via en hendig knapp nede til høyre på kartet. Via diplomati kan du gi og ta det meste. Regioner, teknologi, handel, og selvsagt allianser og penger kan byttes raskt over noen signaturer. Husk å se at det er to typer nasjoner. De store nasjonene og de mindre viktige. Når du åpner diplomativinduet vises de store nasjonene, men du bør også ikke glemme å sjekke de mindre også. DAAN - Styresmakter Ditt folkeslag har noen styresmakter som for eksempel konge/president og eventuelt et folkevalgt styre som regjering. Disse har du liten mulighet til å innvirke, men du kan for eksempel sparke en udugelig minister om dette skulle være ønskelig. EAAA - Spørsmål og svar for en General EAAB - Generelt Dine soldater er og blir viktig i et hvilket som helst krigssenario. Empire: Total War er definitivt intet unntak. Ikke bare bør du styre ditt imperium som statssjef, men du bør også ha finesser innen taktikk og kampformasjoner som General skal du lykkes. På land styrer du et utvalg soldater i en hær, om dette måtte være artilleriet, infanteriet eller kavaleriet. Disse kan rekruteres på dine regionale hovedseter. Den største forskjellen en erfaren Total War General fort oppdager er at utvalget soldatgrupper er noget mindre, til tross for alt dette fokuset på teknologisk fremgang og forskning. Dette er fordi nasjonene på denne tiden mente skolering av eksisterende soldatgrupper var bedre enn å ha ørten forskjellige. EAAC - Generaler Siden nasjoner nå ikke blir styrt så direkte av den kongelige slekta er det ikke lengre behov for å vente til en guttunge blir gammelnok før du får en general. Du kan nå enkelt trene generaler på et blunk faktisk. Bare marker en soldatgruppe, om det er i hovedsete, ute i utmarka eller til sjøs, bare trykk på stjerna til høyre for dine soldatgrupper, og vips, en general. EAAD - Infanteriet Infanteriet på denne tiden var soldater i pompøse uniformer, hvor kamuflasje var et fremmedord. De gikk ofte på linje og var utrustet med en hendig skytevåpen. Infanteriet som på tidligere Total War spill er dine viktigste brikker. Ved teknologiske fremskritt kan ditt infanteri lære nye teknikker som kan virkelig gjøre susen. Det å skyte innbyrdes for eksempel er jo rimelig greit. Infanteriet kan i tilegg til å skyte også benytte bajonetten for å gi motstanderens rekker noen saftige sår. EAAE - Artilleri Artilleriet er blitt kraftig forbedret, da i Empire benyttes disse primært for å mose soldater, og ikke digre steinvegger. Ei saftig kanonsalve kan ikke bare drepe menn, men også moral. Du har flere typer artilleri, men se spesielt på "Fixed artillery". Disse kan IKKE flyttes under kamp. De plasseres under forbredelsene til en kamp, og der blir de stående. EAAF - Kavaleri Det 18. årdhundre så dessverre en mindre nytte for kavaleri enn tidligere, iallefall frem til mekanisert kavaleri som tanks, men fortsatt kan et velrettet kavaleriangrep i ryggen på infanteriet gi kraftige moralske problemer. Kavaleriet er også fint å bruke til å ta ut fidtlig artilleri. EAAG - Rekrutering Empire har tatt det beste elementet fra Medieval II, at du kan trene flere soldatgrupper samtidig, men samtidig hold seg borte fra det noe tåpelige, etter min mening, at soldatgrupper trenes på forhånd. Du kan rekrutere soldatgrupper i dine hovedseter, og ved å bygge ut de militærebygningene her får tilgang på å trene flere samtidig og ikke minst gi deg noen nye soldatgrupper. EAAH - Retraining Jeg har ofte tenkt på... Gitt for eksempel x antall mann skyter ei salve med musketter mot x antall andre menn på 100 meters avstand vil kun kanskje 10% dø. Mens gode bueskyttere vil gi deg 60-70%. Grunnen er enkel. Det tar ikke lange tida å trene en person nok disiplin og kunnskap til å beherske muskett, mens en god bueskytter ofte trenger flere år. Dette har Empire: Total War tatt innover seg. For å trene opp igjen dine soldatgrupper til full styrke er det ikke lengre nødvendig å sende dem tilbake til de militære treningssenterne. Du kan "bestille" retraining hvor som helst på kartet, og detter 2 turns, har du fulle styrker igjen. FAAA - Spørsmål og svar for en Admiral FAAB - Generelt Det er ikke å legge skul på grunnen til at Empire: Total War gir deg muligheten til å bidra i sjøslag. Med kolonisering og gobalisert handel er dette tidsalderen for flåter, og det er heller ikke uten grunn til at de tidligere store kolonimaktene (Storbritannia, Spania, Portugal) alle hadde store flåter. Nå kan jo du via Empire legge virklighetens historie til side, men alikevel. Marinen er en nøkkel du ikke kan ignorere. Som admiral bør du ha to ting i hode. Handel og krigsskip. FAAC - Admiraler Samme som Generaler, Admiralene kan rekruteres direkte ved et enkelt museklikk. FAAD - Handelsskip Disse kan du rekrutere fra handelshavner, og ved å styre disse inn i de 4 handelssenterne kartet har å tilby kan du øke din økonomiske forankring. Ved å ha flere handlesskip stående på hvert sted på en av de 4 handelssenterne vil du øke gevinsten. FAAE - Krigsskip Store skip med plenty kanoner. Ei mektig flåte kan virkelig gi deg den siste detaljen du trenger for å bli verdenshersker. Når du kommanderer krigsskip er det viktig å huske at disse skyter ut fra SIDENE, og ikke fremover. Du kan instruere disse til å lade kanonene med kuler, kjetting eller skrap. Kuler er fine til å ødelegge mest mulig. Kjetting til å imobilisere skip ved å angripe seilene, og skrap fungerer utmerket til å gi mest mulig skade på personell. FAAF - Rekrutering Ved å bygge konstruksjonssentre på dine havner får du tilgang til de sørste krigsskipene. Disse senterne kan oppgraderes ved teknologisk fremdrift og gi enda større skip. FAAG - Retraining Retraining av flåten din er litt forskjellig fra dine hærer. Du må plassere disse i havner for å kunne reparer dine skip, men det er ikke nødvendig å benytte havner med konstruksjonssentre for å gjøre dette. I tilegg, om flåten din ikke blir angrepet vil båtene sakte med sikkert reparere seg selv. GAAA - Credit og editlist 1.0 - Slik den ble gitt ut. 1.03 - Endret litt om skatt etter post fra Kun10kr, Rettet listen over spillbare folkeslag Mughals -> USA, hvorav LinoraN takkes, og handlesskip spørsmål besvart isamsvar med Amroth. 1.06 - Lagt til spørsmål om styresform og revolusjon, samt endret noen skrivefeil funnet at neru. I tilegg er spørsmålet om spillbar USA besvart som merknad. /end Endret 13. mars 2009 av Shicca Lenke til kommentar
Robopope Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Veldig bra skrevet keep up tze good work. Lenke til kommentar
pvtstorm Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Fin-fint! Et spørsmål: når du sender handelsskip til en av de fire handelssonene - spiller det noen rolle for avkastningen din om du slår flere handelsskip sammen i en posisjon (runding) i handlessonen, i forhold til om du har to handelsskip fordelt på to posisjoner? Lenke til kommentar
Burud Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Spørsmål : Hvor lang tid brukte du på dette ? Topp skrevet, takk for at du tok deg tid! Lenke til kommentar
MagicSpeed Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Fin-fint! Et spørsmål: når du sender handelsskip til en av de fire handelssonene - spiller det noen rolle for avkastningen din om du slår flere handelsskip sammen i en posisjon (runding) i handlessonen, i forhold til om du har to handelsskip fordelt på to posisjoner? Eg tror ikkje det spiller noen rolle om du har flere skip i samme gruppe, det skjedde ihvertfall ingen ting når eg testa. Så det beste e nok å fordele dem på alle posisjonene Lenke til kommentar
Amroth_InnleggNO Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Jeg prøvde å sette flere skip på et handelspunkt. Jeg hadde tre handelsskip i en gruppe: med ett skip fikk jeg 500, med alle tre over 1100. Det funket derimot ikke å sette ett og ett skip på etter hverandre, da inntektene holdt seg på 500, men jeg måtte sette hele flåten der med en gang for å få økte inntekter. Om dette var et engangstilfelle eller ikke er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Eg vil gjerne få demokrati til Prøyssen, og i manualen så står det at eg treng ein revolusjon. For å få denne revolusjonen så må det enten skje, eller så kan eg skape den. Korleis får eg ein revolusjon starta? Lenke til kommentar
MagicSpeed Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Viss lower classen blir missfornøyd nok så vil de starta ein revolusjon, tror eg Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Ja, men i manualen står det: Revolutions can be engineered in order to bring about a change in government. Korleis gjer eg det? Eg vil ikkje berre irritere dei med å settje opp skattar, da gjer dei berre opprør, og det ønskjer eg ikkje. Lenke til kommentar
Kexxy er sexxy! Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Nesten som jeg kjenner noe som vokser i boksa når jeg leser dette her. Dette spillet skal bestilles ASAP! Nydelig FAQ! Lenke til kommentar
MagicSpeed Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Då vett eg ikkje, har sett at det ofte komme noen "clamor for reform" hos lower classen, men det har aldri starta noen revolusjon hos meg, mest på grunn av at eg bare sende inn mer soldater for å holde folket på plass ^_^ Lenke til kommentar
Grosy Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Eg vil gjerne få demokrati til Prøyssen, og i manualen så står det at eg treng ein revolusjon. For å få denne revolusjonen så må det enten skje, eller så kan eg skape den. Korleis får eg ein revolusjon starta? Så vidt jeg vet så er den eneste måten å gjøre enten lower class eller adelen i hovedstad regionen så misfornøyd at de starter en revolusjon. Netopp hatt en vellyket revolusjon med Sverige, men brukte lang tid og masse forsøk på å greie det da styrkene i hovedstaden var veldig mye bedre enn mine opprørsstyrker. Lenke til kommentar
Linoran85 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nice faq, men vil bare påpeke at Mughals ikke er spillbar nasjon. USA er den 12. Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Då vett eg ikkje, har sett at det ofte komme noen "clamor for reform" hos lower classen, men det har aldri starta noen revolusjon hos meg, mest på grunn av at eg bare sende inn mer soldater for å holde folket på plass ^_^ Ja, men eg bruker store mengder soldater for å beskytte grensane mine og til å føre krig, så i byane er det for det meiste berre Milita. Eg vil gjerne få demokrati til Prøyssen, og i manualen så står det at eg treng ein revolusjon. For å få denne revolusjonen så må det enten skje, eller så kan eg skape den. Korleis får eg ein revolusjon starta? Så vidt jeg vet så er den eneste måten å gjøre enten lower class eller adelen i hovedstad regionen så misfornøyd at de starter en revolusjon. Netopp hatt en vellyket revolusjon med Sverige, men brukte lang tid og masse forsøk på å greie det da styrkene i hovedstaden var veldig mye bedre enn mine opprørsstyrker. Det var det eg også trudde, men eg får vel berre forsøke å gjere folket i Berlin misfornøgde da(det er dei jo, men meir;)) Lenke til kommentar
Grosy Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Eg vil gjerne få demokrati til Prøyssen, og i manualen så står det at eg treng ein revolusjon. For å få denne revolusjonen så må det enten skje, eller så kan eg skape den. Korleis får eg ein revolusjon starta? Så vidt jeg vet så er den eneste måten å gjøre enten lower class eller adelen i hovedstad regionen så misfornøyd at de starter en revolusjon. Netopp hatt en vellyket revolusjon med Sverige, men brukte lang tid og masse forsøk på å greie det da styrkene i hovedstaden var veldig mye bedre enn mine opprørsstyrker. Det var det eg også trudde, men eg får vel berre forsøke å gjere folket i Berlin misfornøgde da(det er dei jo, men meir;)) Bare ødelegg et par bygninger som gir de mye glede også setter du opp skatten litt. Hvis du har en del penger i bakhånd kan du gi null skatt til alle regionene som er veldig misfornøyd utenom hovedstad regionen slik at du slipper opptøyer der . Lenke til kommentar
Vistula Uhlan Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Bruker over 25.000 berre på hæren så eg treng skatt i alle provinsane. Men er det mogeleg å sette ein eigen skatt på kvar provins? Eg finn kun ut korleis eg sett ein skatt på heile riket mitt, og fjerner skatten frå ein provins. Lenke til kommentar
Grosy Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Bruker over 25.000 berre på hæren så eg treng skatt i alle provinsane. Men er det mogeleg å sette ein eigen skatt på kvar provins? Eg finn kun ut korleis eg sett ein skatt på heile riket mitt, og fjerner skatten frå ein provins. Kan desverre ikke det, kun forskjellig skatt på forskjellig kontinenter (Europa, India og Amerika). Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Nice faq, men vil bare påpeke at Mughals ikke er spillbar nasjon. USA er den 12. Auch, sånn går det når man kjører CopyPasta fra Wikipedia Uansett, Jeg finner bare 11 spillbare når jeg starter Grand Campain. Må USA låses opp? (Jeg har dratt igjennom Road to Independence) Lenke til kommentar
ohboi Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) USA skal bli låst opp når du fullfører Road to Independence. Endret 9. mars 2009 av tine_yoghurt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå