Deadringer Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hei, jeg lurer hovedsakelig på hva folk mener er klassiske spillemaskiner og spill, som hører til i et retro-forum? Selv synes jeg N64 er fem år for "ny" til å kunne kalles klassisk. Det eneste "klassiske" med den maskinen er at den var gammeldags nok til å bruke kassetter da alle andre bruke cder. Hvor synes andre grensen for klassisk-ikke klassisk går? Før eller etter n64 og playstation? I mine øyne er snes og de siste sega maskinene(dreamcast ikke inkludert) slutten på de klassiske maskinene. Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror jeg ville sagt at de klassiske konsollene "slutta" (foreløpig) med PS1 og N64. Det er faktisk snart 10 år siden det begynte å komme færre og færre spill til disse og etterfølgerne kom. SNES og tidligere er ihvertfall retro etter min mening. Lenke til kommentar
PureChaos Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Om man regner PS1 og N64 som retro eller ikke vet jeg ikke. Men jeg synes det blir litt dumt å poste tråder om N64 spill i Nintendo-kategorien. Syns den er for gammel til det, men kanskje ikke gammel nok til å være retro. Faller litt i mellom. JA til eget N64 delforum! Lenke til kommentar
AltF4 Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Jeg har et skille med PlayStation - den konsollen markerer skillet mellom retro og ikke-retro. Et morsomt lite faktum er dog at den siste NES'en ble produsert i 1999. Endret 6. februar 2009 av AltF4 Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Setter min grense på N64 og PS1, alt før dem t.o.m dem er retromaskiner. NES, SNES og Sega, dvs de skikkelige gamle hundene, setter jeg som klassikere og mener disse skal ha en fast plass i spillhistorien. Lenke til kommentar
TCi_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 For min del er dette 8, 16 og 32-bit spill som da brukte sprites. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg vil si allt til og med år 2000. Om man regner PS1 og N64 som retro eller ikke vet jeg ikke. Men jeg synes det blir litt dumt å poste tråder om N64 spill i Nintendo-kategorien. Syns den er for gammel til det, men kanskje ikke gammel nok til å være retro. Faller litt i mellom. JA til eget N64 delforum! Væpnet revelusjon får eget N64 Sub forum? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nintendo: N64 SNES NES PS: PS1 PS2 Xbox: Xbox Definisjonen på retro er vel urgamle konsoller men retro her på forumet må da tillate spillkonsoller osm er ute av produksjon? Lenke til kommentar
Melfacion Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 På forumet til retro1.no (hvor retrokonsoller er hele poenget med forumet) er det vel denne generasjon konsoller (360,Wii,PS3) og forrige (GC,PS2,XBOX) som ikke regnes for retro enda. Definisjonen eller begrunnelsen der er vel at det ikke produseres eller selges spill til de lengre. Det er en stadig tilbakevendende diskusjon der også om nå vi kan ta med en ny generasjon konsoller inn i varmen. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Setter min grense på N64 og PS1, alt før dem t.o.m dem er retromaskiner. Henger meg på den. De er vel 10 år gamle nå. Lenke til kommentar
Maister_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) N64 (1996) og PS1 (1995) er henholdsvis snart 13 og 14 år gamle. Er greit retro det liksom Endret 6. februar 2009 av Maister Lenke til kommentar
Barliman Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 N64 (1996) og PS1 (1995) er henholdsvis snart 13 og 14 år gamle. Er greit retro det liksom uff, tida flyr... sykt. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 For min del er alt før Nintendo 8bits retromaskiner. Nintendo 8bit og senere er moderne maskiner. Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Når jeg tenker tilbake på barndomsminner som retro kjenner jeg at jeg blir deprimert, er jeg virkelig blitt så gammel? :o Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Når jeg tenker tilbake på barndomsminner som retro kjenner jeg at jeg blir deprimert, er jeg virkelig blitt så gammel? :o Hehe, sånn føler jeg det noen ganger også. "Er det såå lenge siden?" Gammel er du? Jeg er 29, og føler meg som en gamling når jeg er på diverse fora... Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Er mer eller mindre snart 25, mer 25 enn 24 i alle fall. Men når jeg tenker over slikt som "Å hvor jeg koste meg med Sonic og A link to the past" tenker jeg like kjapt "Fan, det var mange år side, faktisk forrige århundre". Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Er mer eller mindre snart 25, mer 25 enn 24 i alle fall. Men når jeg tenker over slikt som "Å hvor jeg koste meg med Sonic og A link to the past" tenker jeg like kjapt "Fan, det var mange år side, faktisk forrige århundre". Jeg kjenner følelsen, hehe. Husker jeg trålet butikkene i Hønefoss etter Commodore 64-spill, og sparte og sparte til jeg kunne handle. Satte meg opp lister og greier over hva jeg skulle ha. Det jeg husker best var når fattern og jeg dro til Lillestrøm for et eller annet. Jeg skulle kjøpe meg ny joystick, og fant en SpeedKing. Handlet den og Superman-spillet. Turen hjem igjen varte tilsynelatende år og dag, hehe. Endret 6. februar 2009 av YellowCake Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Those were the days Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Retro ville jeg sagt ligger der en konsoll er avsluttet fullt ut og er en generasjon bak den forrige. For oss så blir det "eldste" PS1 og N64 (Sega Dreamcast er vel midt i mellom...), og de som er i sin 12 - 15års alder har gjerne ikke prøvd disse. Lenke til kommentar
TanTheMan Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 For oss så blir det "eldste" PS1 og N64 (Sega Dreamcast er vel midt i mellom...), og de som er i sin 12 - 15års alder har gjerne ikke prøvd disse. Jeg er 15 og spilte N64 for et kvarter siden (og 9-10 år siden), slutt med den generaliseringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå