-ErlendA- Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 For å ta en kunngjøring, så er eg ikkje så mye greie på lyd og anlegg, men likevel gikk eg til innkjøp av en Logitech Z5500 (og ofret masse muskler for å bære hele sulamitten hjem) Så var det hjem for å feste noen skruer her og der, for så å koble alt sammen. Den letteste saken i verden. Da eg skulle fyre vidunderet opp første gang, merket eg at subwooferen ikkje virket som den skulle, den dype og råe basslyden var ikkje å høre, kun når eg holdt øret inntill den. Sånn er det da fremdeles. Det vil si at eg trenger hjelp. Anlegget er koblet det vanlige integrerte lydkortet. Eg bruker de tre minijackene for senter/sub, front og rear. Det eg har gjort er å: Dobbeltsjekket koblingene Installert driver Konfiguert driver Prøv med all slags innstillinger på volumjustering Har dere noen forslag, så hadde eg blitt glad. Samtidig så må eg selv spørre om muligens en digital coaxkabel kan gjøre nytten, eller kanskje annet lydkort enn den integrerte? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) justert opp bassen? et eget lydkort er nok best, men ikke must. coaxkabel er å foretrekke da signalene går digitalt, da kan man også bruke dolby digital så sant lydkortet dit støtter dette. gratulerer med et godt kjøp, har hatt et selv til i sommer da jeg oppgraderte til noe større Endret 5. februar 2009 av Slettet+130498 Lenke til kommentar
albions Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Har du prøvd å sette lyd instillingene på PC til 5.1 ? Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 justert opp bassen? et eget lydkort er nok best, men ikke must. coaxkabel er å foretrekke da signalene går digitalt, da kan man også bruke dolby digital så sant lydkortet dit støtter dette. gratulerer med et godt kjøp, har hatt et selv til i sommer da jeg oppgraderte til noe større Den står på maks nå, men den er nesten ikkje hørbar. Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Har du prøvd å sette lyd instillingene på PC til 5.1 ? Det har eg også. Det som er litt merkelig er at når eg skal teste høytalerene med testfunksjonen, kommer det bare lyd fra fronthøytalerene, som om det var et stereoanlegg. Det samme skjer i lyddriveren, som forøvrig er SoundMAX BlackHawk. Når det går i musikk og gaming, så fungerer alle utmerket, med unntak av subben. Endret 5. februar 2009 av ErlendA Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Kunne du gi navnet på hovedkort? Birger Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Kunne du gi navnet på hovedkort? Birger Hovedkortet er en Asus M3n-HT Deluxe/Mempipe Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Vennligst prøv på en pc med eget lydkort. Jeg hadde noenlunde det samme problemet med min gamle pc og logitech z4 - altså, det integrerte klarte IKKE dra det uten å ha smuldrelyd og dårlig bass. Jeg regner med det er noenlunde det samme som skjer her. Som sagt, prøv på en pc som har eget lydkort - evt en nyere bærbar da de pleier å ha kraftigere lydkort enn stasjonære innebygde. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hvordan har du koblet? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ville brukt S/PDIF om jeg var deg. Birger Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Da prøver eg Riot sitt forslag. Kan låne et lydkort fra jobben, siden eg jobber i radio for øyeblikket. Kommer med oppdatering i løpet av første halvdel av helgen. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Til informasjon, lydkortet har ikke noe å si om subben klarer å spille dypt eller ikke. Da subben i z-5500 har en egen, innebygd forsterker. Høres ut som et software relatert problem, dog, vil du uansett få et mye bedre resultat om du bruker en digital kabel (coaxial eller optisk (s/p dif) ). Jeg sier dog ikke at lydkortet ikke kan være kilden, da et dårlig lydkort behandler lyden på en dårligere måte enn et dyrere/dedikert lydkort. Men jeg ville prøvd med en annen kabel (ser at kortet ditt har mulighet for både coaxial og optisk). Lykke til! Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Takk. Prøver å svippe innom Expert etter en coaxkabel i morgen. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg kan forøvrig legge til at det har null og niks å si hvordan kabel du velger. Om du velger optisk eller coaxial. Du vil få nøyaktig samme resultat, da begge er digitale. Det har heller ei noe å si prismessig. Det samme gjelder her, som det gjelder HDMI kabler; Om det er snakk om strekk på under 10m har det ingen hensikt å kjøpe en annen kabel enn den billigste, med mindre du skal ta kabelen ut og inn flere ganger daglig, og dermed krever en kabel med bedre byggekvalitet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 På meg virker det som noe feil i koblinga? Selv må jeg inn i driveren og spesifisere hvilken kabel som er hva. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hadde det vært feilkoblet ville han vel mest sannsynlig ikke fått lyd i det hele tatt. Det som er tilfellet her er jo dårlig kvalitet? Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Ja, kanskje. Men om jeg bruker riktig 3 kontakter, men har byttet om på bass og front, så blir bassen ganske tam da også. Bare en tanke. Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 Den fysiske koblingen er riktig, og satt opp skikkelig i driveren, men takk for tips. Lenke til kommentar
-ErlendA- Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Da er coaxkabelen koblet til, og forskjellen er mildt sagt enorm. En basstest er en opplevelse for seg selv nå. Den eneste tingen er at lyden fordeler seg litt skjevt. For eksempel så kom det mye lyd ut av høyre fronthøytaler. Det har eg jevnet ut med litt konfigurasjon mellom høyre og venstre front. Fremdeles kommer det lite lyd ut av senter og den bakre høytaleren til høyre, og mye lyd ut av den vestre. Dette har eg ikkje noen mulighet for å konfigurere. Any ideas? Endret 7. februar 2009 av ErlendA Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Flott at det fungerte! Når det gjelder at du ikke får lyd fra center, så er det mulig du har glemt å aktivere 5.1. Det skal finnes alternativer for dette, samt alternativer for balansering i Creative Audio Console. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå