DeRuste Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg bruker Playstation 3 som film avspiller og har kjøpt inn noen Blu-Ray filmer (Batman The Dark Knight, Kung Fu Panda, Batman Begins) men på nesten alle filmene får jeg svarte striper under og over tven, akkurat som på dvd film, jeg trodde at blu ray filmer brukte hele skjermen. Har ikke en full HD tv, men den er ganske bra (LG 42 tommer 720 LCD), må jeg ha full HD får å bruke hele skjermen? Enkelte scener av The Dark Knight bruker hele skjermen, og det blir veldig bra, er det noen filmer/serier som ikke har svarte striper? Eller er det tven min? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 16:9 er ikke riktig AR på alle tv'er, og noen filmer vil derfor bli korrigert til det riktige Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg bruker Playstation 3 som film avspiller og har kjøpt inn noen Blu-Ray filmer (Batman The Dark Knight, Kung Fu Panda, Batman Begins) men på nesten alle filmene får jeg svarte striper under og over tven, akkurat som på dvd film, jeg trodde at blu ray filmer brukte hele skjermen. Har ikke en full HD tv, men den er ganske bra (LG 42 tommer 720 LCD), må jeg ha full HD får å bruke hele skjermen? Enkelte scener av The Dark Knight bruker hele skjermen, og det blir veldig bra, er det noen filmer/serier som ikke har svarte striper? Eller er det tven min? Det er ingen forskjell mellom DVD og Blu-ray i hvordan skjermen blir brukt. En film filmet i typisk kinoformat vil alltid ha svarte striper over og under på normale TVer. Dette må du bare akseptere hvis du vil ha den fullstendige opplevelsen. Dersom hele skjermen skulle blitt brukt ville du mistet ca 1/3 av bildet i sidene i stedet, noe som er tilfelle for såkalt Pan&Scan-filmer (som heldigvis er veldig sjeldne i Norge nå for tiden). Deler av The Dark Knight ble filmet med IMAX-kamera. Disse er store, dyre, sjeldne (tror det fins mindre enn 10 av dem på verdensbasis) og vanskelige å bruke. De produserer et veldig pent resultat som dekker hele skjermen, men det har lite med Blu-ray å gjøre. Ikke regn med at dette kommer til å bli noe vanlig. Lenke til kommentar
Fenixen_InnleggNO Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 16:9 er ikke riktig AR på alle tv'er, og noen filmer vil derfor bli korrigert til det riktige problemet er vel heller at nesten ingen filmer lages i 16:9.. spesiellt ikke actionfilmer. Lenke til kommentar
Spillarkivet Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Faktisk er så og si INGEN film i 16:9, som tilsvarer 1.78:1. De fleste filmer er i enten 1.85:1 eller 2.35:1. Hvis du ikke er kjent med disse begrepene kan jeg forklare de kort. 2.35:1 betyr at bredden på bildet er 2,35 ganger så stort som høyden. Jo høyere tall, jo større er forholdet mellom bredde og høyde = større svarte striper over og under bilde. Kinofilmer pleier å være i 2.35:1, noe de aller fleste nye DVD- og Blu-ray-utgivelser er i også. Ergo vil du oppleve sorte striper over og under bilde, slik er det bare. Entusiastene kjøper seg projektorer som viser "ekte" (uten striper) 2.35:1, og har er lerret som er 2.35:1. Den vanlige brukeren sitter med en HDTV som gir 16:9, altså 1.78:1, og vil derfor så og si alltid få sorte striper. Filmer i 1.85:1 vil dekke hele bilde, men på bekostning av at litt av bilde på hver side blir kuttet bort (dette kan du se hvis du har en funksjon på TVen din som kan stille bilde horisontalt). Angående The Dark Knight så står det følgende bakpå mitt cover: 1080p High Definition 16x9 Variable 2.4:1 and 1.78:1 (IMAX Sequences). Nå er det en stund siden jeg så filmen, men jeg mener å huske at det kun er åpningsscenen som er i 2.4:1, mens resten av filmen er i 1.78:1, altså dekker hele skjermen. Ikke arrester meg om jeg tar feil Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Angående The Dark Knight så står det følgende bakpå mitt cover:1080p High Definition 16x9 Variable 2.4:1 and 1.78:1 (IMAX Sequences). Nå er det en stund siden jeg så filmen, men jeg mener å huske at det kun er åpningsscenen som er i 2.4:1, mens resten av filmen er i 1.78:1, altså dekker hele skjermen. Ikke arrester meg om jeg tar feil Da er du herved under arrest. De første 5-10 minuttene av filmen er filmet konsekvent med IMAX, men mange flere scener gjennom hele filmen er også det, da spesielt sånne ting som panoramashots og actionsekvenser. Lenke til kommentar
TearJacK Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 eneste måte og fjerne disse svarte strekene, er å kjøpe en Tv som er 2.35:1 (tror ikke det finnes) eller kjøpe en Projektor og en anamorfisk linse (svin dyr) Lenke til kommentar
DeRuste Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Ok, skjønte litt mer nå, men synes det er litt rart at dem ikke lager filmer i ekte 16:9 format så det dekker hele skjermen. Har lest litt på nettet om en serie som heter Planet Earth (Jorden vår på norsk) som skal være filmet med verdens beste kameraer, vet ikke om de er filmet med IMAX, noen som vet, kommer til å kjøpe den vis serien dekker hele skjermen. Så det er i dag ingen filmer som støtter for full skjerm? Tror dere at stor filmer i framtiden sånn som ny Bond film, ny Batman film, eller andre store budsjett filmer vil noen sinne ha full IMAX støtte? Lenke til kommentar
TiLT42 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Naturfilmer er gjerne det man oftest bruker IMAX til, så du skal ikke se bort i fra at det er hva som er brukt. Ikke heng deg for mye opp i dette. Hvis du absolutt vil se ting i fullskjerm så kan du se på TV-serier, som vanligvis blir filmet for TV-skjermer av din størrelse i disse dager (vanlig film blir filmet for kinolerret, og disse er som kjent langt bredere enn en TV kan realistisk være). Det blir nok ingen storfilmer noensinne fullstendig filmet med IMAX. Jeg nevnte flere gode grunner til dette i originalposten min, men jeg må kanskje understreke det: IMAX-kameraer er STORE og TUNGE! Mye av det du ser i film i dag er praktisk talt umulig å filme med et silkt kamera. Dessuten er de ekstremt dyre og er bare tilgjengelige i et svært begrenset antall på verdensbasis (pluss at et av dem ble smadret under innspillingen av The Dark Knight). Legg til det at en IMAX-film er begrenset til en lengde på maks 150 minutter i dag, så kan du kanskje se hvorfor dette ikke blir brukt mer. Om du syns IMAX er fascinerende, så skal visst deler av Transformers 2 være filmet med slike kamera. Endret 10. februar 2009 av TiLT Lenke til kommentar
Gjest Slettet-o2Xgh2 Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) du kan jo altids skifte på skjerm bildet med fjernkontrollen til tvn. forekempel og bruke zoom, fyller ut skjermen, men blir litt feil bilde da. Endret 10. februar 2009 av Slettet-o2Xgh2 Lenke til kommentar
GETINTHEVAN Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Ok, skjønte litt mer nå, men synes det er litt rart at dem ikke lager filmer i ekte 16:9 format så det dekker hele skjermen. Har lest litt på nettet om en serie som heter Planet Earth (Jorden vår på norsk) som skal være filmet med verdens beste kameraer, vet ikke om de er filmet med IMAX, noen som vet, kommer til å kjøpe den vis serien dekker hele skjermen. Planet Earth på Bluray er jeg den heldige eier av, og ja, den dekker hele skjermen. Den er absolutt å anbefale. Lenke til kommentar
DeRuste Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2009 Ok, skjønte litt mer nå, men synes det er litt rart at dem ikke lager filmer i ekte 16:9 format så det dekker hele skjermen. Har lest litt på nettet om en serie som heter Planet Earth (Jorden vår på norsk) som skal være filmet med verdens beste kameraer, vet ikke om de er filmet med IMAX, noen som vet, kommer til å kjøpe den vis serien dekker hele skjermen. Planet Earth på Bluray er jeg den heldige eier av, og ja, den dekker hele skjermen. Den er absolutt å anbefale. Hvor lenge varer serien? Lenke til kommentar
SimenB Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) I følge Wikipedia er det 11 episoder a 50 minutter Endret 10. februar 2009 av King of Universe Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Her er en fin "visuell" guide til hvordan aspect-ratio greiene fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå