Gå til innhold

Den delikate andebytråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Carl Barks har de klart beste historiene og tegner veldig bra. Men liker best May eller Bas (husker ikke hvem av dem) Heymans tegninger. De gjør et eller annet med alle figurene som gjør de mer spesiell. Kjennetegnet er ivertfall lang tynn hals og ekstra stort nebb på Donald. Men Don Rosa derimot klarer jeg nesten ikke. Det blir for mye detaljer på bildene, og altfor mye tekst på alt han gjør.

Lenke til kommentar

Donald-historiene av Don Rosa er de som har fascinert meg mest. Spenningsnivået Don holder i historiene sine er veldig høyt, og tegningene hans er utrolig detaljerte sammenlignet med hvilken som helst annen Donald-tegner jeg vet om. Nå har jeg selvfølgelig god forståelse for at detaljene ikke faller i smak hos alle (Don Rosas arbeid skiller seg tross alt kraftig ut); smaken er som baken. Liker spesielt godt måten Don fremstiller Onkel Skrue på – i disse historiene er han virkelig en gammel (men erfaren og klok!) grinebiter. Synd at Don Rosa trolig har tegnet og fortalt sin siste Donald-historie.

Lenke til kommentar

Don Rosas geniale historier som gir Onkel Skrue en slags bakgrunn, alt i fra hans første tiøring til hans første gullklump i Klondike. Nesten en liten klump i halsen :love:

The Treasure Of The Ten Avatars

The Guardians Of The Lost Library

Esacpe From The Forbidden Valley

The Quest For Kalevala

Dette mine damer og herrer. Dette er ikke tegneserie. Det er rett og slett et episk mesterversk. Historiene hans inneholder alt i fra historiske epoker til mytologiske skapninger. Det er rett og slett helt fantastisk. Blir nesten litt rørt. Spesielt om du er veldig interesert i historie. Et ord, fabelaktig! :love:

Lenke til kommentar
Don Rosas geniale historier som gir Onkel Skrue en slags bakgrunn, alt i fra hans første tiøring til hans første gullklump i Klondike. Nesten en liten klump i halsen :love:

The Quest For Kalevala

Dette mine damer og herrer. Dette er ikke tegneserie. Det er rett og slett et episk mesterversk. Historiene hans inneholder alt i fra historiske epoker til mytologiske skapninger. Det er rett og slett helt fantastisk. Blir nesten litt rørt. Spesielt om du er veldig interesert i historie. Et ord, fabelaktig! :love:

Takk for linkene! Det her er jo helt herlig.

Personlig lurer jeg på hvordan det hadde vært hvis Alan Moore (Watchmen, V for Vendetta, From Hell) skulle ha skrevet noen Donald-historier hehe.

Lenke til kommentar
Skjul

The Quest For Kalevala

Tusen takk for de linkene. Elsker Don Rosas historier. Tegningene hans er geniale. Så mange detaljer at man ser noe nytt for hver gang man leser dem.

Lenke til kommentar
tøft bilde av Donald, Fiskemester! :)

Eg lurer på kvifor huset til Donald aldri er det samme i to seriar, og kvifor den skurken Nabo Jensen alltid bur i huset over gjerdet.

Godt spørsmål, er nok Jensen som er ute med noko fanteri skal du sjå!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Personlig elsker jeg stilen til Don Rosa, masse smådetaljer (alltid noen små, søte mus som er rundt i historiene) mens Carl Barks på sin side greide å tegne bevegelse og action på en helt annen måte enn andre Donald Duck-tegnere i mine øyne, men Don Rosa er fortsatt favoritten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...