Gå til innhold

«Survival horror»-prosjekt

Anbefalte innlegg

Krigsveteranen Ludvig Dereksen ankommer kapitalistetopiet Cascade City, hvor kun de mektigste, sterkeste og mest egenrådige overlever. Ludvig har aldri hatt sansen for slike steder ikke minst på grunn av hans enorme avsky for store folkemengder, men han har ikke noe valg; Ludvig lider nemlig av post-traumatisk stress, og det sies at i så ekstreme tilfeller som Ludvigs er det bare et wünderkind som Doktor Wilhelm Waltzburg som kan redde ham. Problemet er bare at Wilhelm nettopp har mistet hele sin familie i en bilulykke, og er mer interessert i å drikke enn å hjelpe, og med tungt hjerte drar Ludvig ut mot byens hjerte, hvor det alltid regner, for å dø alene. Men hvem skulle ha trodd at en spasertur på et par-tre kilometer ville ta en hel uke?

Idéen er å lage et «survival horror»-spill uten å ta i bruk noen av sjangerens konvensjonelle virkemidler; alt som har blitt gjort før innen sjangeren er dermed automatisk utelukket. For å understreke hvor langt vi kommer til å gå kan jeg nevne at den grafiske stilen til spillet vil være noe tilnærmet cinematografien til filmen «Le Fabeleux Destin d'Amélie de Montmartre», i tillegg til at cel-shading virker svært aktuelt. Stikkordene er sterke rød- og blåfarger.

Og jeg er dønn seriøs når jeg sier at vi likevel har tenkt å ødelegge nattesøvnen din med dette.

Dette høres kanskje nesten komisk ut, og ikke minst umulig, men det er nettopp det som blir utfordring – å sørge for at spillets navn likevel sender frysninger nedover ryggen på folk – på lik linje med mer tradisjonelle slagere som «Fatal Frame», «Silent Hill» og «Resident Evil».

Et annet spørsmål er hvorfor. Et stort problem innen dagens spill og fortellinger er at de ikke er annet enn skildringer av meningsløse scenarioer, pretensiøst møl eller dødfødt eskapisme, men dette skal vi gjøre noe med! Dessverre kan jeg ikke i all offentlighet formidle akkurat hva det er vi har lyst til å formidle, men dere kan stole på meg når jeg sier at det er noe; og noe stort.

Så hvordan har vi tenkt å gjøre det? Jo, det finnes haugevis av skrekkfulle, søvndrepende idéer som ennå ikke har blitt uforsket av spill. Hva med å påføre spilleren eksistensiell angst? Knuse skillene mellom spill og virkelighet?

Mulighetene er uendelige, og med meg – et selverklært geni og per definisjon et wünderkind – på lasset blir det en uungåelig suksess. Personlig vil jeg stå for manus, design og musikk, men det er en selvfølge at til og med ikke jeg kan mekke et helt spill alene, og dermed ber jeg om at alle interesserte skal henvede seg til meg – enten det er programmering du har lyst til å sysle med eller utviklingen av konseptet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nu vet ikke jeg hvor seriøs du er på å gjøre det her konseptet om til ett spill. Men hvis du er seriøs så kan jeg gi deg noen tips.

Idag er spillutvikling blitt ekstremt tidskrevende og dyrt. Derfor må man ta noen snarveier hvis det skal finnes en liten sjanse for å få spillet ferdig. Ikke engang vurder å lage spillet helt fra bunn av. Bruk spillmotorer som allerede finnes, bare der kan man spare ekstremt mange arbeidstimer og MYE penger! Dog er det ekstremt viktig å ikke "stjele" innhold fra andre spill, for da er dere slått personlig konkurs før dere vet ordet av det.

Du trenger folk nok. Det hjelper lite å være 3stk på en prosjekt som dette. De fleste slike spillideer stopper opp pga

manglende programmerings kunnskaper, så derfor MÅ dere ha noen som er rågod på dette.

Ikke sikt for høyt opp i starten. Ikke sats på at alt skal være perfekt. Ta små skritt om gangen, da vil dere få mange små oppturer isteden for en stor nedtur.

Alle slike prosjekt har tider da det skjer svært lite. Da er det bare å ikke gi opp, gjør ting som får folk til å bli engasjert igjen.

Kunne brukt hele dagen på å skrive denne posten, men jeg kan heller være til hjelp hvis du virkelig mener dette seriøst. Bare send en PM hvis det er noe du trenger hjelp til.

Lenke til kommentar

Siden man først er inne på cinematografien til Jeunet - Delicatessen sine distinkte sepiatoner er et fantastisk virkemiddel i mine øyne. Tror det hadde passet flott inn i et survival horror-spill også. Høres helt ålreit ut ellers. Får Bioshock-vibber av Cascade City (hva er motivasjonen bak navnet, forresten?), men det trenger ikke å være dumt.

Lenke til kommentar

Beklager, chb3, men jeg finner ingen interesse i de blærete bemerkningene til en bedrevitende amatør. Jeg er lederen av et mindre team på 20-30 stykker som nylig har -- sammen med meg -- brutt ut av et større engelsk spillfirma, og tilsammen har jeg over 10 års erfaring med spillutvikling. Det jeg gjør her er å forsøke å sjekke om det er noe interesserte, talentfulle norske spillentusiaster jeg kan dra med meg til det nye teamet; jeg vet nemlig hvor vanskelig det kan virke for norsk ungdom å komme seg inn i en bransje som egentlig er ganske lett å komme seg inn i hvis man kjenner de rette folkene. Min hyggelige gest skal ikke mistolkes for fantasistrekene til en gutteromsutvikler.

Odesserion: Men det er nettopp det vi ikke har lyst til å gjøre; vi vil bryte alle tradisjonelle skremselsmåter, og det vil vi understreke allerede fra første sekund, og hva annet enn den grafiske stilen er det man først legger merke til når man setter seg ned med et spill? Idylliske blå- og rødtoner, pyntet med cel-shading er veien vi skal gå.

Bioshock burde du heller ikke få assosiasjoner til med tanke på at Cascade City kommer til å være en velfungerende by, med ingen udøde eller lignende ting. Se heller for deg en slags direkte skummel versjon av noe Franz Kafka kunne ha skrevet. Selve navnet innehar en metaforisk funksjon jeg ikke har planer om å offentliggjøre her.

Det er uansett kult folk viser interesse. Det er fremdeles bare til å sende meg en PM eller poste her om man mener man innehar noe form for talent.

Lenke til kommentar
Beklager, chb3, men jeg finner ingen interesse i de blærete bemerkningene til en bedrevitende amatør.

Da vil du kanskje få mer glede av å prate med speilet på badet ditt. Du kommer ingen vei med å være arrogant ovenfor andre mennesker med interesse for temaet. Jeg har selv 3 års erfaring med profesjonell spillutvikling, og ville aldri i verden ha jobbet for en person som utrykker seg på den måten du gjorde i sitatet over. Forhåpentligvis mente du noe annet enn det du faktisk skrev, slik at dette bare ble en uheldig misforståelse.

Lenke til kommentar

EDIT: SÅ FOLK SER DETTE FØR DE BRUKER TID PÅ Å SVARE PÅ DENNE TRÅDEN:

Denne tråden er oppspinn. Det kom fram i poster som nå er blitt slettet.

Mulighetene er uendelige, og med meg – et selverklært geni og per definisjon et wünderkind – på lasset blir det en uungåelig suksess.

Beklager, chb3, men jeg finner ingen interesse i de blærete bemerkningene til en bedrevitende amatør.

Når vi snakker om blærete...

EDIT: Hvis profilen din stemmer Leksandar begynte du med spillutvikling som 6åring?

Du må være litt av et vidunder hvis du leder ett team på 20-30 stk som 16 åring.

Bottom line:

Hvis du oppfører deg slik mot noen som gir deg noen vennlige tips (chb3) vil du neppe være en person folk kan se for seg å jobbe med ellers.

Beklager hvis jeg er stygg, men jeg blir regelrett provosert av postene dine.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Ta å last ned Adventure Maker og test det, evnt se hva andre har laget med det. Er STORE muligheter for å realisere akkurat din visjon med dette programmet da communitiet til programmet har laget noen rimelig utrolige spill med dette programmet.

Det er også masse plugins en kan skaffe til dette programmet, alt ifra jordskjelv,flamme effekter til regn.

Jeg har selv lastet ned gratis versjonen og vurderer å kjøpe fullversjonen til ca 400kr for å virkelig begynne å leke meg å lage et rimelig skrullete eventyr spill.

http://adventuremaker.com/

EDIT: Leste akkurat litt mer hva som er blitt skrevet oppover tråden her...vet ikke helt hva jeg skal si jeg ;)

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Vi skal bruke en in-house engine jeg dessverre ikke kan offentliggjøre navnet på fordi det også ville avslørt hvilket firma jeg jobber for. Når det kommer til min egen blærighet så må jeg beklage det, men jeg betatt på samme måte for eksempel Mozart eller Rachmaninoff hadde blitt om noen forsøkte å lære dem tone som samsvarer med hvilken tast på et flygel. Folk som jobber rundt meg har uansett vendt det til seg, med tanke på hvor god kvalitet det som regel blir på prosjektene mine, men jeg kan godt forstå at dere reagerer.

Interesserte er fremdeles velkomne til å henvede seg. Vi snakker her om ett stykk gullbillett inn i spillbransjen!

Lenke til kommentar

Må ærlig talt si at en mistanke jeg har hatt i hele dag nå blir sterkere og sterkere: Leksandar, jeg tror du rett og slett er et forumtroll, og det er så langt jeg ønsker å trekke den saken. Jeg er ferdig i denne tråden, da jeg ikke ønsker å gi deg noe mer oppmerksomhet.

Andre deltakere i denne diskusjonen får naturligvis trekke sine egne konklusjoner.

Lenke til kommentar

Stanley Kubrick fikk penger til å finansiere filmene sine selv om han behandlet skuespillere som verktøy. Selv om dere lever i et Schlaraffenland med disse overflødige oljepengene gjør ikke hele verden det. Du skal ikke forbi mange landegrenser før vi snakker om beinhard kapitalisme, og på denne krigssonen har jeg klart å utmerke meg godt nok til å få lede min egen avdeling i et større firma.

Men for all del. Si hva du vil, og kos deg med brunosten og Flåklypa; jeg skal ikke hindre deg.

Lenke til kommentar
og på denne krigssonen har jeg klart å utmerke meg godt nok til å få lede min egen avdeling i et større firma

Woe is them.

Stanley Kubrick fikk penger til å finansiere filmene sine selv om han behandlet skuespillere som verktøy

Trikset er å ikke behandle dem som verktøy FØR du har fått dem med på laget ditt da ;)

Nei, men fra spøk til revolver:

Vis noe du har laget da! =)

Må da være ett eller annet som ikke er NDA belagt.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar
Beklager, chb3, men jeg finner ingen interesse i de blærete bemerkningene til en bedrevitende amatør. Jeg er lederen av et mindre team på 20-30 stykker som nylig har -- sammen med meg -- brutt ut av et større engelsk spillfirma, og tilsammen har jeg over 10 års erfaring med spillutvikling. Det jeg gjør her er å forsøke å sjekke om det er noe interesserte, talentfulle norske spillentusiaster jeg kan dra med meg til det nye teamet; jeg vet nemlig hvor vanskelig det kan virke for norsk ungdom å komme seg inn i en bransje som egentlig er ganske lett å komme seg inn i hvis man kjenner de rette folkene. Min hyggelige gest skal ikke mistolkes for fantasistrekene til en gutteromsutvikler.

Regnet med at du ikke hadde 10års erfaring innen spillutvikling i en alder av 16. Prøvde derfor bare å hjelpe til. Syns selv det var stort å være med å utgi en mod til BF 1942 i en alder av 16, så kan tenke meg at du er litt høy i hatten hvis du leder ett team på 20-30 stykker.

Men igjen, unnskyld hvis jeg tråkket deg på tærne var virkelig ikke meninga med innlegget mitt-

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...