Gå til innhold

Empire: TW - demo - Førsteinntrykk og erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Denne tråden vil fungere som en diskusjon og erfaringstråd for demoen. Om du har vanskeligheter med å laste ned, bruke Steam, spille demoen eller lurer på mer tekniske ting; som f.eks hvordan man kan få flere enheter i en gruppe, ta det i denne tråden: Empire: TW - Nedlastning og problemtråd

 

 

En artikkel jeg har skrevet om hva demoen inneholder og hvordan lanseringsperioden har vært - samt informasjon om hvor den kan lastes ned - er nedenfor.

 

 

 

Endelig er den her; demoen til Empire: Total War. Gjør deg klar til å sette sjøbein!

 

For ikke lenge siden ble demoen til Empire: Total War endelig tilgjengelig for nedlastning gjennom Steam etter at datoen for lansering ble annonsert i går. Den er på 1.5GB, derfor vil jeg anbefale å begynne nedlastningen av demoen før du eventuelt leser videre mens nedlastningen holder på.

 

http://store.steampowered.com/app/10620/

 

Du må ha installert Steam for å kunne spille og laste ned demoen, det laster du ned herfra.

 

I demoen får en muligheten til å spille et sjøslag og et landslag, samt to treningskamper. De to hovedkampene er ”Battle of Lagos” og ”Battle of Brandywine Creek”. Den første trefningen vil foregå utenfor kysten av Portugal – hvor du som Storbritannia kjemper et slag mot Frankrike.

 

I det andre slaget er beina trygt plantet på jorden, nærmeste bestemt Amerika. Der kan du som det britiske imperiet nok en gang vise hva du er god for – og du kjemper mot den amerikanske generalen George Washington.

 

 

Svært etterlengtet demo

Før demoen i dag ble lansert har det sett ut til å herske total krig mellom utviklerne og de aller mest tålmodighetsleie tilhengerne – slagmarken har vært diverse Total War-foraer. Grunnen for mange tilhengere er enkel, skulle ikke demoen vært ute tidligere?

 

Det var i månedskiftet januar/februar at spesielt mange begynte å prøve og sikte seg inn på når demoen ville komme, forventningene var da at den ville komme innen dager. Det var før dette ikke kommet noe nytt om demoen fra offisielt hold, men på grunn av utsettelsen av spillet til mars mente mange at en demo ville komme rundt den opprinnelige lanseringsdatoen. En annen grunn til de massive forventningene er det faktum at Creative Assembly faktisk har hatt demoer ute en måned før tidligere spill i Total War-serien har kommet ut.

 

Demoen uteble og det skapte fort stor aktivitet i tråder om den. Samtidig kom det en rekke Youtube-videoer hvor

, ”Hitler” og
var blant representantene. Det ble ikke bedre da Sega kunne friste med e-postvarsel så snart demoen ble tilgjengelig - hvor det på samme side sto at den kom ”snart”. Påstander om hva som kunne være grunnen til forsinkelsen involverte alt fra snøfallet i England, til å tro at Creative Assembly bevisst holdt tilbake demoen for å skape enda mer oppmerksomhet rundt spillet.

 

 

På rett sted til rett tid

De som ventet på Medieval 2: Total War for noen år tilbake husker kanskje at demoen den gang ble lekket og var mulig å laste ned fra diverse nettsteder vi ikke skal nevne med navn, denne gangen skjedde det noe lignende. Det var en person som klarte å få tak i demoen allerede den 11. februar og da eksploderte aktiviteten. Han har senere gått under brukernavnet ”AnArab” men skal før dette visstnok ha vært kjent som ”Eyad86”.

 

Han postet flere bilder og satte til og med opp en direktesendt videostrøm som beviste at han faktisk spilte demoen som besto av et enkelt sjøslag. Creative Assembly var raskt på banen i form av Kieran Brigden som kunne bekrefte at de hadde sett på sendingen til brukeren selv og at det var en tidlig test de hadde gjort for å teste bruken av Steam for å unngå senere problemer – demoen var ikke ment å bli oppdaget, men de visste at risikoen var der.

 

AnArab, den eneste personen som er ut til å ha fått tak i den uferdige demoen, ønsket ikke å piratkopiere videre grunnet respekt for utviklerne.

 

 

Snart – et veldig vidt begrep?

Hele denne situasjonen viser vel hvor vidt det engelske ordet ”soon” er innenfor spillbransjen. I dette tilfellet viste det seg å være to-tre uker fra demosiden kom opp på den offisielle Empire-siden som fortalte at demoen kom snart. I tidligere videoer som har kommet fra offisielt hold har ordet og blitt brukt til å fortelle når spillet er ute. Er virkelig ”snart” noe man kan si i januar om noe som kommer i mars?

 

Om man legger til ”very” slik at det blir ”very soon”, legger man ut på enda farligere farvann. Det gjorde nemlig Kieran Brigden i den offisielle tråden om demoen som lakk 11. februar.

- Jeg leker ikke med dere når jeg sier veldig snart. Demoen er faktisk ikke langt unna. Irriterende nok kan jeg ikke komme med en dato, dette fordi utvikling ikke er kvantitativ prosess. Det vil være en demo tilgjengelig for alle og det vil være snart, det er ikke en ”blestmaskin” – det er kvalitetskontroll.

 

En ting er sikkert; nå kan du snart være den som kontrollerer både sjø og land.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, første inntrykket er ikke all verden.

 

Brukte noe linje infanteri i tutorialen og skulle skyte på noen spanjoler. Første linjen avfyrte skudd så begynte de å ladde mens linjen bak stod still uten å foreta seg noe. Og om et annet kompani kom innenfor "range of fire" så virket ikke det som om de tok mye friendly fire. Satse på andre boller til final release, ellers er det bare å sette seg ned og vente på mods.

Lenke til kommentar
Hmm, første inntrykket er ikke all verden.

 

Brukte noe linje infanteri i tutorialen og skulle skyte på noen spanjoler. Første linjen avfyrte skudd så begynte de å ladde mens linjen bak stod still uten å foreta seg noe. Og om et annet kompani kom innenfor "range of fire" så virket ikke det som om de tok mye friendly fire. Satse på andre boller til final release, ellers er det bare å sette seg ned og vente på mods.

 

Tror dette er noe man må "researche" på slik at infanteriet kan benytte de som står bak den fremste rekken.

Lenke til kommentar

Var ikke så ille egentlig. Litt treigt nå du skal flytte på bilde (kameraet) syntes jeg. I tillegg syntes jeg det var litt vanskelig å see hvor mange det var igjen i hvert kompani.

 

Like greit å få dømt det hele og fulle spillet enn de før-laget senarioene. Jeg likte aldri de faktisk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812374

En ting jeg virkelig likte med sjøslagene: Du tok friendly fire. Seil i veien for et skip som skyter, og du blir selv truffet.

 

Og en annen gøy ting med tutorialen for landslag: At du kan skyte i stykker barrikader og bygninger. Hadde et av husene som stod i veien for artilleriet, et par velrettet skudd, og de kunne skyte på fienden igjen.

 

Øystein

Lenke til kommentar
Hører fra flere og flere som har prøvd det som sier at spillet, altså kampene, går så sinnsykt tregt.

Finnes det ikke da en slags spoleeffekt som det gjorde i Total War: Rome?

 

Skal lage Steam-account idag å laste det ned selv, så får vi se :) Gleder meg!

 

Jepp, det går fint ann å spole i slagene. Det går fort da, så det har jeg ingenting å klage på. Og skullle skipene gå sakte, så er det bare å dobbelklikke så går de mye fortere:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812374
Synes ikke kampene går sakte.

 

Og det er samme spolefunskjoner som i de andre TWs.

 

Hmm, er det? Har ikke sett noe. Men loadingene tar lang tid.

 

Ligger på samme sted som før. Nede i venstre del langs 'stolpen'. Pause, Slow, Normal, Fast, Very Fast.

Lenke til kommentar
Slagene går for fort etter min mening. På normal fart gjør man unna slag som tok mange timer på minutter.

 

 

Folk som synes slagene går for FORT de burde prøve shogun og første medieval, hehe der gikk slagene trekt. Personlig håper jeg på mest mulig realisme når det gjelder hastighet på slag. I virkligheten tok et slag ofte en dag eller mer. Dette blir selfølgelig for lenge også for meg ;P , Men ettersom vi får så utrolig mye mindre hærer enn det virkelig var, har jeg ikke noe i mot tropper som marserer sakte, samt ladetider pr salve på 20 sekunder. 20 sekunder pr salve var max av hva Elitetropper klarte å prestere.

 

Så en video fra demoen, hvor kavaleri avangserte, så ut som snøskutere som kjørte i 200 km over vidda hehe. Heldigvis finnes det mods for oss som liker litt mer realisme ;)

Lenke til kommentar
En annen ting som de virkelig må få fikset er de enorme laste tidene. Ellers var sjøslagene forholdsvis greie men med noe feil som feks vann inne i skipene og master som klipper. Likte "skadene" som skjedde på skipene :-)

Syntes lastetidene var gode jeg :) . Tok vel ca 20-30 sekunder å laste inn slagene.

 

Enig i at skipene hadde gode skadeeffekter, for ikke å glemme hvor sykt detaljert de var. Deilig å se masse folk på dekk som gjør forskjellige ting :D .

Lenke til kommentar

Mest detaljerte spillet jeg har prøvd :o Helt ufattelig kult spill. Var tregt men realistisk, når du setter opp kanoner og skip så er det mannskap som faktisk må gjøre klart for deg. Derfor ting tar tid.

Sinnsyke effekter, aldri sett noe i nærheten før.

Lenke til kommentar

Faktisk litt skuffa må jeg si, har bare prøvd land enda da.

Men jeg vant så da er jeg happy :ninja:

 

Likte:

At nesten alle kunne skyte.

Grafikken var ok.

"Stilen" over spillet.

 

Likte ikke.

Hester, jeg er en mann som setter god pris på et perfekt charge, det var det ikke mye av i Empire.

Vanskelig å se gruppene på grafikken nederst der, skulle vært med splitta imo.

Trøbblete med å få alle til å skyte til tider.

 

Så compared mot Rome, så var ikke dette noe særlig for meg :(

Endret av Mr. Fiskum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...