Gå til innhold

Hva klassifiseres som retro/klassiske maskiner?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For jeg forstår deg rett i at du med det utsagnet egentlig mener at alle konsoller utenom de som er current gen er retro?

Nei ikke helt. Det er jo fortsatt mulig å kjøpe både PS2 og Xbox i visse butikker. Når det gjelder SuperNES og Amiga f.e. er det et helt annet problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974asdfnb

Er vel enig med resten om at PS1 og N64 er de nyeste Retro-maskinene. Game Boy (Color) kan vel også kalles retro tror jeg, om man regner med de håndholdte? Game Boy Color kom ifølge Wikipedia i 1998, og er vel da den nyeste retroen, vil jeg si (straks 18 år gammel ;) )

Jeg gleder meg foresten til å se hva som har skjedd den dagen Xbox 360, Wii og PS3 havner her også :)

Endret av Slettet+8974asdfnb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

synd ingen her har hørt om Magnavox Odyssey :rolleyes:

Verdens første spillkonsoll for "massene".

edit: fant litt reklame for den, tilbake i de skikkelig gamle dagene

05.Odyssey%20Ad%20copy.jpg

edit2: første gang pong spilles mellom 2 stykker, på en hjemmekonsoll. Dette var på slutten av 60-tallet!

link (krever flash)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

Husker da jeg var ung, da var Pluto fortsatt en planet, Windowset på pcen het 3.11 og for å få frem spill der måtte jeg "slå av" pcen og skrive c://meny for å få frem spillene. Ellers så var det Amiga som var kongen på haugen når det gjalt spill, og selv om sikkert opp mot 90% av alle spillene ble piratkopiert, var det ingen som klagde. Skulle man spille på håndholdt, var det enkle maskiner med kun ét spill i. Skulle man spille flere spill, måtte man kjøpe flere maskiner.

Jeg er på feil side av halveis til førti og føler jeg meg eldgammel når jeg leser om folk som syns N64 og PSOne er retro.

Alt før N64 og PSOne er retro, men de to? Nei, nei, nei - det er uaktuelt :p

Lenke til kommentar
Er redd vi er blitt det. Er selv 23 om et par måneder. Merker at det er en distinkt generasjonsforskjell mellom oss på vår alder og de som bare er noen får år yngre. Da jeg vokste opp hadde vi NES og SNES, walkman(den ORDENTLIGE walkmanen altså), kun NRK, TV Norge og kanskje TV3 på TV. Om en ikke hadde kabel da, da hadde man anslagsvis 10-12. Bl.a. PowerRangers.(!!!) Ingen visste hva internett var, de færreste hadde data. Skulle vi barna leke, da dro vi som oftest ut. Det gjør man mye mindre av nå virker det som...:p Mobiltelefon, det var den koffertlignende tingen farfar hadde installert i bilen pga jobben sin. Muren var akkurat falt, og alle var full av fremtidsoptimisme. Og, jeg opplevde innføringen av den FØRSTE røykeloven. Husker hvor rart det var da den lokale kaféen måtte bygges om slik at de som røykte måtte sitte inni et glassbur. Understreker, de satt innendørs.;)

Når det gjelder tema, vel... Retro for meg blir nok NES og SNES, ikke noe nyere enn det. Men på den annen side: N64 er 14 år gammel, det er over et halvt liv siden for min del. Det ligger på grensen. Og for min bror på 14? I den grad han har noe forhold til den maskinen, tviler på det, så er den sannsynligvis å regne for en oldsak, halvveis et sted inni steinalderen...;)

Nå ble jeg virkelig deprimert her. Alt du sier kjenner jeg meg igjen i og litt til. Huff, snakker om å få alderen trykket nedover ørene.

Men, det var da og gode tider. Virkelig gode tider spillmessig. Virkelig.

Tja vet ikke om det blir noe bedre for deg men jeg er straks 20 og kjenner meg igjen i alt det der så det kan vel ikke vere et SÅ distinkt generasjonsskifte, (Eller er det bare jeg som startet tidlig :huh: )

Mer OnTopic så er jeg enig i at N64 PS1 og GameBoy er retro.

Lenke til kommentar

Når jeg hører retro maskiner, tenker jeg nes, snes, sega osv, syns PS1 og N64 er en generasjon for nye.

Når jeg tenker tilbake på barndomsminner som retro kjenner jeg at jeg blir deprimert, er jeg virkelig blitt så gammel? :o

Er redd vi er blitt det. Er selv 23 om et par måneder. Merker at det er en distinkt generasjonsforskjell mellom oss på vår alder og de som bare er noen får år yngre. Da jeg vokste opp hadde vi NES og SNES, walkman(den ORDENTLIGE walkmanen altså), kun NRK, TV Norge og kanskje TV3 på TV. Om en ikke hadde kabel da, da hadde man anslagsvis 10-12. Bl.a. PowerRangers.(!!!) Ingen visste hva internett var, de færreste hadde data. Skulle vi barna leke, da dro vi som oftest ut. Det gjør man mye mindre av nå virker det som...:p Mobiltelefon, det var den koffertlignende tingen farfar hadde installert i bilen pga jobben sin. Muren var akkurat falt, og alle var full av fremtidsoptimisme. Og, jeg opplevde innføringen av den FØRSTE røykeloven. Husker hvor rart det var da den lokale kaféen måtte bygges om slik at de som røykte måtte sitte inni et glassbur. Understreker, de satt innendørs.;)

Når det gjelder tema, vel... Retro for meg blir nok NES og SNES, ikke noe nyere enn det. Men på den annen side: N64 er 14 år gammel, det er over et halvt liv siden for min del. Det ligger på grensen. Og for min bror på 14? I den grad han har noe forhold til den maskinen, tviler på det, så er den sannsynligvis å regne for en oldsak, halvveis et sted inni steinalderen...;)

Kjenner meg igjen her gitt, blir 24 til høsten.. Husker enda da jeg sto på lekebutikken i byen, spilte Sonic, og maste på mamma om å få turtles figurer.. (Og ikke minst når jeg fikk en NES julen 1990 :love:) Og denne som var utstilt inne på den lokale CC Mart'n:

Libarary

Endret av Thomas
Lenke til kommentar

Alt som er eldre enn forrige generasjon er retro synes jeg. Særlig når de mainstreamen ikke produserer spill for systemet lenger.

Klassisk blir en annen måte å definere på. Da må det være snakk om et bra eksempel på noe som er sjangerdefinerende. Commodore 64 er f.eks. en klassisk spillmaskin. Oric 1 er derimot ikke det, selv om begge er gamle maskiner. Playstation anser jeg som en klassisk konsoll, fordi den var den første som slo gjennom med 3D grafikk. Andre klassikere er f.eks. GameBoy, Pong, NES, osv.

Lenke til kommentar

Konsollgenerasjonene skifter veldig fort, det må man ta hensyn til. Hvis man sammenligner med f.eks. klesmote, så blir en konsollgenerasjon som et tiår.

Hopper man to tiår tilbake havner vi sånn cirka på 80-tallet, som er den dominerende påvirkningen når det gjelder retroinspirerte klær i dag. Hopper man to konsollgenerasjoner tilbake, så finner vi Playstation og N64.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei.

Enig med at tiden går fort,husker de dager når dixon var yndlings butikken min her i oslo,var innom nesten hver dag :rolleyes:

Synes det skal gå noen år før man kan kalle en konsoll for retro,mange som fremdeles spiller N64,synes retro starte med nintendo 8bit og bakover :)

Lenke til kommentar

Hei.

Enig med at tiden går fort,husker de dager når dixon var yndlings butikken min her i oslo,var innom nesten hver dag :rolleyes:

Synes det skal gå noen år før man kan kalle en konsoll for retro,mange som fremdeles spiller N64,synes retro starte med nintendo 8bit og bakover :)

Håhå. Dixon!

Du vet at det røde og hvite Dixon-skiltet hang der i årevis etter at butikken ble lagt ned. Husker da jeg var liten ja. Det var obligatorisk med en tur innom Dixon og Spaceworld på Oslo-tur. Handla _mye_ spill på Dixon ja og de hadde et sinnsykt utvalg. <3

Forøvrig synes jeg alt fra Genesis/SNES/Amiga (OCS/ECS) og bakover er retro. Nintendo 64 er ikke retro imho.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Retro er noe du har spilt en tid tilbake, f.eks. i barndommen.

Ligger i ordet, retro betyr vel tilbakeblikk?

Altså vil jeg påstå at retro vil være ulikt for ulike personer. F.eks. for meg er wolfenstein 3d og age of empires 1, n64 ++ gode eksempler på retro, ettersom det var det man spilte da man var liten.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Når jeg tenker tilbake på barndomsminner som retro kjenner jeg at jeg blir deprimert, er jeg virkelig blitt så gammel? :o

hehe og jeg begynner å føle meg gammel når folk i begynnelsen av 20 årene føler seg gamle. Selv er jeg bare "26" og født i det herrens år 1983. På tv hadde vi bare NRK (ingen parabol hos oss) og da jeg begynte på skolen het fremdeles naboen i øst SOVJET på verdenkartene. Fikk min første pc i 1994, 486 DX2, 66MHZ. Den lever fremdeles i beste velgående, spiller litt Stunts, SR og indiana jones last crusade når jeg føler behovet for litt retro spilling.

Selv om jeg kanskje er yngre enn noen her på forumet er jeg eldre enn de fleste, men ser likevel på N64 og PS1 som retro. En generasjon tilbake er kanske å dra det litt langt, men ikke noe problem med å kalle to generasjoner tilbake retro.

Har selv en Sega Megadrive stående koblet til på soveromet. Når man er lei gta4, rdr og andre nye spill, er det fremdeles artig og ta seg en spinn med Super Hang On, sonic og F22 :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...