Gå til innhold

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Anbefalte innlegg

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Den nådeløse eksklusiven

Hva står vi ovenfor?

Guns of the Patriots følger opp og skal avslutte den tidløse serien Metal Gear Solid. I dette kapitlet følger vi igjen Snake, i en noe gråere og gamlere versjon enn vi kjenner fra før. Men dette hindrer ikke Snake i å utfordre som årets barskeste helt! Målet vårt blir å spore opp og drepe vår "kjære" slemming Liquid. Men dette viser seg ikke å bli bare bare. Igjennom sin intense og actionfylte jakt møter Snake motstand som aldri før, fra flyvende, hotte(ja, jeg sa hotte) drapsmaskinskvinner til enorme roboter på to bein! Spennende og sjokkerende avsløringer, samt kjente gjensyn og herlige, dog lange filmsekvenser er sentrale punkter vi finner i Guns of the Patriots.

Historiefortelling blant de sjeldene

MGS4 har i ny og ned blitt roset til skyene og kritisert ned i støvlene for sin måte å frembringe historien på. Konami har tatt i bruk lange filmsekvenser mellom spillingen. Filmsekvensene er etter min mening fantastisk utført. Ikke bare bruker de strålende moderne filmteknikk, men de får også frem dypere personlighet i karakterene via disse klippene. Det er med andre ord bare å lene seg tilbake og nyte det - Guns of the Patriots er ikke et spill du vil forte deg igjennom, du vil altså ikke ha dårlig tid om du vil ha glede av det.

Jeg skal med glede innrømme at jeg ble litt utålmodig selv de første gangene, for jeg ville virkelig videre i spillet. Men nøkkelen er: lev deg inn i det! Lat som det er en film du ser på, og du vil fort glemme at klokka går.

Behagelig og nydelig

Noe av det første som slår deg i spillet er uten tvil hvor pent det er. Måten støvet og det dovende sollyset siger seg glatt over skjermen, er ikke annet enn nydelig. Om du er ny til MGS så vil du antakelig bruke litt tid for å komme deg inn i kontrollsystemet, men så fort du har smeltet deg inn i det, vil det føles ganske så naturlig. Jeg skal ikke legge skjul på at first-person alternativet ikke akkurat var det helt store. Det var både tregt og kranglete.

MGS4 baserer seg veldig mye på alternativ sniking, noe som fungerer veldig bra. Du kan om du vil gå igjennom nesten(du må selvfølgelig nedkjempe bossene i spillet) hele spillet uten å drepe, eller du kan plaffe ned alt du ser.

Du vil nokså tidlig i spillet møte en ny karakter som vil forhandle våpen med deg, Drebin. Drebin vil vise seg og bli en nyttig og til tider mystisk person. Våpen forhandlingen er flott og lett å sette seg inn i. Du vil få muligheten til å kjøpe og selle våpen/gadgets.

Når legger støvet seg over koveret?

Ikke med det første! Spillet er både langt og alt annet enn ensformig, så du kan vente deg flere timer med spilling.

Når vi kommer til online-delen, eller det mye omtalte Metal Gear Online, er det mye mann kan si om det. Jeg personlig tror ikke jeg kan uttale meg spesielt mye om dette ettersom jeg gikk veldig fort lei etter noen timer. Likevel er MG:Online verdt å prøve! Om du setter deg godt inn i det, har det et sterkt potensiale og flere muligheter enn mann skulle tro. Det kartene jeg prøvde ut var ganske godt konstruert for å nevne det. For meg ble det litt lite engasjerende. Men ingen fare! Singelplayer delen kan ble spilt om igjen flere ganger før det blir tørt!

Og jeg konkluderer

Metal Gear Solid 4, er en fantastisk og verdig avslutter av en fantastisk serie. Historien er flytende og velskreven puttet inn i spillet på en diskutabel, men herlig måte etter min mening. Guns of the Patriots er både nydelig å se og høre på, og inneholder et sterkt tredje-persons gameplay. Der online-delen ikke slo ann som en hit(for meg), tar noe som kan være PS3's beste singelplayer hittil igjen med flere hestehoder. Jeg konkluderer med at Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots kan kalles som et av Sony's viktigste eksklusiver og er et must for alle PS3 eiere.

Grafikk: 10/10

Gameplay: 910

Lyd: 9/10

Holdbarhet: 8/10

Konklusjon: 9/10

Endret av Nacky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...