Melfacion Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Lillebror på 8 år har det også bra med både Sega Mega Drive og N64, men det er vel kanskje min skyld Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Lillebror på 8 år har det også bra med både Sega Mega Drive og N64, men det er vel kanskje min skyld Det er bra du har vist han veien! Man må ikke glemme hvor man kommer fra, hehe. Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Når jeg tenker tilbake på barndomsminner som retro kjenner jeg at jeg blir deprimert, er jeg virkelig blitt så gammel? :o Er redd vi er blitt det. Er selv 23 om et par måneder. Merker at det er en distinkt generasjonsforskjell mellom oss på vår alder og de som bare er noen får år yngre. Da jeg vokste opp hadde vi NES og SNES, walkman(den ORDENTLIGE walkmanen altså), kun NRK, TV Norge og kanskje TV3 på TV. Om en ikke hadde kabel da, da hadde man anslagsvis 10-12. Bl.a. PowerRangers.(!!!) Ingen visste hva internett var, de færreste hadde data. Skulle vi barna leke, da dro vi som oftest ut. Det gjør man mye mindre av nå virker det som... Mobiltelefon, det var den koffertlignende tingen farfar hadde installert i bilen pga jobben sin. Muren var akkurat falt, og alle var full av fremtidsoptimisme. Og, jeg opplevde innføringen av den FØRSTE røykeloven. Husker hvor rart det var da den lokale kaféen måtte bygges om slik at de som røykte måtte sitte inni et glassbur. Understreker, de satt innendørs. Når det gjelder tema, vel... Retro for meg blir nok NES og SNES, ikke noe nyere enn det. Men på den annen side: N64 er 14 år gammel, det er over et halvt liv siden for min del. Det ligger på grensen. Og for min bror på 14? I den grad han har noe forhold til den maskinen, tviler på det, så er den sannsynligvis å regne for en oldsak, halvveis et sted inni steinalderen... Lenke til kommentar
Era_InnleggNO Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Jeg vil si at PS1 var den siste retro maskinen for min del. Alt etter PS1 ser ikke jeg på som retro, PS2 var vel begynnelsen på noe nytt, og den offisielle slutten på retro tiden! Nå er jeg veldig playstation orientert, for det er stort sett det jeg har hatt. Men er ikke det egentlig ganske opp til en og annen? Faren min ville sikkert kalt 70-talls pong for retro og N64 for nytt. Lenke til kommentar
intenrhumor Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er det ikke trygt å si at noe er retro hvis det ble gitt ut i forrige millenium? Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Nå føler jeg meg gammel av denne tråden Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Meiner det samme som Bear og drugiS, alt før t.o.m PS1/N64 ser eg på som retro Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Er redd vi er blitt det. Er selv 23 om et par måneder. Merker at det er en distinkt generasjonsforskjell mellom oss på vår alder og de som bare er noen får år yngre. Da jeg vokste opp hadde vi NES og SNES, walkman(den ORDENTLIGE walkmanen altså), kun NRK, TV Norge og kanskje TV3 på TV. Om en ikke hadde kabel da, da hadde man anslagsvis 10-12. Bl.a. PowerRangers.(!!!) Ingen visste hva internett var, de færreste hadde data. Skulle vi barna leke, da dro vi som oftest ut. Det gjør man mye mindre av nå virker det som... Mobiltelefon, det var den koffertlignende tingen farfar hadde installert i bilen pga jobben sin. Muren var akkurat falt, og alle var full av fremtidsoptimisme. Og, jeg opplevde innføringen av den FØRSTE røykeloven. Husker hvor rart det var da den lokale kaféen måtte bygges om slik at de som røykte måtte sitte inni et glassbur. Understreker, de satt innendørs. Når det gjelder tema, vel... Retro for meg blir nok NES og SNES, ikke noe nyere enn det. Men på den annen side: N64 er 14 år gammel, det er over et halvt liv siden for min del. Det ligger på grensen. Og for min bror på 14? I den grad han har noe forhold til den maskinen, tviler på det, så er den sannsynligvis å regne for en oldsak, halvveis et sted inni steinalderen... Nå ble jeg virkelig deprimert her. Alt du sier kjenner jeg meg igjen i og litt til. Huff, snakker om å få alderen trykket nedover ørene. Men, det var da og gode tider. Virkelig gode tider spillmessig. Virkelig. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Nintendo 64 og Windows 3.11 komplett med DOS for å spille spill er retro for min del. Er bare 16 år, og husker hvordan det var uten internett, med bare èn telefon hjemme, kabel-tv har vi hatt så lenge jeg kan huske, og hvordan det var når vi i 1999 fikk vår første maskin med internett. En kar solgte oss en maskin med Windows 2000 og et altfor tregt modem pluss en 19" CRT skjerm (som holder koken den dag idag, 2048*1536 med 85hz!) og når brodern kom seg på IRC for første gang.. da var det liv i huset! Husker også Worms 2 veldig godt fra den maskinen. Ahh, those were the days. Men for dere gamlingene er vel det relativt moderne iforhold til deres oppvekst.. Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Du aner ikke. Ville vært forsiktig med den CRT'en forresten, de to jeg inntil nylig hadde stående til bruk på den gamle maskinen på loftet, begynte begge å ryke og lukte brent og måtte kastes. Den første under bruk, den andre da den ble koblet på som erstatning for den andre. Heldigvis var jeg der da søsteren min slo dem på... Worms 2 spilte jeg faktisk her for en ukes tid siden. Jeg og en kamerat bestemte oss for å revive gamle minner. Kjempegøy! Lenke til kommentar
Laland Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 CRT'n behandles pent og brukes bare når jeg skal brife med spill eller fantastisk bildekvalitet på enkelte ting. For det meste står den bare og "retro'er" rommet her Har Worms 2 på en HP Mini, og på skolen er det altfor moro! Kan spille det i evigheter! Lenke til kommentar
Wrathmont Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Som sagt før er spranget til N64/Ps1 skillet for meg. Ikke bare aldersmessig, men det var da konsollspillene gikk fra 2d til 3d noe som førte til endel endring i spillene etc. Lenke til kommentar
octester Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 For meg er det 70-80 tallet som er retro. Förste spillopplevelse var tennis/pong på en Odyssey i 1979. Deretter gikk det i Atari, Spectrum, Amstrad, Commodore/Amiga. Om noen år så kommer nok dagens konsoller også med. Skal bli moro å sitte på gamlehjemmet og se om jeg får start på den gamle X-box'en. Gammel? Nei, bare fortsett å spille så blir du ikke gammel. Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Vi skal tilbake til NES før det blir retro, ja. Å klassifisere 16 og 32-bitskonsollene som retro blir litt for dumt. I tillegg må vi selvfølgelig ikke glemme Windows 3.11, hvor vi måtte F2'e oss inn i spillmappa, for så å FXe oss inn i godsakene : ) Den hyggelige broren til dagens bluescreen Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Å si det blir for dumt å kalle N64/PS1 retro....er dumt syns eg. Om det er rett pr.definisjon (har vi noen?) kan og vil diskuteres i denne tråden her. Men mye av meiningene her rundes ned til hvor gamle enkelte som poster i denne tråden her er rett og slett. Lenke til kommentar
Khogn Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Alle spillplattformer som ikke er i salgs i butikker lenger bør vel egentlig kunne kalles for retro? Lenke til kommentar
fnwilborn Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Både N64 og GC er vel fremdeles i produksjon og å få tak i, så det spørs om den definisjonen passer. For jeg forstår deg rett i at du med det utsagnet egentlig mener at alle konsoller utenom de som er current gen er retro? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Det blir ikke dumt å kalle over 10 år gamle konsoller retro, nei. Lenke til kommentar
nub_nutz Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Produserer Nintendo enda N64 og GC konsoller altså? Lenke til kommentar
Laland Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 Stussa litt på den, jeg også.. begge de to var vel ganske middelmådige iforhold til Nintendo's forventninger, så kan ikke skjønne hvorfor de forstatt lager sånt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå