Whitefall Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg har falt av lasset for lenge siden, og når det gjelder HW har kunnskapen svunnet hen. Jeg har fortsatt noen vage minner fra min tid da det eneste valget stort sett sto mellom mellom to produsenter og hva de hadde lansert sist. Ram var ram, og harddisker ble målt i størrelse. Joda, ting var komplisert da også, men de av oss som nerda med pcer da dvd ikke fantes, kun et fåtall hadde cd-brennere, Mp3 var noe relativt nytt, ingenting var plug and play og vi kom drassende med CRT-skjermer på lan. Mitt siste kjøp var ferdigbygd fra Dell, tre år gammel, men lever den dag i dag. Men kunstig livredning og erstatning av komponenter har nådd sin grense. Så denbegynner å svikte og den sliter med å levere i dagens samfunn. Så det er på tide med noe nytt, og det hadde vært gøy å bygge selv igjen.. But I digress.. Har snekret sammen en liten liste, men rusten som jeg er, skulle jeg gjerne hatt den vurdert før jeg går til innkjøp. Prismessig har jeg tenkt å legge meg rundt 10000ish og denne pakken kommer på 10761. Noe som ikke går sammen i hele tatt? Noe som kan gjøres bedre og billigere? Eller har jeg ved et mirakel greid å sette sammen noe som ser koselig og bra ut? Clicky links for mere info Kabinett - Aerocool Miditower "V-Touch Pro", Sort Strømforsyning - Zalman Strømforsyning 750W m/Heat Pipes Hovedkort - Gigabyte GA-EP45-DQ6, P45 + ICH10R 775 CPU - Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 1333Mhz 12MB, BOXED m/vifte Socket 775 Skjermkort - ASUS Radeon HD4870 1024MB GDDR5 PCIe 2.0 DVI-I/HDMI, Dark Knight Ram - Mushkin DDR2 4096MB Extreme Performance HD - Seagate Barracuda 7200.11 500 GB Endret 5. februar 2009 av Whitefall Lenke til kommentar
BoardkilL Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Ser kurant ut det, og spillytelsen burde det ikke være noe å si på. Jeg ville kanskje vurdert behovet for en Quad Core. Min erfaring er at du kan komme vel så langt med en litt raskere Core 2 Quad, og kanskje til og med finne et enda litt freshere grafikkort uten at det blir markant dyrere. Du må selvsagt veie opp mot hva slags bruk du skal ha den til. Om du primært skal spille og surfe ville jeg vurdert å droppe Quad Core. Har du derimot tenkt å drive med litt tyngre, "seriøs" bruk kan det ha noe for seg. Tar opp nettopp den problemstillinga i en PC-test jeg har på PC World i dag. Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Blir nok mest spilling og surfing, og noe lettere musikkredigering. Så kan med fordel velge Duo fremfor Quad Core da? Denne kan hende? Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz Hva anbefales av skjermkort idag? Lenke til kommentar
BoardkilL Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Skulle tro den vil gjøre en minst like god jobb ja. De fleste spill er jo ikke laget for å dra nytte av fire kjerner uansett, og da kan en tokjerner med høyrere klokkefrekvens gjøre jobben bedre. Pluss at du sparer 500 kroner du kan bruke på noe annet snadder til pc-en. Hvorfor ikke legge de sparte kronene i en større harddisk eller en skikkelig prosessorkjøler? En får aldri nok lagrinsplass! Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Ser ut til at jeg går for den CPUen istedet da. Når det gjelder hardisker så har jeg allerede en ny 250gb liggende som jeg tenkte å bruke til operativsystem og div derunder. Har det meste som ikke er i daglig bruk lagret på ekstern hardisk, så holder med 500 for daglig bruk. Kjøling hadde jeg ikke inkludert i lista, men så for meg følgende CPUkjøling - Thermaltake Big Typhoon VX 120 Og om jeg kan oppgradere til et freshere skjermkort, så tenkte jeg å finne noe kjølig som passet til det. Men her trenger jeg tips på kort, er jo så mye å velge i:D Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 Da ser det ut til at jeg går for følgende oppsett - Kabinett - Aerocool Miditower "V-Touch Pro", Sort Strømforsyning - Zalman Strømforsyning 750W m/Heat Pipes CPU - Intel Core 2 Duo E8600 3.33GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz CPUcooler - Thermaltake Big Typhoon VX 120 Skjermkort - ?? GPUcooler - ?? Hovedkort - Gigabyte GA-EP45-DQ6, P45 + ICH10R 775 Ram - Mushkin DDR2 4096MB Extreme Performance HD - Seagate Barracuda 7200.11 500 GB Som dere ser mangler jeg en vital del, skjermkortet, så skulle gjerne hatt en anbefaling på noe freshere enn 4870? Lenke til kommentar
Gernia Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Skjermkort: 2x4870 hvis jeg ikke misforsto helt har dette HK et crossfire..? Kjøler: 120 extreme Skal PC'n brukes til OCing? (overklokking) hvis ikke kunne du sikkert ha brukt noe billigere ram? Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 2x 4870 blir kanskje litt dyrt til 10k? Lenke til kommentar
qazy Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Pris 10000 Angående prosessor ville valget mitt helt klart falt på E8400 2339,- er rimeligste pris på nettet for E8600, mens E8400 går for 1495,-. Ytelsesforskjellen er bare 333Mhz og dette merker man ikke noe til. Dessuten vil E8400 klokke som en drøm Jeg har ikke mye kjennskap til Aerocool, men hadde jeg vært deg hadde valget falt på Antec. Sikter spesielt til P182, makan til stillegående og kjølig kabinett skal du lete lenge etter. Dette koster ca 1400,- PSU har du gjort et greit valg. Ta også en kikk på Corsair 750W. Og husk å kjøpe modulær strømforsyning, (så slepper du å ha hengende masse kabler du ikke bruker i kabinettet. Prisen på denne er ca 1200,- Cpu-kjøler: Noctua eller TRUE - ca 400 RAM: Kjøp de beste du finner uten å overdrive. Mushkin som du hadde funnet er et godt valg, også her kan du spare litt på å gå ned i Mhz (med mindre du skal klokke) ca 600 HK: Har jeg ikke mye greie på. Men sørg for å kjøpe et med Crossfire støtte og/eller SLI Harddisk: Godt valg. Pris 500 ,- GFX: Jeg ser ikke noe poeng i å kjøle grafikkortet med mindre du skal klokke. Når det gjelder valg av grafikkort er valgene mange: HD4780, 4780x2 eller GTX285, GTX 295 Du kan i teorien gå for GTX295 som er det heftigste skjermkortet på markedet. Dette kortet koster 4500,-. Da vil budsjettet ditt ende på 11000 + Selv ville jeg valgt GTX 280/5 og heller utvidet senere. Pris 3500 Eller HD4780x2 til 4000,- Lykke til! Lenke til kommentar
araziel_InnleggNO Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Vet ikke om du er fast bestemt på det kabinettet. Hvis ikke er P182 et kjempekabinett, stille og kaldt. Har bygd tre pcer i det ganske nylig og alle er like fornøyde. Lenke til kommentar
II-COCO-II Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Jeg henger meg på E8400. Leverer langt mer i forhold til pris enn E8600. Og en bitteliten OC så har du en E8600 til samme pris. Når det kommer til skjermkort ville jeg valgt nvidia sin GTX 280 / GTX 285 Eventuelt skaffet et likt kort senere for SLI, som har gitt svært gode test resultater ! B) Ønsker deg lykke til med det nye systemet! EDIT: Sjekk ut Antec sitt kabinett! "Nine Hundred" og "Twelve Hundred" Er noen råtasser Endret 10. februar 2009 av II-COCO-II Lenke til kommentar
Whitefall Skrevet 12. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2009 Blir nok å gå for E8400 ja Men skjermkort så tror jeg jeg blir å gå for et HD4870, så utvide med ett til ved en senere anledning.. Ser GTX kortene blir rundt 1000lappen dyrere. Har blitt litt usikker på kabinett nå da, ser på P182, nine hundred og twelve hundred. Vurderer sterkt 1200.. Lenke til kommentar
Mayaman Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Så lenge du ikke driver med mye video redigering og 3d programmer, så er 4 kjerner ikke noe som kommer til å hjelpe deg, som en 2 kjerner klare akkurat like godt Lenke til kommentar
II-COCO-II Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Så lenge du ikke driver med mye video redigering og 3d programmer, så er 4 kjerner ikke noe som kommer til å hjelpe deg, som en 2 kjerner klare akkurat like godt Jepp om ikke bedre. Når det kommer til Antec sin Nine Hundred/Twelve Hundred, er disse helt utrolig bra i forhold til prisen. Faktisk ingen ( mener jeg) som har så god kvalitet i forhold til pris. Har selv hatt begge to og har vært svært fornøyd med begge. Dette er en sikker investering, som du garantert blir fornøyd med. Jeg kommer til å anskaffe Twelve Hundred selv igjen, ettersom alt jeg hadde brant ned for et par uker siden hehe. Det kabinettet har X factor!;P Lenke til kommentar
Mayaman Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 Så lenge du ikke driver med mye video redigering og 3d programmer, så er 4 kjerner ikke noe som kommer til å hjelpe deg, som en 2 kjerner klare akkurat like godt Jepp om ikke bedre. Når det kommer til Antec sin Nine Hundred/Twelve Hundred, er disse helt utrolig bra i forhold til prisen. Faktisk ingen ( mener jeg) som har så god kvalitet i forhold til pris. Har selv hatt begge to og har vært svært fornøyd med begge. Dette er en sikker investering, som du garantert blir fornøyd med. Jeg kommer til å anskaffe Twelve Hundred selv igjen, ettersom alt jeg hadde brant ned for et par uker siden hehe. Det kabinettet har X factor!;P Har 1200 selv, og er mektig imponert av det kabinettet til min i7 rigg. godt med luft gjennomstrømning og fint med plass for SLI Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå