Makiavelli Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Ja, rimelig imponerende om de klarer alle 13 på 10 dager! Er en stor FF fan selv, men er stort sett de 7-10 som har gjort et inntrykk på meg. Hadde vært utrolig artig å gjøre et lignende forsøk selv en gang. Får så lyst til å spille selv når jeg ser noen som gjør sånt som dette Dessverre er det synkende interesse for JRPG'er, men det har nok sammenheng med de få og skuffende spillene som har blitt utgitt de siste 10 årene. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 (endret) Jeg vet ikke om det egentlig kommer ut så få og dårlige JRPGer om dagen i forhold til før, eller om det mest er en slags nostalgisk illusjon det er lett å bli lurt av. Jeg er overbevist om at det totalt sett kommer ut flere og bedre JRPGer enn på FFVII sin tid, vi har bare lett for å glemme alle de middelmådige spillene fra dengang og at det faktisk er et langt bredere utvalg nå enn da. Personlig synes jeg det er bedre å være JRPG-fan nå, da man i tillegg til å ha bygd opp et stort bibliotek av klassikere også har mange nye spill å velge mellom til fem forskjellige konsoller pluss at det kommer et drøss av remakes og nyutgivelser av gamle kjente og ukjente spill. Det er delte meninger om de sistnevnte, men for de av oss som var for unge til å sette pris på en del klassikere da de kom er det en gavepakke. Hvis man leter så finner man også en masse JRPGer på vei til nestegenerasjon - spesielt de håndholdte har en solid line-up - de får bare ikke så mye oppmerksomhet. Her om dagen satt meg ned for å lage en liste over kommende JRPGer jeg kanskje skal skaffe meg og endte med rundt 20 titler, bekymringsverdig mange med tanke på at jeg allerede har langt flere enn jeg vil rekke å spille gjennom før jeg fyller 30 (sikkert over 100 totalt). For 10 år siden fantes det ikke et sånt utvalg, spesielt ikke i Europa. Jeg handler en del i amerikanske butikker såvel som europeiske. Det er ikke alt butikkene her gidder å innføre og stort sett er det mest middelmådige spill som filtreres ut, men i blant er det noen perler som ikke finner veien over. Remaken av Lunar: Silvar Story til PSP f.eks. har jeg ikke sett i en eneste europeisk nettbutikk til tross for at det er en god remake av en av de store JRPG-klassikerne. Endret 23. juli 2010 av Spartakus Lenke til kommentar
Makiavelli Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Du har mange gode poenger der. Det jeg tenkte på var at JRPG sjangeren har endret seg endel de siste årene. For eksempel er de mye mer rettet mot et action basert kampsystem, Final Fantasy 13, som jeg syntes var utrolig lekkert, men skuffet på de fleste andre områder. Nå kommer FF13 versus som heldigvis ser ut til å opprettholde de orginale ideene med verdenskart byer og et mer turbasert kampsystem (håper jeg). Når du nevner det har jeg faktisk spilt fler rpg'er på psp enn jeg har på noen annen konsoll denne generasjonen. Brave Story: New Traveler, Persona 3, FF:Crisis Core for å nevne noen. Og muligheten til å spille FF 7-9 på psp er også der. Har ikke Nintendo DS, men det er visst en drøss med titler til den. Poenget mitt er at det finnes kanskje like mange eller fler titler nå, men ingen føles som de gamle klassikerne. Mulig jeg bare er nostalgisk som du sier, men har egentlig ikke funnet et jrpg som har gjort et like stort inntrykk på meg som det musikken, historien, karakterne i ff 7-10 gjorde. Krysser fingrene for ff13 versus. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 23. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2010 Jeg hørte FFVSXIII hadde likt kampsystem som Kingdom Hearts...? Jeg håper det blir bra uansett iallefall. Jeg har ikke fått spilt FF13 noe mer heller. Jeg føler jeg tilsmusser mitt personlige rykte som FFGeek for hver dag som går. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) FFVII-X er klassikere og spesielt VII mener jeg bestemt er i en særklasse, men noen av de beste JRPGene jeg har spilt har kommet i nyere tid; Final Fantasy XIII, Lost Odyssey og Tales of Vesperia. Synes også remaken av Final Fantasy IV til DS er mer enn verdt pengene selv om man har spilt originalen; ny grafikk, nytt script (det originale var ganske kjipt) og nye taktiske elementer i kampene gjør et allerede supert spill enda bedre. Spiller for tiden Final Fantasy Tactics-remaken til PSP, kalt War of the Lions. Av alle spillene jeg har spilt som har kalt seg "Tactics" er dette kanskje det som mest fortjener navnet. Du har virkelig enorm frihet med hvordan du bygger opp laget ditt og det er flere titalls klasser og flere hundre skills og et utall våpen du kan velge å prioritere. Det er også tvingende nødvendig å kunne bruke det du har lært karakterene dine effektivt i kampen; det går ikke an å grinde for og bruke kun rå makt da levelen din har heller lite å si for hvor sterk du er. AI-en er noe av det mest intelligente jeg har vært borti; den angriper alltid den karakteren du aller helst ikke vil skal bli skadet og er frustrerende utspekulert med hvordan den holder seg utenfor rekkevidden til magikerne dine og posisjonerer seg sånn at fighterne dine akkurat ikke når frem mens AI-en gjør det på neste tur. Det skader heller ikke at plotet er noe av mest voksne jeg har vært borti i et FF, både med tanke på hvor infløkt det er og hvor alvorlige en del av temaene som tas opp er, og scriptet høres ut som om det er skrevet av Shakespeare (igjen her var originalen ganske kjip og full av engrish). Også er det lagt til nye cutscenes selvfølgelig, denne gangen i en nokså original vannmaleri-stil. Endret 24. juli 2010 av Spartakus Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Jeg har også War of the Lions. Har ikke fått spilt det så mye da. Fikk det liksom ikke til så bra, men skal prøve igjen senere. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Jeg har også War of the Lions. Har ikke fått spilt det så mye da. Fikk det liksom ikke til så bra, men skal prøve igjen senere. Det er vanskelig, særlig i begynnelsen synes jeg. Anbefaler å jobbe en del med å bygge opp karakterer; lås opp så mange klasser som mulig, se på hvilke abilities du kan lære av hver av dem og jobb målrettet mot å lære de du tror blir mest nyttige. Ikke lås deg til noen klasser men tenk kun på hvilke abilities du kan melke fra dem. I og med du ikke kan lære alle alt så gjelder det også å spesialisere; jeg har f.eks. tre personer som jeg trener i melee-klasser og to i magi, ene i healing/support-magi og den andre i black magic og summons. Hvis du bygger opp laget ditt klokt så får du så mange fordeler etterhvert at vanskelighetsgraden daler, pluss at du får noen karakterer på laget som er veldig sterke. Jeg følte jeg kom over kneika ganske fort og i dag vant jeg sluttkampen i tredje kapittel med bare fire angrep. Slet mer med det første slaget. I kamp gjelder det å være forsiktig; jobb alltid i grupper med mindre du er mye sterkere enn motstanderen, ikke send folk langt inn i fiendeland men lokk i stedet fiendene til deg slik at du får det første angrepet. Og ikke minst; kjør i gjennom tutorialen før du begynner. Spillet er så komplisert at man kommer til å gjøre mange feil, eller dårlige prioriteringer, hvis man ikke leser den først. Jeg kan ikke forestille meg hvordan jeg skulle klart meg hvis jeg ikke leste den grundig først. Jeg kunne skrevet side opp og side ned med tips som gjør spillet enklere, men jeg regner med det blir en stund til du prøver det på nytt og du vil ha glemt det til da. Det er uansett ikke noe jeg kan si som du ikke like godt kan finne ut ved å lese guider og forum-innlegg på Gamefaqs. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2010 Sånn type RPG har aldri vært min greie egentlig, men jeg var fast bestemt på å prøve uansett. Jeg skal prøve igjen når jeg ikke har annet bedre å gjøre. Lenke til kommentar
Toman18 Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg er kun i kapittel 11 og har spilt snart 37 timer Fant en plass jeg skal trene en god stund til, får opptil 5000cp pr kamp og det er jeg fornøyd med Er det faktisk 23 kapittler i spillet? Da har jeg jo sikkert 100 timer igjen da Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 25. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2010 Også jeg som bare har spilt 4 timer... *skammeseg* Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Jeg forstår ikke hvordan du klarer å holde deg unna spillet. Jeg ble helt hektet på storyen/karakterene og kampsystemet, spilte så og si ved hver anledning og rundet spillet altfor fort. For meg er FFXIII blant topp 10 av nestegenerasjonsspill og et av mine favoritt-FF. Eneste bakdelen er at det har vært vanskelig å gå tilbake til andre JRPGer, da jeg savner ting fra FFXIII...som hvor komfortabelt det er å spille og hvor pent alt er. Særlig dette med at HP og MP fylles opp etter hver kamp og at man ved game over starter rett før kampen man døde i automatisk, da det gjør at man kan ta den helt ut i hver kamp og tørre å gå på fiender man er i tvil om man klarer uansett hvor lenge siden man savet, mens i de fleste andre JRPGer holder man igjen litt for å spare seg til bosskampen, noe som gjør småkampene kjedeligere - det er tross alt dem det er mest av. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Eneste bakdelen er at det har vært vanskelig å gå tilbake til andre JRPGer, da jeg savner ting fra FFXIII...som hvor komfortabelt det er å spille og hvor pent alt er. Særlig dette med at HP og MP fylles opp etter hver kamp og at man ved game over starter rett før kampen man døde i automatisk, da det gjør at man kan ta den helt ut i hver kamp og tørre å gå på fiender man er i tvil om man klarer uansett hvor lenge siden man savet, mens i de fleste andre JRPGer holder man igjen litt for å spare seg til bosskampen, noe som gjør småkampene kjedeligere - det er tross alt dem det er mest av. Det er jo ikke akkurat noe som er unikt for FF13, men snarere en trend i spillindustrien som helhet. Alt skal være enkelt å sette seg inn og potensiell dødtid skal holdes til det minimale....Noe jeg forøvrig synes er helt fint. Jeg har rett og slett ikke tid (eller lyst) til å spille spill der opptil flere timer med framgang kan gå dukken pga. manglende savepunkt (jeg ser på dere FF1-3 ). Når det er sagt synes også jeg at FF13 er ekstra smidig når det gjelder å holde tempoet oppe, men det kan jo også ha noe med at spillet er såpass rett fram hele tiden. Du trenger så godt som aldri å tenkte på noe annet neste kamp. Endret 28. juli 2010 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Makiavelli Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Kan noen sjekke om dere får opp streamen nå. Er flere som sier de ser streamen, men jeg får bare opp loading "hjulet". Har gledet meg til ffx og nå funker den ikke for meg. Har prøvd 3 forskjellige browsere, kjørt ccleaner, restarta router og pc. Er litt lost her, og tror ikke problemer er lokalt. Kult om noen kan sjekke og rapportere resultat FF Stream Endret 28. juli 2010 av Makiavelli Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Det fungerer her. Er rett før Macalania Temple. Lenke til kommentar
Makiavelli Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Merkelige greier..Ringte en kompis og han fikk heller ikke opp streamen. Prøvde ps3en også, med samme resultat. Noen forslag til hva som kan være galt? Funket tidligere idag. Har ikke endret på noe. Endret 28. juli 2010 av Makiavelli Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 Hos meg funker den ikke... ? Lenke til kommentar
Makiavelli Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Ikke akkurat lett å bli smart på det der. Funker hos en, men ikke en annen. Hadde vært gøy å se på, siden laseren på ps2en min er i ferd med å ryke og spillet bruker 1-3 minutter mellom hver loadingsekvens noen som har noe som helst peiling på hva feilen kan være? EDIT: Fikk den til å kjøre i en virtuell maskin med ubuntu Mulig noe har krølla seg med flash, dog jeg ikke skjønner at noe kan ha skjedd siden tidligere i dag. Endret 28. juli 2010 av Makiavelli Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 PS2er får du billig nå. Jeg kjøpte en ekstra backup-PS2 i tillegg til den jeg kjøpte da konsollen var ny, pluss en amerikansk PS2. Lenke til kommentar
Makiavelli Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Fant en modda ps2 med noen spill og 2 kontrollere og ett mem.card på finn til 1000kr. tror jeg skal kjøpe den. sendte en mld angående leseren på den. er den i orden så blir det nok en ny en på meg. greit å ha en som funker ordentlig Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Absolutt. Jeg spiller fremdeles mest på PS2en selv om jeg har alle konsollene fra nestegenerasjon. Såvidt jeg vet har PS2en et større utvalg enn noen annen konsoll, særlig når det kommer til JRPGer, og jeg har ennå mange spill til den jeg ikke har fått begynt på. Billig er det og, med mindre man skal ha sjeldne og ettertraktede spill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå