Gå til innhold

piratkopiering: mp3, ringetoner


Anbefalte innlegg

-

http://www.it-avisen.no/art/1298121.html

-

 

i artikkelen det henvises til over kommer det fram at "napster"-dommeren er "usikker" om hvorvidt platebransjen har retten på musikken overført til mp3.

 

det som også slår meg er at en ringetone til mobiltelefon er jo nøyaktig det samme som mp3; en populær, og gjerne copyrighted låt, som har gjennomgått en kvalitetsdegradering for å ta mindre plass.

 

det som er spørsmålet her er hvorvidt en ringetone bør gå under de samme reglene, hvorfor/hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ringetone er jo ikke en "digital kopi" av original-sangen. Ringetonene er bygd opp av toner, mer eller mindre slik som midi-filer. Hvis det er noen som skal ha rettighetene til ringetonen, må det være den personen som har laget den. Den personen har jo etter eget lydøre "komponert" sangen.

Har aldri hørt om rettsaker eller lignende mot personer/nettsteder som har publisert midi-filer.

 

Eller?

Lenke til kommentar

Intressang tankegang, og i teorien så er det jo så og si det samme. Men tror ikke "platebransje-folka" bryr seg så mye når kvaliteten blir så degradert som med ringetoner. +at ringetoner har en begrensa varighet, du får ikke en 3 min lang ringetone(og hvem vil ha det anyway)

 

OG det går ann og gjøre cd-musikk om til ringetoner digitalt :smile: men det blir som oftest best når det gjøres for hånd...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-03 20:05, magma_81 skrev:

Tror jeg leste et sted at de firmaene som selger ringetoner, må betale til TONO på lik linje med alle andre.



 

Stemmer det. De som lager og selger ringetoner som er kopier av andre sanger må betale avgift til TONO.

 

Faktisk skjønner jeg det veldig godt. Hvorfor skal ringetone selskapene tjene fett med penger på å kopiere andres åndsverk uten å betale for det?

 

Quote:


En ringetone er jo ikke en "digital kopi" av original-sangen. Ringetonene er bygd opp av toner, mer eller mindre slik som midi-filer.


 

Det trenger ikke være en digital kopi for å gå under åndsverksloven. Man kan ikke skrive av Ringenes Herre og så selge den liksom :wink: Har du kopiert noe fra et åndsverk uansett måte så skal du har tillatelse fra rettighetshaver.

 

Quote:


Hvis det er noen som skal ha rettighetene til ringetonen, må det være den personen som har laget den. Den personen har jo etter eget lydøre "komponert" sangen.


 

Vel de har faktisk rettighetene på den delen av åndsverket som dem står for.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-03 20:39 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...