Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJEELP, pc går på men ikkje bilde på sjerm :S

Anbefalte innlegg

mkay, de som e,

starta pcen som alltid her om dagen, (står foresten på 24/7 ellers men va av pga update) og so etterkvar so kom sann blue-screen, vaneli shit happens, MEN de som gjorde de spesielt var at etter og ha restarta so kom de aldri noke skjembilde, heller ikkje noke strøm til verken mus eller tastatur (begge usb btw-) og CD rom starta og lage rare klikkelyda og ellers so gjekk minnekortlestaren amokk.

he prøv og stappe inni sann " ikkje usb " tastatur og då lyse greit nok num lock lyse og slikt men ingenting skjer når ej trykke på DEL som e starteren te BIOS

kansje synder? : har ja overklocka pcen litengrande, amd 2.3 quad clocka te 2.6 men de he den våre lenge uten noke vidare problem. ogso økt volt me ca 0.075 v.

OM de e noken som he MEGET stor hjærne her og kan hjelpe mej, TAKK SOM F*** TE DOKKE ;)

hagl i vei me tip ;)

støff:

cup - amd pehnom quad 2.3 Ghz ( clocka te 2,6)

sjemkort - shappire radeon 3850 X2 ( crossfire)

ram, 4gb

HK - gigabyte ettelleanna,

hd - WD 500 x2

Endret av f0rumz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst hører denne tråden til Spillutstyr og Maskinvare. Du er flink til å informere ser eg, men prøv neste gang å beskriv problemet på nynorsk eller bokmål. Dette er et offentlig forum.

Eg skal ta kvelden nå, men det første eg lukter her er et ondsinnet virus. Det at du ikkje kommer inn på BIOS, må vel kunne forklares at du ikkje får bilde på skjermen, så da vet du ikkje hvor du har havnet?

Du må først og fremst få bilde på skjermen. Prøv deg frem med VGA, DVI eller HDMI om mulig. Du kan også gå på gigabyte.com og se om noen BIOS updates er tilgjenglig for ditt problem.

Ha en ellers god natt.

Lenke til kommentar
Først og fremst hører denne tråden til Spillutstyr og Maskinvare. Du er flink til å informere ser eg, men prøv neste gang å beskriv problemet på nynorsk eller bokmål. Dette er et offentlig forum.

Eg skal ta kvelden nå, men det første eg lukter her er et ondsinnet virus. Det at du ikkje kommer inn på BIOS, må vel kunne forklares at du ikkje får bilde på skjermen, så da vet du ikkje hvor du har havnet?

Du må først og fremst få bilde på skjermen. Prøv deg frem med VGA, DVI eller HDMI om mulig. Du kan også gå på gigabyte.com og se om noen BIOS updates er tilgjenglig for ditt problem.

Ha en ellers god natt.

aah, ja sry for at den havna på feil plass, men sikker på at eg la den på rett plass, men ok

will do.

men en ting, korleis skal eg eventuelt få inn utdaten på pcen, usbane vil ikkje funke og cdROM er ikkje i drift heller... og kjem meg ikkje inn på dataen heler so.

men takk :)

Endret av f0rumz
Lenke til kommentar
Hvis du eller noen bekjente har en ekstra strømforsyning liggende, så prøv den. Det kan være strømforsyningen din som driver gjøn med deg.

kan vere de, men kom på en ting til. når eg starta dataen so skrur eg på med den vanlige på/avknapen, MEN etter at den ikkje vil starte skikkeli so går de ikkje an og slå av med den vanelige brytaren, må då bruke den på PSU for og legge dataen ned,

skrev foresten feil i specs tiligare, har 8 GB ram., ikkje 4.

kan de vere HK som har tatt kvelden`?

Lenke til kommentar

Hey, høres ut som du trenger en bios reset. Hvor ny maskin er det? På min maskin fungerer det å holde inne resetknappen i 5 sekunder. Om ikke kan det hende du må åpne opp og gjøre en manuell reset. Pleier å være en dipswitch som må flyttes på, men for sikkerhets skyld kan det være en ide å finne frem manualen og sjekke hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
Hey, høres ut som du trenger en bios reset. Hvor ny maskin er det? På min maskin fungerer det å holde inne resetknappen i 5 sekunder. Om ikke kan det hende du må åpne opp og gjøre en manuell reset. Pleier å være en dipswitch som må flyttes på, men for sikkerhets skyld kan det være en ide å finne frem manualen og sjekke hvordan det gjøres.

pcen e ganski nøyakti 1år gammal, men e fiksa en del på den, formatert ca 5-6- gonga og updata heile tida, og he hatt alle mulige internet browsera og itunes og ja neste alle slags unødvendige program, men noke nytt he start og sje, eler når eg startar pcen so kjører viftene fullt i ca 3 sek so ned på roli temp, men etter at dataen klikka so helde den sej støtt på fullt, akkuratt som om den nekta og gå vidare, men ditte e heilt nytt, starta og sje for ca 1 time sida,

pliz hjelp,

og TAKK til alle forslag :)

Endret av f0rumz
Lenke til kommentar

Kan hende det er noe annet enn HK som er dødt. Har vært borti situasjoner hvor maskiner har dauet, om ikke en bios reset funker er neste steg å flytte maskinen til en annen strømkurs på huset. Om det ikke funker er det på tide å nappe ut alt som ikke trengs. Alle RAM brikker bortsett fra 1, disker, CD/DVD, lydkort, netverkskort, ALT som ikke trengs for å få opp bilde på skjerm. Om det fortsatt ikke fungerer bytter man plasseringen på RAM'en til noe som skal fungere (sjekk manual). Om det fortsatt ikke funker bytter man RAM'en til man har prøvd alle brikkene en etter en. Om det fortsatt er dødt er det en eller fler av 4 ting som er galt: Hovedkortet er svidd. CPU er svidd. PowerSupply er svidd. Strømkabel/uttaket er svidd.

Har hatt opptil flere morsomme feil opp gjennom årene hvor jeg har trodd det er ødelagt utstyr men hvor feilen har vært på strømnettet. De to værste har vært en PC som fikk de sykeste skjermbildene noensinne, gikk fra å være normal windows til fullscreen DOS tekst med helt tilfeldige farger og symboler. Fant etter hvert ut att det var sentralvarmen på blokka som kom borti PC'en, og att jordingen på sentralvarmen var -13 volt og noen mikro ampere. Værste tilfelle nummer to er her jeg bor nå. Har byttet tastatur 3-4 ganger nå fordi de dør rett som det er men våkner til live igjen når jeg rister på dem. Trodde først det var pga brudd i kabelen. Etter att jeg kjøpte ett helt nytt tastatur som døde på samme måte en knapp uke etter att jeg kjøpte det så la jeg merke til att hver gang tastaturet døde skrudde varmeovnen seg på. Har koblet tastaturet gjennom en USB hub med eksternt powersupply. Puttet tastaturet rett i PC'en og har ikke hatt noe problemer etter det.

Blir dumt å kjøpe nytt hovedkort om det man har fungerer, spesielt om det nye hovedkortet muligens kan "dø" av samme grunn som det forrige.

Lenke til kommentar

Tråden er feilpostet og flyttes til riktig kategori.

Samtidig.

Emnetittelen er ikke beskrivende nok

Bruken av emnefeltet følger ikke våre retningslinjer for oppretting av emner. Vennligst gjør emnetittelen mer beskrivende for posten, slik at brukerne forstår hva emnet handler om før man klikker på den. En moderator vil måtte stenge tråden om dette ikke blir endret.

Rapporter tråden når dette er gjort slik at den moderator kan fjerne denne meldingen.

Endret av Shicca
Lenke til kommentar

ok,

no hsr ej prøvd: bytte strømkrets, ta ut alle unødvendige ting, restarte og alle mulige rare sake.

men starta og tvilde på at de he noke me HK og gjere, for cd ROM laga klikkelyda, men når eg nappar ut kabelen som er festa til HK slutta den umiddelbart me ulydane, samme gjelde minnekortlesar.

trur de kan vere prosessor?

skal sjekke me en pentium 4 sak NUH :)

takk for allt tips btw :)

Lenke til kommentar

Har du resat bios? Det er somregel et stort "klokkebatteri" som kan tas ut ved hjelp av en springfjærmekanisme. Ta det ut i minst 10 sekunder, og prøv igjen da. Det resetter hele biosen og nullstiller alt av klokking/innsitllinger. :)

Edit:

asus_p5k3_08_thumb.jpg

Det sølvgrå batteriet ved den øverste PCI-E porten. Plasseringen varierer fra hovedkort til hovedkort. :)

Endret av Laland
Lenke til kommentar

hei, har no prøvd og restarte BIOS ved og plukke ut batteri og sette de inn igjenn,

SPECS update:

HK - Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX, DDR2

CPU - AMD Phenom 9600 Quad-Core 2.3 GHz Boxed

RAM - Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, ( X2 slik de verte 8 GB)

GPU - Sapphire Radeon HD 3850 256MB GDDR3, ( X2 kobla med Crossfire )

PSU - Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte,.

har og bytta CPU vifte og dermed kom CPUen ut når den vart tatt av, klissa av gammal kjølepasta og hadde på den nye vifta og testa (uten kjølepasta) først, og de gjekk bra, men de var natt til torsdag for ei veke sida a dataen gjekk under, rart nok gjekk en venn av meg sin bærbare PC under på samme måte samme natt, KAN dette vere eit ondsinnet virus som har gått amokk? og om det er slik, korleis fikse de når verken USB porter funker, CD ROM eller minnekort stasjon funker?!

der er ein video som viser ka som sjer når eg prøver og starte den, må beklage crapy kvlitet men hadde kun MOB og filme med,

hadde vert supert om dokke har fleire tips og knep ;)

TAKK

helsing F0rumz

Endret av f0rumz
Lenke til kommentar
rart nok gjenn en vann av meg sin bærbare PC under på samme måte samme natt

Tror du at du kan skrive på enten bokmål eller nynorsk? Er så veldig mye lettere å lese da! :)

Men, å starte den uten kjølepasta på CPU'en vil jeg sterkt fraråde deg. Den er der for å jevne ut alle hakk i både viften og selve prosessoren.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Tror du at du kan skrive på enten bokmål eller nynorsk? Er så veldig mye lettere å lese da! :)

Det må man ifølge retningslinjene.

Lenke til kommentar

ja eg må beklage dårleg skriving, men sjølv om eg er 100% norsk og egentlig ikkje skulla ha hatt noke problem med og skrive verken bokmål eller nynorsk, so er de forsatt slik.

men tilbake til problemet, om noken som virkeli har greie på data som kan sjå filmen som eg har linka til tidligare og dermed komt med ei god løysning, so hadde det kjempemessigt :)

takk

Lenke til kommentar

Ok, la oss se her.

For å være sikker på å luke ut alle problemer må du gjøre følgende:

1. Ta ut skjermkort og alle rambrikker bortsett fra en. Plugg ut alle disker og CD rom. Start. Skjer det noe? Du bør ha høytaleren til hk plugget i eller følge med på statuslampe og vite hvordan den skal oppføre seg. Du skal få et pip ved POST eller blink på lampe etc.

2. Bytt til en annen rambrikke og prøv igjen. Får du ikke POST så er det tre mulige feil. PSU\HK\CPU (veldig sjeldent at to rambrikker sier kvelden, hvis du ikke har hat lynnedslag da. Hvis mulig prøv en annen PSU, eller ta den ut og blås den ren for støv og la den hvile før du prøver igjen.

3. Uansett om de forrige punktene fungerer eller ikke bør du prøve en gang med skjermkortet også. Mulig den ikke vil gi deg POST uten skjermkort (mye rart ute å går på markedet). Så sett i skjermkortet og prøv på nytt. Ingenting? Prøv med et annet skjermkort (hvis du har mulighet) eller med onboard skjermkort (Hvis hovedkortet dit har dette bør du egentlig prøve dette først, da det kan hende den har defaulta tilbake til det)

3. Får du bios ved et av de fåregående punktene, plugg i systemdisk og start. Funker det fortsatt kan du plugge i flere disker osv.

Dette er slik jeg som oftest gjør for å finne feil når mine magiske feilsøke hender ikke finner feilen. (Er ikke helt snåsamannen). Kan forøverig også si at de to gangene jeg har på mine egne maskiner vært ovenfor null POST er ved PSU feil. Symptomet kommer også om man glemmer å plugge i P4 strømkontakten, så sjekk den.

Håper det kan være til hjelp.

mvh

-spamkua

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...