Gå til innhold

Final Fantasy religionens tråd! !Spoilere settes i spoilertags!

Cloudemyx

Favorittkarakter i FFXIII  

76 stemmer

1. 1. Hvem i Final Fantasy XIII er din favoritt?

Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig fått mitt første Trapezohedron, måtte "bare" drepe litt over ti (kanskje flere) Adamantoise.

Men som forventet så sank strength og magic litt da jeg oppgraderte Helter Skelter til Omega Weapon. Noe som er tåpelig. Dette skjedde selvsagt også da jeg oppgraderte andre våpen. Syns at våpen ikke bør bli svakere (initielt) når man oppgraderer dem. Det blir bare for dumt. Det forlenger kanskje spillets levetid, men dette er ikke måten spillets levetid bør bli forlenget på.

Tror jeg skal bare gå tilbake til

Orphans Cradle

og fullføre spillet nå, har tross alt allerede brukt nesten 60 timer.

Ultima Weapon (oppgradert Lionheart) ble ikke svakere da jeg oppgraderte den til Omega Weapon.

Det har noe med hvor høyt level Tier 2 våpenet er før du oppgraderer det.

Ja visst får man spilt flere spill, man får tømt lommeboken vanvittig mye raskere og, det handler om prioritering. Jeg har ikke flere tusen kroner å bruke i måneden på spill, så jeg klarer meg utmerket fint med 'bare' PC og PS3.

Enten har man mye tid og lite penger, eller mye penger og lite tid. ;)

Veldig sant. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ahh fikk Barthandelus ned på 80% før han insta drepte Lightning (1,3k hp) med Destucto angrepet sitt selv etter jeg hadde buffa opp. Hadde kanskje vært lurt å fått Fang til å ta aggroen å heller revive henne med Phoenix Down. Er det noen andre gode taktiker som overlever Destructo, og treffer det flere eller bare en person?

Lenke til kommentar

Du må bygge opp stagger på Barthandelus i det han lader opp Destructo. Når staggeren er ca. halveis vil han stønne og Destructo tar mye mindre liv! :whistle:

Det der viste ikke jeg engang, kanskje ikke så rart jeg tok ham på første forsøk, da jeg fikk ham til å 'stønne' hver gang.

Lenke til kommentar

Noen som har gode tips til hvordan i h.... man tar eidolonen til Hope ?. Kaster snart PS3`en ut igjennom vinduet.

Bruk Delta Attack (com\sen\med) for å bygge opp meteret, så bytter du til Discretion (com\med\med) når du har lite HP. Så bytter du tilbake igjen og fortsetter på samme måte. Hope har ikke så mye HP i utgangspunktet, så det er kanskje lurt å equipe noe HP gear feks. Ganske rett fram kamp, burdte ikke være noe problem.

Endret av blcmn
Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig innrømme at jeg håpet på at FFXIII skulle bli PS3 only. Rett og slett fordi da kunne SE brukt all sin tid og kunnskap på PS3utgaven, og kanskje klart å sluppet det tidligere.

Kall meg egoistisk, selv om jeg eier begge konsollene, men jeg er nå slik ^_^

Lenke til kommentar

Da var nok en Final Fantasy unnagjort. Føler at dette spillet ikke var helt på nivå med mange av de foregående spillene i serien, men et godt spill var det likefullt. Likte spesielt kampsystemet, selv om man ikke hadde like stor mulighet til å spesifisere handlingene til de AI kontrollerte karakterene i like stor grad som FF XII.

Kort oppsummering (KAN INNEHOLDE SMÅ SPOILERE):

Historie - Helt grei, men fortalt på noe klundrete vis.

Kampsystem - Veldig bra, dog kunne nok ha ønsket større mulighet til å kontrollere alle tre karakterene.

Grafikk - Fantastisk. Lokasjonene var i enkelte tilfeller veldig spennende, og det var gøy å vandre rundt (spesielt på Gran Pulse).

Lyd - God, men kunne vært noe bedre. Bakgrunnsmusikken på Oerba og kapitlet hvor Sazh og Vanille forandrer været likte jeg veldig godt.

Karakter utvikling - Helt grei, men føler at de fleste av dem utviklet seg mer eller mindre slik jeg forventet av dem. Kunne godt ha lagt inn enkelte tvister/overraskelser.

Levelingsystem - Likte det godt, men skulle ønsket jeg kunne spesifisere akkurat hvor jeg ønsket å bruke de neste 100 000 CP feks. Slik at jeg slapp å gå igjennom den samme menyen gang på gang. Skulle også ønske at siste del av crystarium grid ble tilgjengelig etter kapittel 12. Også kunne de godt ha laget Barthandelus og Orpha noe sterkere.

Beste øyeblikk - Da man først ankommer sletta på Gran Pulse, og ser skapningene som vandrer rundt på den store åpne sletta, helt fantastisk.

Verste øyeblikk - Noe av gnålinga til Vanille og Hope. Fant spesielt Vanille irriterende til tider, men likt godt enkelte av hennes utsagn.

Alt i alt: 7.5/10

Kanskje ikke den ultimate JRPG man fortsatt venter på i denne generasjonen, men hakket bedre enn de fleste JRPG vi har sett denne generasjonen. Nå er det bare å vente på FF XV. Beklager skrivefeil, er i farta.

Endret av Dracula
Lenke til kommentar

Er det noen buffer som gir haste så noen av klassene kan ha?

De fleste synergistene lærer seg Haste før eller senere, og det finnes accessories som gir Auto/Critical Haste, og kombinasjoner av accessories som øker ATB rate. Sprint Shoes (Auto Haste) i kombinasjon med Aurora Scarf (First Strike, starter kampen med full ATB) gir permanent +10% ATB rate.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

Måtte være noen dumme som klarte å velge FF13 til 360en selv om de har en PS3, er en skam rett og slett da det er forskjeller på kvaliteten mellom versjonene.

Har FF13 Limited Collector's Edition til PS3 som jeg fikk tak i for 479kr :D

Men hvor mange timer har folket spilt spillet? :)

Endret av Fanboyen
Lenke til kommentar

Vill ikke kalle folk "dumme" selv om de velger 360 versjonen selv om de har begge konsollene. Noen har faktiskt andre preferanser som slår inn som kan f.eks være att de liker kontrollen til 360 bedre.

Personlig valgte jeg PS3 versjonen av FF XIII pga att for det første så er dette ett spill jeg forbinder mere med Playstation enn hva tilfellet er for 360 men egentlig er det en Nintendo franchise som gikk over til Playstation og det var kanskje på den konsollen att spillet ble virkelig kjent fordi det tidligere var vanskeligere å få tak i serien. Playstation gjorde slik att dette universet ble mere globalt kjent enn hva tilfellet var i dets Nintendo dager.

Jeg satt bare å gispet da jeg kom til Gran Pulse første gangen, cgi videoen til den var bare vireklige imponerende lagd.

Lenke til kommentar

Glemte å nevne våpensystemet i min oppsummering. Problemet der var at man ikke blir fortalt hvilken enhet som kan brukes til å oppgradere de forskjellige våpnene/tilbehørene. Noe jeg syns blir for dumt. I tillegg så er det komplett umulig å vite utifra spillet hvilke våpen/tilbehør har hvilket potensial, eller kan få hvilken forbedringer. Man er bare nødt til å titte i en eller annen FAQ for å få med seg det. Dermed er jeg ikke veldig imponert over våpen/tilbehør systemet.

Det er en del pluss, men også en del minus ved FF XIII.

Lenke til kommentar

Måtte være noen dumme som klarte å velge FF13 til 360en selv om de har en PS3, er en skam rett og slett da det er forskjeller på kvaliteten mellom versjonene.

Ca. 80 timer, tatt en god pause nå før jeg hiver meg til med Oppdrag 62/63/64.

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk nok av de som gjør det. Ser overhode ingen fordel med å kjøpe det på Xbox360, dersom man har en PS3, så ja litt mindre intelligent kvalifiserer det til.

Har spilt rundt 45 timer, er på chapter 12.

Lenke til kommentar

Beklager litt sent svar, så jeg klipper litt fra forskjellige synspunkter på FF12 og andre FF.

Om FF12 historie/karakteroppbygning:

For det første var historien utrolig dårlig. Knapt karakteroppbygning og du fikk knapt sympati for noen av karakterene. I tillegg føltes historien barnslig og useriøs.

Historien og karakterene er svake i FF12, det er liten tvil om. Dette føles nok ekstra prekært hvis en er stor tilhenger av JRPG siden dette ofte vektlegges mer der enn VRPG, og i FF12 blir dette inntrykket styrket av at FF12 er mer åpent enn alle andre FF tilsammen og en kan gjerne grinde i 25 timer før noe skjer i story. Kontrasten f.eks til FFX som kom før er temmelig stor.

Mulig det er uenighet her, men synes faktisk at story og karakterer i FF13 faktisk var svakere enn FF12. Kanskje fordi historien i FF12 ikke var så påtrengende, mens i FF13 ble en matet med teskje hele veien.

Grafikken og modelldesign var også et av de dårligeste i serien. Det virket rett og slett litt amatørmessig i forhold til de andre Final Fantasy spillene.

Her følger jeg ikke argumentasjonen i det hele tatt. Grafikken var veldig bra for å være et åpent system, selv om der er en del objekter med få poly. I forhold til pre-ps2 FF er jo det milevis foran grafisk og modelldesign. FFX var nok penere, men siden det var like lineært som FF13, turbasert og hadde en rekke begrensninger kunne de ha høyere polygontall jevnt over.

Kampsystemet var aldri noe jeg kom godt overens med. Følte aldri at jeg fikk helt kontroll over selve kampen, samtidig som fiendene alltid så utrolig teite ut.

Jeg må vedgå at jeg følte meg vel med kampsystemet i FF12, jeg følte jeg hadde kontroll på teamet. Jeg kunne designe akkurat hvilken progresjon karakterene skulle ha med hvilke våpen, magi, utstyr samt å sette opp gambits som passet. Mer mikro enn FF13, men faktisk mye mindre mikro i praktisk kamp enn FFX hvor en måtte bestemme akkurat hvilken handling som blir utført til enhver tid. I FF12 kunne jeg i stor grad slappe av fordi ting fløt fint i (de litt for mange) kamper, mens i FFX må en sitte og klikke på alt mulig hele tiden. Noe som dessverre også gjelder FF13.

Mye annet jeg kunne ha sagt her, men husk nå at dette kun er min mening.

Er ikke noe kjekt hvis vi skal ha andres meninger :-)

Karakterutviklingen i XII var svak, ingen tvil om det. Spillet minnet meg egentlig mye om VI, der man også begynner med en ung gutt som man tror er hovedpersonen, før fokuset skifter og det blir uklart hvem som er hovedpersonen.

Personlig vil jeg si at dette er sant i både X, XII, og XIII, men den største forskjellen er allikevel at i XII blir Vaan tvunget så hardt inn i spillet at du vet at han ikke burde vært der, og hvis ikke (noen) av fansene hadde visse forventninger til hovedpersonen hadde Vaan aldri blitt med i spillet.

I noen historier kan det jo være greit at hovedpersonen er et blankt ark hvor spiller kan mer eller mindre tilfører seg selv, noe som ikke er uvanlig for VRPG. Om det var derfor Vaan ble valgt, eller fordi FF må(tte) ha en femi-dott på 17 år som hovedperson aner jeg ikke. For meg virket det vel som om historien kunne blitt langt rikere ved å bruke Balthier eller Basch som hovedperson, men det hadde kanskje ikke vært et JRPG da? :-)

Uansett er FF12, ihvertfall idemessig et av de mest spennende kapitlene i serien noensinne, og det er synd at trangsynte fans ødela den kule utviklingen som FF12 påbegynte.

Var det fansen sin skyld eller at de plasserte FFX design-teamet tilbake for FF13? Nå hintet vel squaenix sjefen for en tid tilbake om at JRPG-sjangeren var blitt altfor konservativ og nærmest reaksjonær, så er jo mulig at det blir rom for nytenkning senere.

Nå må du huske å ikke åpne noen kister, for 40 timer senere skal noen av de brukes for å skaffe seg noe av de beste itemsa i spillet, supert design!

Mener jeg leste et intervju linket fra Kotaku for noen år siden at en av designerne immrømte at dette var for å selge strategi-guides. Helt mislykket design.

I XII var alt om gambits og mikro, så du brukte en del tid før kampen på å sette opp gambits, så var det bare å gå inn i kamp og resten ble gjort av seg selv.. Nå er det jo en del Auto-Battle trykking i XIII også, men jeg følte allikevel mot de vanskligere fiendene at jeg gjorde mer i selve kampen en det systemet i XII la opp til. Nå er det vel slik at de fleste som elsket Gambits, hater Paradigms, og motsatt, men mener selv at hvis man hadde kombinert disse hadde man fått et knallsystem som både var raskt, og ikke hadde noe problemer med idiotisk AI.

Jeg foretrekker nok gambits over paradigmer, men synes ikke paradigme-systemet var så ille. I stor grad fungerte det bra, og spesielt for COM, MED, SEN og RAV. For SYN og SAB fungerte det ikke. Har en behov for buffs og debuffs har en stort sett en plan om hvilke buffs/debuffs en trenger og da vil en generell prioritet for hele spillet falle sammen. F.eks vil en gjerne ha BarFire kastet først mot en juggernaut, men den kom typisk som nummer 4 i rekken. Å sette opp paradigmer strategier er ikke dumt, men hadde nok vært bedre hvis en kunne definert detaljene i dem selv. en annen ting som kunne vært fint var hvis to stk COM kunne vært satt til å angripe samme mål, f.eks ved stagger.

Må også vedgå at jeg ikke helt skjønte hvorfor en ikke kunne ha auto-battle som faktisk ble utført automatisk slik at en slapp å måtte trykke auto-battle og target hver gang.

Lurte også innimellom hvor ensporet leder av party måtte være, f.eks hvis Light var COM så flommet adrenalinet så heftig gjennom kropp og sinn at hun ikke kunne huske f.eks Raise eller Cure. Hvis vi nå måtte aktivt styre en karakter så var det litt rart at leder ikke var mer fleksibel.

PS, Har så smått begynt på Resonance of Fate. Er en ekstrem overgang i læringskurve. I FF13 ble vi holdt i hånden 15-20 timer, men i RoF kastes en bare rett ut i det. En skal ikke tøfle langt i RoF før ting føles mer kompliserte enn de fleste boss'er i FF13 :-)

Lenke til kommentar

Siden release så har FF XIII solgt:

PS3: 3.413.889 ** Japan har solgt rundt 2 millioner av disse

360: 970.090

Så hvis man ser på områder hvor FF XIII er multiplattform er ikke forskjellen i salg så mye men det betyr vel att det er nesten 1 million "idoter" der ute :)

Endret av whackedorange
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...