Gå til innhold

EA's kyniske bruk av achievments


Anbefalte innlegg

I mine øyne er XBLA achievments-system ment som en gulerot for å få spillere til å gjøre litt forskjellige ting som spilleren ellers ikke ville gjort, for å klart en milepæl eller for å ha klart noe vanskelig. EA misbruker denne funksjonen for å få spillere til benytte seg av tjenester de har laget i tilknytning til spillet, men som egentlig ikke har så mye å si for spillbarheten. Bare se de tre siste achievmentsene jeg fikk i NHL 09:

 

- Show Off 50p

As the lead NHL® 09 Profile create and upload a video

 

- Build Your Legend 50p

As the lead NHL® 09 Profile apply a new screenshot to your hockey card

 

- EA Sports™ Hockey League 50

As the lead NHL® 09 Profile play EA Sports™ Hockey League with your team

 

Rimelig heftig betalt for å gjøre trivielle ting. I tillegg mangler jeg disse i samme spill:

 

- Media Man 25p

As the lead NHL® 09 Profile assign any playlist to a game area with the Custom Audio feature.

 

- Say Cheese 50p

As the lead NHL® 09 Profile take and upload a screenshot

 

I dette spillet er det bare 25 achievements og altfor få som omhandler prestasjoner i spillet.

 

I NFS undercover finner vi f.eks:

 

- Community Member 15p

Create or use an existing account to sign into EA Nation

 

Er dette misbruk av achievements eller er et helt grei måte å lede spillere igjennom tilleggsfunksjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes å bruke achievements som gulrot for å få spilleren til å oppdage nye funksjoner er en helt legitim ting, og trorikke EA er noe verre enn andre selskap på det punktet. Gamerscoren er kanskje litt vel drøy i eksemplene du har trekt frem, men det er jo klart at de vil ha valuta for pengene når de først investerer tid og penger i gratis lagring av videoer og diverse på internett.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar

Som Odesseiron sier så ser jeg ikke noe galt i å gjøre spilleren oppmerksom på funksjoner i spillet som man ellers kanskje ikke hadde visst var der. Utviklerne bruker masse tid på å legge inn diverse funksjoner og tilpassingsmuligheter som mange sikkert ikke vet at er der engang. Dette er jo da en fin måte å gjøre flere oppmerksomme på funksjonene, som igjen er positivt våde for utviklere og for brukerne.

 

Derfor ser jeg ikke helt hvorfor du synes de er kyniske, da de i grunn hjelper deg i å utforske deler av spillet du kanskje ikke ville lagt merke til ellers. Og er det ikke nettopp det en god utvikler gjør? Å gi brukeren mer oppmerksom på alternativene altså.

Lenke til kommentar

Ser at jeg møter motbør i min kritikk her. Som andre har nevnt er det ikke noe gale i bruke achievements til å guide spillere igjennom nye funksjoner, men i NHL 09 tilfellet så synes jeg at EA har gått over streken. For det første så får mye poeng for å gjøre noen enkle ting, for det andre er det bare 27 achievements i spillet, noe som er ganske lite. Hadde vært snakk om 5 poeng for å laste opp en film så hadde det vært greit, men 50!!?

 

NHL 09 er fjorårets flagskip for EA Sport. Spillet er glimrende, men jeg føler meg litt snytt på acheivementsfronten. Det heter tross alt achievements og indikerer at du må oppnå noe spesielt, ikke bare gjør en handling som ikke krever ferdigheter. For meg tar det vekk litt av gøyen med achievements hvis det er det som skal bli standarden.

Lenke til kommentar

Jeg syns du bommer litt i åpningen, der du skriver at "XBLA achievments-system [er] ment som en gulerot for å få spillere til å gjøre litt forskjellige ting som spilleren ellers ikke ville gjort, for å klart en milepæl eller for å ha klart noe vanskelig".

Eller, egentlig er jeg teoretisk enig med deg, men etter å ha spilt en del spill ser jeg at utviklerne ikke tenker slik. Men hva som er så kynisk med å ha slike achievments det forstår jeg ikke, EA tjener jo ikke akkurat noe på det og du taper jo heller ikke noe.

 

Noen få eksempler jeg har festet meg ved (det er noen av disse som er secret achievements, men ingen som spoiler noe historie-messige ting fra spillet. Si ifra, så skal jeg sette på en spoilertag.)

 

Prince of Persia - Du får noe slikt som 30 G og 3 achievements bare av å se åpningsfilmen, og ved å trykke på en knapp noen ganger får du 2 achievements til verdt tilsammen 20 G.

 

Left 4 Dead - Les achievementsene før du spiller, så får du en fin pekepinn på hvordan spiller i det store og hele bør spilles. Og de har den morsomme Zombie Genocidest - Drep 53,595 zombier. Som gir deg 20 g. Og det tar tid, for så si det slik.

 

Mass Effect - Medal of Exploration gir deg 50 G bare for å lande på en ubebodd planet, noe du gjør ikke så veldig langt ut i spillet.

 

Avatar: The Burning Earth - 5 achievements og 1000 G.

 

Guitar Hero 3 - Tail Between your legs - Refuse a boss battle. Hele 0 G! Egentlig ganske morsomt :p

 

Saints Row 2 - Genrelt achievements som tar tid, men å gå igjennom multiplayer tutorialen gir deg Strong Armed - 20 G.

 

Det finnes altså ingen "lov" for hva som er bra achievementsbruk og hva som ikke er det. Guitar Hero-spillene (særlig 3) er spesielt vanskelige med mindre du er innmari god og har en venn å spille med som også er skilled, Saints Row 2 har vanskelige achievements, og i tillegg kommer bare 4 av seg selv når du spiller historien. Dette er jo bare en pinne i helvete men du skjønner sikkert tegninga.

 

Min konklusjon: Utviklerne kan gjøre akkurat hva de vil med dette systemet, og det brukes veldig forskjellig. Dine eksempler av EA sine achievements syns jeg er helt greie, og faktisk langt unna de verste fordi du faktisk om ikke annet lærer tilleggsfunksjonene i spillet. At de er få er jeg enig i, men samtidig så er det jo slik at man ikke skal spille for å få G men for å få en god spillopplevelse. :)

 

Edit: Litt opprydning og skriveleif.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Det burde aldri være noe problem å få tak i achievements ved å bare spille spillet, uten å måtte registrere seg for annet enn XBL. MP achievements er moro, men det skal ikke komme på bekostning av at man må registrere seg hos en tredjepart!

Lenke til kommentar

Det er en prinsippsak. Det å ikke kunne "fullføre" et spill uten å måtte registrere seg hos noen er kanskje litt banalt å klage på, men når folk ikke i sine villeste drømmer kunne tenke seg å bli medlem av en tjeneste, så har de ikke mye til valg hvis de liker å ha 100%. Tenk hvis alle spill krevde sin egen greie da. Greit nok, et fjernt scenario, men det er da litt på vei.

Lenke til kommentar

Du definerer "fullføre" som 100% achievements, ergo må du pent finne deg i å måtte gjøre det som trengs.

Liker du å ha 100% må du like å skaffe deg det, og ikke klage hvis det tilfeldgivs er slik at det ikke faller i smak hos deg måten det må gjøres på.

 

Kan jo se på det gjennom et annet fjernt scenario, alle spill gir deg full G bare ved å spille i 5 minutter. På den måten gleder det alle, de som vil ha full G og de som bare vil spille. Jeg er klinkende likegyldig til om alle spill krever sin egen greie for å få 100%, fordi jeg spiller spill for spillet sin skyld, ikke for en score som i mine øyne er totalt blottet for nytte.

Lenke til kommentar

Det er jeg fullstendig enig med deg i! Jeg spiller såvist ikke for GS (med mindre det er noe lettvindt og kjapt; da går jeg gjerne ekstra inn for det) men liker å vite at jeg har muligheten uten å måtte pådra meg noen ekstra medlemskap etc. Jeg er fullstendig enig i at spillutviklere skal få lov til å lage sine egne tjenester som kan legges på i tillegg til XBL/PSN/Wii-tingen, men da skal det være utenom et system som konsollskaperne har lagd på forhånd. Nå har det seg (dessverre for meg og mine likesinnede) slik at spillutviklere har frie tøyler (og det er en god ting! Bare ikke til et system som er så nært knyttet til din personlige profil på tjenesten) og da må man gjerne igjennom flere ekstra prosesser som i utgangspunktet burde være unødvendige, eller knyttes direkte opp mot den allerede eksisterende profilen din.

Lenke til kommentar

Jo da, at spillskaperne kobler egne systemer opp mot profilen din slik er det jo selvfølgelig en anelse irriterende kanskje, men hvis du ikke bryr deg om G så styrer du bare unna hvis du syns det å skulle bli medlem av noe du egentlig ikke bryr deg om er et problem.

"Må" du ha G, må du finne deg i det, enkelt og greit.

 

Om slik bruk av deler av spillet er greit, er derimot en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Jaja, vi får vel bare akseptere at vi har forskjellige meninger om det punktet her. Menmen, Gamerscore er ikke noe jeg tenker på når jeg spiller et spill (tro meg, ser ikke på noen lister elns. med mindre jeg ikke har noe annet å gjøre!) så tro nå ikke at jeg er en GS hore! :p

Lenke til kommentar

Egentlig har jeg inntrykket av at det systemet til EA kan være finfint hvis man spiller for å være god, men vet alt for lite om det til å ha noe mer enn et førsteinntrykk.

Men ja, å enes om å være uenig er helt fint for meg :) Er langt i fra noen g-hore selv. Skal innrømme at jeg av og til henger meg opp i en tanke om at "gjør jeg dette mange nok ganger, får jeg en achievment da?" eller noe lignende. Og det er egnentlig en utrolig irritrende greie som tar fokuset vekk fra selve spillet. Dessuten irriterer det meg mange ganger at jeg, når jeg skal sjekke hva jeg nettopp fikk en achievement for (man er da tross alt nysgjerrig), ser andre achievements spillet gir for historien videre. Irriterer meg at det er så dårlig bruk av hemmelige achievements rundt om kring.

 

Det som dog er litt interessant, er at jeg har hatt en idè om å lage en topic for å høre hva den gemene hop mener om achievements og hvordan spill belønner så veldig forskjellig. Fått litt mer lyst til å gidde å ta meg tid til å lage en slik tråd nå hehe.

Dessuten kom jeg nettopp på at jeg lagde meg en UbiSoft-konto for å få kostymet til Altaïr i Prince of Persia :p

 

Men for å komme med mitt svar til den første tråden en gang for alle: Nei, jeg syns ikke EA er kyniske i sin bruk av dette systemet. Det virker som en fin måte å holde seg oppdatert på hvordan andre gjør det i samme spill, og å få noen G for å lære seg å bruke dette høres ikke så forferdelig ut. Og er det så ille er det vel ikke verre enn å bare glemme hele greia.

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Vel.. Kan også si at dette er en av de mer ordentlige diskusjonene jeg har vært en del av på nettet, og setter pris på en som svarer ordentlig og at vi begge holder oss saklige! :)

Har forøvrig både registrert GT'n min mot både EA og Ubisoft(nevnt tidligere), men bruker ingen av tjenestene idet hele tatt. (èn gang for å laste ned en kniv i FC2 og for å registrere noe oppdaterings-greier i Fifa 09). Men, på enkelte achievements, så virker det som om utviklerne bestemmer "dette er gøy!" og gir oss kjedelige, repetive oppgaver for å få achievements. Greit nok, de gir deg mer spilletid, men la nå målene idet minste være både utfordrende og morsomme! Men, tenker jeg gir meg nå for å ikke spore helt av emnet. :)

Lenke til kommentar
På enkelte achievements, så virker det som om utviklerne bestemmer "dette er gøy!" og gir oss kjedelige, repetive oppgaver for å få achievements. Greit nok, de gir deg mer spilletid, men la nå målene idet minste være både utfordrende og morsomme!

Kodeord GTA IV og COD5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...