DaKurlzz Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Det jeg kan foreslå for å hjelpe komme forbi denne "spørsmål-svar-sammespørsmål-sammesvar" trenden er å kanskje legge disse TIL i førsteposten under en felles skjultekst med overteksten "Spørsmål & Svar" kanskje? Dette kan bidra med å hjelpe de med de større problemene. Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Helt enic med det du sier TCi, men synes ikke man burde "presse gjennom" en generel mal for hvordan slike poster utformes, det burde heller settes generelle retningslinjer for slike tråder, f.eks at de måtte inneholde en informativ førstepost som var til bruk for brukerne. Samletråder med statfestet informasjon er slik sett bare positivt, man unngår flere tråder som omhandler det samme og de trådene med relevant informasjon eller diskusjon forholder på førstesiden og blir ikke presset bakover på forumet. Fint derfor at i WoW forumet er der en informasjonstråd som leder til de forskjellige trådene av interesse og at denne tråden er plassert i toppen. Da kan moderatorteamet lett stenge tråder som spør om ting som allerede er besvart og henvise både til rett tråd og informere om stickyen på toppen. Lenke til kommentar
TCi_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Riot: Det er noe enkelte gjør og er ganske flinke til, men flertallet bare oppretter tråden for å få "status" og ignorerer den etter det. Tror bare krav til første post er den eneste løsningen til å forbedre dette. Endret 5. februar 2009 av TCi Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2009 Bra at moderatorene er enige og tar tak i dette. Er delvis enig med Bear^, en general mal kan være vanskelig, da den skal passe til veldig mye. Men at det settes krav til førstepost er jeg absolutt for. Lenke til kommentar
Jan Åge Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Når jeg tar et raskt overblikk over World of Warcraft forum-delen nå, så ser jeg at en veldig høy prosentandel av trådene på førstesiden er "store" tråder (samletråder). Det er veldig få "vanlige" tråder, noe som gjør det lite brukervennlig å navigere gjennom og ikke direkte oppfordrer folk til å bidra. Nå kan dette godt skyldes den korte fartstiden forumet har hatt, men jeg ser samme tendensen på diskusjon.no forumet. Jeg føler dette er noe som bør tas tak i. Jeg sier ikke at alle samletråder er fy fy, men de bør være innholdsrik og ikke fylle opp et helt forum. Da får man heller opprette underfora for det temaet, men dette har jo også sine bakdeler. De beste trådene er gjerne få sider lange, der folk får besvart spørsmålet sitt eller diskusjonen munner ut i enighet (eller uenighet). Dette gjør det mye enklere for mer erfarne brukere å finne tråder de kan bidra i, noe som automatisk øker kvaliteten av trådene. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Folk poster jo alltid mye når forumet er nytt. Det gir seg ettervert. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Trenger som absolutt ikke noen "mal" for hvordan trådenen skal se ut. Men ihvertfall kreve at innholdet skal være fyldig og reflekterende ovenfor innholdet som er ment i tråden. En liten regel mot at man ikke starter tråden før man evt. har noe innhold å fylle, evt. at tråder som ikke har en fyldig førstepost vil bli stent, og overført til noen andre som vil ta vare på tråden. Birger Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Folk poster jo alltid mye når forumet er nytt. Det gir seg ettervert. Men førsteposter med en eneste setning på 3 ord er ikke en ok førstepost, uansett hvor nytt et forum er. Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Folk poster jo alltid mye når forumet er nytt. Det gir seg ettervert. Men førsteposter med en eneste setning på 3 ord er ikke en ok førstepost, uansett hvor nytt et forum er. Dette er ikke OK en gang for vanlige innlegg. Lenke til kommentar
lolidude_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Joda, Jeg vet att trådene mine suger også Jeg klarer ikke helt og finne ut hvordan jeg skal skrive de så de blir bare fjortis aktige. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hvis du vet at trådene dine får en dårlig førstepost og du ikke vet hva du skal skrive i dem - hvorfor lage dem? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Hvis du vet at trådene dine får en dårlig førstepost og du ikke vet hva du skal skrive i dem - hvorfor lage dem? Stiller meg bak denne. Om tiltak mangler, kan du heller la andre ta jobben. Birger Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 En samletråd er i mange tilfeller et godt valg. Man slipper side opp og side ned med tråder rundt mer eller mindre det samme temaet, dette letter jobben for moderatorene og gjør forumet mer oversiktelig. Om det er i tilegg informasjon som er "statisk" så kan en samletråd med oppdatert og relevant informasjon være ganske grei å ha. Alt står i førsteposten, så fremst trådstarter oppdaterer denne, og har man spørsmål kan man stille disse. Alt i alt er jeg slik sett bare positiv til samletråder så fremst de samler relevant og nyttig informasjon der brukeren kan se det uten å måtte vasse gjennom side opp og side ned med irellevante ting. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Vel, da håper jeg moderatorene går med på å fortsette diskusjonene i en eventuell ny tråd om folk tar seg tid til å opprette en god førstepost, selv om det allerede finnes en samletråd til det temaet. Henger meg på Birger og Lakus. En viss person med over 200 innlegg idag. Mange innlegg betyr (som sagt i en annen tråd) at man spammer. Og i starten er det en del som kopierer over ting fra det 'gamle' forumet. Men over 200 er drøyt. Endret 6. februar 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Nå som det først var snakk om postcount contra spam osv. Ta en titt på Simen1 på diskusjon. Han er et prakteksempel på at at postcount ikke nødvendigvis står betyr spam. Men dessverre, er det også en del prakteksempler som beskriver det motsatte. En annen ting jeg har lagt merke til (og kommentert ved tidligere anledninger) skriver i tråder de har null og niks peiling på, og poster ting som 'dette kan jeg ikke noe om, lol'. Nei vel, så la være å poste da? Dette er ingen konkurranse folket. Lenke til kommentar
bear^_InnleggNO Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Høy postcount er ikke nødvendigvis et synonym med spam nei, men om man ser brukerens tråder og ser at man av dem består av korte unødvendige innlegg med lite eller ingen informasjon så kan man begynne å tenke slike veier ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg