Gå til innhold

Ønsker bedre kvalitet - wow

Anbefalte innlegg

Ja, det har kanskje noe med at forumet nylig har blitt opprettet, men jeg mener folk her har omtrent spammet ned for å "vinne" "konkurransen" om å ha høyest post count. Allerede etter første dagen hadde flere over 100 innlegg, og nå har folk over 400 innlegg.

Jeg skjønner at det er mange tråder og nye diskusjoner som skal flyttes over, men det virker på meg som om folk ønsker å opprette tråder fort for å ha "æren" av å ha opprettet tråden.

På wow-delen er det veldig sånn:

"dette er warrior-tråden. Discuss".

"diskuter mages her".

På diskusjon.no fungerte det ikke så allverdens. Trådstarter oppretter tråden, men bryr seg ikke om den. Da får man en stor samletråd der de samme spørsmålene blir tatt opp gang på gang, istedet for at man får en informativ førstepost.

Et bra eksempel på en tråd som det har blitt brukt tid på er makro-tråden.

Det her er bare mitt inntrykk av wow-kategorien, men etter å ha sett litt rundt gjelder det de fleste andre plasser også.

Håper det går over når forumet blir litt mer normalisert. ;)

Mats

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, er blandt de med over 400 :p

Ang. trådene i WoW, så var det mange som ble startet, for akkurat som du sier, kun for å starte de. Mener at man kunne opprettet disse da man virkelig hadde noe å diskutere.

Har sagt i en annen tråd, at om man skal ha samletråder. Burde den som startet den, oppdatere førstepost med evt. relevant info for tråden.

Birger :)

Lenke til kommentar

Førsteposter:

Den store Death Knight Tråden

Her kan vi diskutere rundt og om Death knights!

Den lille Druid tråden

Fortsetter fra diskusjon.no-tråden

Den store Hunter-tråden

Her tar vi opp diskusjonen/theorycrafting o.l om våre alles elskede huntere<3

Den store paladin tråden

La oss fortsette der diskusjon.no slapp :)

Lycantrophe jobber med en mer utfyllende førstepost som vil komme opp så snart som mulig.

(der kommer det ihvertfall en ny førstepost, men hvorfor starte en tråd du ikke akter å gjøre noe med?)

Den guddommelige priest-tråden!

Sett i gang og diskuter! :)

Den sjuke Shaman tråden!

Er det mange shamaner blant oss etter forumbyttet? :)

Warlock tråden

Jeg spiller rogue for øyeblikket men har spilt warlock fra vanilla til wotlk kom ut, og jeg lover at jeg skal begynne og levle den igjen snart ^^. Det er ingen klasser hverken over eller på siden. Vi er de beste og vi vil stå imot alle nerfsa som Blizzard tydligvis elsker å kaste på oss.

Den koselige warriortråden

Må jo ha en slik her også.

Gjerne sett opp builds for forskjellige ting, tips og triks så skal vi se om vi kan få en fin førstepost med mye fin warriorinfo.

Håper folk tar oppfordringen min og lager skikkelige førsteposter, eller lar ballen gå til noen andre.

Rogue-tråden er ett godt eksempel på en god førstepost.

Lenke til kommentar
Hehe, er blandt de med over 400 :p

Ang. trådene i WoW, så var det mange som ble startet, for akkurat som du sier, kun for å starte de. Mener at man kunne opprettet disse da man virkelig hadde noe å diskutere.

Har sagt i en annen tråd, at om man skal ha samletråder. Burde den som startet den, oppdatere førstepost med evt. relevant info for tråden.

Birger :)

Og dette er i bunn og grunn grunnen til at jeg IKKE vil starte noe sånt. Jeg har én og det får holde. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet, men er slett ikke sikker på hva man kan gjøre med det. Det bryter ikke med retningslinjene, og jeg har ikke lyst til å nekte folk å starte tråder. Jeg skal tenke gjennom denne situasjonen og diskutere den i moderatorteamet, så får man se om man kommer fram til en løsning. Dere må gjerne komme med forslag og tips til handlinger for å motvirke denne trenden!

Lenke til kommentar

Vel, på Diskusjon synes ihvertfall jeg at det ble et problem. Ingen ønsket å lese igjennom 300 sider med løs diskusjon før de stilte sitt spørsmål. Slik fikk man samme spørsmål om og om igjen.

Snorre: Litt vanskelig å forklare hva jeg tenker, men.

Om man synes førstepost er dårlig og man lager en ny tråd, kunne jo eventuelt moderatorene stenge den gamle.

Om jeg lager en ny tråd regner jeg med at jeg får "vi har allerede en slik tråd" slengt tilbake. Poenget er at den gamle tråden uten god førstepost egentlig ikke har noen verdi i seg selv, annet enn enkelt poster man kan lenke til. Dessuten blir de utdatert ganske fort.

Lenke til kommentar

Vi hadde en liten minidiskusjon angående dette i går, og jeg er enig med ett unntak. Noen emner er så enorme at en førstepost ikke kan dekke alt. I så tilfelle synes jeg det er greit om man da legger til rette en "template" om hvordan man skal forholde seg i tråden.

Som du nevner så er jeg artikkelforfatter av en av klassetrådene på forumet, og jeg kunne fint ha laget samtlige da jeg var tidlig ute med forumregistrering. Uttrykket "Fire and Forget" kommer til minne når jeg tenker over hva jeg hadde gjort da, dermed bare en tråd om en klasse jeg bryr meg og har kunnskap om.

Lenke til kommentar

Er helt enig i det du sier, Matsemann. Jeg var en av de som startet opp en Druid class-tråd, det gjorde også en annen. Selv om jeg skrev i både førstepost og i rapport til moderator at jeg ville legge inn en del arbeid i førstetråd så ble desverre min stengt.

Endret av Ercles
Lenke til kommentar
Jeg ser problemet, men er slett ikke sikker på hva man kan gjøre med det. Det bryter ikke med retningslinjene, og jeg har ikke lyst til å nekte folk å starte tråder. Jeg skal tenke gjennom denne situasjonen og diskutere den i moderatorteamet, så får man se om man kommer fram til en løsning. Dere må gjerne komme med forslag og tips til handlinger for å motvirke denne trenden!

Dette blir jo det samme som vi diskuterte når vi tok opp samletråder. De legger et stort krav hos førsteposter, og hvis emnene ikke vedlikeholdes, så får jo dere i teamet muligheten til å stenge de. Tror dette var den gjennomgående meningen blandt de som deltok i den diskusjonen.

Så velger å henvise til diskusjonen om samletråder, og at man ikke nødvendigvis trenger å motvirke trenden så lenge man gjør sitt ytterste for å vedlikeholde forumet i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Å stenge den gamle tråden og henvise til den nye kan være aktuelt ja. Hvertfall når det kommer til tråder der det er hensiktsmessig å ha en informativ førstepost. Tror de fleste ville foretrekke en tråd der mye god informasjon om et spill eller emne er oppgitt i førstepost, slik at man slipper en gjengang av de samme spørsmålene om og om igjen. På denne måten unngår man for mange spørsmål i disse trådene, og kan konsentrere seg om å diskutere temaet.

Lenke til kommentar

Skal man lage en "stor" tråd som f.eks de trådene som er listet opp tidligere i tråden burde man klare å faktisk skrive mer enn navnet sitt og hva man spiller. Det er iallefall min mening, da det er tullete å starte en tråd bare for å "eie" den.

Edit: Etter faktisk å ha sett en del av de førstepostene syne jeg det er et under at en del av de fremdeles er åpne.

Retningslinjene sier ikke noe om dårlige emnetitler, men ikke noe om førsteposten i tråden. Det burde de absolutt.

Og når det kommer til brukere med høy postcount så er det ikke vi som har postet mest innlegg med minst innhold. Selv prøver jeg å holde meg noenlunde seriøs i alle innleggene mine, og det synes jeg å se at de andre her gjør også. De som ofte ikke gidder tenke på hva de skriver er oftere de med færre posts og kortere fartstid på forum.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
De som ofte ikke gidder tenke på hva de skriver er oftere de med færre posts og kortere fartstid på forum.

Kan jo fort se på den andre veien. Vet fra egen erfaring. Har vært 7 år på diskusjon.no, men jeg har vel kun ~700 posts. Jeg tenker meg bestandig om, har jeg *virkelig* noe å bidra med? Føler jeg ikke at jeg har det, så dropper jeg å poste.

Lenke til kommentar

Joda, var kanskje litt dårlig gjort å sammenligne postcount med fartstid.

Men som regel er det ofte nyere medlemmer som lager korte innlegg, og ikke de som har en interesse for forumet.

Og om man tar en titt på f.eks MindTooth sine innlegg ser man jo at det ikke er mye spam i den gården.

Jeg synes bare det er litt rart at folk tror de som har høy postcount er spammere.

Lenke til kommentar

Enig med det som sies og derfor har jeg satt igang arbeidet med å utarbeide min paladin tråd. Har lagt til litt allerede men skal sette meg ned med en mer dypere gange når jeg kommer hjem.

Mener at slike tråder skal være informativ og derfor skal den relevante informasjonen stå i førsteposten, ikke blandt 300 sider hvor brukeren blir demotivert til å finne informasjonen han søker. Dette er mine intensjoner med paladintråden og søker derfor hjelp fra de i WoW samfunnet som har paladin og føler de har noe å bidra med.

Lenke til kommentar

Dette var noe av som på diskusjon.no ble slått hardt ned på i starten, når jeg var moderator der. Men så ble dette med samletråder uten spesielle krav lov og rotet kom.

Samletråder bør ha en informativ første post med god info om det emnet handler om. Malen som TSP laget er noe jeg personlig ville ha presset fram. Ikke alle slike tråder vil fungere med denne malen, men det vil hjelpe mye. Å lage et kvalitetskrav for første post er noe jeg selv ønsker. Om det blir er en annen sak. Det er uansett noe vi burde lage en god løsning på.

Å starte en samletråd hvor man bare skriver; "Diskuter xxxx her" ser jeg på som spam. For å unngå at jeg ikke går over de andre her på siden må vi som nevnt snakke samme om hva vi ønsker å se.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...