Gå til innhold

TEST AV DDR MINNE.

Anbefalte innlegg

Er ikke så sikker på at det er verdt 2000kr å få 6300-6400 MB/s i minnebåndbredde kontra 5400-5600 MB/s for et billigere no-name pc3200 minne.

Tenk på alle de som kanskje skal ha ny pc og har maks 15-16k til rådighet, vil det da være vel anvendte penger å svi av 2000-2500 på dyrt minne?? Tror da det vill være mer fornuftig å bruke de pengene på for eks. dvd brenner, fett headesett, hardisk, 5.1 høytalersett, eller et digital kamera.

Tror faktisk om en har en [email protected] enten ved 5/4 timings eller synkron 1/1 og da har 700-1000 MB/s mer i minne båndbredde ikke vil merke noen bedring y ytelsen i spill, ripping eller andre applikasjoner.

Synes det blir litt feil å anbefale en uerfaren klokker/newbee som ber om råd, og si at den eneste muligheten du har om du skal klokke en P42.4c / 2.6c så er det pc3700 4000 og4200 minnet som må brukes. Det blir liksom litt feil når det også finnes alternativer som koster 1/3 av prisen til pc4200 minne. En kan faktisk klokke en p2.4c til 3.6 ved 3/2 med god pc2700 minne for å sette det litt på spissen. :roll:

Overklokking er ikke for alle bare om å gjøre å få de høyest poeng i div bench progs. Klokking kan også være en måte og få mer ytelse ut av det hardware en har kjøpt, og det er jo nettopp derfor de fleste bygge pc selv i stedet for å kjøpe en Dell. Nettopp for å få mer for pengene. :thumbup::)

Så kan det jo utvikle seg til mer, flere av oss her på denne tråden tilhører nok sistnevnte. Altså hele tiden har det som et må og bare tyne mer og mer ut av pcen. :thumbup::cool:

Blir akkurat som lille Ole skal spørre den mest gærne Hi-Fi frikeren om råd får kjøp av høytalerkabel: Da blir liksom referansen litt feil ikke sant :yes::yes:

Men ikke ta feil, jeg skal selv ha minnet ha minnet som koster skjorta (pc 4500 eller 4700), men så er ikke jeg fornuftig heller. Innrømmer at jeg er av den typen som har det å tyne det siste ut av hardwaren som en hobby.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei men det er også sagt, at skall du ta ut MAKS, ikke at du må.

Har også sagt at ved moderat klokking holder det med 3200 brikker.

Du gir et inntrykk av at jeg påstår at du MÅ ha de brikkene (4000/4200) for i det hele tatt å klokke, dette er ikke tillfelle.

Lenke til kommentar
Poenget til OCShoot (slik jeg ser det hvertfall) var vel mer å si at timings har mye å si og at man dermed ikke bør kaste seg på og kjøpe den første minnebrikken man ser, fremfor å si at en generell oppgradering er bortkastet.

Det er bra å se at det er noen som har fått med seg poenget med artikkelen :yes:

Lenke til kommentar
Nei men det er også sagt, at skall du ta ut MAKS, ikke at du må.

Har også sagt at ved moderat klokking holder det med 3200 brikker.

Du gir et inntrykk av at jeg påstår at du MÅ ha de brikkene (4000/4200) for i det hele tatt å klokke, dette er ikke tillfelle.

Beklager! Kom kanskje ikke godt nokk frem, det var ikke ment som en påstand at du sier at kun pc3700 og oppover er det eneste som kan benyttes til overklokking. Svarene du gir til folk som spør er heller ikke begrunnet med påstander som at pc 3700 minne er det eneste som kan benyttes til klokking av P4 2.4c.

Testen din er Konge bra! Og den er til stor hjelp/veiledning for alle brukerne her på forumet, Det at jeg kverulerer litt her! Er at når jeg kommer med et innspill ang. bruk av dyrt kvalitets minnet og at det finnes andre alternativer ga et inntrykk på meg som leser av innleggene deres at pc3700 og oppover er så og si er et must. Noe av det jeg trodde kom klart frem i forrige innlegg hvor jeg nevner at det er stor forskjell på hardware Geeks som oss og nybegynneren som nesten ikke vet hva overklokking/tweaking er. :roll:

Så ingen kritikk til konklusjonene/rådene du gir til de mange brukerne her på forumet! :thumbup: bare ment som et forslag. :blush:

Du har gitt meg masse nyttig informasjon og svar på mange av mine spm. Så den jobben du gjør med dine innlegg/svar fortjener ikke noe annet en mase ross :thumbup::thumbup::yes:

Tar kritikk for litt usakelige kommentarer som pc4000 ER TOTAL WAIST OF MONEY. Trekker inn følehorna her slik at det ikke blir sånn barnehage diskusjon ala ATI vs. NV :p

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men det er iallefall ikke det som er meningen her, når det gjelder kritikk er ikke det noe problem da det er veldig greit å få belyst en sak fra flere sider.

Har nok motatt mellom 100 - 200 PM bare ang minnebrikker og da er det hver gang en vurdering av hva maskinen skall brukes til som legges til grunn for annbefalingene og til dem som ikke klokker eller klokker minimalt er det i de aller fleste tillfeller annbefalt 3200 brikker med god timing.

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite problem med Geil 3200 med cobber kjøler på mitt system.

Får nemlig ikke spille spill jeg med 200bus, men med 166 går det fint.

min pc:

amd xp2500+

epox rda+ nf2

ati radeon 9800pro

Geil 1024 ddram caz 2(2*512)

Jeg vil kjøre på 200 , slik at jeg kan få satt prossesor til 3200+

Noen tips om hva som gjør at jeg hopper ut i spill med 200bus på ram'en ?

tips om reguleringer av spenning/volt etc? Timings eller noe?

Har 2-3-3-6 timings tror jeg. Er det bare å prøve seg fram her?

En annen ting, hvis det ikke funker, hvordan få kjørt amd på 200bus og minnet på 166 ?

Lenke til kommentar
Jeg har ett lite problem med Geil 3200 med cobber kjøler på mitt system.

Får nemlig ikke spille spill jeg med 200bus, men med 166 går det fint.

min pc:

amd xp2500+

epox rda+ nf2

ati radeon 9800pro

Geil 1024 ddram caz 2(2*512)

Jeg vil kjøre på 200 , slik at jeg kan få satt prossesor til 3200+

Noen tips om hva som gjør at jeg hopper ut i spill med 200bus på ram'en ?

tips om reguleringer av spenning/volt etc? Timings eller noe?

Har 2-3-3-6 timings tror jeg. Er det bare å prøve seg fram her?

En annen ting, hvis det ikke funker, hvordan få kjørt amd på 200bus og minnet på 166 ?

Er nok hovedkortet som har skylden, prøv å sette opp vdd.

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg Dram ratio i bios?

(kanskje epox er litt kjipe i bios, kan iaf enda ikke stille cpu 200, og ram 166)

vdd står det en warning på

"pass på at du har skikkelig kjøling siden hk'et vil utvikle mer varme, og kan ta skade av endringene" (står på engelsk seff)

Hos epox var visst det ett stort sprang, 1.6 til 1.8

Ble litt nervøs, så tenkte, er det bare å go 4 it?

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg Dram ratio i bios?

(kanskje epox er litt kjipe i bios, kan iaf enda ikke stille cpu 200, og ram 166)

vdd står det en warning på

"pass på at du har skikkelig kjøling siden hk'et vil utvikle mer varme, og kan ta skade av endringene" (står på engelsk seff)

Hos epox var visst det ett stort sprang, 1.6 til 1.8

Ble litt nervøs, så tenkte, er det bare å go 4 it?

Tviler på at man kan ha minnet på lavere hastighet enn FSB-en, går ihvertfall ikke med verken A7N8X eller NF7 (selv om det er valg for det).

Kortet har vel passiv kjøling på NB, så da blir det nok litt varmt med 1,8v ja. Men å prøve det en liten stund går nok helt fint, bare kjenn på ribba hvor varm den blir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
noen som har testet Kingston hyperx minnet de har på hardwarebutikken ?

Jeg har bestilt 2stk 3200 av disse og lurer litt på hvordan de funker.

De har jeg kikket på. De er oppgitt til å ha 2-2-2-6-timings, og hvis de har det er det BH5. Hadde vært fint om du skrev her hvordan de yter. :)

Lenke til kommentar

ok skal gjøre det, men nå ble det kingston 3500 hyperx med samme timings men kun 1 stk.

Dette pga av leverings problemer, får heller kjøpe en til senere.

Men skal fortelle om hvordan det funker når jeg har fått det, dette skal brukes til

en amd 3200 64.

Jeg tok sjansen på et gigabyte nforce3 for socket 765.

Dette : https://www.hwb.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=489

uten og lese tester hehe.

men med en amd 3200 64 bør det vel dra i veien uansett :D

Det som bekymrer meg mest er at ver. 1.0 av hk er ofte litt

slitsomme med hensyn til barnesykdommer.... :devil:

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Hei eg trenger desperat nytt minne.

Hva er de beste minnene for meg??

Hva er best dual 2x256 eller enkel 512 ???

På forhånd takk :D

Vel tror jeg ville kjøpt en 512 brikke feks twinmos 3200 eller om du skal klokke hårdt så hadde jeg valgt en OCZ eller Geil 3200, årsaken til at jeg sier en 512 er at det er liten forskjell på singel og dual og i tillegg har du da mulighet til oppdatering til 1024 med kjøp av en 512 brikkr til senere.

God Jul.

Lenke til kommentar
Vel tror jeg ville kjøpt en 512 brikke feks twinmos 3200 eller om du skal klokke hårdt så hadde jeg valgt en OCZ eller Geil 3200, årsaken til at jeg sier en 512 er at det er liten forskjell på singel og dual og i tillegg har du da mulighet til oppdatering til 1024 med kjøp av en 512 brikkr til senere.

God Jul.

Kremt... han har hovedkort med KT400-brikkesett, dette har ikke dual channel, og greier dessuten ikke særlig høy FSB (har ikke engang AGP/PCI lås). Dyre brikker er derfor bortkastede penger.

Lenke til kommentar

Opps så ikke det , men uansett vil en OCZ 3200 vere den raskeste brikken og jeg vil fortsatt annbefale en 512 istedenfor en 256 da med tanke på oppgradering.

Vil tro det skal gå greit å kjøre minnet på 400 mhz uansett , jeg har ikke prøvd den type kort så der er jeg litt usikker. Men iallefall vill denne brikken vere mer fremtidsrettet enn å velge 2700 ram.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...