Gå til innhold

TEST AV DDR MINNE.


Anbefalte innlegg

Minste pris for mest RAM og best mulig merke, Hva og hvor skal jeg kjøpe det?

 

Eldste PC'en har fått nytt hovedkort og nå trenger jeg RAM, PC'en skal ikke overklokkes, drukes stortsett som arbeidsmaskin men litt spill når jeg har besøk.

 

Innmaten er Asus A7N8X deluxe gold, AMD XP2000, GeForce 3 TI550. Trenger nok ikke no mere enn en 512 MB PC3200DDR til den går jeg utfra? (Hvis noen selger noe brukt og garanterer at de er iorden kan jeg sikkert kjøpe det.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg hadde 2 sett av hver type oppe til test og det resultatet overrasket meg også så jeg måtte kjøre disse flere ganger , men res var det samme. Om dette er jengs for alle brikkene vet jeg ikke eller om det var jeg som har vert veldig heldig med mine, iallefall ble det ene settet igjen her og brukes nå i min amd maskin. Det ble et sett uten winbond.

Lenke til kommentar
På denne testen ser du for meg ut som at Twinmos PC3200 er bittegrann bedre en Twinmos PC3200 m/winbond.. Trodde det var bedre med winbond, er jo dyrere også.. er det alstå bare dumt å legge ut 2000 extra cash for winbond rammen?

At de vanlige brikkene klokket bedre enn Winbond-brikken i dette tilfellet betyr ikke at de vanlige er bedre til overklokking, overklokkingsegenskapene til disse varierer veldig, og Snekker'n fikk noen gode vanlige brikker og noen dårlige Winbond-brikker. I snitt er Winbond bedre klokkere.

Lenke til kommentar

du sier du anbefaler 4000 brikker. Men hvordan vet jeg om 4000 passer til mitt hovedkort ? Jeg har lest i boka som følger med, og slik jeg har forstått det, så støtter bare kortet mitt pc2700,3200, og 2100. Jeg har et asus p4c800-e deluxe hovedkort. Dette skal da være et meget bra hovedkort, det er en mnd gammelt omtrendt, og jeg har en pentium 2,8 prosessor.

 

Ville legge til en pdf fil som sier hvilke som passer mitt kort "best"

 

http://www.asus.com/products/mb/socket478/..._DDR400_QVL.pdf

 

Her er kortet mitt:

 

Produktbeskrivelse ASUS P4C800-E Deluxe - hovedkort - ATX - i875P

Maks. databushastighet 800 MHz

RAM 0 MB (installert) / 4 GB (maks.)

Støttet RAM-teknologi DDR SDRAM

Støttet RAM-integritetskontroll ECC

Minne

Støttet RAM-teknologi DDR SDRAM

Støttet RAM-integritetskontroll ECC

RAM installert (maks) 0 MB / 4 GB (maks.)

Støttet RAM-hastighet DDR266/PC2100, DDR333/PC2700, DDR400/PC3200

RAM-egenskaper Ikke-bufret, to DDR-kanaler

 

Såvidt jeg forstår så passer ikke 4000 brikkene til kortet mitt, men anbefaler du fortsatt golden dragon selv om det er 3200 brikker, og de ikke står i qualified vendor listen til kortet mitt ?

Lenke til kommentar
du sier du anbefaler 4000 brikker. Men hvordan vet jeg om 4000 passer til mitt hovedkort ? Jeg har lest i boka som følger med, og slik jeg har forstått det, så støtter bare kortet mitt pc2700,3200, og 2100. Jeg har et asus p4c800-e deluxe hovedkort. Dette skal da være et meget bra hovedkort, det er en mnd gammelt omtrendt, og jeg har en pentium 2,8 prosessor.

 

Ville legge til en pdf fil som sier hvilke som passer mitt kort "best"

http://www.asus.com/products/mb/socket478/P4C800_DDR400_QVL.pdf

Det er ingen kort som støtter mer enn 3200 (400 mhz) ram offisielt, og ved bruk av en 4000 brikke ved std hastighet vil den fungere som en 3200 brikke.

Men ved overklokking vil det resterende potensialet komme til sin rett, feks om du klokker din 2,8 til 3,3 da har du en fsb som kjører på 235 da kjører minnet på 470 mhz noe en 3200 brikke ikke klarer .

Lenke til kommentar
Aha, hva er fsb?

 

Og hvilket vil du anbefale av dem, golden dragon, eller ultra platinum, og hvor mye skal jeg legge i den qualified vendor list greia demmers?

 

Vil forresten takke for flott inlegg, og imponerende innsats snekkern.

 

Vel har testet ultra platinum over lengre tid på min pc og de funker fint, har til vanlig Golden Dragon 3500, så det blir vel smak og behag.

Fsb er på 200 std innstillinger det er denne du stiller når du klokker cpu og med minnet synkront med cpu dvs 1:1 så øker minnehastigheten jevnt med cpu feks fsb=200 minnet = 400

fsb =220 minnet =440, fsb= 250 minnet =500 osv

Lenke til kommentar

Hei Snekkern.

 

Bra innlegg, men jeg har allerede valgt minne og nå har jeg problemer (tror jeg).

 

Min maskin er ganske ustabil. Noen blue-screens og mange applikasjoner som detter sammen som korthus. Har mistanke til minne. Vet du om test-SW for minne?

 

Ideer til annen feilsøking?

 

Sliter også med allt for mye viftestøy. Prosessoren holder aldrig mer enn 36-37 'C (8 over hovedkort), men CPU-viften går på 4000 RPM (bruker føleren til å justere hastighet). Kan nesten glemme å sette på en CD. Har tenkt på en kabinettvifte til. Noen ideer?

 

System :

-----------------------------

Asus A7N8X Delux/GD

AMD Athlon XP2500+ (Barton)

Thermaltake Volcano 9 CPU-Vifte

Maxtor 120GB DiamondMAX Plus9-FDB S-ATA

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

Pioneer DVD-120S (DVD-ROM)

NEC ND-1300 (DVD-brenner)

AOpen H600B kabinett

Skjermkort (venter til Radeon 9600 AIW kommer)

Lenke til kommentar

*snip* da kjører minnet på 470 mhz noe en 3200 brikke ikke klarer.

 

Kjører min Geil Golden Dragon PC3200 på 480mhz... :)

 

Min maskin er ganske ustabil. Noen blue-screens og mange applikasjoner som detter sammen som korthus. Har mistanke til minne. Vet du om test-SW for minne?

 

Sjekk her

Lenke til kommentar

Tjena Snekker'n

 

Leste Anandtech sin test av OCZ 4200EL. Endte opp på 280"DDR560" Mhz i 1:1 Det må vel være bra og i tilleg så klarte de cas2 ved 200MHz"DDR400"

:woot::woot::woot::woot:http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1902

 

Tror du mitt IC7-G klarer så høy hastighet? tenkte at jeg ved så høy hastighet så trenger jeg jo ikke være bekymra for om de fungerer ved 5/4 dev. Da er det jo bare å kjøre på med 1:1. :D:D

 

Vet at Abit kom med den såkalte stuck @255MHz wall fix. Betyr det at IC7 kortene går opp til 300 MHz hvis minne orker og henge med? Eller snakker vi her om en økning på 20-30MHz? :shrug:

 

Og så har jeg lest at IC7-G kortene funker dårlig med 4 brikker (alle fire Dim slotene fulle) Noe med at Pat blir disabla ???Har du testa 4 brikker samtidig noen gang? Kansje det er et felles problem for 875 kortene? Synd om dette stemmer med tanke på at jeg hadde tenkt å kjøpe 2 minnebrikker til om prisene skulle falle ned til det prisnivået nivået vi hadde i sommer. :yes::yes:

Lenke til kommentar

Kortet klarer den hastigheten uten problem, det som er avgjørende er hvilken cpu du har, selv har jeg kjørt en 2,4 på 3,5 noe som gir en fsb på 291 mhz, Når det gjelder 4 brikker har jeg prøvd med 2 Geil Golden Dragon 3500 og 2 geil ultra platinum 4200 sammtidig og merket ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...