Gå til innhold

Den blærete draumetråden

Anbefalte innlegg

Uffameg. Var med familien på ferie på den sørlige øyen Ærø i Danmark. Det er vel nærmere 7 år siden nå, og huset vi bodde i var et gammelt hus som var bygd opp av mur og mørtel. Vi var der i en ukes tid, og nå har det seg slik at edderkopper trives godt i de miljøene, noe jeg ikke var klar over på den tiden. Veggene var kritthvite og man så veldig fort enhver kontrast, særlig mørke edderkopper.

Etterhvert som folk la seg og det ble stille i huset valgte disse fascinerende skapningene å vise seg frem, hvorfor vet jeg ikke. Broren min som lå på den andre siden av rommet iforhold til meg hadde utsikt rett mot veggen som langsiden av sengen min lå mot. Og jeg mot hans. Mens vi slet med å sovne pågrunn av en ufyselig varme midt i Juli, lå vi bare og stirret på veggene. Sakte så vi noen mørke flekker som kom frem fra sprekkene, og når øynene våre ble mer og mer justert til det mørke rommet, så så vi at disse flekkene hadde bein! En, to tre fire.. åtte stykk! Vi ropte på mor som kom og drepte dem alle med ett dansk Se og Hør. Vi la oss til å sove før det ble for sent.

Dagen etter måtte vi igjennom det samme en gang til, men vi var veldig trøtte siden vi var våkne så lenge dagen før. Jeg kjente noe som klødde litt i ansiktet mitt (hadde øynene lukket) og tok hånden bort for å klø meg. Der, kjenner jeg at jeg tar på noe - men det er ikke kinnet mitt! Det er noe mykt, litt hårete og veldig spinkelt, men jeg tør ikke gjette på at det er det jeg tror det er. Jeg friker ut og rister som faen uten å åpne øynene. Jeg lukker munnen og legger meg under dyna (hodet også) og venter på å sovne.

Dagen etter det igjen var det nok. Jeg var så drit lei av å være nervøs mens jeg skulle sove og bestemte meg for å beslaglegge husets fluesmekker. Jeg slo en, to tre, femten stykk! Jeg tenkte "de må da skjønne at man ikke stikker hånden inn i flammer når man har brent seg femten ganger" og la meg til å sove i god fortroelighet om at jeg hadde vunnet. Den gang ei. En time eller to senere kjente jeg atter en gang at det klødde.. Men det var noe annerledes! Det var ikke på kinnet, det var ikke oppå dynen, det var ikke på hånden.. Jeg bestemte meg for å trosse frykten min og se etter. Jeg hadde tross alt fluesmekkeren. Jeg åpnet øynene sakte mens jeg løftet dynen for å rekke meg etter fluesmekkeren. Idet jeg fikk et overblikk over rommet talte jeg intet mindre enn et tyvetalls krabater på hver vegg (fire vegger - you do the math), et titalls jævler på dyna til broren min, en tre-fire stykk som løp rundt på bakken og èn. Stor. Hårete. Jævel. Som satt på pannen min. Jeg frika helt ut og løp inn til mor og far. Jeg turte faen ikke sove på det rommet resten av ferien, og broren min har også fått litt noia av den hendelsen. Jeg sover derfor bevisst med munnen igjen hver eneste natt (det går myter om at man eter en edderkopp eller to hvert år - jeg vil ikke være en del av den statistikken!). Jeg lager også idet hele tatt veldig lite lyd, har lav puls mens jeg ligger i sengen og verken snorker eller lager lyder med nesen. Er jeg dårlig (tett i nesa eller lignende) trekker jeg sengen bort fra alle vegger før jeg prøver å få meg litt søvn.

Det er vel en av de hendelsene som har påvirket meg mest her i livet.. en lite morsom en sådan. Utdypning nok for deg? :)

Endret av Laland
skrivefeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det flere enn meg som drømmer at de drømmer? Hender jeg «våkner» fire-fem ganger før jeg endelig våkner. :p

Ellers hender det at jeg drømmer(eller så er jeg våken?) at jeg ligger i senga mi men ikke klarer å snakke eller røre meg. Klarer som regel å komme ut av det ved å prøve å "hoppe" ut av det. Litt kjipt, hender det skjer 10 ganger etter hverandre i løpet av en natt. Mon tro hva slikt kommer av?

Lenke til kommentar

Sleep paralysis - Wikipedia

Definition of Sleep Paralysis

Dette er jo litt interessant :)

Sleep paralysis: A frightening form of paralysis that occurs when a person suddenly finds himself or herself unable to move for a few minutes, most often upon falling asleep or waking up. Sleep paralysis is due to an ill-timed disconnection between the brain and the body.
Hallucinations: Images or speaking that appear during the paralysis. The person may think that someone is standing beside them or they may hear strange sounds. These may be dreamlike, possibly causing the person to think that they are still dreaming. Often it is reported as feeling a weight on one's chest, as if being underneath a person or heavy object.

Jeg har egentlig vendt meg til dem, også er det gjerne noe morsom musikk involvert, kan minne litt om Daft Punk :p

Lenke til kommentar

Huff, det Sleep paralysis-greiene har jeg hatt en del ganger. Er så utrolig ekkelt. Ligger der og sover, men er samtidig våken, og kan ikke åpne et øye engang. Er helt lammet, og føler også den tyngden på brystet. Blir litt skremt når du endelig klarer å bevege deg. Har ofte tenkt, "hva i helvette var det der?"

Lenke til kommentar

Det har skjedd én gang at jeg har hatt sånn sleep-paralysis. Jeg var hos en venn og lanet. Han snorker som faen, men jeg sovner til slutt. Midt på natta våkner jeg, og han durer fortsatt. Jeg ser opp i taket, og der er det en flue som surrer rundt. Men da jeg prøver å snu meg i en bedre stilling, rører ikke kroppen på seg! Jeg bare ligger der, fullt våken og prøver å røre på en finger, men klarer ingenting! Jeg prøver også å rope til vennen min, men det eneste jeg klarer å bevege på er øynene. Utrolig ekkelt, jeg var redd jeg hadde blitt lam eller noe.

Lenke til kommentar

Har vell 2-3 drømmer i løpet av en "sove periode". Drømmene er helt absurde, til tider uten mål og mening. Først er jeg på ett sted og før jeg vet ordet av det så havner jeg på et annet sted (som en slags tidsforskyving, uten at du reiser mellom A og B ).

Av en eller annen uforklarlig grunn så treffer jeg på en del kvinnfolk i drømmeverden :huh:

Siste drømmen jeg hadde som jeg husker var at jeg reddet en kvinne på en flyplass fra en løpsk Boeing 737 som dundret inn i terminalen og fortsatte videre innover (akkurat som om den var radiostyrt). Ble med hjem til kvinnfolket og jeg velger her å sensurere resten av det som skjedde mellom oss to den dagen :p

Endret av Meggern
Lenke til kommentar
snip

Det er vel en av de hendelsene som har påvirket meg mest her i livet.. en lite morsom en sådan. Utdypning nok for deg? :)

Dude, hvis du ikke ønsket å skrive om det så burde du driti i det da..

Anyways, drømmer:

En gang så drømte jeg at broren min ble hakket opp og spist av en stor, knallrød hummer som gikk på to bein, akkurat som et menneske. Det var trist. :(

Endret av teletubbiekid
Lenke til kommentar
snip

Dude, hvis du ikke ønsket å skrive om det så burde du driti i det da..

Syntes det var deilig å få "ut", og la det i siggen også! :p

du laland, burde skrive ei bok.

Javel? Føler at jeg skrev veldig dramatisk enkelte ganger, men det funket bra for dere?

Aannyways.. Drømte at vi hadde matteprøve i natt, og jeg hadde verken penal, kalkulator eller skjønte noe av det som sto på tavla. Tror ikke jeg hadde klær heller, så er vel en av de cliché drømmene alle har fra tid til annen :p

Lenke til kommentar

Sleep paralysis høyres jævleg ut, så er glad eg aldri har hatt det. Hallusinasjonar har eg derimot hatt, ofte den same draumen når eg var yngre. Var ein draum om at eg var fanga av kreps og humrar, og når eg vakna såg eg fullt av dei på gulvet nedanfor senga.

Dog det råaste, skjedde for ei stund sidan på rommet i militæret. Eg kan ikkje hugse at det skjedde, men dei andre på rommet sverga dagen etterpå at eg hadde sittet i senga mi og kjefta på dei fordi dei ikkje hadde rydda på rommet, så når dei hadde spurt kor det var rotete hadde eg peika ein plass på det blanke gulvet. :p

Ein anna gong, fortsatt i militæret, hadde han som sover i køya over meg komt tilbake frå do midt på natta, og eg hadde satt meg opp i senga, gitt han puta mi og sagt "putt i".

I tillegg snorkar og snakkar eg ein del i søvne.

Men det tøffaste er uansett når eg draumer at eg er ein pokemonmester, og vinner pokemonturneringar over heile verda.

Lenke til kommentar

I natt hadde eg ein heilt rå draum! Eg drøymde at eg var blitt ein sjørøver og fekk vere på med skipet til sjølvaste kaptein Sabeltann, Den Sorte Dame. Så fekk eg møte Langemann, Pelle og Pysa og alle dei råe sjørøverane der, og vi rana og råna overalt på dei 7 hav. Det var heilt rått!

Lenke til kommentar
Skjul
Uffameg. Var med familien på ferie på den sørlige øyen Ærø i Danmark. Det er vel nærmere 7 år siden nå, og huset vi bodde i var et gammelt hus som var bygd opp av mur og mørtel. Vi var der i en ukes tid, og nå har det seg slik at edderkopper trives godt i de miljøene, noe jeg ikke var klar over på den tiden. Veggene var kritthvite og man så veldig fort enhver kontrast, særlig mørke edderkopper.
Etterhvert som folk la seg og det ble stille i huset valgte disse fascinerende skapningene å vise seg frem, hvorfor vet jeg ikke. Broren min som lå på den andre siden av rommet iforhold til meg hadde utsikt rett mot veggen som langsiden av sengen min lå mot. Og jeg mot hans. Mens vi slet med å sovne pågrunn av en ufyselig varme midt i Juli, lå vi bare og stirret på veggene. Sakte så vi noen mørke flekker som kom frem fra sprekkene, og når øynene våre ble mer og mer justert til det mørke rommet, så så vi at disse flekkene hadde bein! En, to tre fire.. åtte stykk! Vi ropte på mor som kom og drepte dem alle med ett dansk Se og Hør. Vi la oss til å sove før det ble for sent.

Dagen etter måtte vi igjennom det samme en gang til, men vi var veldig trøtte siden vi var våkne så lenge dagen før. Jeg kjente noe som klødde litt i ansiktet mitt (hadde øynene lukket) og tok hånden bort for å klø meg. Der, kjenner jeg at jeg tar på noe - men det er ikke kinnet mitt! Det er noe mykt, litt hårete og veldig spinkelt, men jeg tør ikke gjette på at det er det jeg tror det er. Jeg friker ut og rister som faen uten å åpne øynene. Jeg lukker munnen og legger meg under dyna (hodet også) og venter på å sovne.

Dagen etter det igjen var det nok. Jeg var så drit lei av å være nervøs mens jeg skulle sove og bestemte meg for å beslaglegge husets fluesmekker. Jeg slo en, to tre, femten stykk! Jeg tenkte "de må da skjønne at man ikke stikker hånden inn i flammer når man har brent seg femten ganger" og la meg til å sove i god fortroelighet om at jeg hadde vunnet. Den gang ei. En time eller to senere kjente jeg atter en gang at det klødde.. Men det var noe annerledes! Det var ikke på kinnet, det var ikke oppå dynen, det var ikke på hånden.. Jeg bestemte meg for å trosse frykten min og se etter. Jeg hadde tross alt fluesmekkeren. Jeg åpnet øynene sakte mens jeg løftet dynen for å rekke meg etter fluesmekkeren. Idet jeg fikk et overblikk over rommet talte jeg intet mindre enn et tyvetalls krabater på hver vegg (fire vegger - you do the math), et titalls jævler på dyna til broren min, en tre-fire stykk som løp rundt på bakken og èn. Stor. Hårete. Jævel. Som satt på pannen min. Jeg frika helt ut og løp inn til mor og far. Jeg turte faen ikke sove på det rommet resten av ferien, og broren min har også fått litt noia av den hendelsen. Jeg sover derfor bevisst med munnen igjen hver eneste natt (det går myter om at man eter en edderkopp eller to hvert år - jeg vil ikke være en del av den statistikken!). Jeg lager også idet hele tatt veldig lite lyd, har lav puls mens jeg ligger i sengen og verken snorker eller lager lyder med nesen. Er jeg dårlig (tett i nesa eller lignende) trekker jeg sengen bort fra alle vegger før jeg prøver å få meg litt søvn.

Det der må være så nært som du kommer mitt absolutte mareritt. Arachnofobi suger no inni h.. Endret av Laland
Lenke til kommentar

Slang sitatet inn i en spoiler.

Ja, det var helt forferdelig.. Men, prøver å komme meg over det. Er jo tross alt en veldig liten sjanse for at noe sånt skal skje; jeg var nok bare uheldig.

Regner med at Arachnofobi er frykt for edderkopper? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...