Puro Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 I mine øyne er Final Fantasy XII det verste spillet som noen gang er blitt lagt i serien. Er du blind? ;P Det kan være det værst tenkelige FF-spillet i verden, men det er fortsatt den beste spill-serien, så ingenting forandres med et du kaller "det værste spillet som noen gang er blitt lagt i serien". PS: FF - Crystal bearers er værre, uten tvil. Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 I mine øyne er Final Fantasy XII det verste spillet som noen gang er blitt lagt i serien. Er du blind? ;P Det kan være det værst tenkelige FF-spillet i verden, men det er fortsatt den beste spill-serien, så ingenting forandres med et du kaller "det værste spillet som noen gang er blitt lagt i serien". PS: FF - Crystal bearers er værre, uten tvil. Kanskje litt dårlig formulering av meg, men også et av de dårligeste spillene jeg har spilt. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Det er viktig å huske på at det er en forskjell på å mislike et spill personlig og at spillet objektivt sett har dårlige kvaliteter. FFXII var aldri et dårlig spill, vil man se dårlige spill anbefaler jeg å kjøre gjennom Sonic-spillene som er kommet ut de senere årene for å sette ting i perspektiv. Det er i grunn ingen FF som med rimelighet kan kalles dårlig, i verste fall er det en del spin-offs så må kalles middelmådige (Dirge, Crisis Core, X-2, Revenant Wings osv.), men selv ikke disse er i nærheten av nedre del av karakterskalaen. Det dårligste FF av den kanoniske serien er etter min mening FFII, pga det idiotiske levelling-systemet der du ikke har exp men øker statsene dine i forhold til hva du gjør i kamp; angrip for mer atk, ta imot skade for mer hp, defend for mer def, bruk magi for mer mp/mag osv. Det førte til at den mest effektive måten å levle på var å finne en svak fiende og så stå og banke løs på ditt eget lag. Utover det har jeg lite å klage på, men det er et stort feilskjær som senker helhetsinntrykket av et ellers godt spill, litt på samme måte som Draw-systemet i FFVIII. Lenke til kommentar
Balthier35 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg rangerer de forskjellige FF spillene slik: 1. 6, 7 og 10 2. 12 3. 9, 13 og 4 4. 5 5. 8 6. 1 og 2 FF3 er det eneste jeg aldri har spilt (mer enn et par timer) og FF11 har jeg heller ikke spilt (er ingen online gamer). Etter kapittel 12, vil nye deler av crystarium board bli tilgjengelig eller må man vente med det til etter kapittel 13? Jeg mener`, når kan man nå level 5, etter kapittel 12 eller kapittel 13? Lenke til kommentar
Stig_InnleggNO Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 I mine øyne er Final Fantasy XII det verste spillet som noen gang er blitt lagt i serien. Er faktisk litt interessert i å vite hvorfor du mener FFXII er det dårligste spillet i serien. Kanskje du kan forklare? Teknisk sett er jo det suverent og gameplay-messig er jo det til dels nyskapende og trendsettende. Uten gambit-systemet og flyten i kamp så er jeg ikke sikker på om f.eks Dragon Age hadde vært like bra som det ble. Et så markant brudd med tradisjonen som FFXII gjorde var faktisk modig, for det er få fans som er så ultra-reaksjonære som FF-fans. Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 For det første var historien utrolig dårlig. Knapt karakteroppbygning og du fikk knapt sympati for noen av karakterene. I tillegg føltes historien barnslig og useriøs. Grafikken og modelldesign var også et av de dårligeste i serien. Det virket rett og slett litt amatørmessig i forhold til de andre Final Fantasy spillene. Kampsystemet var aldri noe jeg kom godt overens med. Følte aldri at jeg fikk helt kontroll over selve kampen, samtidig som fiendene alltid så utrolig teite ut. Mye annet jeg kunne ha sagt her, men husk nå at dette kun er min mening. Lenke til kommentar
g.i.r.l. Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) FF12 er helt klart det FF spillet som potensielt kunne ha vært best. De hadde en stor åpen verden (etter PS2 og JRPG standard). Gambits var en genial måte å få lagkammeratene dine til å gjøre det du ville slik at du slapp å legge sjebnen i hendene på en ferdigprogramert Ai slik som i de fleste andre spill. Spillet hadde en omfattende gjennomtenkt bakgrunnshistorie. Spillet hadde et fantastisk design, med utrolig detaljer over hele linja. Ja i det hele tatt var FF12 sitt hele univers utrolig levende og innholdsrikt. Likevel var det tydelig at FF12 kanskje var litt for ambisiøst for PS2, noe en ser i mengden med aliasing og den noe lave polygon "counten" på karakterene (FF10 har vel faktisk flere polygons enn FF12). For ikke å snakke om den satans magikøen som oppstår når det blir for mye jobb for maskinen. Til tross for alt det som var veldig bra med FF12 falt spillet litt igjennom pga. en svak fortalt historie og et kampsystem som fort ble for lite aktiverende. Spillet hadde også en god del kritiske balansefeil som ihvertfall for meg trekker ned en del. Uansett er FF12, ihvertfall idemessig et av de mest spennende kapitlene i serien noensinne, og det er synd at trangsynte fans ødela den kule utviklingen som FF12 påbegynte. Endret 30. mars 2010 av g.i.r.l. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Karakterutviklingen i XII var svak, ingen tvil om det. Spillet minnet meg egentlig mye om VI, der man også begynner med en ung gutt som man tror er hovedpersonen, før fokuset skifter og det blir uklart hvem som er hovedpersonen. Fordelen med svakere karakterutvikling er at du får større frihet til å bygge et eget lag og i mindre grad blir tvunget til å bruke et bestemt lag til bestemte anledninger for å trigge episoder som forklarer bakgrunnen til en eller flere på laget, slik du ser i de fleste andre FF. Lenke til kommentar
Vacuum Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 I de fleste JRPG så er det visse egenskaper og personligheter som kjennetegner hovedpersonen, og det er ikke uvanlig at den personen som blir presentert og markedsført som hovedpersonen i spillet ikke er den samme som hovedpersonen i historien. Personlig vil jeg si at dette er sant i både X, XII, og XIII, men den største forskjellen er allikevel at i XII blir Vaan tvunget så hardt inn i spillet at du vet at han ikke burde vært der, og hvis ikke (noen) av fansene hadde visse forventninger til hovedpersonen hadde Vaan aldri blitt med i spillet. Det er mye klaging på at XIII er veldig rett frem i nesten hele spillet, og det samme kan jo ikke sies om XII.. Men her ble det kanskje for mye frihet.. Etter et par timer får du vite at du brukte å jobbe for denne grønne fyren, så sender han deg ut på oppdrag og så er resten opp til deg. Nå må du huske å ikke åpne noen kister, for 40 timer senere skal noen av de brukes for å skaffe seg noe av de beste itemsa i spillet, supert design! I XII var alt om gambits og mikro, så du brukte en del tid før kampen på å sette opp gambits, så var det bare å gå inn i kamp og resten ble gjort av seg selv.. Nå er det jo en del Auto-Battle trykking i XIII også, men jeg følte allikevel mot de vanskligere fiendene at jeg gjorde mer i selve kampen en det systemet i XII la opp til. Nå er det vel slik at de fleste som elsket Gambits, hater Paradigms, og motsatt, men mener selv at hvis man hadde kombinert disse hadde man fått et knallsystem som både var raskt, og ikke hadde noe problemer med idiotisk AI. XIII kunne kanskje ha vært litt vanskeligere, for med unntak av Neochu må jeg si at jeg har blitt noe skuffet over de fleste oppdragene. Det største problemet mitt med XII var vel heller at spillet ikke var spesielt morsomt. Jeg har ikke noe imot mikro, men det ble kanskje litt vel mye her. Kan jo sikkert nevnes at da jeg spilte XII spilte jeg også et MMO, så jeg hadde allerede mitt ”endless grind” spill, og det var ikke helt det jeg håpet at XII skulle være. Lenke til kommentar
Vacuum Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Der var Platinum i boks. Tok litt over 90 timer, men var gøy. Har lyst til å prøve FFXII igjen nå som det ble litt snakk om det i tråden.. Lenke til kommentar
hvo91 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Kjøpte XIII idag og har kommet til Cacoon Deadlands. Elsker kamp systemet bare vokser og vokser. Liker også historien og karakterene ganske godt . Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Personlig selv så synes jeg FF12 var helt elendig.Jeg har spilt alle FF fra 7 -13,ikke online ff spillet,det telles ikke. Jeg har alltif fått en wow følelse når jeg spiller ff og jeg har lyst til å fortsette å spille,men med Ff12 etter ca 2timer var jeg dritlei,følelesen av å bevege på seg og bruke attacks føltest helt uvanlig og ikke etter ff formularen.the old way,ATB is the way not ff12 way. Dette er da min personlige opplevelse etter å ha spilt etter 2timer,noe som bare ff12 har klart å gitt meg. Så jeg kan si meg enig at det er meste dårligste spillet i serien som jeg har spilt. Lenke til kommentar
Cloudemyx Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Jeg har faktisk spilt ganske mange spill i FF serien. FFXII vil alltid være et av de bedre jeg har spilt. Det er min mening og jeg gidder ikke bry meg om at andre ikke liker det, de får gjøre som de selv vil. I dag tenkte jeg at jeg liksom skulle spille FFXIII litt mer, men mamma dro meg med på handlerunde, så den planen gikk i vasken. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Værst tenkelige spillet i denne serien må bare bli XI som er MMO, for meg så er FF ett singleplayerspill. Etter hva jeg er skjønt som blir XIV også MMO så for min del kommer jeg å hoppe glatt over den også. Lenke til kommentar
Vaine Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Værst tenkelige spillet i denne serien må bare bli XI som er MMO, for meg så er FF ett singleplayerspill. Etter hva jeg er skjønt som blir XIV også MMO så for min del kommer jeg å hoppe glatt over den også. +1 Lenke til kommentar
hvo91 Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Å støtte på 2x Pulsework Soldier uten noen form for lynangrep er like smertefylt hver gang >.< Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Værst tenkelige spillet i denne serien må bare bli XI som er MMO, for meg så er FF ett singleplayerspill. Etter hva jeg er skjønt som blir XIV også MMO så for min del kommer jeg å hoppe glatt over den også. Samme her. Nå høres jeg kanskje ut som nettopp disse folkene jeg kritiserer, som ikke klarer å leve med at Square forandrer konseptet så mye i hvert spill, men å gå fra et historiedrevet singleplayer-spill til et MMORPG er en så grunnleggende forandring at jeg vil tro målgruppen for FFXI og XIV er en annen enn for XII og XIII, noe som er litt merkelig for en enkelt serie. Ser for meg at førstnevnte slår mer an hos fans av WoW og Aion enn gamle FF-travere som meg, det er hvertfall min erfaring at folk som spiller de tradisjonelle FF ikke spiller online-utgavene og omvendt. Derfor skulle jeg ønsket Square holdt disse spillene i en separat serie som de kunne kalt Final Fantasy Online elns, mens den kanoniske serien forble singleplayer-rollespill. Det mest irriterende er at det øker ventetiden mellom hvert FF med flere år. Jeg er vel 30 innen jeg spiller FFXV. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nå kommer jo FF XIII versus snart som enkelte PS3 eiere sier er den virkelige FF XIII siden denne som kjent er eksklusiv til den konsollen. Syntes att skaperne drar alt for mange spinoff av serien og jeg tenket da på feks FF Crystal Chronicels men jeg skjønner hvor utvikler gjør dette da dette er en mulighet for å maxe ut til hvor mange forskjellige formater som navnet Final Fantasy kommer til. @spartakus: ser att du nevner WoW som ett eksemper men selv har jeg ikke sansen for det heller men ville heller sett World of Warcraft IV men kanskje dette kommer etter att de er ferdig med Starcraft II. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nå kommer jo FF XIII versus snart som enkelte PS3 eiere sier er den virkelige FF XIII siden denne som kjent er eksklusiv til den konsollen. Jeg har aldri forstått den lojalitetsfølelsen folk utvikler overfor en enkelt konsoll. Det er da ffs ikke konsollen som er poenget, men spillene, og jo flere som kan spille FF jo bedre. Slik mener jeg en sann FF-fan burde tenke. Zero Punctuation, som jeg har litt blandete følelser for ellers, lanserte en god teori som gikk utpå at fordi de fleste tenåringer ikke har foreldre som kjøper alle konsollene til dem, så klarer de ikke å leve med tanken på at den ene de har ikke er den beste og føler at de må hause den opp og rakke ned på de andre. Lenke til kommentar
Couchfighter Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nå kommer jo FF XIII versus snart som enkelte PS3 eiere sier er den virkelige FF XIII siden denne som kjent er eksklusiv til den konsollen. Akkurat den biten der skjønner jeg ikke filla av, hvor får enkelte PS fans det fra at FF hører til på Playstation, alle vet jo veldig godt at det var først med FF VII at serien dukket opp på PS... Hvis man skal tenke sånn burde jo spillet vært Wii ekslusivt (Gud forby). Når det gjelder FF MMO's står jeg nok over, men FF XIII versus blir nok kos. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå