Era_InnleggNO Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg bare lurer på hva dere synes generelt om Half-Life 2 egentlig, story, narrasjon etc. Og for dere som vil fordype dere litt er mer enn velkommen. Har nemlig særemne i Norsk, tredje året videregående. Problemstillingen lyder slik; Hvordan kan et dataspill i kontekst av å være en sammensatt tekst, formidle en fortelling? Altså, først og fremst hvorfor man ikke bare lager en bok for å formidle en fortelling, isteden for å lage et spill? Forskjellen på ”malen” mellom handlingen i et spill i forhold til hvordan det hadde vært i en alminnelig bok. Forskjellen på forteller måten, spenningspunktene som er så forskjellig i spill enn i litteratur/filmer. Jeg har lest en bok, og sett et par filmer, som jeg da skal ha i bakhodet når jeg «sammenligner» de tre mediene. Hva synes dere er virkelig spesielt med HL2? Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg synes det er spesielt at Gordon Freeman forholder seg taus hele tiden. Jeg vedder på at han aldri fullførte universitetet før han ble med i Black Mesa. Han holder kjeft så ikke folk skal vite at han er helt uvitende. Endret 4. februar 2009 av Wartom Lenke til kommentar
Era_InnleggNO Skrevet 4. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Jeg synes det er spesielt at Gordon Freeman forholder seg taus hele tiden. Jeg vedder på at han aldri fullførte universitetet før han ble med i Black Mesa. Han holder kjeft så ikke folk skal vite at han er helt uvitende. Heh ja det er jo det med HL, man kan filosofere seg fram til mye, for så mye av spillet er, vel, uklart? Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Tolkning av Half-Life 2? Jeg merker at jeg er fryktelig glad jeg er ferdig med spørsmålsformuleringene og oppgavene jeg ble servert på videregående. De aller fleste dataspill er ikke en Ibsen-roman med fem lag mening og nitten temaer. Det er som regel en flat-out historie du spiller deg gjennom, som ikke kan tolkes noe særlig mer enn det som skjer på overflaten. Spillet visualiserer og lar deg ta del og skape din egen "bok", fremfor å lese straight out en fortelling. Det som derimot kan tolkes er intensjoner, karakterer og karakterutvikling. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Det spesielle HL2 gjør kontra de fleste andre spill er at du aldri blir låst fast i noen mellomsekvenser. Du kan stort sett alltid bevege deg fritt rudt selv om noen snakker til deg. Om dette gjør spillet mer realistisk? Tja. Det er jo også det at Gordon aldri snakker selv, men jeg tviler på at det er mulig å lage nor stort poeng ut av det. Lenke til kommentar
Shicca Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Vi har Half-Life avdeling på forumet. Flyttes dit. Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Har aldri vært begeistret over at Gordon Freeman aldri snakker selv. Det funker jo fint for noen, men jeg mener at man ikke får noen relasjon til karen og derfor virker det som om du (jeg) bare er der for å se på. Ødelegger historien litt for meg. Følelsesløs karakter. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Vell, hadde de satt på en stemme på Gordon i episode 3 hadde det nok ødelagt alt. Lurer på hvordan det hadde oppleves hvis det var stemme fra starten av. Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 4. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2009 Correcto mundo, mi amigo. Ville nok blitt dårlig om de satt stemme på GF i episode 3. Det burde vært inkl. i eneren, men men. Bygones are bygones. Lenke til kommentar
Era_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Vet ikke helt hva mitt standpunkt på at GF aldri sier noe er. Det er jo unikt, og som tidligere nevnt, at det ikke er cutscenes som vi kjenner dem er også spesielt. Man kan jo nesten føle det slik at det er du som person som er protagonisten, og ikke GF? Lenke til kommentar
TCi_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Har aldri vært begeistret over at Gordon Freeman aldri snakker selv. Det funker jo fint for noen, men jeg mener at man ikke får noen relasjon til karen og derfor virker det som om du (jeg) bare er der for å se på. Ødelegger historien litt for meg. Følelsesløs karakter. Han snakker ikke fordi det er du som er Gordon Freeman. Dette er grunnen til at spillene aldri forlater din synsvinkel. Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Har aldri vært begeistret over at Gordon Freeman aldri snakker selv. Det funker jo fint for noen, men jeg mener at man ikke får noen relasjon til karen og derfor virker det som om du (jeg) bare er der for å se på. Ødelegger historien litt for meg. Følelsesløs karakter. Han snakker ikke fordi det er du som er Gordon Freeman. Dette er grunnen til at spillene aldri forlater din synsvinkel. Dette vet jeg. Skrev aldri at jeg ikke visste hvorfor. Skrev bare min egen mening. Man har jo trossalt ikke noe man kan si i spillet så karakteren man spiller er da livløs, i hvert fall for meg. Man bare står der og ser dumt på alt som skjer rundt seg. Det funker fint i SPILLETS stand, men mener det kunne vært bedre om det inneholdt noe dialog fra GF eller dialogvalg, uten en stemme. Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Selv synes jeg historien i spillet ikke er det største å skryte over. Til et first person shooter spill har det jo selfølgelig en utrolig historie og karakterene virker både ekte og følsomme. Spillet har realistiske dialoger som gjennomføres godt. Uansett så har spillet en utrolig dybde og det at Gordon alltid er taus tror jeg tolkes feil. Det er vel egentlig bare vi som ikke hører han snakke. Personene rundt ham hører han sikkert. ^_^ Uansett så skaper det en utrolig mystisk å spennende spenning gjennom spillene. Lenke til kommentar
TCi_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Det ville ha fjernet "illusjonen" Valve prøver å lage med Half Life. Nå er det din reaksjon som skal komme fram, ikke en spillkarakter. Alyx har blitt brukt til dette i Half Life 2 for å fremme dette. Lenke til kommentar
sfRoyal_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 kanskje av interesse: http://gamernode.com/Columns/11-Eddie-Inza...lden/index.html Lenke til kommentar
Wartom_InnleggNO Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Selv synes jeg historien i spillet ikke er det største å skryte over. Til et first person shooter spill har det jo selfølgelig en utrolig historie og karakterene virker både ekte og følsomme. Spillet har realistiske dialoger som gjennomføres godt. Uansett så har spillet en utrolig dybde og det at Gordon alltid er taus tror jeg tolkes feil. Det er vel egentlig bare vi som ikke hører han snakke. Personene rundt ham hører han sikkert. ^_^ Uansett så skaper det en utrolig mystisk å spennende spenning gjennom spillene. Faktisk hører ikke de andre Gordon heller. Flere karakterer nevner dette ved flere anledninger. Hun dama står å prater med deg uten å forvente svar og nevner slike ting som "Du er en mann av få ord, Gordon Freeman". Jeg tror personlig at Freeman er en psykotisk autist med trang til å knuse skaller med brekkjern. Endret 5. februar 2009 av Wartom Lenke til kommentar
Toroto92 Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Vel du har et poeng der. Når jeg spiller det så later jeg da at han snakker. Men dette er vel et bruksmiddel for å fremme reaksjoner som nevnt ovenfor. Uansett er det utrolig bra gjennomført ^_^ Lenke til kommentar
miceiken Skrevet 5. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2009 Enig her gitt. Tenkte mange ganger at det var idiotisk at han ikke snakte. Lenke til kommentar
Whalecore_InnleggNO Skrevet 9. februar 2009 Rapporter Del Skrevet 9. februar 2009 Filmen Children of Men minner meg sykt om HL2! Den byen de kommer til mot slutten av filmen minner meg veldig om City 17. Det ekstremt strenge vaktholdet og stemningen generellt er ganske likt. Lenke til kommentar
Era_InnleggNO Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. februar 2009 Mange gode svar her ser jeg, og jeg ser også at det er uenighet på noen av spillets aspekter - kanskje noe valve mener? At man faktisk skal gjøre opp tanker for seg selv? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå