Gå til innhold

Problemer med reparer-funksjonen på XP-CD-en

Anbefalte innlegg

Jeg har diverse dill og dall i oppstarten, bl.a. noe tull med noen skadede oppstartsfiler, og hadde tenkt å se om reparer-funksjonen på WinXP-CD-en kunne hjelpe på dette. Men jeg kommer ikke lengre enn dette:

Jeg velger det eneste alternativet å starte opp fra, C:WINNT, og jeg blir bedt om å skrive administratorpassordet. Men ingen av de administratorpassordene vi har funker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, du gjør ett eller annet feil.

Først velger du hvilken install du skal logge på. Hvis du bare har installert windows på en partisjon, er jo det valget greit (1).

Så taster du inn admin passordet. Hvis du ikke laget noe admin passord, så prøver du selvsagt å ikke taste inn noe. Hvis du laget passord til admin, taster du det inn - korrekt.

Merk, at det er passordet til brukeren "administrator" den spør etter. Ikke etter en bruker du har laget, som har administrator rettigheter.

Når du har logget inn, skriver du FIXBOOT, så funker det sikkert igjen.

Lenke til kommentar

Framgangsmåten over er ikke riktig av det jeg erfarte. Hva du må gjøre er å boote fra cd'n og på det første menyen hvor du kan velge mellom å installere XP eller reparere nåværende installasjon, så velger du "Installere XP". Det er først på neste meny du velger "r" for å reparere din nåværende XP. Denne metoden er dog helautomatisk og spør ikke etter passord, da den kopierer over mye av systemet på nytt. Om denne metoden er riktig for deg vet jeg ikke. Men om du ikke kommer noen vei med "Repair-konsollen", kan du jo forsøke dette som siste utvei før reinstallasjon.

Under "Repair-konsollen" kan man nemlig ikke kjøre noen programmer, ikke en gang winnt.exe, bare kjøre komandoene i konsollen.

Lenke til kommentar
Framgangsmåten over er ikke riktig av det jeg erfarte. Hva du må gjøre er å boote fra cd'n og på det første menyen hvor du kan velge mellom å installere XP eller reparere nåværende installasjon, så velger du "Installere XP". Det er først på neste meny du velger "r" for å reparere din nåværende XP. Denne metoden er dog helautomatisk og spør ikke etter passord, da den kopierer over mye av systemet på nytt. Om denne metoden er riktig for deg vet jeg ikke. Men om du ikke kommer noen vei med "Repair-konsollen", kan du jo forsøke dette som siste utvei før reinstallasjon.

Under "Repair-konsollen" kan man nemlig ikke kjøre noen programmer, ikke en gang winnt.exe, bare kjøre komandoene i konsollen.

Dette er den jeg brukte da min maskin køddet opp oppstarten. Brukte fixboot, som konstaterte at bootsektoren var korrupt, men klarte ikke å skrive en ny. Valgte da chkdsk, og nå er allt i skjønneste orden

Lenke til kommentar

Nei, "r" etter å først å gå inn på installasjonen, var å slette valgt partisjon...

Det jeg etterhvert gjorde, var å hive inn disken som slave i en kamerats PC, som også har WinXP. Fra hans PC fjernet jeg den nye boot.ini-fila. Så nå kommer den gamle meldinga (Ugyldig boot.ini fil....) opp igjen, men systemet starter til gjengjeld opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...