Gå til innhold

ZFS – fremtidens filsystem?

quadra800

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp lest en artikkel om at Apple vil integrere full støtte for Sun Microsystem's ZFS (Zettabyte File System) i deres neste versjon av MacOSX Server, 10.6 Snow Leopard, og følte meg uten videre inspirert til å opprette denne tråden. Jeg vil høre deres synspunkter om ZFS, og ZFS satt opp mot NTFS, FAT32, HFS+, ext3, ext4 osv.

For min del har jeg lekt med og prøvd ut ZFS en stund, og kan ikke si meg annet enn storfornøyd!

For dere som enda ikke har boltret dere i ZFS' fiksfakserier kan dere f.eks. laste ned VirtualBox (virtualiseringsprogramvare) om nødvendig, og installere OpenSolaris.

Legg spesielt merke til muligheten for å ta "snapshots". Det er for den vanlige brukeren ganske lignende Apple's TimeMachine-teknologi, men er prinsipielt, grunnleggende ulik.

ZFS har også, så vidt jeg husker, støtte for lagringskapasitet hinsides alle proporsjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt ZFS noe, og synes brukervennligheten og kvaliteten var på topp. Dessverre likte ikke PCen min OpenSolaris (2008.05), så jeg fikk aldri PCen stabil. På et tidspunkt gikk f.eks. alle fire diskene i Raid-Z-arrayet mitt over i "FAULTED"-status samtidig. Sannsynligvis blanding av hardware-problemer og brukerfeil, men jeg ble aldri helt komfortabel med sikkerhet mitt oppsett ga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...