Gå til innhold

Starcraft 2 tråden over alle tråder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711

Noen som vet om man kan observere kampene til venner i StarCraft 2? Og i så fall, hvordan?

Da må vennen din spille et costum game, og må invitere deg inn som spectactor.

Lenke til kommentar

Har ikke spilt mappet ditt, men etter det jeg ser av bildet så ser det veldig "lett" ut å defende gold minerals, to små ramper opp som raskt kan bli blokkert av units virker enkelt å beskytte hvertfall, i motsetning til de to vanlige mineral feltene du har på midten som har to breie ramper opp som er vanskligere å blokkere eller defende.

Men ser jo også det er en god vei bort til gold med mindre du knuser de steinene som blokkerer til det ene mineral feltet som er ved start plassen.

Som man sikkert har gjort før man tar gold minerals.

Synes bare selv at gold minerals skal være litt mer "risky" å ta siden det gir en god fordel økonomisk, kanskje bytte de vanlige i midten med der gold er nå?

 

Men som jeg sa, har ikke spilt det enda, og vil ikke påstå at jeg er noen ekspert, men ellers ser mappet veldig bra ut :)

Måten Xel'Naga towers er satt minner meg om Metalopolis som er bra :D plassere noen siege tanks der for å angripe arbeiderne/gas er jo konge :p

Er det forresten mulig å lande noen units på klippen som er på midten øverst/nederst der? så på de andre bildene og det så litt smalt ut :p

Takk for tilbakemeldingen! Vet ikke om jeg vet helt hvor du mener, men dersom det er noe som ser for lite ut til å lande så er det også for lite. Jeg har fått noen andre kommentarer angående gold field også, de fleste er enige om at den burde flyttes til midten når den andre er enklere å beskytte. Tanken var at distansen mellom main og den expansion var lenger og derfor vanskeligere å beskytte, men spørs om ikke de smale inngangene veier opp for den ulempen. Jeg kommer til å flytte gold field til midten og oppdatere mappet.

Du kan jo se på Xel'Naga caverns mappet til blizzard, der er jo gold expansion mer eller mindre rett utenfor døra til spillerne, men kan være vansklig å defende hvis du ikke har stor nok hær pga alle veiene inn til den, kan jo komme inn tre forskjellige veier, som alle er ganske store, med en high ground like i nærheten(med Xel'Naga watchtower)du kan droppe f.eks siege tank eller hva du enn føler for. De rekker ikke bort til basen men kan harasse andre units som går forbi.

 

Og den klippen jeg snakker om er den lille fjellvegg saken som du har på midten og litt til høyre(nede) eller venstre(oppe), du har litt sånn høyt gress der osv.

Men som du sier, ser veldig smalt ut så tror ikke du kan droppe noe der :p

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode start tips til zerg? spiller mest 3vAI, å har fram til nå aldri overlevd det første å kritiske rushet med egne units, klarer det fint med protoss å terran, men zerg har jeg nesten prøvd alt nå, fult med spinecrawlers, mutalisk, hydralisk, zerglings etc... klarer lissom ikke få nok til å tvinge de til stikke hjem igjen å langt ifra nok til å ta knekken på de. Generelle tips overhodet, zerg hadde vært fint, sliter veldi med de å syns de er morsome å spille. Hvor mange drones jeg burde pøse på før jeg setter igagn masseproduksjon etc

Lenke til kommentar

Har nettopp lagt ut et SC2-map jeg har laget. Det er et 1v1 melee map med redstone-tema. Her er et overview:

http://csyvertsen.net/sc2_map/overview.jpg

 

Finner flere bilder her hvis noen skulle være interessert. Hvis dere vil prøve mappet så kan dere søke på "volcanic elevation" under custom games på starcraft 2 for å finne det. Si gjerne i fra hva du synes dersom du prøver det, tilbakemeldinger er veldig viktig! Håper ikke denne posten virker for..."reklamerende".

 

 

Hmm, er jo baaaaaare choke points,ramper og trange kanaler, er jo gg for zerg fra det øyeblikket mappet er loadet.

Lenke til kommentar

Noen som har noen gode start tips til zerg? spiller mest 3vAI, å har fram til nå aldri overlevd det første å kritiske rushet med egne units, klarer det fint med protoss å terran, men zerg har jeg nesten prøvd alt nå, fult med spinecrawlers, mutalisk, hydralisk, zerglings etc... klarer lissom ikke få nok til å tvinge de til stikke hjem igjen å langt ifra nok til å ta knekken på de. Generelle tips overhodet, zerg hadde vært fint, sliter veldi med de å syns de er morsome å spille. Hvor mange drones jeg burde pøse på før jeg setter igagn masseproduksjon etc

En vanlig taktikk er å zerge hovedsaklig med roaches, http://www.youtube.com/watch?v=yBQApjw2RT0 Denne videon vil forklare denne taktikken nærmere. De få gangene jeg spiller med zerg lager jeg ikke defensive structures fordi jeg heller vil bruke penger på roaches/mutalisks. Jeg er ikke noe spesielt god med zerg, så om det er lurt vet jeg ikke.

 

For å få max ut av mineralfields og extractors trenger du 30 drones. Har sett noen replays hvor de som er i diamond league ofte har 50-60 "arbeidere"

Lenke til kommentar

I mitt syn har du ikke sjans til å stoppe et 4 gate push fra toss som zerg om du ikke bygger minst en spinecrawler, og helst to.

Forutsatt at du har expanda, så er ikke det veldig galt nei.

 

Spiller diamond league zerg (ca midt på tabellen), og med en base er det enkle å gå for speedlings.

 

Bygg drones til 14. Med en gang drone 14 bygges, bygg en extractor. Spar deretter til 200 mineraler. Bygg spawning pool.

 

Du har nå 12 supply. Bygg droner til 16, deretter overlord.

 

Når spawning pool er ferdig, har du nok mineraler til først queen, og deretter speed for zerglings. Research det med en gang.

 

Bygg deretter masse zerglings.

- Mot terran og zerg, når du har 50 nye gass, bygg baneling nest.

- Mot protoss, så kan du godt bygge roaches, ikke speed for zerglings, og expande.

Lenke til kommentar

Som Protoss selv så er jeg ikke redd for Zerg utenom når de går Mutalisker. Koster meg mye gass å defende mot de og virker som Zerg er istand til å pumpe de ut rimelig kjapt. 99% av zerg spillere jeg spiller mot gjør det samme greia, rusher med zerglings. Funker aldri. 1 zealot tar ut gjerne 5-6 zerglings alene.

2 kamper hvor jeg har stått imot et angrep fra 2 zerg spillere samtidig. Alle kjører zerglings og jeg tvinger dem inn i wall in med en trang gang. Så står jeg der og knerter dem en etter en :p

 

Men skal sies, jeg har aldri vunnet over en Zerg fullt techet ut. Fy faen da er dem råe. Ultralisker, guardians og infestors. holy smack.

Jeg og en til defendet på Twilight Fortress. Jeg protoss, han terran. Begge hadde enorme styrker. Så kommer Zerg og Protoss motstanderne. protoss klarte jeg å holde tilbake. Men så kommer zerg............... for å si det sånn. Alt vi så var bare masse monster på skjermen vår, jeg så ikke mine units engang, så mange units var det. Plutselig var hele styrken vår borte og vi skjønte ikke en drit av hva som nettopp skjedde. haha

Lenke til kommentar

Som Protoss selv så er jeg ikke redd for Zerg utenom når de går Mutalisker. Koster meg mye gass å defende mot de og virker som Zerg er istand til å pumpe de ut rimelig kjapt. 99% av zerg spillere jeg spiller mot gjør det samme greia, rusher med zerglings. Funker aldri. 1 zealot tar ut gjerne 5-6 zerglings alene.

2 kamper hvor jeg har stått imot et angrep fra 2 zerg spillere samtidig. Alle kjører zerglings og jeg tvinger dem inn i wall in med en trang gang. Så står jeg der og knerter dem en etter en :p

 

Men skal sies, jeg har aldri vunnet over en Zerg fullt techet ut. Fy faen da er dem råe. Ultralisker, guardians og infestors. holy smack.

Jeg og en til defendet på Twilight Fortress. Jeg protoss, han terran. Begge hadde enorme styrker. Så kommer Zerg og Protoss motstanderne. protoss klarte jeg å holde tilbake. Men så kommer zerg............... for å si det sånn. Alt vi så var bare masse monster på skjermen vår, jeg så ikke mine units engang, så mange units var det. Plutselig var hele styrken vår borte og vi skjønte ikke en drit av hva som nettopp skjedde. haha

skulle likt å se replay av det :D

Lenke til kommentar

Hmm, er jo baaaaaare choke points,ramper og trange kanaler, er jo gg for zerg fra det øyeblikket mappet er loadet.

Fikk du dette inntrykket av bildet eller av å spille det i praksis? Hvis du opplever det samme i praksis så kan jeg kanskje løse det ved å fjerne rommet mellom high yield og midten.

 

Mappet er mye større enn de fleste 1v1 map, mange av de kanelene som ser trange ut har plass til veldig mange units. Det er flere offisielle maps som er lignende: Arakan Citadel, Discord IV, Extinction, Frontier, High Ground, Incineration Zone, Kulas Ravine og Monsoon. Disse har også "kanaler", men er vide nok til at det er svært spillbart for zerg. Det er visse områder (feks. rett nedenfor utenfor main) der det er trangt, men alle områdene kan ikke være lik proporsjonert, det er en alternativ rute ved high yield-fieldet der som gir mer plass.

Lenke til kommentar

Vi si at det vil jevne ut mye ved å fylle igjen lavaen på "utsiden" av towers (mellom towers og gold) med manøvreringsrom. På den annen side har zerg gode muligheter til 2 relativt kjappe og sikre expos, så de bør ikke ha noe å klage etter... Ellers er jeg enig i å bytte plass på gold til midten, evt lage rampene rundt gold bredere (ref metalopolis).

Lenke til kommentar

Vi si at det vil jevne ut mye ved å fylle igjen lavaen på "utsiden" av towers (mellom towers og gold) med manøvreringsrom. På den annen side har zerg gode muligheter til 2 relativt kjappe og sikre expos, så de bør ikke ha noe å klage etter... Ellers er jeg enig i å bytte plass på gold til midten, evt lage rampene rundt gold bredere (ref metalopolis).

De har jeg byttet plass på. Jeg prøvde å gjøre som du sa, gjøre en liten metalopolis-vri på gold-området der (bredere samt tredje utgang):

fix_mid.jpg

Dette gjør det nok litt mer åpent. Var det slikt du tenke? Har plassert noen hydralisks der for scale. Mistenker at det vil skade flyten hvis jeg fjerner området mellom towers og gold, ettersom du får færre steder å flanke fra/bevege deg. Tror heller svaret er å gjøre de gangene bredere, dersom det er nødvendig.

Endret av csyver
Lenke til kommentar

Må si SC2 er et vanskelig spill å spille på internett i :)

Har et par wins, men en del flere tap.

 

Har ikke som mål å bli verdensmester, men bruker litt tid på sette meg inn i spillet.

Er det flere som er litt noob og ønsker å spille litt er det bare å legge meg til.

 

Heter: Solsviken

Character code: 914

 

 

EDIT: La til character code

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

Må si SC2 er et vanskelig spill å spille på internett i :)

Har et par wins, men en del flere tap.

 

Har ikke som mål å bli verdensmester, men bruker litt tid på sette meg inn i spillet.

Er det flere som er litt noob og ønsker å spille litt er det bare å legge meg til.

 

Heter: Solsviken

 

Du må legge ved character code skal man klare å legge deg til.

Den finner du ved å holde pekeren over profilbildet ditt ingame.

 

Jeg er også tilgjengelig for en kamp eller fler, nick: vefu , code: 786

Lenke til kommentar

Fant en taktikk som fungerer veldig bra i bronse league - 2v2

 

Kjører 4gate og starter med zealots. Funker ikke dette blir det rask overbytte til stalkers, ble scoutet en gang (tidlig) og stoppet 4gate taktikken og gikk over til starport. Har dessverre ikke den replayen, men har en annen som viser taktikken jeg bruker.

repimg-33-143421.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...