nubbiz Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Konseptet har vel holdt seg nogen lunde likt gjennom hele linja? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ikke utover at det fortsatt er et JRPG og vedlikeholder visse gjengangsfenomener. Ellers har både story, setting, karakterer og gameplay variert mer enn i noen annen spillserie jeg vet om. Du har alt fra tradisjonelle fantasy-settinger til steampunk, cyberpunk og tierens høyst originale sørøstasiatiske setting. I noen er kampene turbaserte, i andre realtime og igjen i andre en mellomting. I noen former du karakterene selv ved å gi dem klasser, i andre er det story-betinget. I noen bygger du opp karakterene ved å samle inn exp på den sedvanlige måten, men i toeren vokser du i forhold til hva du gjør i kamp, i åtteren ved å lagre magier til stats og i tolveren ved å kjøpe oppgraderingene. XI og XIV er ikke engang singleplayer-JRPGer men rendyrkede MMORPG. Selv de infløkte historiene som er folk er vant til å assosiere serien med kom ikke til før med VII (noen vil si VI eller IV), før det var historiene svært enkle og hovedvekten lå på gameplay. Det som har holdt seg likt er gjengangsfigurer som chocoboer, moogles, Cid, krystallene og en del summon-monstere, men det er overfladiske detaljer. Hvilken annen serie er det som kan hevde noe sånt? Se på ovedkonkurrenten Dragon Quest; alle spillene 1-9 har erketypiske fantasy-settinger og alle har det eksakt samme kampsystemet som er nærmest uendret siden eneren kom ut på 80-tallet. Jeg kan heller ikke komme på noen serier i andre sjangere, det blir som om neste God of War skulle blitt satt til Sør-Amerika på 1800-tallet og fått turbaserte kamper, med bare Kratos og noen få andre figurer som kjennemerker. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Jeg er ganske sikker på at FFVSXIII kommer til å alle i smak. Also OffT: Spartakus! Hvor har du vært? Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Ah, tenkte mer generelt Sparta Når en går mer i dybden så kommer selvfølgelig forskjellene tydeligere frem. Men forventinger har en uansett. Det er jo tross alt FF det er snakk om. Selv om de har feilet kraftig noen ganger. Og jeg må le når en forkortelse består av 8 bokstaver. Endret 10. oktober 2010 av nubbiz Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jeg er ganske sikker på at FFVSXIII kommer til å alle i smak. Also OffT: Spartakus! Hvor har du vært? Jeg har vært innom men det har ikke skjedd noe som har interessert meg på lenge. Jeg kan jo ikke bare spamme FF-trådene heller. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 (endret) GameTrailers har anmeldt FFXIV nå Endret 10. oktober 2010 av Amored Lenke til kommentar
Jikla Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 GameTrailers har anmeldt FFXIV nå blir vell mer som en "firstlook" siden det er ett mmo og ikke har vært ute i mer enn 2 uker(?). Syntes at når man annmelder mmo's så burde man ta seg tid til å spille det til maks level og teste mesteparten som er å teste. ikke bare å spille i en uke (reviewers kopiene ble vell sendt ut på release som var 1 uke siden?) for det syntes jeg bare blir dumt. Blir vell det samme som da jim sterling ga ffxiii 2/10(?) men ikke hadde rundet spillet. Så mmo reviews syntes jeg er bull i alle fall. Skal man lage en mmo review synst jeg virkelig at man skal ta seg tid. Og ikke bedømme mmoet etter bare en uke. Fyllasjuk rantig ftw.... Lenke til kommentar
Amored Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Men spillet er jo fortsatt ikke så veldig bra. Det er tydelig å at de har rusha spillet, siden mange features ikke er til stedet, eller funker dårlig. Man trenger ikke å teste den samme dårlige ting om og om igjen for å anmelde riktig. Spillet er nok bra på noen måter, men det ser ut som spillet er dårlig på flere måter. Lenke til kommentar
Konamixx_InnleggNO Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Den reviewen var ikke nådig. Spillet har vel ikke blitt særlig godt mottatt noen plass har det? Trodde AoC launchen var trøblete, men dette spillet hørtes veldig uferdig ut. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 GameTrailers har anmeldt FFXIV nå blir vell mer som en "firstlook" siden det er ett mmo og ikke har vært ute i mer enn 2 uker(?). Syntes at når man annmelder mmo's så burde man ta seg tid til å spille det til maks level og teste mesteparten som er å teste. ikke bare å spille i en uke (reviewers kopiene ble vell sendt ut på release som var 1 uke siden?) for det syntes jeg bare blir dumt. Blir vell det samme som da jim sterling ga ffxiii 2/10(?) men ikke hadde rundet spillet. Så mmo reviews syntes jeg er bull i alle fall. Skal man lage en mmo review synst jeg virkelig at man skal ta seg tid. Og ikke bedømme mmoet etter bare en uke. Fyllasjuk rantig ftw.... Synes ikke det virker som det hjelper særlig mye, spill som får dårlig reviews etter å ha blitt halvspillt, eller spillt en uke, er ofte dårlige uansett (får dårlige reviews senere også) AtW Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 10. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2010 For min del synes jeg de kunne kalt disse spillene noe annet enn at de skulle tilhøre den spillserien som heter Final Fantasy. Jeg er ikke så fan av MMOs, så jeg skal ikke sette i gang med å spille dette med det første. Final Fantasy VS XIII og Agito plz! Har lagt inn en bestilling på Final Fantasy: The 4 Heroes of Light. Har ikke så store forventninger til det, men jeg gleder meg lell. Begynte smått å spille FFXIII, men nå ligger alle konsollene mine i poser og tvn står i penstua, så får ikke spilt mer akkurat nå. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 GameTrailers har anmeldt FFXIV nå blir vell mer som en "firstlook" siden det er ett mmo og ikke har vært ute i mer enn 2 uker(?). Syntes at når man annmelder mmo's så burde man ta seg tid til å spille det til maks level og teste mesteparten som er å teste. ikke bare å spille i en uke (reviewers kopiene ble vell sendt ut på release som var 1 uke siden?) for det syntes jeg bare blir dumt. Blir vell det samme som da jim sterling ga ffxiii 2/10(?) men ikke hadde rundet spillet. Så mmo reviews syntes jeg er bull i alle fall. Skal man lage en mmo review synst jeg virkelig at man skal ta seg tid. Og ikke bedømme mmoet etter bare en uke. Fyllasjuk rantig ftw.... Om et spill ikke har gitt tegn til kvalitet etter 1-2 ukers spilling, så er det kanskje ikke så mye mer å si. Lenke til kommentar
nubbiz Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 (endret) Dobbelpost. Endret 11. oktober 2010 av nubbiz Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 blir vell mer som en "firstlook" siden det er ett mmo og ikke har vært ute i mer enn 2 uker(?). Syntes at når man annmelder mmo's så burde man ta seg tid til å spille det til maks level og teste mesteparten som er å teste. ikke bare å spille i en uke (reviewers kopiene ble vell sendt ut på release som var 1 uke siden?) for det syntes jeg bare blir dumt. Blir vell det samme som da jim sterling ga ffxiii 2/10(?) men ikke hadde rundet spillet. Så mmo reviews syntes jeg er bull i alle fall. Skal man lage en mmo review synst jeg virkelig at man skal ta seg tid. Og ikke bedømme mmoet etter bare en uke. Fyllasjuk rantig ftw.... Synes du ikke to uker holder for å teste et spill da? Hvis du jobber med spillanmdelser rekker du å spille ganske mange timer på to uker, og selv om du bare spiller litt på fritiden skulle det ikke være noe problem å komme opp i 20-30 timer. Alle er klar over at MMORPGer er spill som blir patchet over tid og som man skal holde på med i hundrevis at timer, men det er fortsatt grenser for hvor uferdig det kan være når det blir utgitt og hvis et spill trenger mer enn 10-20 timer på å overbevise så er det et knusende argument i seg selv. Gamespot har forøvrig også anmeldt FFXIV nå. Dommen ble mye det samme som på GT, om ikke enda strengere. Det er så mye galt med spillet på så mange nivåer at man virkelig må spørre seg hva det var som skjedde. Jeg er litt delt selv. På den ene siden er det trist hvis FF-serien skal få sin første virkelig dårlige tittel, men på den andre siden er det en bekreftelse på hva jeg har ment helt siden XI kom ut; at Square-Enix burde holde seg til det de er gode på, nemlig story-fokuserte singleplayer-JRPGer, og ikke dumme seg ut ved å prøve å konkurrere i andre sjangere, noe som så og si alltid har endt med middelmådige og dårlige spill. Lenke til kommentar
Amored Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 FFXIV fikk ikke akkurat bra score av GameSpot heller. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Ikke så veldig overraskende at FF14 har fått en dårlig release, selv FF11 fikk vel ikke noen sånn super motagelse til tross for at det ble gitt ut i 2002 når standarden på MMO spill var en helt annen, og når FF14 ser ut til å ha mange av de samme problemene som FF11 pluss en hel del mer, kan det jo bare gå en vei. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 (endret) Squre Enix skulle ha en konferanse den 11 januar, der vi ville få nyheter om Fabula Nova Crystallis serien. Den konferansen er nå satt til 18 januar og selve konferansen heter nå "Square Enix 1st Production Department Premier". Da får vi kanskje se noe nytt fra den serien og forhåpentligvis en releasedato på Versus og nyheter om andre spill som blir jobbet med. Link. Endret 14. desember 2010 av Cloudemyx Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 (endret) Jeg har endelig fått bekreftet Clickandbuy-kontoen min (tok bare to måneder før de svarte på de syv mailene mine...) og har spilt FFXVI en liten stund. Førsteinntrykket var heller dårlig. Selv med ikke helt dårlig quad core CPU, mer enn nok RAM og skjermkort til to laken hakket det noe helt jævlig. Kontrollene var mildt sagt elendige, og når jeg skulle lage en karakter fikk jeg ikke engang snudd meg rundt for å sjekke hårfrisyre og så videre. Jeg tenkte å avinstallere det i dag, men la merke til et FFXIV Config i menyen og prøvde å kjøre det. Nå fikk jeg plutselig aktivert gamepadden (xbox360 wireless) og stilte inn en del viktige grafikk-innstillinger jeg ikke fikk i selve spillet. Nå ble det straks likere, og jeg har lyst til å kalle det bra. Men kampene er så forvirrende at jeg ikke har peiling på hva jeg egentlig gjør, og jeg nekter å si hvordan et MMO er ett bare noen timer. Jeg blir nok å spille en stund, men det bør ikke føle seg for trygt når noe bedre kommer. Og med Rift, TERA, DC Universe Online, Guild Wars 2, SW: The Old Republic og Warhammer 40k Online rett rundt hjørnet vil jeg neppe gå høyeste level i FFXIV. Men de skal ha bonus for å kun la oss betale for hver karakter vi har, så med kun en karakter koster det bare ca tretti spenn i måneden. Om jeg har forstått det systemet rett. Men med tanke på hvor forvirrende FFXIV er å spille har jeg sikkert misforstått en del. Edit: Whoopsie, der ble det slettet igjen. Jeg hadde ikke peiling på hva jeg egentlig skulle gjøre, så jeg surret rundt uten mål og mening helt til jeg havnet ute i ødemarken. Der gikk jeg berserk og drepte to fiender før jeg ble drept av den tredje. Men i stedet for a respawne ble jeg liggende i over et minutt før jeg gav opp å finne ut hvordan jeg skulle bli respawna og prøvde å avslutte i stedet. En CTD senere løste den saken seg for godt. Endret 21. desember 2010 av PityTheFool Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Square-Enix har selv innrømmet at FFXIV henger i strikk og binders, det er derfor det fremdeles er gratis å spille. Som du kanskje vet har de byttet ut flere av de som jobbet med spillet og utsatt PS3-versjonen for å rette opp feilene. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 (endret) Tja, at vi får en melding om at "beklager, vi vet spillet stinker" når vi starter lovet jo bra. Endret 22. desember 2010 av PityTheFool Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå