Gå til innhold

Tips/erfaringer med Dual GPU

-ErlendA-

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å kjøpe et skjermkort nummer 2, så jeg lurte på om noen har noen tips eller erfaringer.

Jeg lurer ihvertfall litt på om det krever litt endringer i BIOS oppsettet, og hvordan det er å bruke to forskjellige skjermkort som Dual GPU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva vil du kjøre SLI eller Crossfire? Har selv nylig skaffet nytt hovedkort cpu og ram så jeg endelig fikk satt i min andre 8800GTS som har stått og råtnet ganske lenge, Noen spill tar god nytte av SLien mens andre gjør det ikke (flimrene skygget etc i noen spill).

Legg også merke til at du ikke kan ha 2 eller fler skjermer og fortsatt yte SLi, må skru av SLi for og få brukt fler skjermer.

hvis du skal ha ny pc og står mellom SLI av et litt dårligere kort eller et sterkere kort ville ikke jeg tatt sli. Ville heller gått for et kraftigere skjermkort, men kan jo variere fra person til person og hva man vil ha/bruke det til.

Veldig lett og "skru på" sli da, går bare in i nvidia kontrolpanelet og huker av sli som du får tilgang til med en gang pcen skjønner at du har satt i 2 skjermkort.

Lenke til kommentar

New in all Release 181 drivers:

"Enables NVIDIA SLI Multi-monitor support, giving you the ability to use two monitors with your GeForce graphics cards in SLI mode. Now you can easily switch between multi-monitor desktop mode and full screen 3D gaming mode. Learn more here."

Har 2 stk 9800GTX og er knallfornøyd med det. Har opplevd litt microstuttering, men er ikke noe som plager meg. Skjermkortene du skal kjøre i sli må ha samme kjerne men kan godt være av forskjellige produsenter.

Lenke til kommentar
New in all Release 181 drivers:

"Enables NVIDIA SLI Multi-monitor support, giving you the ability to use two monitors with your GeForce graphics cards in SLI mode. Now you can easily switch between multi-monitor desktop mode and full screen 3D gaming mode. Learn more here."

Har 2 stk 9800GTX og er knallfornøyd med det. Har opplevd litt microstuttering, men er ikke noe som plager meg. Skjermkortene du skal kjøre i sli må ha samme kjerne men kan godt være av forskjellige produsenter.

link? prøvde og få det til i helgen men fikk det ikke til :unsure:

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt sli uten problemer siden jeg kjøte pcen for snart et år siden. veldig enkelt å sette opp, er bare å velge enable sli i nvidia controll panel, mulig det trengs en restart, også skal det være klart for bruk.

Men hvis du skal kjøpe et skjermkort til så må du ha et som er likt det du har fra før(mener jeg å huske). og selvfølgelig så må de støtte sli/crosfire etter om det er nvidia eller ati.

Lenke til kommentar
Takk for svar. Det er visst ulike meninger om SLI, så eg får ta det derfra. Eg skjønte også at det er mulig å kjøre Dual GPU hvis GPU'ene har samme kjerne, men hva er egentlig en kjerne i et skjermkort?

Det vil si at et 8800GTX må ha et annet 8800GTX for å kunne kjøre i SLi. Det har dog ingenting å si hvilen klokkehastighet/produsent kortet har, så lenge det er bygget på den samme modellen. Om det ene kortet har høyere frekvens enn det andre, så vil Sli'n kjøre på den laveste hastigheten av de to kortene.

Når det gjelder ATI er det litt annerledes. Her mener jeg at det er slik at kortene må være fra samme serie. Altså, 4xxx osv. Om to kort settes sammen, av ulik ytelse, så vil det beste kortet klokkes ned til å matche det 'dårligste' kortet.

Er dog ikke helt 100% sikker på dette. Jeg ville uansett anbefalt deg å kjøre 2 100% identiske kort sammen, dette vil uten tvil gi deg det beste resultatet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...