Gå til innhold

Overeksponering

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har nok ikke noe med hvitbalansen å gjøre. Problemet er at et digitalt kamera ikke har like godt "dynamisk omfang" som øynene dine. Det vil ikke klare å gjengi detaljer i høylys og skygger samtidig.

Dette kan forhindres ved å undereksponere eller eksponere mot himmelen i stedet for mot forgrunnen. Da vil imidlertid forgrunnen bli for mørk, så dette er et valg mellom to onder.

Hvis du tar bilder med RAW-format vil du også kunne hente ut noe mer informasjon i høylysene.

MLW

Lenke til kommentar

Jeg er ingen fotograf, men jeg tror ikke at å ta bilder rett mot sola er "rette" måten å gjøre det på. :)

Som du ser er svaberget litt undereksponert, men himmelen er overeksponert. Midt på bildet er eksponeringa fin, der hvor den leser lys-informasjonen fra, før den setter lukkertider og blender.

Det bildet du har der er nok umulig å få til ordentlig, uten å mikse og trikse etterpå.

Et tips du sikkert vet, men uansett: Det går an å flytte på kameraet etter at du har fokusert og fastsatt lukkertider og blender, slik at om det foreksempel var himmelen som var det viktige på det bildet der, peker du først kameraet mot himmelen, trykker halvveis ned, og så flytter kameraet til det utsnittet du vil ha. Naturligvis blir svaberget meget undereksponert for at himmelen ikke skal bli overeksponert.

Men nok en gang: rett mot sola er aldri en idé. G2'n min overeksponerer når jeg tar rett mot sola selv med ISO 50, 1/1000 sekund, og f8,0.

Et triks du kan bruke for å sjekke on the fly om du har overeksponert noe på bildet er bare å se på det i skjermen på kameraet. Hvis hvite områder blinker i grått/svart/hvitt betyr det at "fargen" er utenfor kameraets kontrastområde og er av den grunn overeksponert (eller noe sånt :) )

Lenke til kommentar

Hei,

Du har nok rett i at det er en dårlig idé å rette kameraet mot sola! Var et dårlig eksempel jeg kom med.

Jeg har tatt en del andre bilder som for eksempel å stå inne i en grotte og ta bildet ut mot en åpning. Her har jeg virkelig vanskeligheter med å få eksponert utsiden riktig. Jeg har prøvd med å undereksponere bildene(EV-1), noe som ga et litt bedre resultat. Det er vel i grunn lite hvitbalansen kan gjøre i et slikt tilfelle som Martin sier.

Mvh

Børge

Lenke til kommentar

Hej Børge

Har selv en G3 og den har en klar tendes til overeksponering. Jeg plejer at bruge bracketing-funktionen til at komme om ved dette problem. Når du bruger bracekting, indstiller du den til normaleksponering, undereksponering og overeksponering. Et tryk på udløserknappen giver 3 billeder med 3 forskellige eksponeringer. Du kan nu vælge det bedst eksponerede billeder, men du vil også komme ud for, at du er nødt til at vælge mellem en korrekt eksponeret forgrund og en overeksponeret baggrund, selvom du bruger denne metode, men metoden er dejligt tidsbesparende og effektiv. Hvordan du bruger funktionen er beskrevet i manualen.

Lenke til kommentar
Hej Børge

Har selv en G3 og den har en klar tendes til overeksponering. Jeg plejer at bruge bracketing-funktionen til at komme om ved dette problem. Når du bruger bracekting, indstiller du den til normaleksponering, undereksponering og overeksponering. Et tryk på udløserknappen giver 3 billeder med 3 forskellige eksponeringer. Du kan nu vælge det bedst eksponerede billeder, men du vil også komme ud for, at du er nødt til at vælge mellem en korrekt eksponeret forgrund og en overeksponeret baggrund, selvom du bruger denne metode, men metoden er dejligt tidsbesparende og effektiv. Hvordan du bruger funktionen er beskrevet i manualen.

Og hvis man fotograferer med stativ, kan det nok sikkert være mulig å sette sammen disse bildene til ett "korrekt" eksponert bilde i photoshop e.l.

Eller så kan du eksperimentere deg fram og manuelt korrigere inn over og under eksponering. Husk at du da må bruke "P" funksjonen. På denne måten "slipper" du så mange bilder, og det kan nok etterhvert bli en mer effektiv måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar

Dersom du har store kontraster i bildet, så kan det være kjekt å bruke spotmåling for eksponeringen. Da eksponerer du i et lite område, og slipper at kameraet skal evaluere hele bildet. Dersom du hadde brukt spotmåling i hulebildet ditt, kunne du fått utsiden helt fin, men dessverre blir innsiden beksvart. Det er dessverre begrensningen utstyret.

Lenke til kommentar

Hei

Spotmåling bør jeg nok bruke mer... Bruker som oftest å ha denne på auto. Har sett muligheten for å velge mellom "evaluative, center weighted, og auto tror jeg...

Synes forslaget til Jens i kombinasjon med RolloThomasi å sette sammen bilder virker som en grei måte. Spesielt hvis man jobber med motiver med sterk konstrast. (Noe som er flott spør du meg...)

Børge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...