Gå til innhold

Trenger vi trigger-knappen?


Penneknekt

Hva mener du?  

  1. 1. Trenger vi trigger-knappen på håndkontrolleren?

    • Ja, trigger-knappen er essensiell
      75
    • Nei, den gjør ikke spillopplevelsen bedre
      2
    • Vi trenger spill som utnytter trigger-funksjonen bedre
      14


Anbefalte innlegg

Trigger happy?

 

 

 

Spørsmålet mitt er ganske enkelt: Trenger vi trigger-knappene på håndkontrollen? Min påstand er at de er så godt som overflødige per i dag. Hvorfor? Poenget med triggere er å tilby analog input, altså muligheten for gradvise justeringer kontra en enten/eller-tankegang. Men hvor mange spill, for ikke å si spillsjangre, utnytter seg av dette per i dag? La oss ta noen eksempler:

 

Skytespill: Dødgangen på trigger-knappen fører til økt reaksjonstid, fordi det tar lengre tid å trykke inn avtrekkeren enn en enkel digitalknapp. Forskjellen er selvsagt minimal, men trigger-knappen er iallfall ikke raskere. Så hva er da poenget med å ha den der i det hele tatt?

 

Slåssespill: På hvilken måte gjør trigger-knappen deg til en bedre utøver?

 

Fotballspill: I de senere er det blitt mulig å bestemme styrken på skudd, innlegg og pasninger i de fleste fotballspill. Her kan det se ut til at trigger-knappen har sin plass. Men har den egentlig det? Kan ikke dette like gjerne løses ved å holde inne X-knappen i et gitt antall millisekunder/tideler? Det var slik det ble gjort før, og det fungerte aldeles utmerket.

 

Bilspill: Dette er den foreløpig eneste sjangeren der jeg med en viss anstrengelse kan se nytten av analog input. I bilspill fungerer trigger-knappen gjerne som gasspedal. Tanken er god. Det er ikke alltid ønskelig å gi full gass når man skal åle seg gjennom trange sjikaner, for eksempel. På en annen side: Seriøse bilspill-entusiaster investerer uansett i ratt og pedaler.

 

Er det rett og slett unødvendig med triggere, eller finnes det spill der trigger-bruken er essensiell? Kanskje er det nettopp spillene som må bli bedre, i den forstand at de programmeres med funksjoner som er spesielt tiltenkt trigger-knappen? Kjør debatt!

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skytespill: Dødgangen på trigger-knappen fører til økt reaksjonstid, fordi det tar lengre tid å trykke inn avtrekkeren enn en enkel digitalknapp. Forskjellen er selvsagt minimal, men trigger-knappen er iallfall ikke raskere. Så hva er da poenget med å ha den der i det hele tatt?

 

Hjelper på innlevelsen min i stor grad ved å gi meg følelsen av at jeg faktisk benytter en avtrekker, vet jeg.

Endret av Odesseiron
Lenke til kommentar
Det du sier om selve innlevelsen kan jeg forstå. Det er jo i og for seg et ok argument. Men om du blir en bedre skytter av det tviler jeg på. ^_^

 

Heldigvis spiller jeg ikke TV-spill av konkurransemessige årsaker. Jeg spiller for å ha det moro, og da hjelper trigger-knappen definitivt.

Lenke til kommentar
Heldigvis spiller jeg ikke TV-spill av konkurransemessige årsaker. Jeg spiller for å ha det moro, og da hjelper trigger-knappen definitivt.

 

Du er ikke alene om å mene det, ser jeg. En liten anekdote: I COD4 er skytefunksjonen knyttet til R1, og ikke R2 (triggeren), som standard. Jeg byttet om, slik at R2 ble avtrekker. Det var nok innlevelsen som var grunnen for meg også. Måtte imidlertid bytte tilbake igjen etter hvert, fordi de svette fingrene mine ikke fikk ordentlig tak i Dualshock-triggeren. Konveks utforming, at det går an! :huh:

Endret av Penneknekt
Lenke til kommentar

Trigger-knappen er kommet for å bli :)

Det er jo noe man nesten må ha.

 

Syns det må være kjedeligere å trykke på en for å skyte eller gasse, enn å kunne trykke den inn som om det var en avtrekker eller gasspedal.

Nesten alle konsoller fra både tidligere til nyere perioder har en trigger-knapp på håndkontrollene, sier ikke det seg selv?

 

Nesumar

Lenke til kommentar

Jeg tror veldig mange her inne misforstår spørsmålet. Saken er ikke om vi ønsker å ha en pistol-avtrekker-aktig knapp på baksiden av kontrollen, spørsmålet er heller om den må være ANALOG. Altså å gi forskjellig respons avhengig av hvor langt den trykkes inn. Jeg vil si meg enig med trådstarter og svare nei. Mitt viktigste argument er nettopp i FPS hvor du bruker semi-automatiske våpen. Her er det stort sett du selv som styrer farten på skuddene som flyr ut av munningen, og da går det naturlig nok raskere når du ikke må (eller har mulighet til) å trykke knappen langt inn. Eksempelvis er triggeren på Wii-moten mye mer egnet til dette. For de som trenger analog kontroll i bilspill er det sjelden et problem å bruke den høyre stikken til dette. Den løsningen synes jeg faktisk gir mye mer kontroll over farten i spillet, da du bruker tommelen på en mer allsidig måte enn hva pekefingeren er på en trigger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...