Gå til innhold

[Innlegg.no] Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

Paisley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eragon

Så den i går for første gang siden jeg var på kino i 07. Vel, huska den som ganske actionfylt og drager er jo drit fett så dette skulle bli bra! Men...hovedpersonen irriterer meg så mye at det ikke blir så gøy allikevel. Han vil ingen ting og er gjennomgående negativ å rett og slett slitsom å se på. Ellers liker jeg filmen :)

7/10

Lenke til kommentar

The Hangover

Så den igår natt. Tenkte egentlig bare at det var en vanlig komedie, men nei da. Dette er en av de kuleste filmene jeg har sett.

Filmen handler om noen karer som har akkurat det tittelen sier; hangover. Og en av de skal gifte seg, og akkurat den fyren finner de ikke igjen. Krise!

10/10

Lenke til kommentar

I Love you, man

Dette er da en komedie, satt ved at det er en kar som skal gifte seg men han har ikke noen venner ettersom han alltid bruker all sin tid på kjæresten og jobben. Og da må gå til anskaffelse av en bestevenn så han kan ha en "best man". Faktisk ganske så morsom, sitter enda å lurer på hvorfor ikke jeg har hørt mer om denne filmen. Anbefaller absolutt alle til å ta en titt!

9/10

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Inglorious Basterds

La meg bare starte med at Inglorious Basterds eier. Hardt.

Det var så alt for lenge siden en film hadde oppfylt og overskredet forvetningene mine at da jeg innså at det var nettopp det som hadde skjedd var jeg det engelskmennene kaller "lost for words". Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere, men én ting visste jeg: Imglorious Basterds skal jeg holde av en egen hylleplass til. Den mest eksklusive og sikkert overprisede Blu-Ray utgaven selvsagt.

Store deler av filmen er lange dialogscener som gjerne varer lengre enn det mange andre filmer i noenlunde samme sjanger ville funnet forsvarlig, men det blir aldri kjedelig. Quentins talent for å lage interressante og spennende dialogscener sørger for at ingen av dem føles for lange. Samtalene flyter fremover og er fulle av humor, spenning og historiefortelling. Nok til at actionscenene kan gjøre det de kan best uten at filmen mister det preget av gode dialoger.

For actionscenene er virkelig heseblesende og høylytte. De er presise og rett på sak, elegante og underholdende uten å ta til takke med og bare være fyllstoff mellom dialogene. Tvært imot var de actionscenene som var i denne filmen såpass deilig å se på at den for min del setter mange andre til skamme. De er ikke overdrevne med blyslengende og lange biljakter eller store eksplosjoner; de er fulle av så mye moro det er mulig å presse inn i tiden de vises på skjermen. Om det fantes filformat for komprimert action ville dette vært formatets svar på VLC.

En annen ting som trenger oppmerksomhet sett bort ifra dialogen, humoren, spenningen, brutaliteten og det jeg kun kan kalle det generelle inntrykket så er det musikken. Musikken, som i så mange av Quentin's filmer, er spesielt tilfredstillende. Lydene som fylte hodet mitt i starten av kapittel fire brakte sving i sakene. Det var så deilig å høre på.

Jeg lo meg flerfoldige grader ut av vinkel flere ganger, satt på kanten av setet mitt like mange og holdt meg interressert til et antall grader som har totalt utkonkurrert temperaturen en skal steke en Grandis på. Om det skulle vise seg at dette er den siste filmen jeg får sett på kino i år så er det greit. Jeg trenger ikke mer.

Jeg elsket den som Peter Molyneux elsker produktene sine.

Lenke til kommentar

Boy A

Handler om en ungdom/voksen som nettopp har sluppet ut fra fengsel for en forbrytelse (drap) han gjorde som barn/tidlig ungdom. Etter å ha tilbrakt store deler av puberteten i fengsel så er det ikke bare lett å vende tilbake til samfunnet, spesielt når folk ikke vil glemme det som har skjedd og tilgi han.

Gode skuespillere og en fabelaktig historie! 9/10

Lenke til kommentar

Un chien andalou (1929)

En surrealistisk kortfilm hvor ikke alt henger helt på greip. Det er debutfilmen Luis Buñuel hvor Salvador Dalí er forfatteren. Det kan tolkes som at filmen vil representere mennenes kjønnsrolle og holdninger mot kvinner var nedverdigende på denne tiden. Åpningsscenen hvor en mann kutter opp øyet til en kvinne med et barberblad er mest sannsynlig for å skjokkere. Senere i filmen prøver en mann å voldta en kvinne, og på surrealistisk vis ender kvinnen bak en stol i et hjørne, mens mannen drar to pianoer med to døde esler og to mennesker som henger etter. Muligens ville Buñuel med denne scenen vise hvor brutalt lystig menn var etter kvinner.

9/10

The Wrestler

Sterk film fra Darren Aronofsky. Handler om en legendarisk og gammel wrestler (spilt med en utrolig prestasjon fra Mickey Rourke), som lever et tilsynelatende tragisk liv en campingvogn med gjeld på huslånet. Uten noen egentlige venner, foruten en stripper han forelsker seg i, har han også et fryktelig dårlig forhold til datteren sin. Hva Aronofsky prøver å bevise med denne filmer her kan muligens være USA i dagens samfunn. Idealene om den amerikanske drømmen og et liv i berømmelse, kan være veien til et sosialt helvete.

Svak 9/10

Inglourious Basterds

Fixed.

Endret av 41204
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

District 9

Spennende og litt utenom det vanlige sci-fi. Aliens som lever i en slum på jorden er ganske "morsomt" og se på. Forfriskende og se noe annet enn det klassiske evil-stempelet som de alltid får. Ganske litt tynn historie, men flotte karakterer!

Sterk 7

Lenke til kommentar

District 9

Romvesner på Jorden? Ja det er mulig, denne filmen får deg til å skjønne hvorfor Peter Jackson ble satt på Halo-prosjekte. Selv om historien er "tynn" så legger det opp til at det kan bli så mye mer. Romvesnene er meget bra karakterisert og historien blir fortal på en unik måte, en blanding av "The Office" og real-time. Jeg vil anbefale alee å se den.

Vansklig og skrive noe mer uten å reveale noe ;)

10/10

Lenke til kommentar

Hot Fuzz

Selv om dette var den siste filmen jeg så var det ikke første gangen jeg så den. Det var den sjette eller den sjuende gangen, men jeg ler like mye av vitsene og slapstickhumoren enda - noe som forteller om hvor god denne filmen er som komedie. Filmen starter i det Nicholas Angel (Pegg) blir tvangsflyyttet til det lille tettstedet Stanford fordsi hans arbeid i London setter de andre politimenne i et dårlig lys. I Stanford er alt tilsynelatende perfekt, men det ligger noe i bakgrunnen sersjant Angel ikke helt kan sette fingeren på.

Samtlige skuespillere gjør en fremragende jobb, og Simon Pegg og Nick Frost er i sitt vante jeg med fremragende skuespill. En skuespiller stikker alikevel av med showet og det er overraskende nok (for min del) eks. James Bond Timothy Dalton. Han spiller fremragende klysete, det ekle smilet, de klamme vitsene og alle de morderiske sammenligningene hans er helt over the top.

Hot Fuzz er for min del den beste komedien siden Hot Shots! part Deux og har så mange skjulte vitser, åpenbare puns, slapstick og åpenbare referanser at man gjerne kan se den to-tre ganger bare for å få med seg alt.

10/10

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Transformers 2

Greit, Optimus Prime kicker seriøst JÆVLIG ass, men det er liksom ikke nok til å få meg til å elske filmen. Den forsøker liksom å være alt for mye, i samme scene, alt for mange ganger. Greit nok med en hovedperson som skal være kjapp i kjeften, men for guds skyld ikke pump han full av half-assed smartass kommentarer bare fordi det høres litt kult ut. Det blir etterhvert bare teit å se på en film hvor den mest intelligente dialogen du hører er Optimus Prime som snakker til seg selv i introduksjonen til filmen. Vel, vel, man skal jo ikke dømme en film for noe den ikke er, men jeg føler at denne prøver så hardt at den fortjener å få et spark i rumpa så den neste i serien kanskje ikke prøver på det samme.

Klarer de (de = Michael Bay) ikke lage noe annet enn stø rre og større roboter i hver scene? Er noen slags form for intelligent handling fremfor bare robot-button-mashing (selv om de kicker seriøst JEVELIG ass og er rimelig dritfett å se på) for mye å forlange? Hvem ser vel ikke at det vil komme en Autobot når en Decepticon kommer løpende bak Sam i sakte film fra flere mils avstand? Vel, det skjer jo opptil flere ganger i filmen, så til slutt ville selv en labrador ha lært å kjenne igjen tegnene.

Og hvorfor må de overdrive Megan Fox? Misforstå meg rett. Alt jeg vil her i livet er å være i en krigssituasjon med henne hvor alle klærne hennes blir sprengt bort før jeg senere på kvelden sprenger hun med min egen torpedo, men det blir for åpenbart når hver eneste frame hun er med i blir en poseringskonkurannse hvor hun er det eneste deltakeren at hun kun er med for the looks. La nå iallefall klærne til dama bli skitne om de ikke skal rives vekk i den mest sexy og tabubelagte slow-mo sekvensen ever. De er jo like hvite gjennom hele den siste delen av filmen.

En kickass popcorn-actionfilm, men absolutt ikke noe mer.

En veldig snill 7/10 eller en 6/10. Jeg klarer ikke bestemme meg.

Lenke til kommentar

Dagens film: The Wild One (1953)

En motorsykkelgjeng med Marlon Brando i spissen tar seg til rette i en søvnig småby. Den klassiske "bad boy møter fornuftig jente og lærer kanskje noe underveis"-filmen.

Beklageligvis har tiden gått i fra denne filmen.

De rebelske motorsykkel-'ungdommene' (ingen er en dag under 25) fremstår ganske parodiske med jive-slangen sin* og alt læret**, mens Marlon Brando er en furten og utålelig Elvis-lookalike***.

Overraskende nok er det ikke Brando jeg oppfatter som best skuespiller her (selv om dette regnes en av hans store filmer) , men hans utkårede servitrise (spilt av Mary Murphy som aldri gjorde noen større karriere).

Mesteparten av skuespillet, Brando inkludert, virker i dag kunstig og tilgjort, men det er et par scener hvor Murphy fullstendig uventet oppfører seg som en virkelig person og viser takter til virkelig godt skuespill. Synd ikke hele filmen er sånn.

For all del, se filmen om den går på tv, eller du får låne den av en kompis, men med mindre du er over normalt interessert i filmhistorie, så er det i alle fall ikke noen vits i å kaste bort penger på å kjøpe den.

5/10 Karakteren trekkes ned av utdatert filmspråk, og scener som i dag er standardklisjeer forbeholdt onsdagsfilmen på TvNorge.

*)

You dig that rebop, daddy-o?

Hvit forstadsungdom på femtitallet snakket som afro-amerikanere for å sjokkere sine foreldre. Ikke så veldig forskjellig fra i dag med andre ord.

**)

Dette var lenge før lærstilen ble tatt over av homsene. Masse lær og rare hatter var tydeligvis skikkelig mandig på 50-tallet.

***)

Brando ser virkelig ut som en tidlig Elvis-kopi, men det var ikke han som kopierte Elvis, men omvendt. Filmen kom ut samme året Elvis Aaron gikk inn i platestudioet til Sun Records for å spille inn en gave til moren sin, altså året før han slo igjennom.

Endret av Miles Teg
Lenke til kommentar

Harry Potter and the Half-Blood Prince

Alle kjenner vel til Harry Potter? Voldemort er kjempeslem, Hermine er kjempesmart (og digg), Ronny er dum og lojal og Harry og Humlesnurr er drømmeparet. Flott, da dropper vi videre introduksjoner. Jeg har lest alle bøkene i serien og visste jo derfor hva som kom til å skje, men jeg føler at filmen ikke helt strekker til selv om jeg er obs på at man ofte blir skuffet når man leser bøker før man ser filmen. Litt for mye blir liksom bagatellisert, og det er ikke før langt uti filmen den gamle og kanskje noe utbrente detektiv-gjengen setter i gang. Problemet er at det ikke er noe detektiviering engang. Det er ren plankekjøring for gjengen i denne filmen, og det ser ut som om de finner ut av det ene etter det andre uten særlige anstrengelser.

Jeg vil ikke gå noe særlig dypt innpå filmen da jeg føler det bare er en oppvarming til den siste boka som vil bli delt inn i to filmer, og det hele blir litt for "se hva som skjer" for at jeg blir overbegeistret over den. Det jeg derimot skal si er at den klarte å bevege meg. Iallefall litt. Jeg var tross alt forberedt på det som skulle skje. Men det var godt å se at diverse personer finner hverandre og at ting begynner å bli litt mer voksent og seriøst-ish. Det er en del scener hvor det begynner å demre for meg at Harry & Co ikke lenger er småbarn som driver med rampestreker og det er også en del scener som er småmorsomme/rørende/kule.

Dårligste anmeldelse ever, men jeg er trøtt og sliten. Se den om du er en Harry Potter idiot som meg og lev med at det for det meste er en oppbygning til finalen(e).

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Ble skikkelig skuffa av Sunset Boulevard. "fra den uforglemmerlige åpingsscenen, til den uunngåelige avsløringen av den tragiske skjebnen.." står det bak på DVD-coveret, men åpningsscenen var det absolutt ingenting forglemmerlig med, og avsløringen skjønte man etter en halvtime ut i filmen. Føler meg skikkelig lurt. Denne har ingenting å gjøre på Top 250.

Ikke misforstå, jeg likte den, men følte bare at teksten bak på var litt misledende, den var kanskje uforglemmerlig for 60 år siden, men det var den virkelig ikke nå.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Transformers 2 - Det er tydlighvis blitt helt normalt å putte inn to morsomme karakterer som småkrangler og slåss, som egentlig ikke har så mye å si for handlingen i filmen, samtidig som de har veldig mye å si. Dette er ekstremt oppbrukt, og ikke var de særlig morsomme heller. Det var det jeg ikke likte med filmen, ellers var den rett og slett rå, musikken var som en drøm, effektene likedann. Slutten var veldig feelgood og hollywoodaktig, men det er jo Micheal Bay. 9/10

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

(500) Days of Summer - Den var herlig, storkoste meg mer enn jeg har gjort med film på lang lang tid, fantastisk film som ALLE burde se!

Law Abiding Citizen - Dritrå film som alle burde få med seg, selv om jeg syntes slutten skuffet endel til hva jeg hadde sett for meg i hodet flere ganger (hoho for de som har sett den).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...