Gå til innhold

Tråden for brettspill


Anbefalte innlegg

Synes vi kunne hatt en online-gruppe for de som vil spille brettspill men bor litt for langt unna andre folk. :p

 

Boardgamegeek har en enorm liste over online-versjoner av brettspill.

 

 

BGG er den mest geniale siden i verden. Knallstort community der, insane amount av tillegssstajs til spill da de har filarkiv til hvert enkelt spill osv og de har jo alt :D

 

Ahh digger den siden.. *sukk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan på det varmeste anbefale Munchkin Quest.

 

"Kill the monster, grab the treasure, stab your buddy. That's what it's all about."

 

Munchkin kortspillene samt det nylig utgitte brettspillet er ment som parodier på rollespill. Veldig morsomme.

Selv madammen er hekta på disse spillene (det er faktisk hun som har kjøpt inn rubbel og bit av munchkinkort osv som vi har).

 

2-4 spillere

Lenke til kommentar
Jeg kan på det varmeste anbefale Munchkin Quest.

 

"Kill the monster, grab the treasure, stab your buddy. That's what it's all about."

 

Munchkin kortspillene samt det nylig utgitte brettspillet er ment som parodier på rollespill. Veldig morsomme.

Selv madammen er hekta på disse spillene (det er faktisk hun som har kjøpt inn rubbel og bit av munchkinkort osv som vi har).

 

2-4 spillere

Jeg har vanilla Munchkin + Unnatural Axe. Er de kortene kompatible med Munchkin Quest?

Lenke til kommentar
Jeg har vanilla Munchkin + Unnatural Axe. Er de kortene kompatible med Munchkin Quest?

 

Nei. Munchkin Quest er et standalone brettspill (ikke kortspill som vanilla Munchkin) og har andre regler. Du utforsker et faktisk dungeon og i det du går inn "i det ukjente" (et nytt rom) så vil du alltid møte et monster. Det er aldri to like spill da det nye rommet du går inn i er random trukket. Du har også moves her (starter med tre) så hver tur tar lenger tid og du kan slåss med flere monster iløpet av din tur. Du vinner heller ikke automatisk i det du får level 10, men må istedenfor tilbake til inngangen og slåss mot et sjefsmonster der. Dette er alltid level 20 og dine motstandere kan spille alt de har av faen for monsteret og/eller mot deg.

 

Men det finnes en bråta med expansions til vanilla Munchkin.. Tror madammen har kjøpt... seks stykker(?).. inkludert Unnatural Axe. Det er ikke bare-bare å stokke alt av kort. ;) Vi har også Munchkin Booty som ikke akkurat kan sammenlignes med (pcspillet) Colonization, men baserer seg på samme periode :)

Endret av kjetil
Lenke til kommentar
Arkham Horror høres litt "hardcore" ut, men, tror nok jeg kommer til å gå for det. At det tar litt tid gjør forsåvidt ingen ting. Brukt mang en kveld (og natt) med D&D back in the days. Så gjengen er vel egentlig vandt med mye regler hehe. Var bare det å få tid til å sette seg ned en kveld og spille. :p

Veldig "hardcore" er det ikkje. Det er riktignok ein del reglar, men ingen av dei er veldig kompliserte. Dessutan er det svært mange kort og brikker med i spillet, men dette ser eg på som ein positiv ting. Kvaliteten på brikker, brett osv. er forøvrig svært høg med mange flotte illustrasjonar.

 

Spelet i seg sjølv er veldig moro, men det er absolutt best med 4-5 deltakarar som er konsentrert om spelet. I alle fall til ein har lært seg korleis det funkar. Heile poenget er at spelarane skal jobbe saman for å hindre grusomme kosmiske krefter frå å bryte gjennom til vår verd. Ein flyttar seg rundt i byen Arkham, samlar utstyr, har encaounters, sloss mot mostre og utforsker andre dimensjoner.

 

Vanskelighetsgraden varierer, men med bare grunnsettet skal det gå heilt greit for nybegynnere å vinne spelet etter et par forsøk. Eg vil i alle fall gå god for det. Har fått veldig mange timar med moro ut av Arkham Horror!

Lenke til kommentar

Lurer litt på å kjøpe noe brettspill jeg. Bør passe for 3-6 personer, men 3-4 er viktigst. Usikker på hva som gir oss mest morro. Alle spillerne er relativt nybegynnere, og det er en fordel om en runde ikke tar mye mer enn en time å fullføre. To timer går an, men da blir det straks mer tiltak å sette igang å spille. Pris er ikke det viktigste, men om to likeverdige spill har ulik pris går jeg for det billigste ...

 

Hørt en del bra om Settlers of Catan, er det noe å satse på?

 

redigert:

Kan nevne at "lett å lære, vanskelig å mestre" gjerne kan være beskrivende for spillet. Bør ikke være umulig for nybegynnere å raskt få teken på det, men det bør også være mye morro i det når man begynner å bli god (til å knuse kameratene).

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Jau settlers høres ut som et godt spill for deg / dere.

 

Det tar nok litt mer enn en times tid de første gangene pga regler osv, men det vil nok gjelde de fleste brettspill :)

Det har en fin porsjon strategi i seg, og er ikke alt for dyrt heller.

 

RISK er også ett spill du kan vurdere, tar nok over en time i spilletid, men har dere et par timer så er mye gjort.

 

Nesten alle brettspill jeg har spillt tar somregel over 2 timer å spille da, men om dette er et stort problem kan dere jo splitte opp en session i flere dager da:)

 

 

EDIT: Kom på at Roborally er et relativt simpelt spill også, er sinnsykt morro å spille med kompiser, men er mer basert på random enn skills:P

Spilletiden på dette er vel rundt et par timer og oppover (kanskje avhengig av brett osv, lenge siden jeg spillte det)

Endret av nem
Lenke til kommentar

Brettspill er fantastisk artig. Var veldig opptatt av det når jeg var liten gutt, spilte Atlantis og HeroQuest blant annet. Så gikk det en stund, men i fjor eller noe gjenoppdaget jeg gleden. Også har det jo kommet så mye bra de siste årene, så jeg har allerede fått meg en fin samling: Puerto Rico, Arkham Horror, Last Night On Earth, Settlers, Twilight Imperium, Ticket to Ride, Betrayal on House on the Hill, Axis & Allies, Memoir 44, Junta... og en del par til.

 

Andre har jo nevnt det, men BGG fortjener hederspris for den beste brettspillsiten på nettet. Spillskrinet.no, Brettspill.no og også outland.no er vel de viktigste nettbutikkene for brettspill i Norge.

 

Arkham Horror tar forresten Lovecraft-temaet veldig på kornet føler jeg. Eneste er at det kan ta litt tid, så du må gjerne få samlet en gruppe entusiaster for en god spillkveld/natt. Det går faktisk an å spille alene, men det er jo ikke helt det samme.

 

Jeg ser at flere trekker fram Monopol og Risk her, da har dere veldig mange andre gode alternativer som venter på dere. Jeg tror jeg har fullført en runde med Monopol jeg, tar jo alt for lang tid i forhold til underholdningsverdien og player elimination er egentlig en uting, i alle fall når det kan skje så tidlig som i monopol.

Lenke til kommentar

Ikke bare må man ha spillene men også folk å spille med. Ikke alle har tålmodighet til å sitte pal i 3-4 timer. I tillegg burde de faktisk være interessert å spille, slik at spillet holdes interessant.

 

De letteste og greieste innføringsspillene vil jeg si er Puerto Rico, Citadels/Condottiere og Betrayal on House on the Hill. Lett spillmekanikk og settinger jeg tror alle vil finne interessante.

Lenke til kommentar

Jeg synes at å spille brettspill er omtrent det morsomste som fins. Men bare hvis det er gode spill. Dårlige brettspill er ikke gøy. Dessverre er det sånn at det er mest dårlige brettspill som selges i vanlige butikker.

 

Monopol/Millionær liker jeg f.eks. ikke. Det er et veldig gammelt spill, og har flere dårlige egenskaper som man prøver å unngå i moderne spill. En veldig negativ ting med Monopol er at det er basert på spillereliminasjon, altså at en spiller kan bli slått helt ut av spillet. Det er ikke gøy å bli slått ut tidlig, og kanskje måtte vente i flere timer på at de andre skal bli ferdig. Nesten ingen moderne brettspill bruker en sånn mekanikk lenger, da det blant gamere blir sett på som en veldig negativ egenskap. En annen svært negativ ting med Monopol er at terningene bestemmer for mye. Meningen med å spille spill (uansett type spill) er jo at du skal kunne påvirke det som skjer. I Monopol har du nesten ingen valg, du må bare følge terningkastene slavisk. Nesten som å se på en film. Jeg synes ikke det er noe galt i å bruke terninger i brettspill, men de må brukes på en fornuftig måte, sånn at spillerne fortsatt kan velge hva de skal gjøre. Det er en tendens til at terninger blir mindre vanlig i nye brettspill, selv om det fortsatt lages masse spill med terninger.

 

Risk synes jeg er mye bedre enn Monopol. Men det er ikke perfekt, siden det også har noen av de samme dårlige egenskapene som Monopol. Spillereliminasjon er dessverre en del av Risk også. Men spiller man med oppdrag så slipper man litt av det. Det som er bra med Risk er imidlertid at du i motsetning til Monopol kan styre brikkene dine selv. Så det er litt gøy å spille Risk, men det er sjelden jeg spiller det siden det finnes så mange spill som er enda bedre. Mitt favorittkrigsspill er Viktory II. Der starter man på et tilfeldig kart som er skjult, også må man gå rundt og utforske og lete etter landområder med ulike ressurser hvor man kan bygge ut byer. Hver ressurs brukes til ulike typer krigere (menn, hester, kanoner og båter). En ting som er veldig morsomt med Viktory II er at krigerne dine aldri kan dø, de kan bare bli satt ut av spill for en runde.

 

Settlers of Catan er som nevnt flere ganger i denne tråden et veldig bra spill. Utrolig mange brettspillere har blitt interessert i brettspill nettopp på grunn av dette spillet. Spillet har mange mindre svakheter (for mye flaks, starten har for stor betydning, osv.), men det er et veldig godt startspill for nybegynnere allikevel. Selv har jeg spilt dette så mye at jeg har gått lei, men jeg synes egentlig det er et veldig bra spill.

 

Men det spillet som nok er min favoritt akkurat nå, er Agricola. Det er noen hakk mer komplisert enn Settlers of Catan, men det er innen samme sjanger. Det dreier seg om å få ressurser for å bygge opp en bondegård med åkrer, dyr og bygninger samtidig som man må passe på å ha nok mat til hele familien. Jeg vet det ikke høres så morsomt ut når jeg bare skriver det sånn, men med en gang man begynner å spille blir man helt grepet av den intense kampen om de viktige ressursene. Jeg vil dog ikke anbefale Agricola for folk som er helt ny innen brettspill. Da er det bedre å starte med Settlers.

 

Denne lista på Board Game Geek er ganske interessant. Den viser hvilke brettspill som er de meste populære blant gamere akkurat nå:

http://boardgamegeek.com/browse/boardgame

 

Til slutt prøver jeg å lure inn litt reklame for Bergen brettspillklubb. Å spille brettspill med venner hjemme er gøy, men aller morsomt er det å spille i en klubb der det er masse folk. Stemninga blir automatisk mye høyere når det er mange som spiller på samme sted, og du har fordelene med at du kan velge mellom flere ulike spill og at du slipper å lese regler. Når du spiller i en klubb er det alltid en eller annen som kan reglene til et spill. Så det er alltid sånn at andre forklarer reglene for deg. Bergen brettspillklubb har spillekveld hver onsdag fra 17:30 til 22:30 på Nordnes bydelshus (http://spillby.com/bergen/ for mer info.)

Lenke til kommentar
Men det spillet som nok er min favoritt akkurat nå, er Agricola. Det er noen hakk mer komplisert enn Settlers of Catan, men det er innen samme sjanger. Det dreier seg om å få ressurser for å bygge opp en bondegård med åkrer, dyr og bygninger samtidig som man må passe på å ha nok mat til hele familien. Jeg vet det ikke høres så morsomt ut når jeg bare skriver det sånn, men med en gang man begynner å spille blir man helt grepet av den intense kampen om de viktige ressursene.

Har høyrt godord om dette spelet før, men klarar ikkje å la meg fascinere. Det høyres rett og slett kjipt ut. Men eg innser jo samtidig at sånn har det nok vore for dei fleste som har endt opp med å teste spelet og dei er alle like begeistra. Men igjen: Den spanande knivinga om ressursar for å bygge opp ein gard og fø familien sin...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...