Gå til innhold

Trenger vi trigger-knappen?


Penneknekt

Hva mener du?  

  1. 1. Trenger vi trigger-knappen på håndkontrolleren?

    • Ja, trigger-knappen er essensiell
      75
    • Nei, den gjør ikke spillopplevelsen bedre
      2
    • Vi trenger spill som utnytter trigger-funksjonen bedre
      14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den virker mer realistisk iforhold til en ekte trigger på et våpen, og gasspedalen til biler. Liker å finne et "gyllent" punkt når jeg kjører bil, hvor jeg har maks kontroll, og det får man ikke med en knapp. Er en stor fan av triggere (særlig de med formen til Xbox/360 kontrollene) og håper de blir å se mange generasjoner fremover! :)

 

Edit: Og når det kommer til skyting, så er det flere spill som endrer på styrken/hastigheten til skudd iforhold til styrken du trekker på triggeren. Absolutt nødvendig, og eventuell delay - det er det bare å føle seg til! Har selv vendt meg til dødsonen på 360 kontrollen, og der er det ikke forskjell på knapp og trigger når det kommer til reaksjonstid! :)

Endret av Laland
Lenke til kommentar
Jeg tror veldig mange her inne misforstår spørsmålet. Saken er ikke om vi ønsker å ha en pistol-avtrekker-aktig knapp på baksiden av kontrollen, spørsmålet er heller om den må være ANALOG. Altså å gi forskjellig respons avhengig av hvor langt den trykkes inn. Jeg vil si meg enig med trådstarter og svare nei. Mitt viktigste argument er nettopp i FPS hvor du bruker semi-automatiske våpen. Her er det stort sett du selv som styrer farten på skuddene som flyr ut av munningen, og da går det naturlig nok raskere når du ikke må (eller har mulighet til) å trykke knappen langt inn. Eksempelvis er triggeren på Wii-moten mye mer egnet til dette. For de som trenger analog kontroll i bilspill er det sjelden et problem å bruke den høyre stikken til dette. Den løsningen synes jeg faktisk gir mye mer kontroll over farten i spillet, da du bruker tommelen på en mer allsidig måte enn hva pekefingeren er på en trigger.

 

Takk, du formulerte det mye bedre enn meg! Det ser likevel ut til at vi er ganske alene om å mene dette. ;)

 

Og når det kommer til skyting, så er det flere spill som endrer på styrken/hastigheten til skudd iforhold til styrken du trekker på triggeren. Absolutt nødvendig, og eventuell delay - det er det bare å føle seg til! Har selv vendt meg til dødsonen på 360 kontrollen, og der er det ikke forskjell på knapp og trigger når det kommer til reaksjonstid!

 

Hvilke skytespill snakker du om? Her må jeg oppdatere meg, skjønner jeg.

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Tja.. Perfect Dark Zero (eneste jeg kom på akkurat nå :p ) bruker triggere til å ha forskjellige zoome-nivåer med snipere. Det er jo èn ting. Men, muligheten ligger der! Spiller veldig mange pc-spill med en gamepad, og da er det vannvittig med modder og patcher som fikser til akkurat det! :)

Lenke til kommentar

Triggere er absolutt nødvendig ja. Om analoge triggere er nødvendig er dog en annen sak. I bilspill er analog trigger et must. Joda, det er fullt mulig å kjøpe ratt og pedaler. Men så koster det rundt tusenlappen for et sett gode ratt og pedaler. Dessuten er det veldig lite portabelt (ikke noe man drar med seg opp til kameraten akkurat). Folk som spiller arcade-type bilspill trenger nok heller ikke ratt og pedaler, men synes kanskje analoge triggere er greit iallefall. For selv om bilfysikken og kjørerealismen ikke er på topp, gir analog trigger en god nok følelse alikevel.

 

Når det gjelder skytespill ser jeg ikke veldig behovet for analoge triggere. Der hadde kanskje til og med vært en fordel med triggere som enten er på eller av. Det gir økt responsivitet ettersom det tar mindre tid før kulene flyr ut av våpenet. Å justere farten på skuddene gjøres ikke "in real life". Så det måtte jo eventuelt være hvis man skulle bruke noen fiktive våpen. Kan forsåvidt se at analoge triggere kan ha noen ekstra funksjoner (som den nevnte justere zoom-en på snipersiktet) etc. Men tror digitale triggere sin responsivitet veier opp for manglende muligheter for funksjoner.

 

Når jeg trykker ned museknappen for å skyte registrerer musen klikket med en gang. Ikke noe delay, og slik fortrekker jeg det. Joda, man kan jo si at i den virkelige verden bruker man våpener med trigger. Og det tar litt tid å trykke inn disse triggerne. Så slik sett blir det kanskje mer realistisk med analoge triggere. På en annen side er det så vidt jeg vet kun to nivåer på triggere i den virkelige verden. Ikke skyt og skyt. Ikke noe imellom, ikke noe før eller etter. Men fra et generelt ståsted vil nok analoge triggere tilby flere muligheter enn digitale med tanke på framtidig spillutvikling, og nyvinning innen spillindustrien er noe man trenger. Så ja til analoge triggere på konsoller!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Skjønner godt tankegangen til trådstarter, og er til dels enig i at man ikke trenger den analoge stikken til det aller meste. Eneste må vel være til f.eks. bilspill, de fleste andre spill er bruken av disse triggerene så dårlige at man bare blir sittende å irritere seg over det. Som f.eks. det at man zoomer med triggeren, jo hardere man trykker jo lengre zoomer man. Triggeren er alt for følsom til slike ting og man blir jo gal av å prøve å finne mellom tingen. Nei takke seg til noen 2-3 forskjellige zoom nivå som man bare blar i mellom.

Og i FIFA har triggeren enten løpe funksjon eller en trikse funksjon. Hvor mange som holder triggeren svakt inne for en mindre spektakulær finte eller å jogge lett i stedet for å spurte er ukjent, men de jeg har spilt med har vært enten av eller på.

Løsningen min ville nok ikke vært å fjernet triggeren, men kanskje lagt inn en knapp slik at man kunne endre mellom analog og digital. Kanskje til og med ville denne knappen ha gjort det slik at triggeren ble låst i en posisjon slik at man ikke trengte å trykke den så langt inn når den stod på digital?

Lenke til kommentar

Jeg tenker at triggerknappen er absolutt nødvendig, og at det finnes drøssevis av spill. Men så kommer jeg bare på bilspill og super mario sunshine som eksemper der triggerknappen virkelig har noe å si :p I skytespill kan man heller gjøre det sånn at man skyter uansett hvor hardt man trykker inn.

Endret av Gormers
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...