M@R7!N Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Så 22 drones totalt som henter ressurser er optimalt Det er jo ikke sant. De aller fleste sier(casters som psy starcraft, day9 osv) 3 pr. mineral patch, altså 24+ gas. Hvis du kan har 16 har du alt for lite drones pr. base. Jeg ville selvsagte overført drones på rundt 20, men det betyr IKKE at du stopper å lage drones eller noe fordi du har 22. Det er dårlig macro Endret 10. november 2010 av Martino Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Så 22 drones totalt som henter ressurser er optimalt Det er jo ikke sant. De aller fleste sier(casters som psy starcraft, day9 osv) 3 pr. mineral patch, altså 24+ gas. Hvis du kan har 16 har du alt for lite drones pr. base. Jeg ville selvsagte overført drones på rundt 20, men det betyr IKKE at du stopper å lage drones eller noe fordi du har 22. Det er dårlig macro Vel ... Faktisk kommer det an på definisjonene. Jeg er av den mening at zerg spilles annerledes enn Protoss og Terran på dette området. Du får mer mineraler per minutt med mer enn 16 per base. Det er korrekt. Men, du får vesentlig mer mineraler ved å spre dronene dine slik at saturation er mindre enn 16 per base, men tjener ikke noe ekstra på å spre dronene dine (maynarding) slik at du har mindre enn 16 per base på mining av mineraler. Det er diminishing returns ved å ha flere droner på en base enn 16, og dronene bør derfor fordeles slik at de, hvis du har mindre enn 16 for mineraler per base, er fordelt på den måten at en base maks har 16 (bedre å flytte de overskytende, enn å kun fordele jevnt i praksis). Men ja, du stopper ikke å lage droner på 22 - du fortsetter, men du flytter selvfølgelig over droner etterpå. Og normalt gjør du det som zerg når du har bestemt deg for å expande. Vil anbefale deg å lese denne: http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=140055 Og se på denne siden: http://wiki.teamliquid.net/starcraft2/Mining Personlig er min mening at som zerg bør du forsøke å oppnå 16 / (3 for første, 6 for andre, for gass) saturation, og deretter expande. Mens nytt hatchery bygger, er det selvfølgelig bra å bygge 22 nye droner, som du kan flytte til nytt hatchery (+ gass). Ja, du øker inntekten per minutt ved å gå for 24 + 6 = 30 droner per base, men etter min mening gjør du deg selv en bjørnetjeneste fordi: - Du trenger å bygge army også. - Hvis du har 3 fulle baser, så bruker du 90 supply til droner, som gir deg en svært liten effektiv army (i forhold til kun å bruke 66) i hvert fall før du når 200 army. Og gjør du det, bør du nå den vesentlig før motstander makser supply. - Ofte er det optimalt å ha en 4. base kun med gass, som gir 6 ekstra. - Larve management er viktig, og du må også bygge hær og tech. - Siden du som zerg som oftest forsøker å holde deg foran motstander i expansions, og ha map control, er det ikke uvanlig at du har 3 baser, og motstander 2. Da er det helt greit at de bruker 60 scv / probes på sine baser, og du bruker 66 på dine 3. Det gir deg en stor fordel i income. - Inntektsøkningen per drone er liten, og koster både tid, mineraler, supply og larver. En hel overlord ekstra. Faktisk koster det deg 500 mineraler (overlord + 8 drones), som er ett gameplay minutt (+ noen sekunder) med larver, inkludert queen, fra ett hatchery, og øker income med ca 150 per minutt, dvs at det tar over 3 minutter før du går i overskudd på investeringen, og inkludert byggetid er det realistisk mer 3:30. I motsetning til terran og protoss, kan du bygge mange arbeidere samtidig. Dette er veldig viktig, fordi det gjør at du kan ha full saturation på 3. base nesten umiddelbart med følgende: - 3 droner + 1 queen inject = 7 larver. - Fra 2 baser er det 14 drones i en runde. - 1 runde til med queen fra ett hatchery, eller vente på 3. hatchery queen gjør at du er tilnærmet full allerede. Terran og Protoss spiller du annerledes fordi der må du heller bygge arbeidere kontinuerlig. Det er derfor en stor fordel i de tilfellene å gå opp til 30 per base, for deretter å omfordele arbeiderne når 3. base er oppe (og så bygge 6 til som sendes til 3. base). Zerg kan faktisk få 22 nye arbeidere omtrent like raskt som protoss og terran får 6 nye. Rasene spilles forskjellig, og jeg mener bestemt at det korrekte for zerg er å komme seg på 22 droner per base så raskt som mulig, før man revurderer om man skal teche, expande, bygge hær. Det er klart at in game kan dette endre seg av forskjellige årsaker. Som at man akkurat har banket alle units som angrep deg, men ikke tror man har nok til å knekke motstandern. Da skal man alltid bygge flere arbeidere, og expande, og teche (gjerne alt samtidig). Men som en generell "gameplan" for Zerg, mener jeg det er mye, mye bedre å satse på 22 per base, og deretter en hær, enn å satse på 30 per base, og deretter bygge units. Terran og Protoss er mer raser som "bygger økonomi samtidig med hær og eller tech", mens Zerg definitivt bygger enten units, eller arbeidere. Derfor bør man tenke forskjellig når man spiller de forskjellige rasene. Min mening er at kan du komme unna med det (scout!) er følgende en veldig bra måte å tenke på for zerg: - 19 drones (1 gas), 1 queen, 2 zergling egg på 1 base bra (deretter tenk på units, eller expansion, eller lair, eller kombinasjon av disse). - 44 droner, 2 (eller flere for anti air) queens, 2 zergling egg, på 2 baser bra (deretter tenk units, expansion, lair, eller kombinasjon). - 66 droner, 3 (eller flere for anti air) queens en bra fordeling på 3 baser. - For den fjerde vil jeg nesten aldri legge på mer enn 6 til, for gass, totalt 72 supply. Det gir deg: 134 supply for hær på 3 baser, og 128 supply for hær på 4 baser. Det trenger du. Skal du opp til 30 per base, syntes jeg rett og slett du ødelegger for deg selv. Men det kan forsvares å ha 30 per base på de to første, for deretter å kun bygge noen få flere for 3. base. Jeg har som oftest hatt problemer med dette som Zerg fordi jeg da ikke har stor nok hær, men det kommer jo an på beslutningene man tar underveis i spillet. Har du bestemt deg for at du skal ha opp 3. basen, så er det absolutt korrekt å ha de 22 dronene for den basen klare når basen er ferdig bygd, i stedet for å bygge dem etterpå. Er ikke det jeg sier. Nuja, det er da min mening. Jeg er ikke i nærheten av de aller beste, men er "relativt ok" syntes jeg. Endret 10. november 2010 av Aebriol Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Så 22 drones totalt som henter ressurser er optimalt Det er jo ikke sant. De aller fleste sier(casters som psy starcraft, day9 osv) 3 pr. mineral patch, altså 24+ gas. Hvis du kan har 16 har du alt for lite drones pr. base. Jeg ville selvsagte overført drones på rundt 20, men det betyr IKKE at du stopper å lage drones eller noe fordi du har 22. Det er dårlig macro Må bare legge til at du uavhengig av om du er enig med meg eller ikke, ikke bør overføre droner hvis du har mindre enn 16 i basen. Du bør i stedet waypointe begge hatcheries til expansion, og lage nye droner slik at de går dit. Dette fordi du ikke miner noe raskere ved å fordele droner hvis du har mindre enn 16 i basen (en fordeling med 16 + 0 er like rask som 8 + 8, og du mister tiden de flytter på seg). Bedre å miste tiden på en og annen ny drone når den lages, enn å miste tiden på mange så tidlig. Kan stille seg annerledes for terran og protoss, som ofte har flere arbeidere ved expansion tidspunkt enn zerg har, og kan være lettere å ta "ca halvparten" enn å telle opp nøyaktig. Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Viktig forskjell der ja, det er to grunner til å splitte arbeidere. Det ene er for å ikke tømme main tidlig og ha en saturated expand slik at man har arbeidsløse arbeidre (om expand skulle være vanskelig å få til), en annen er at protoss og terran bygger en og en ut av CC og nexus, zerg har ikke det problemet og kan lett kjøre ut droner i hopetall med en gang queen begynner å tilføre larver. Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Skjer det noen turneringer og stuff om dagen eller? Noe fra gamer.no, evt. noe fra andre plasser? Lenke til kommentar
kallekrakyl Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Finale i verdens største Starcraft 2 turnering, ihvertfall med tanke på premiepotten, imorgen. Foregår i Korea, men de har amerikanske kommentatorer. Definitivt verdt å få med seg Skjekk ut gomtv.net. Tror det enda er gratis live sending fra eventet. Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Finale i verdens største Starcraft 2 turnering, ihvertfall med tanke på premiepotten, imorgen. Foregår i Korea, men de har amerikanske kommentatorer. Definitivt verdt å få med seg Skjekk ut gomtv.net. Tror det enda er gratis live sending fra eventet. Verdt å betale sesongbillett og, jævlig mange bra matcher. Gleder meg til finalen! Heia Foxer! Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Finale i verdens største Starcraft 2 turnering, ihvertfall med tanke på premiepotten, imorgen. Foregår i Korea, men de har amerikanske kommentatorer. Definitivt verdt å få med seg Skjekk ut gomtv.net. Tror det enda er gratis live sending fra eventet. Verdt å betale sesongbillett og, jævlig mange bra matcher. Gleder meg til finalen! Heia Foxer! Vinneren fortjente det ... var jævlig bra finale. Lenke til kommentar
Xifi Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Mange her som bruker colossi, som har noen gode triks de kan dele med meg? Endret 13. november 2010 av Xifi Lenke til kommentar
Ghaundan Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Ett av de viktigste tipsene er å bruke kanter for alt de er verd, gå opp og ned konstant for å unngå at fienden kommer innenfor rekkevidde og ta de ut, f.eks. kan collossus kite hydras rundt fjell og ta de ut relativ lett. I en 3v3 tok en av mine collosi ut 30'ish hydra, alene. Nå var han også relativt dum, men det er altså poenget. Bruk fordelen at du kan gå opp og ned skråninger. ALDRI sloss med collosi ute i åpent terreng med mindre du trenger stalkers til anti air. Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Mange her som bruker colossi, som har noen gode triks de kan dele med meg? Skaff range og tidlig +1 attack upgrade fra forge. Hvis motstander er flink til å flytte units framover, så bruk manuell targeting til å få god splash damage. Mot terran, spre colussi slik at ikke splash fra tanks treffer dem, hvis tanks brukes. Har du mulighet, er det jævlig bra å bruke colossi til å gå over units, angripe, for så å trekkes tilbake over andre units som er i hold position. Colossi er veldig sårbare alene, så det kan være lurt å ikke rallye dem tvers over kartet. Jeg spiller ikke protoss, så sikkert noen andre som kan hjelpe mer. Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Alt du drar frem er selvsagt en sannhet med modifikasjoner. Variablen er jo som du sier at du som zerg faktisk må se an hva du trenger (army eller drones). Du er nok en bedre zergspiller enn meg, så skal ikke være for kjepphøy jeg heller (spilte protoss før) Lenke til kommentar
Xifi Skrevet 13. november 2010 Del Skrevet 13. november 2010 Takk for tips, jeg er ikke så god enda. Men colossi er veldig morsomme å bruke, jeg får ta med meg den nye kunnskapen og øve på forskjellige builds med de :] Lenke til kommentar
aebriol Skrevet 14. november 2010 Del Skrevet 14. november 2010 Alt du drar frem er selvsagt en sannhet med modifikasjoner. Variablen er jo som du sier at du som zerg faktisk må se an hva du trenger (army eller drones). Du er nok en bedre zergspiller enn meg, så skal ikke være for kjepphøy jeg heller (spilte protoss før) Sier jo ikke at jeg gjør dette hver gang ... men jeg syntes det er greie råd å gi til folk som lurer på hva de skal satse på. Det er klart at jeg ser an motstanders aktiviteter, og noen ganger blir det 0 droner på ekspansjon, og noen ganger double expand før jeg bygger mer enn 1 zergling (protoss fast expand med flere cannons i front, gjør at jeg tviler på tidlig push). Lenke til kommentar
ShampooMacTavish Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Har min livs seiersrekke nå! Har vunnet 15-20 kamper på rad, og det ser ikke ut til å noen ende ta. Gøy! Lenke til kommentar
Proxymate Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Jeg skulle ønske det var flere som spilte Missile Arena Deluxe (spillet til Acemore), umulig å fylle et game. Satser på at noen herfra er villige til å få spillet litt opp i popularitet. Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Får vist ikke spilt jeg nå. Problem for flere? Tenkte at dette kanskje hadde med høy trafikk å gjøre på battle.net Litt dårlig hvis Cataclysm skal gjøre så jeg ikke får spilt SC2 i dag. Da har Blizzard gjort et par ghey prioriteringer. Edit: Guess so: http://twitter.com/search?q=SC2 Jeg tror jeg hater battle.net xD Endret 6. desember 2010 av Decreeofj Lenke til kommentar
Avean Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Ser for meg ca 5 millioner WoW-spillere sitter likbleik og svetter mens dem har sittet 15 timer istrekk på ræva mens de søker etter Uber Sword of Epicness. (+ 10% luck of Auto Win) Lenke til kommentar
bjaanes Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 De svetter ned serverne som gjør at jeg kan spille SC2 xD Så doucher opp litt CS for en gangs skyld Lenke til kommentar
Camrot_InnleggNO Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 b.net var aldri nede tror jeg, men de fleste opplevde at spillet frøs på log in-skjermen. Om man koblet av nettforbindelsen til pc-en før man startet spillet, og koblet på igjen etterpå når spillet var startet fikk man faktisk logget inn og spille online. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå