Gå til innhold

Pølser og Pizza


Anbefalte innlegg

Hvordan kan en hjemmelaget pizza være billigere enn en Grandiosa når kjøttdeigen til en pizza alene er dyrere enn en Grandiosa? Gjør som Bear og baker bunner jeg fryser ned nå og da, og det er helt fantastisk hvor mye mer lettvint det gjør matlagingen om man er litt demotivert og slapp. Det er dog ikke så billig at det gjør noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er variasjonen av slikt, man har alltid noe man kan slenge på en slik pizza, ut av fryseren, klask på litt saus og ingridienser mens man venter på at ovnen skal gå opp, inn i ovnen. Bunnen tiner, og stekes, veldig fort så at den er frosen gjør ingen ting.

 

Så grandiosa, nei takk.

 

Og at pølser skal inneholde så mye "dritt", vel, i Norge er kravene for produksjon av mat nøye regulert. At feil kan forekomme klart, men vi er ellerst godt beskyttet av regelverket og den maten vi får i oss fra f.eks Gilde er for det meste sikker og god mat. Feil forekommer, klart, men ikke ofte. Pølser er trygge å spise selv om det inneholder "hodekjøtt".

 

E1:

 

Trenger man kjøttdeig på en hjemmelaget pizza???

Endret av bear^
Lenke til kommentar
Hvordan kan en hjemmelaget pizza være billigere enn en Grandiosa når kjøttdeigen til en pizza alene er dyrere enn en Grandiosa? Gjør som Bear og baker bunner jeg fryser ned nå og da, og det er helt fantastisk hvor mye mer lettvint det gjør matlagingen om man er litt demotivert og slapp. Det er dog ikke så billig at det gjør noe.

 

400 Gr. kyllingkjøttdeig koster 19.90,- holder til to pizzaer.

Bunn lager jeg selv; Kanskje 5 kroner pr. bunn.

Ost: 500 Gr. revet ost koster 30,- holder til fire pizzaer.

Tomat og tomatpuré til 5 kroner, som bunnsaus.

 

Totalt: Ca. 32 kroner pr pizza.

Lenke til kommentar

ja, ja.. dere får kose dere med pølser til 20-30 kroner kiloen.. jeg for min del betaler heller 150-200 kroner kiloen for ekte varer fra små, men gode produsenter. Heller grovmalt kjøtt -les:uten tilsatt spekk eller innvoller - enn remapølser til 15-20 kroner kiloen. man får det man betaler for!

 

Er egentlig merkelig at folk aksepterer å spise søppel.

 

Merker meg selvfølgelig kommentarer som "nomader spiser alt", smalahove og "pølser er digg pga smaken"

 

Nomader spiser alt? ok.. men i norge ble innvoller, brusk, ben og hjerne kastet eller brukt som dyrefor fremfor dagens kjøledisk. Ok, noen røkte eller saltede ben fant veien oppi suppe/lapskausgryta, og spesielt interiserte fikk lungemosen og leverposteien sin, men hue og brusken fant definitivt ikke veien til matfatet.

 

Tarm til pølser? Selvsagt.. vasket og rengjort... med "spretten i". Skjeggerød hadde noen av landets beste kjøttpølser for 10-12 år siden, men da se først begynnte med plastskinn, og deretter avfallsprodukter forsvant ikke bare "spretten og saften" fra pølsa, men inneholdet minnte mere om slipepasta(ben og bruskrester) enn kjøttfarse.

 

De som argumenterer at "pølser er digg pga smaken" kan like gjerne ete tofu med pølsekrydder og røykaroma. samme sak. Tapiokapudding med røyksmak og pølsekrydder er vel godt nok...

 

Ekte pølser røkes på ekte vis.. under røyk fra ekte ild.. om det er bjørk eller einer spiller ingen rolle.. de er virkelig ikke dyppet i kondens/dampveska fra ekte røykavarer!

 

Ser også kommentarer om at varer i norske butikker er sikre pga norsk næringsmiddellovgivning... er du sikker? Hvor mange ganger har ikke skandaler om at ecoli, galle, innvoller og avføring finner veien inn i lammekjøtt og kyllinger i norske butikker? Det er faktisk dokumenterte tilfeller der barn har dødt av å spise fårepølser her i landet... og det er de ikke mer enn et par år siden!

 

men tilbake til start; det finnes svært mange uavhengige pølsemakere her i landet, så hvis DU er en EKTE pølseelsker som meg, finnes det heldigvis alternativer. Bare ikke forvent å finne kvalitet til kr. 20,- per kilo hos Rema, Rimi eller ICA.

 

Naiv, blåøyd og godtroende bør ikke være en standard for Ola Normann - FBI og TV2 hjelper deg bør ikke finne slike forbrukere i Norge anno 2009!

 

 

-kritiser så mye du vil, men vær saklig, og hold deg til fakta!

Lenke til kommentar
Nomader spiser alt? ok.. men i norge ble innvoller, brusk, ben og hjerne kastet eller brukt som dyrefor fremfor dagens kjøledisk. Ok, noen røkte eller saltede ben fant veien oppi suppe/lapskausgryta, og spesielt interiserte fikk lungemosen og leverposteien sin, men hue og brusken fant definitivt ikke veien til matfatet

 

Og innvoller, brusk, ben og hjerne blir kastet i dag og. Det er derfor man ikke bruker ekte tarmer i pølser lengere, fordi smittefaren er stor om disse ikke blir vasket skikkelig, noe man ikke vil klare i en storproduksjon av pølser. Derfor brukes det i dag kunstig skinn. Ben ble oftet brukt i gamle dager til å koke suppe på og mange bruker i dag og disse benene i f.eks lapskaus for å fremme kjøttsmaken.

 

Ekte pølser røkes på ekte vis.. under røyk fra ekte ild.. om det er bjørk eller einer spiller ingen rolle.. de er virkelig ikke dyppet i kondens/dampveska fra ekte røykavarer!

 

Sier det seg ikke selv at når man skal fø millioner av mennesker med pølse så kan man ikke akkurat bruke gamle røykemetoder. Da ville man ikke fått pølsene ut i butikken raskt nok.

 

Ser også kommentarer om at varer i norske butikker er sikre pga norsk næringsmiddellovgivning... er du sikker? Hvor mange ganger har ikke skandaler om at ecoli, galle, innvoller og avføring finner veien inn i lammekjøtt og kyllinger i norske butikker? Det er faktisk dokumenterte tilfeller der barn har dødt av å spise fårepølser her i landet... og det er de ikke mer enn et par år siden!

 

Klart feil forekommer, men hvor mange slike tilfeller tror du det ville vært om man skulle bruke dyretarmer i pølseproduksjonen? Mattilsynet slår hardt ned på hvordan mat lages til og sendes ut og regelverket er rimelig strengt rundt dette.

 

Det er svært skjeldent man hører om avføring i lammekjøtt og kyllinger mye fordi disse avlives separat fra området de behandles på.

 

E-Coli saken er et tilfelle, og det er trasig at slikt skjer, men feil forekommer dessverre, man er bare mennesker. Men for vær feil som skjer skjerpes kravene ytterlige. Hvor mange tror du dør i uland som følge av bedervet mat?

 

men tilbake til start; det finnes svært mange uavhengige pølsemakere her i landet, så hvis DU er en EKTE pølseelsker som meg, finnes det heldigvis alternativer. Bare ikke forvent å finne kvalitet til kr. 20,- per kilo hos Rema, Rimi eller ICA.

 

Ekte pølseelsker? Du klager over "innvoller" i pølsene men bedyrer tarmer som det beste å pakke pølsene inn i, beklager, men for min del ser det ut til å snakke i 2 tunger med flere meninger.

 

Jeg er matelsker, favoriserer ikke 1 mattype men basker meg i de rike og gode smakene man har i all slags mat.

Lenke til kommentar
Nomader spiser alt? ok.. men i norge ble innvoller, brusk, ben og hjerne kastet eller brukt som dyrefor fremfor dagens kjøledisk. Ok, noen røkte eller saltede ben fant veien oppi suppe/lapskausgryta, og spesielt interiserte fikk lungemosen og leverposteien sin, men hue og brusken fant definitivt ikke veien til matfatet.

 

Dette her blir mer snobberi enn fornuft. Det er ikke lenge siden lungemos var helt normal middagsmat. Skulle man lage suppe eller kraft, så gikk man til slakteren og kjøpte suppebein. God kraft er (heldigvis) fremdeles mye av sjelen og grunnlaget for god matlaging. Nøyaktig hvilke involler er det du mener ikke skal brukes i matlaging? Lever? Nyrer? Hjerte? Tunge? Lunger? Dette er helt normalt å bruke i tradisjonell matlaging. Har du hatt traumatiske matopplevelser som liten? Det høres rett og slett ut som pirkete bortskjemthet står i veien for virkelig gode matopplevelser.

 

Hvis det er sant som du sier, at man ikke brukte ben og innvoller i matlaging i Norge før, så er det faenmeg på tide.

 

Personlig tror jeg du tar feil.

Lenke til kommentar

I Norge før brukte man det man hadde tilgjengelig, det var ikke unormalt å skave muggel av osten for å si det slik. Påstanden at det er så mye rart i pølsene i dag er ikke gyldig ettersom det ikke er noe annet enn det vanlige, kjøttet er ikke bedervet det er bare skavet av deler dyret som ikke kan selges i den tilstanden. Det er ikke noe feil med kjøttet men det er for lite av det til å gjøre noe effektivt ut av det salgsmessig, slike skår blir sendt videre til bruk for andre produksjoner som f.eks pølser.

Lenke til kommentar
ja, ja.. dere får kose dere med pølser til 20-30 kroner kiloen.. jeg for min del betaler heller 150-200 kroner kiloen for ekte varer fra små, men gode produsenter. Heller grovmalt kjøtt -les:uten tilsatt spekk eller innvoller - enn remapølser til 15-20 kroner kiloen. man får det man betaler for!

Spekk og innvoller er godt. :)

Lenke til kommentar

Pølser er godt, så lenge det ikke blir slik at man spiser det hele tiden. Godt innemellom , men variert kost er tingen!

 

Pizza er også godt, uansett om det er hjemmelagd, kjøpepizza eller en "Dolly".

Selv liker jeg best pizza med en tynn og sprø skorpe, og helst uten en masse (flere titalls lag) med fyll.

:)

 

ja, ja.. dere får kose dere med pølser til 20-30 kroner kiloen.. jeg for min del betaler heller 150-200 kroner kiloen for ekte varer fra små, men gode produsenter. Heller grovmalt kjøtt -les:uten tilsatt spekk eller innvoller - enn remapølser til 15-20 kroner kiloen. man får det man betaler for!

Spekk og innvoller er godt. :)

 

Joda, pølser til 200kr. er sikkert godt.

Da jeg var i Tyskland i sommer , spiste jeg en god del pølser som kostet rundt 250 (kiloen) , og hjemme har jeg kjøpt dyre pølser i kilo.

 

Men gud, så godt det er med en Gilde innimellom.

En pølse er ikke festmat som blir servert i flotte ball og selskaper.

Det blir servert på barnebursdager og til den mer kresne og nerden i huset.

Lenke til kommentar
Og innvoller, brusk, ben og hjerne blir kastet i dag og. Det er derfor man ikke bruker ekte tarmer i pølser lengere, fordi smittefaren er stor om disse ikke blir vasket skikkelig, noe man ikke vil klare i en storproduksjon av pølser. Derfor brukes det i dag kunstig skinn. Ben ble oftet brukt i gamle dager til å koke suppe på og mange bruker i dag og disse benene i f.eks lapskaus for å fremme kjøttsmaken.

 

[---]

 

Klart feil forekommer, men hvor mange slike tilfeller tror du det ville vært om man skulle bruke dyretarmer i pølseproduksjonen? Mattilsynet slår hardt ned på hvordan mat lages til og sendes ut og regelverket er rimelig strengt rundt dette.

 

Vel, tar du en titt på pakka neste gang ser du at det står noe slikt som "importert fåretarm", "svinetarm" el.

 

 

 

 

Uansett, dette er ikke snakk om noe uthenging en enkelt produsent. Man finner omentrent det samme i kjøledisken uansett hvilken produsent det er snakk om.

Endret av rover
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...