Gå til innhold

VELDIG teit spørsmål

mobruu

Anbefalte innlegg

Hepp .. Får ikke ro i sjela ..

Hvilken vei skal vifta monteres ? Skal den monteres slik at "der du stikker inn skrutrekkeren for å stramme til" peker oppover i kabinettet ? :oops:

HK: A7N8X deluxe/GD

Vifte: Volcano 9

-Morten-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spiller ingen trille. Monter det slik at det blir enklest for deg å montere den du. For med betød det at festet måtte stå oppover :)

For meg var det ikke sånn på min gamle 2100+

Hvis jeg satt den feil vei så ville ikke maskin starte.

Skal prøve å tegne litt.

| kjøleribbe ___________|

|__________|

|______cpu____| socket _|

På min vifte var det en kant ihvertfall, brukte ikke kjølepasta så thermal pad'n ville ikke treffe cpu riktig og med det så ville ikke maskin starte..

Kan ha noe med det.

Den tegningen som jeg har prøvd å få til å se ut ovenfor er sånn min måtte stå ihvertfall.

Edit: tegninga ble litt rar :smile:

Lenke til kommentar

Har samme ASUS hovedkort, og hadde samme problemet selv. Fikk ikke startet PC'en, satte inn en min gamle CPU, og da så jeg at temp'en lå på 70+. Syntes vifta så litt 'skjev' ut, så jeg snudde vifta med låsen opp mot strømforsyningen, falt temp'en til 40. Har aldri vært borti noe slikt før. Må være noe med cpu-sokkelen som gjør at ikke hele kjernen blir dekt.

Lenke til kommentar

hei igjen mobruu. Du sliter enda med tempen?

Har sjekka litt. Hovedkortet mitt, Abit KD7, med KT400 chipsett (forhatt av noen, elsket av andre og dønn stabilt) er ett av få som jeg vet måler temperaturen to steder: CPU core og CPU surface (ref. forrige post du hadde).

Der var tempen min i bios rapportert som 49°/70°C (surface/core). fremdeles holder jeg en en knapp på at biosen din rapporterer en ting mens Asus PC probe rapporterer noe annet.

Jeg bruker Winbond som hører til Via chipsettet og den rapporterer surface temp i windows.

Er det noen som kjenner til om Asus A7N8X-deluxe måler begge disse verdiene (surface temp og core temp på CPU)?

Edit: For å begrunne dette bedre så gjelder dette mitt KD7 kort:

Det er tre temperaturer:

System Temperature (NorthBridge)

External CPU Temperature (surface)

Internal CPU Temperature (core)

Lenke til kommentar

LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

Jaja .. man lærer noe hver eneste dag ... Jeg har nå snudd vifta 180 grader, og temp på CPU i bios har sunket med 32 grader celsius ..

Den ligger nå stabil på rundt 36-37 grader...

Pc probe viser 35 grader ..

Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk for all inspirasjon, hjelp og meninger i denne saken .. Regner med at vi ENDELIG kan avslutte denne saken .. Tusen takk til alle som har hjulpet til med meninger og andre saker :)

"En meget glad"

-Morten-

Lenke til kommentar

Formen på viftebladene sier jo sitt de også.

Edit: Måtte la dette surre i bakhodet.. det er ikke vifta som stod feil vei ikke sant.. det var kjøleribben.. Vifta har alltid blåst rett vei tipper jeg. Kjøleribben stod 180 grader feil (i samme plan som hovedkortet håper jeg he he), dermed var dette en kjøleribbe-CPU kontaktfeil. Heldiggrisen.. bra du ikke svei av CPUen din. Det er dyr lærdom det.

Lenke til kommentar
Formen på viftebladene sier jo sitt de også.

Edit: Måtte la dette surre i bakhodet.. det er ikke vifta som stod feil vei ikke sant.. det var kjøleribben.. Vifta har alltid blåst rett vei tipper jeg. Kjøleribben stod 180 grader feil (i samme plan som hovedkortet håper jeg he he), dermed var dette en kjøleribbe-CPU kontaktfeil. Heldiggrisen.. bra du ikke svei av CPUen din. Det er dyr lærdom det.

Oh yeah .. På det meste var vel temperaturen oppe i 79 grader, tror jeg .. Ikke så ALTFOR sinnsykt .. men, altfor varmt .. hehe..

Er som du sier.. kjøleribben som sto 180 grader feil :)

-Morten-

Lenke til kommentar
Abit KD7, med KT400 chipsett (forhatt av noen, elsket av andre og dønn stabilt) er ett av få som jeg vet måler temperaturen to steder: CPU core og CPU surface (ref. forrige post du hadde).

Dette er visst tilfelle for mitt Asus A7V333 også... BIOS og AsusProbe melder CPU temperatur fra surface mens SiSoft Sandra viser tydeligvis fra core...

Lenke til kommentar

der du fester vifta i bakkant skal kjøleribba være helt jemt med cpu sokkelen, bruk bestadig to hender , en til å holde fast i bakkant og en

til å lirke vifta forsiktig bakover til den er helt paralell med sokkelen, så

setter du den forsiktig ned og fester den i forkant . gjør du dette veldig

sakte og forsiktig går det som regel bra. er det en kant på undersiden av

kjøleren så skal den mot den brede siden av cpu sokkelen .

Lenke til kommentar

Heldiggrisen.. bra du ikke svei av CPUen din. Det er dyr lærdom det.

Noe av det fine med A7N8X deluxe/GD er at maskinen slår seg av automatisk hvis cpu-temperaturen blir for høy. Det var derfor jeg rota i timevis da jeg ikke kom meg inn i biosen engang(XP2800+). Måtte bytte til min gamle xp2000+ for å komme så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...